فرآیند فراموشی شما ممکن است به معنای آسیب های بدتر باشد

فرآیند فراموشی در افراد مسن آسیب زا است. همه ما ممکن است در طول روز یک سری چیزها را فراموش کنیم. همان طور که می دانید اختلالات حافظه در دوران امروزی بسیار زیاد است. گاهی اوقات این اختلالات به علت آسیب های جسمی به مغز اتفاق می افتاد. اما بعضی از زمان ها آسیب های روانی در دوران کودکی یا بزرگسالی می تواند منجر به این گونه مشکلات شود. یکی از مواردی که می تواند باعث این اختلالات شود مشکلات خانوادگی است.

در دنیایی که زندگی می کنیم اختلالات روانی بسیاری وجود دارد. در این بین اختلالات روانی بسیاری وجود دارند که ممکن است آسیب های به نفر برسانند. یکی از اختلالات مغزی که مغز یا حتی آلزایمر است. در مقاله های قبل گفتیم که اختلالات آسیب های مختلفی را به افراد وارد می کند. حال اگر یک فرد از قبل حافظه خود را تقویت کرده باشد کنار دچار اختلالات روانی می شود. یکی از مواردی تقویتی در حافظه، تقویت حافظه فعال است. در ادامه می خواهیم ببینیم که فرآیند فراموشی شما ممکن است به معنای آسیب های بدتر باشد چگونه است.

انواع مختلفی از حافظه و فرآیند فراموشی تجزیه ای

انواع مختلفی از حافظه وجود دارد که به بخش های مختلف بدن تاثیر می گذارد. بخش های مختلف حافظه می تواند روی قسمت های مختلفی از بدن تاثیر بگذارد. برخی افراد. هستند که در طول دوران مختلف دچار مشکلات حافظه می شوند. مشکلات حافظه می تواند بسیار آسیب زا باشد. در روان شناسی مشاوران و متخصصان معمولا برای افراد از داروها یا روش هایی برای تقویت حافظه استفاده می کنند. برای همین امر هم است که معمولا همه باید تلاش کنند مشکلات حافظه را در خود بهبود بخشند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با فرآیند فراموشی شما ممکن است به معنای آسیب های بدتر باشد، صحبت کنیم.

فراموشی تجزیه ای و فرآیند فراموشی

فراموشی تجزیه ای وضعیتی است که باعث می شود اطلاعات مهم زندگی خود را فراموش کنید. معمولاً در اثر تجربه یا مشاهده یک رویداد آسیب زا ایجاد می شود. این می تواند باعث ناتوانی شما در به خاطر آوردن اطلاعات مربوط به رویدادهای خاص یا اطلاعات شخصی مانند جنبه هایی از هویت شما شود. این نوعی اختلال تجزیه ای است. سایر اختلالات تجزیه ای شامل اختلال هویت تجزیه ای و اختلال مسخ شخصیت عدم تحقق است.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

فراموشی تجزیه ای یک وضعیت نسبتا نادر است. در یک مطالعه کوچک، نشان داده شد که تنها 1٪ از مردان و 2.6٪ از زنان را تحت تأثیر قرار می دهد. از دست دادن حافظه می تواند برای دقیقه ها، ساعت ها، ماه ها یا در برخی موارد نادر، سال ها طول بکشد.

در موارد شدید، فرد ممکن است تاریخچه زندگی، خانواده و دوستان خود را کاملا فراموش کند. آن ها حتی ممکن است فرآیند های ظاهرا هدفمند یا سرگردانی گیج کننده ای داشته باشند که به عنوان فوگ تجزیه ای شناخته می شود.

علائم فرآیند فراموشی تجزیه ای

علامت اصلی فراموشی تجزیه ای ناتوانی در یادآوری اطلاعات مهم زندگی نامه ای است. افراد مبتلا به این عارضه یا رویدادها یا حوزه های خاصی از زندگی خود را فراموش می کنند یا اطلاعات مهمی در مورد هویت خود و اطرافیانشان.

در بسیاری از موارد فراموشی تجزیه‌ای، فرد مبتلا ممکن است از از دست دادن حافظه خود آگاه نباشد و فقط به نظر می‌رسد که گیج یا متزلزل است. سایر علائم این اختلال عبارتند از:

  • ناتوانی در به خاطر سپردن اطلاعات مهم درباره خود، مانند نام و محل زندگی یا کار
  • احساس دوری از خود، احساسات و افراد اطرافتان
  • اختلال در عملکرد روزانه شما در نتیجه از دست دادن حافظه شما
  • فراموش کردن دوره های خاص زندگی

فرآیند فراموشی نیز می تواند با برخی از شرایط زیر همراه باشد:

  • مشکلات اضطرابی
  • اختلالات افسردگی
  • اختلالات خواب
  • افکار یا رفتار خودکشی

اگر افکار خودکشی دارید، برای حمایت و کمک از یک مشاور آموزش دیده استفاده کنید.

فراموشی تجزیه ای چگونه تشخیص داده می شود؟

اگر شما یا شخصی که می شناسید علائم فراموشی تجزیه ای را نشان می دهد، بسیار مهم است که با پزشک یا ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود برای تشخیص قطعی صحبت کنید.

برای تشخیص، پزشک سابقه پزشکی شما را بررسی کرده و معاینه فیزیکی انجام خواهد داد. در حالی که هیچ آزمایش پزشکی وجود ندارد که بتواند به شناسایی فراموشی تجزیه‌کننده کمک کند. برخی آزمایش‌های پزشکی مانند اشعه ایکس و آزمایش خون برای رد سایر علل فراموشی، مانند آسیب مغزی یا عوارض جانبی یک ماده یا داروی غیرقانونی انجام می‌شود.

معیار هایی که باید در فرآیند فراموشی رعایت شود

بر اساس کتابچه راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی، ویرایش پنجم (DSM-5)، برای تشخیص فراموشی تجزیه ای باید معیارهای زیر رعایت شود:

  • نه فقط فراموش کردن، بلکه ناتوانی در به خاطر آوردن اطلاعات شخصی مهم
  • به دلیل از دست دادن حافظه به طور قابل توجهی مضطرب یا مختل شده باشید
  • از دست دادن حافظه در نتیجه مصرف مواد مخدر، یک بیماری عصبی یا پزشکی، یا یک اختلال روانپزشکی

نوشیدن الکل به صورت روزانه می تواند به مغز شما آسیب برساند و حافظه شما را مختل کند.

علل فرآیند فراموشی تجزیه ای

  • مورد آزار جسمی، ذهنی یا جنسی قرار گرفتن
  • همیشه این اتفاق به خاطر آلزایمر نیست

فرآیند فراموشی عمومی

در این جا، از دست دادن حافظه بر بخش های مهمی از تاریخچه زندگی و هویت شما تأثیر می گذارد. ممکن است نام خود، جایی که کار می کردید، یا خانواده و دوستانتان را به خاطر نیاورید. این نوع نادر است.

فرآیند فراموشی شما ممکن است به معنای آسیب های بدتر باشد

وقتی یک فرد شروع به پیر شدن می کند، منطقی است که چیزهای کوچک روزمره را فراموش کند. به عنوان مثال، ممکن است فراموش کنید که کلید ماشین را کجا گذاشتید، یا ممکن است لباس ها یک شب در ماشین لباسشویی رها شوند. فرآیند فراموشی برای جمعیت سالخورده غیر معمول نیست. با این حال، اگر فراتر از چند مورد در این‌جا یا آنجا باشد، پس چیزی است که باید بررسی شود.

چند چیزی که می تواند باعث فرآیند فراموشی شود

فراموشی ممکن است به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد و برخی موارد باید توسط پزشکان شما ارزیابی شود. چند نمونه ساده از باز گذاشتن قفل خانه یا فراموشی خاموشی اتو فر کننده ممکن است معمولی باشد. با این حال، گاهی اوقات آن‌ها سیگنالی هستند که چیزی در حال وقوع است که می تواند خطرناک باشد.

زوال عقل

زوال عقل یک بیماری است که مغز را تحت تاثیر قرار می دهد. حافظه، تفکر منطقی را مختل می کند و باعث آسیب جدی به زندگی می شود. آنچه اغلب در مورد این وضعیت گیج کننده است این است که خاص نیست. در عوض، بسیاری از اختلالات این وضعیت را تشکیل می دهند. بیماری آلزایمر یک شکل شایع از زوال عقل است که در افراد بالای 60 سال دیده می شود، اما این تنها یک علت است. از آنجایی که تفکر، رفتار و حافظه همگی دخیل هستند، کیفیت زندگی فرد به طور قابل توجهی مهار می شود. این بیماری دارای سه مرحله اولیه، میانی و دیررس است.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

مراحل اولیه ممکن است فقط ضعف خفیف حافظه را نشان دهد، اما فرد همچنان می تواند کار کند. هنگامی که یک فرد به مرحله میانی پیشرفت می کند، اغلب بدخلق یا گوشه گیر می شود. آن‌ها همچنین ممکن است در به خاطر آوردن جزئیات زندگی فعلی مشکل داشته باشند.

ویژگی افراد دارای فرآیند فراموشی

آن‌ها کنترل مثانه و روده خود را از دست خواهند داد و همچنین تمایل دارند هنگام غروب آفتاب سرگردان شوند. مرحله آخر جایی است که نمی توانند چهره محبوب خود را تشخیص دهند یا نام او را به خاطر بسپارند. اکثر آن‌ها توانایی خود را در برقراری ارتباط از دست می دهند و به مراقبت 24 ساعته نیاز دارند. بیماری آلزایمر یک وضعیت بی رحمانه است که باعث می شود بدن فرد کار کند، اما مغز آن‌ها قادر به یادآوری زندگی فعلی یا گذشته خود نیست.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

متأسفانه، یک فرد می تواند تا 20 سال با این وضعیت وحشتناک زندگی کند که حافظه آن‌ها را از بین می برد. هیچ درمانی برای این اختلال حافظه وجود ندارد. اما برخی داروها و درمان‌ها نتایج امیدوارکننده‌ای را در کاهش سرعت پیشرفت نشان داده‌اند.

کاهش عملکرد شناختی

شرایط متعددی می تواند باعث زوال شناختی شود. یکی از شایع ترین آن‌ها دیابت است. وقتی فردی دیابت دارد، ممکن است قند زیادی در سیستم خود داشته باشد. قند بیش از حد می تواند باعث تاری دید، سردرد و زوال شناختی شود. موارد دیگر مانند تغذیه نامناسب نیز می تواند باعث ایجاد فرآیند فراموشی در عملکرد شناختی شود. از آنجایی که دلایل زیادی وجود دارد که می تواند باعث این موضوع شود، در صورت ادامه آن باید بررسی شود.

افسردگی

افسردگی یک نگرانی سلامت روان است که می تواند ناشی از شرایط مختلف باشد. این می تواند شرایطی باشد یا می تواند به دلیل عدم تعادل شیمیایی در مغز باشد. فردی که افسرده است اغلب چیزهایی را فراموش می کند که قبلاً هرگز از ذهنش خطور نمی کرد. زمانی که فردی در حالت افسردگی قرار دارد، ممکن است صبح‌ها به سختی از رختخواب خارج شود، تمرکز او ممکن است آن چیزی نباشد که قبلا بوده است، و زندگی به سختی می‌گذرد. خوشبختانه، گزینه های درمانی مختلفی برای فرآیند فراموشی در دسترس است. افسردگی را نباید با اضطراب اشتباه گرفت. اگر بیش از دو هفته احساس غمگینی یا ناامیدی می کنید، باید در مورد این موضوع به یک مشاور یا پزشک مراجعه کنید.

داروها

داروها همه با عوارض جانبی همراه هستند. در حالی که اکثر آن‌ها معمولاً به خوبی تحمل می شوند، برخی ممکن است با برخی هشدارهای مهم همراه باشند. اگر داروهایی مصرف می‌کنید، مانند داروهایی که فشار خون یا مواد شیمیایی مغز را مختل می‌کنند، می‌تواند عوارض جانبی اختلالات شناختی داشته باشد. کاهش عملکرد شناختی و فراموشی که احساس می کنید ممکن است با قطع مصرف دارو کاملاً از بین برود. گیاهان و درمان‌های طبیعی زیادی وجود دارند که می‌توانند مشکلات شما را درمان کنند و عوارض جانبی خطرناکی ندارند.

خواب ناکافی

بدن شما برای جلوگیری از فرآیند فراموشی به مقدار مشخصی استراحت نیاز دارد. اگر هر شب حداقل هفت ساعت وقت ندارید، ممکن است بدن شما علائم کمبود خواب را نشان دهد. یکی از مهم ترین نشانه های خواب ناکافی، اختلال در حافظه است.

خیلی چیزها می توانند باعث اختلال در خواب شوند. یکی از شایع ترین مشکلات، آپنه خواب است. آپنه یک بیماری شایع است که بیش از 22 میلیون نفر را در این کشور تحت تاثیر قرار می دهد. متأسفانه، بیش از 80 درصد از این افراد تشخیص مناسب را دریافت نمی کنند. تنها زمانی که فرد متوجه می شود که خواب مناسبی ندارد، حافظه اش دچار اختلال می شود و هر روز صبح با فرآیند فراموشی از خواب بیدار می شود.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا