قانون فرزندپروری پنج به یک چیست؟

آیا می دانید با توجه به روانشناسی و تحقیقات کودک در هر بار نه گفتن باید چند بار بله جادویی را بگویید؟ اگر بچه های شما گوش نمی دهند یا با رفتارهای سخت پیش می روند بدانید که چرا باید بیشتر به بچه های خود بله بگویید. سپس بنشینید و از تمام جادوهای بعدی لذت ببرید. این چگونه امکان دارد؟ کافی است قانون فرزندپروری پنج به یک را بدانید. رفتار کودک خود را از منفی به مثبت تغییر دهید. در این مقاله از وب سایت همکده این تکنیک را به شما آموزش می دهیم. اگر می خواهید با سایر تکنیک های فرزندپروری آشنا شوید با متخصصان ما در ارتباط باشید. مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران می باشد. این مرکز ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی است.

گرفتار شدن در چرخه نه گفتن

قانون فرزندپروری پنج به یک

گرفتار شدن در چرخه کلمه “خیر” ساده است. حتی برای همه تکرارهای آن. گاهی اوقات کلمه “خیر” راهی جدید است. برای کنترل والدین یا درخواست به جای درخواست. همچنین ممکن است راهی سریع برای متوقف کردن رفتارهای ناامن یا خطرناک باشد. مانند این که وقتی پسرم خواهر دو ساله اش را تشویق می کند که از طبقه بالا آویزان شود و من مجبورم با سرعت به اتاق بروم تا او را بگیرم. مشکل اغلب گفتن “نه” این است که کارایی خود را از دست می دهد. بچه ها یاد می گیرند که چه موقع گوش دهند و چه موقع شما را دست بیندازند. نه گفتن یک عادت آسان برای ساختن است. اما حتی شکستن آن نیز دشوار است. به ویژه با همه واکنش های منفی که در کودکان پیش می آید. مثلا تمام جملات زیر معنی نه را دارند:

  • “به خواهرت ضربه نزن”
  • “بس کن!
  • چند دقیقه دیگر شام می خوریم. میان وعده دیگری نداریم.
  • در خانه دویدن ممنوع است
  • روی کاناپه نپر
  • درها را بهم نزن

با گفتن این جملات در پایان روز می فهمید که انرژی خودنان هم تمام شده است. در حالی که قانون فرزندپروری پنج به یک می تواند کمک زیادی به شما کند. برای این که بتوانید والدین خوبی باشید باید تعادل را بیابید. اما نه گفتن این حس را ایجاد می کند که در طرف بازنده هستید. حال اجازه دهید تا این تکنیک فرزندپروری را به شما بیاموزیم. این روش به شما یاد می دهد تا فرزندانی خاص داشته باشید. در آینده آن ها هم اثر دارد. از افسردگی و اضطراب و دیگر شرایط روانی سخت جلوگیری می کند.

قانون پنج به یک چگونه برای فرزندپروری کاربرد دارد؟

چرا مادران باید نگران حفظ نسبت 5: 1 در رابطه خود با فرزندان خود باشند؟ برخی از مادران و کودکان پیوندهای عاطفی عمیقی دارند که آنها را به برقراری روابط نزدیک در طول زندگی بزرگسالی سوق می دهد. سایر افراد به تنهایی تصمیم گرفتند از والدین خود فاصله بگیرند. به گفته وب سایت مشاوره نوجوان کودک، حتی در دوران کودکی، برخی افراد می خواهند رفتار خوبی داشته باشند. پس در مدرسه خوب رفتار می کنند. زیرا والدین خود را تحسین می کنند و ارتباط عاطفی عمیقی با آنها دارند. حفظ قانون 5: 1 تعاملات مثبت تا منفی به این معنی است که والدین و فرزندان روابط سالمی با یکدیگر خواهند داشت. این بدان معناست که کودکان تلاش خواهند کرد تا والدین خود را راضی کنند زیرا آنها می خواهند آنها را خوشحال کنند، نه به این دلیل که از آنها می ترسند.

چه تعاملات مثبتی می توانم با فرزندم داشته باشم؟

What is the five-to-one parenting law?

حفظ نسبت پنج عمل مثبت برای هر اقدام منفی سخت به نظر می رسد، اما روشهای ساده زیادی وجود دارد که والدین می توانند عشق خود را حتی در وسط درگیری نشان دهند. شما می توانید تکنیک های زیر را امتحان کنید:

  • علاقه نشان دهید: به نظر می رسد بچه ها مرتباً زمزمه می کنند. جدی گرفتن یا توجه به آنها دشوار است. البته ایجاد ارتباط مثبت با آنها به این معنی است که به آنها نشان دهید که به حرف های آنها علاقه دارید.
  • ابراز محبت کنید: والدین می توانند محبت خود را نسبت به فرزندان خود به طرق مختلف ابراز کنند. گفتن “دوستت دارم” ممکن است ساده ترین باشد.
  • مراقبت خود را نشان دهید: مراقبت از کودکان شغل اصلی والدین است.
  • قدرشناس باشید: بچه ها می توانند اعصاب ما را خرد کرده و عمل کنند. حتی در زمان درگیری، سعی کنید بر ویژگی هایی تمرکز کنید که فرزند شما را منحصر به فرد و دوست داشتنی می کند.
  • گوش کنید تا بفهمید: بچه ها از چیزهایی که برای بزرگسالان احمقانه به نظر می رسند ناراحت می شوند. حتی اگر برای ما جدی به نظر نمی رسد (چه کسی اهمیت می دهد که بادکنک چه رنگی است؟)، احساس بچه های ما مهم هستند.

مهم ترین فرمول های قانون فرزندپروری پنج به یک

قانون فرزندپروری پنج به یک

اگر کنجکاو هستید یا می خواهید شرایط خود را بهبود بخشید، نکات مهم را رعایت کنید. نکات مهمی در ارتباط با قانون فرزندپروری پنج به یک آورده شده است. برای هر بار که به تغییر تعادل نه می گویید، 5 بار بله بگویید. از کارتهای معمول برای پیش بینی و دانستن آنچه در آینده می آید استفاده کنید. اگر یک مادر سخت گیر هستید، این یک منبع عالی است که به شما کمک می کند زندگی و خانواده خود را در اولویت اول قرار دهید. اجازه دهید با یک مثال شرایط را واضح تر کنیم.

مثالی در این باره

ساعت ۶ شده است. من مشغول درست کردن شام هستم و بچه ها در اتاق بازی می کنند. تصویری از یک مسابقه کشتی را تصور کنید که در اتاق در حال انجام شدن است. من از گوشه به آن ها می گویم خشن بازی کردن را متوقف کنید. مراقب باشید از روی صندلی نیفتید و سخنانی از این قبیل. اساسا بچه ها کار بدی انجام نمی دهند. ولی این جملات گفته می شوند. در این میان اتفاقی می افتد و بچه کوچک تر می افد. من از کوره در میرم و می گویم: مگر نگفتم خشن بازی نکنید. این کار را با صدایی بلند و خشن انجام می دهم. این ها تاز زمانی که قانون فرزندپروری پنج به یک را نمی دانستم پیش می رفتند.

برای مدتی نمی توانستم مواردی را بفهمم. چگونه بچه هایم را وادار به گوش دادن کنم. جادو اینجاست. “برای هر” نه “ای که می گویید، تحقیقات می گوید شما باید پنج بار” بله “بگویید.” جادو زمانی اتفاق می افتد که از نسبت 5: 1 فرزندپروری استفاده کنید: پنج بله به هر یک خیر. این تکنیک مخفی به شما می آموز که چکونه کنترل شرایط را در دست بگیرید.

تغییر رفتار به بله گفتن در راستای قانون پنج به یک

طبق مثال، یقینا رفتار مادر باید تغییر می کرد. در حقیقت چیزی در خانه آن ها باید عوض می شد. آن هم تغییر در رفتار بود. این باید از والدین و محیط کلی خانه شروع شود. قبل از اینکه من با “نه” قاطع پاسخ دهم، کمی صبر و یادگیری نحوه مکث لازم بود، اما وقتی بیشتر “بله” گفتم، تغییر معجزه آسایی در خانه ما رخ داد. خشم و شورش شروع به فروکش کرد. این کار منجر به احترام بیشتر در خانه و خانواده می شود. در حقیقت پس از مدتی متوجه می شوید به ازای هر نه که می گویید آن ها با درک بیشتری رفتار می کنند. زیرا در خانه تعادل مثبت برقرار شده است. همه به احترام بیشتری نسبت به یکدیگر می رسند.

در واقع شما باید زمان هایی نه بگویید که نگران امنیت آن ها هستید. یا این که نیاز به توجه فوری کودکان دارید. نه گفتن را باید کنار بگذارید. به این دلیل که راحت تر از راه حل های دیگر است. این کار در تکنیک و قانون فرزندپروری پنج به یک می تواند مانند معجزه عمل کند.

نمونه های واقعی زندگی در تبدیل نه به بله

قانون فرزندپروری پنج به یک

بله گفتن به معنای تأیید درخواست های بزرگ نمی باشد. به طور مثال زمانی که شما در فروشگاه هستید. مجبور نیستید به درخواست خرید یک اسباب بازی گران قیمت جواب مثبت بدهید. روشهای ساده روزمره برای تغییر طرز فکر خود و تغییر وضعیت به میانه ای، همه را خوشحال تر می کند. در این بخش از مقاله برای شما چندین مثال مناسب آورده ایم. مثال هایی که قدرت قانون فرزندپروری پنج به یک را به خوبی نشان می دهند.

کودک: من برای خواب آمادگی ندارم، من هنوز می خواهم بخوانم. والدین پاسخ نمی دهند: نه، وقت خواب است. (و نبرد قبل از خواب شروع می شود) پاسخ بله والدین: ما می توانیم پنج دقیقه دیگر بخوانیم و سپس زمان خواب است.

کودک: گرسنه هستم، می توانم میان وعده بخورم؟ والدین پاسخ نمی دهند: نه، ما در عرض چند دقیقه شام ​​می خوریم. پاسخ بله والدین: ما ظرف چند دقیقه شام ​​می خوریم. اما شما می توانید دو برش سیب یا دو هویج بخورید، چه چیزی را دوست دارید؟

کودک: آیا می توانم بیرون بازی کنم؟ والدین پاسخ نمی دهند: نه، شما هنوز باید تکالیف خود را انجام دهید. پاسخ بله والدین: بگذارید بنشینیم. تکالیف خود را به پایان برسانیم.  سپس می توانید بیرون بروید و بازی کنید.

والدین پاسخ نمی دهند: دویدن در خانه را متوقف کنید! والدین بله پاسخ: بیایید کاری انجام دهیم تا به جای دویدن در خانه، انرژی خود را از بین ببریم. بازی در خارج یا پرش روی ترامپول چطور؟

طبق قانون فرزندپروری پنج به یک والدین پاسخ نمی دهند: به خواهرتان ضربه نزنید! والدین بله پاسخ: من دوست ندارم که شما به خواهرتان ضربه بزنید. شاید ما به فاصله زمانی نیاز داریم . کاری را انجام دهیم که دوست دارید.

 

منابع:

https://www.thepragmaticparent.com/learn-to-do-if-your-kids-arent-listening/

https://www.moms.com/magic-51-ratio-rule-parents/

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا