محققان چند عادت را که باعث آسیب به سلامت روان افراد می شود فاش کردند

آسیب به سلامت روان افراد از طریق راه هایی که متاسفانه امروزه بیشتر دیده می شود اتفاق می افتد. بسیاری از عادات می توانند سلامت روانی را به خطر بیندازند. مشکلات روانی در هر زمینه آسیب های زیادی به خانواده ها رسانده است. فارغ از مشکلات شخصی و آسیب های خانوادگی مشکلاتی مثل افسردگی و اضطراب‌ نیز در آن ها وجود دارد. خانواده ها نیز نقش مهمی در این ترک عادات بد در افراد دارند. هر چند که از نظر خیلی از افراد ترک عادات بد کار آسانی است. اما باید بدانید که وقتی به یک چیزی عادت کنید ترک آن سخت خواهد بود.

در روان شناسی اختلالات مختلفی وجود دارند

اختلالات همیشه جسمی نیستند. برخی اوقات اختلالات روحی روانی آسیب بیشتری به افراد وارد می کنند. برخی اوقات در جوامع ما افراد به علت فشار های مختلف رو به مصرف مواد مخدر می روند. مواد مخدر بسیار خطرناک است و باعث آسیب به سلامت روان افراد می شود. متاسفانه جوانان امروزی به شدت به مصرف مواد مخدر روی آورده و آسیب های جدی می بینند. یکی از اختلالاتی که می تواند با عادات بد ارتباط داشته باشد مشکلات روانی  است. در ادامه می خواهیم ببینیم که محققان چند عادت را که باعث آسیب به سلامت روان افراد می شود فاش کردند چگونه است.

استرس و بهبودی از افسردگی و ترک عادات بد

همه ما می دانیم که استرس یکی از شایع ترین مشکلاتی است که برا همه افراد به وجود آمده است. استرس در زندگی تا حدودی باعث پیشرفت است. حال اگر این استرس بیشتر از حد معمول باشد آسیب زا خواهد بود. در واقع شما در هر کاری اگر بیش از حد بخواهید آن را تکرار کنید روزی شما را آزار می دهد. استرس انواع مختلفی دارد. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با محققان چند عادت را که باعث آسیب به سلامت روان افراد می شود فاش کردند، صحبت کنیم.

راه هایی برای ترک عادات بد که آسیب به سلامت روان افراد را ایجاد می کند

آیا تا به حال زندگی خود را تجزیه و تحلیل کردید و به ترک عادات بد که در زندگی دارید فکر کردید؟ هر کسی این کارهای کوچک آزاردهنده را دارد که می تواند برای شما یا اطرافیانتان مضر باشد. آن‌ها می گویند شما نمی توانید ترفندهای جدید را به افراد مسن بیاموزید. اما باید راهی وجود داشته باشد که تمام این رفتارهای سمی را که در طول زندگی یاد گرفتید، کنار بگذارید. شما و اطرافیانتان به شکل دایره‌ای در یک جهت راه می‌روید تا زمانی که مسیر زندگی به سرعت برود.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

شما به سرعت متوجه شدید که نیروی محرکه در زندگی چقدر قدرتمند است، به خصوص زمانی که به ترک عادات بد وابسته باشید. شما می توانید از همین قیاس برای کنترل برخی رفتارها در زندگی خود استفاده کنید. زمانی که برای سال‌ها با انجام کاری یک‌طرفه آشنا شدید، چرخش 180 درجه‌ای و ایجاد عادت‌های جدید دشوار است. با این حال، اگر در کودکی چیزی از آن اثر گردابی یاد گرفتید، می دانید که در نهایت می توانید مسیر زندگی خود را تغییر دهید. شما باید به اندازه کافی قوی باشید تا با سختی ها مبارزه کنید.

چند راه برای ترک عادات بد جهت جلوگیری از آسیب به سلامت روان افراد

خبر خوب این است که با کمی تلاش و اراده می‌توانید تمام آن عادت‌های بدی را که شما را عقب نگه می‌دارند، رها کنید. در این‌جا چند راه برای ترک عادات بد و تبدیل شدن به یک فرد جدید و بهتر آورده شده است.

بپذیرید که مشکلی وجود دارد، بنابراین می توانید شروع به فراموشی شیوه های منفی کنید

اولین قدم برای ایجاد ترک عادات بد این است که بپذیرید مشکلی وجود دارد. بیایید فرض کنیم که شما سال ها سیگار می کشیدید. ترک چنین عادتی برای جلوگیری از آسیب به سلامت روان افراد آسان نیست. در درجه اول اگر از آن برای مقابله با استرس استفاده کنید. تغییر آن سخت خواهد بود مگر اینکه بپذیرید که مصرف سیگار اشتباه است. برخی افراد ضرری در مصرف یک یا دو نخ سیگار در روز نمی بینند زیرا به سلامت عقل آن‌ها کمک می کند. حتی اگر بدانید، این یک عادت بد است. هنوز هم یک نبرد سخت خواهد بود.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

شاید مقدار پولی که برای استفاده از سیگار است کم باشد و همین بتواند یک نیروی محرکه باشد. به این فکر کنید که با این همه پول اضافی چه کاری می توانید انجام دهید. شما می خواهید بدنتان دارای مثبت اندیشی باشد و قرار دادن سموم و مواد مضر در وجودتان این هدف را محقق نمی کند.

برای جلوگیری از آسیب به سلامت روان افراد محرک های خود را بشناسید

شاید بخواهید خشم خود را کنترل کنید زیرا این عادت وحشتناکی است که شما را به دردسر انداخته است. وقتی اعتراف کردید که مشکلی دارید، قدم بعدی این است که بفهمید چه چیزی شما را تحریک می کند. شاید چیزهایی مانند تماشای یک بازی فوتبال باعث شود که وقتی تیم شما می‌بازد، عصبانی دیده شوید. تا زمانی که روش های دیگر ترک عادات بد را در این مورد یاد نگیرید، می خواهید از فوتبال اجتناب کنید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

شاید هر بار که همسرتان به خرید می‌رود، به‌خاطر اینکه پول زیادی خرج می‌کند، از حالت طبیعی خارج می‌شوید.

محققان چند عادت را که باعث آسیب به سلامت روان افراد می شود فاش کردند

موضوع بالا نکته‌ای کوتاه اما قوی از آنچه هست که بسیاری از ما احتمالاً روزانه فکر می کنیم، اما هرگز نمی گوییم را تأیید می کند. ما در دنیایی زندگی می کنیم که تقریباً همه چیز را با استفاده از تکنولوژی در دست داریم. با این حال مشکلات سلامت روان در حال افزایش است. در مقایسه با اجدادمان، آن را بسیار خوب داریم. وقتی هوا گرم است تهویه مطبوع داریم و همچنین خدمات تحویلی داریم که می‌تواند شام ما را تحویل بگیرد و به درب خانه برساند. همچنین دستگاه‌هایی داریم که لباس‌هایمان را برایمان می‌شویند. ما واقعاً دیگر مجبور نیستیم برای چیزها خیلی سخت کار کنیم، اما اوقات فراغت کمتر و استرس بیشتری داریم. این پارادوکس و در عین حال عدم رضایت می تواند گیج کننده به نظر برسد، اما وقتی کمی عمیق تر نگاه کنید، همه چیز منطقی است.

نکته

ما دنیایی را ایجاد کردیم که واقعاً در آن رشد نمی‌کنیم، که در نتیجه، باعث آسیب به سلامت روان افراد می شود. به دلیل فناوری، زندگی ما آسان‌تر  است، اما آسانی زندگی همیشه بهترین نیست. انسان ها برای رشد به هوای تازه، آفتاب، غذای طبیعی، ورزش و ارتباط انسانی نیاز دارند. زندگی مدرن این چیزها را به راحتی فراهم نمی کند، از این رو آسیب به سلامت روان افراد زیاد است.

در زیر به جزئیات بیشتری در مورد اینکه چه عادات و شیوه‌های زندگی می‌تواند منجر به سلامت روانی ضعیف شود، خواهیم پرداخت. در این‌جا چند عادت که باعث آسیب به سلامت روان افراد می شود بیان خواهد شد:

“زندگی مدرن برای سلامت روان خوب نیست.” – ژان تونگ، جامعه شناس

بدن خود را به اندازه کافی حرکت نمی دهند

ما مراقبت های بهداشتی بیشتری داریم، اما سلامتی کمتری نسبت به همیشه داریم. اکنون در مورد افرادی که در سنین پایین‌تر دچار مشکلات قلبی، دیابت و سایر بیماری‌های سلامتی هستند، می‌شنوید و احتمالاً زندگی مدرن ما مقصر است. سال‌ها پیش، قبل از اینکه این همه ماشین آلات و امکانات را داشته باشیم، در واقع باید برای تهیه غذا، آب و سرپناه کار می‌کردیم.

نکته

ما نزدیک‌تر به طبیعت زندگی می‌کردیم، که به طور پیش‌فرض ما را ملزم می‌کرد که برای به دست آوردن آنچه نیاز داریم حرکت کنیم. اکنون، ما در شهرهای بزرگ زندگی می کنیم که مجبور نیستیم کاری انجام دهیم. جز اینکه سوار ماشین شویم و برای غذا به یک فروشگاه مواد غذایی برسیم، و ساعت های طولانی پشت میزها کار کنیم تا هزینه خود را بپردازیم.

عدم تحرک، جدای از ایجاد سلامت جسمانی ضعیف، باعث افزایش اضطراب و آسیب به سلامت روان افراد نیز می شود. ورزش باعث ترشح اندورفین می شود که به تقویت خلق و خوی شما کمک می کند، که می تواند با شایع ترین مشکلات سلامت روانی که امروزه می بینیم مبارزه کند: اضطراب و افسردگی.

آن‌ها چیزهای زیادی را می خرند که به آن‌ها نیاز ندارند

انسان‌ها به راحتی تحت تأثیر عادات اطرافیان ما قرار می‌گیرند و متأسفانه، بسیاری از مردم چیزهایی را خریداری می‌کنند که واقعاً به آن‌ها نیازی ندارند، چه از روی عادت یا برای پر کردن خلاء زندگی‌شان. با این حال، مطالعات بارها نشان دادند که «موارد» بیشتر هرگز نمی‌توانند شادی را بخرند. در واقع، جمع آوری بیش از حد چیزهایی که به آن‌ها نیاز نداریم می تواند باعث اضطراب و استرس شود. تحقیقات نشان می‌دهد که عدم خرید برخی از موارد دارای استفاده کمتر، می‌تواند شادی را افزایش دهد. زیرا افراد بیشتر به کارهایی که انجام می‌دهند متصل می‌شوند تا چیزهایی که می‌توانند استفاده کنند.

آسیب به سلامت روان افراد یعنی آن‌هاخواب را در اولویت قرار نمی دهند

درست حدس زدید: کمبود خواب و اضطراب  ارتباط مستقیمی بین یکدیگر دارند. ما برای عملکرد به خواب باکیفیت نیاز داریم، اما زندگی مدرن چندان بر خواب تاکید نمی کند. فناوری، استرس، عدم ورزش، رژیم غذایی نامناسب و بسیاری از عوامل دیگر می‌توانند به خواب ناکافی کمک کنند، که می‌تواند مشکلات سلامت روان را تشدید کند. ناگفته نماند، تمام کافئینی که در طول روز می نوشیم تا ما را هوشیار نگه دارد، می تواند منجر به خواب ضعیف در شب نیز شود.

از گوشی های هوشمند و به طور کلی فناوری بیش از حد استفاده می کنند

جای تعجب نیست که وقتی فناوری موبایل شروع به افزایش کرد، شاهد افزایش آسیب به سلامت روان افراد نیز بودیم. یک مطالعه نشان داد افرادی که مدت زمان طولانی را در رسانه های اجتماعی سپری می کنند بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی هستند.

نکته

قبل از گوشی‌های هوشمند، مردم بیشتر رو در رو صحبت می‌کردند و مکالمات عمیق‌تری داشتند. زیرا در چیزهای زیادی برای حواس‌پرتی وجود نداشتند. اکنون، ما بیش از هر زمان دیگری حواس‌پرتی داریم و در دنیای واقعی کمتر حضور داریم و حواس‌مان جمع است. به دلیل دنیایی که دائماً به تکنولوژی متصل است، کمتر با خود و افراد اطرافمان ارتباط داریم. این قطع ارتباط بین خودمان و واقعیت، متاسفانه منجر به اپیدمی اضطراب و افسردگی تبدیل شد.

زمان کافی را در خارج از منزل نمی گذرانند

ما برای زندگی مطلقاً به طبیعت نیاز داریم، اما با این حال، به نظر می رسد دنیایی ساختیم که ما را در برابر آن قرار نمی دهد. این خیلی منطقی نیست. کمبود نور خورشید به معنای کاهش ویتامین D در بدن است، یک ماده مغذی ضروری که به تنظیم خلق و خو و سیستم ایمنی بدن شما کمک می کند. به علاوه، مطالعات نشان می دهد افرادی که به جای خیابان های شهر در پارک ها قدم می زنند، آرام تر و کمتر ناامید هستند.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا