عشق یک طرفه

در عشق یک طرفه، اغلب احساس می‌شود که یک نفر انرژی و تلاش بیشتری را صرف ایجاد و ادامه رابطه می‌کند. در این نوع رابطه، یک نفر احساس می‌کند که معمولاً به سراغ دیگری می‌رود و تمام تلاش خودش را برای برقراری رابطه می‌کند. مشکل هر رابطه یک طرفه این است که می تواند در طولانی مدت بسیار خسته کننده و ادامه دادن آن دشوار باشد.

اگرچه عشق های یک طرفه لزوماً به معنای سوء استفاده کردن از یک نفر در طی رابطه نیست، اما این وضعیت اغلب نشان دهنده وجود مشکل در ارتباط یا سازگاری بین دو نفر است. ممکن است یکی از طرفین به اندازه دیگری نسبت به رابطه احساسی نداشته باشد، یا شاید یکی از طرفین هنوز دقیقاً از احساس خود در مورد آن مطمئن نباشد. اما عشق یک طرفه چیست؟ چه علائمی دارد و چگونه با آن مقابله کنیم؟ برای کسب اطلاع بیشتر از ویژگی های عشق یک طرفه این مقاله از همکده را تا انتها بخوانید.

رابطه یک طرفه

یک رابطه یک طرفه را می توان به عنوان یک رابطه بین فردی نامتعادل تعریف کرد که در آن یک فرد انرژی بیشتری سرمایه گذاری می کند یا جایی که یک فرد کنترل بیشتری بر روی رابطه دارد. در یک رابطه یک طرفه، یک نفر خواه از نظر مالی، جسمی، عاطفی یا روانی مسئولیت بیشتری را قبول می کند. در یک رابطه عاشقانه، این ممکن است شامل شروع بیشتر ارتباطات، برنامه ریزی بیشتر فعالیت های مشترک یا مراقبت از بسیاری از وظایفی باشد که زوج باید به طور مساوی به اشتراک بگذارند.

علائم عشق یک طرفه

روابط و عشق یک طرفه می تواند انواع مختلفی مانند رابطه شما با همسرتان یا سایر روابط بین فردی از جمله روابط با والدین، دوستان و همکاران شما باشد. اما به طور کلی برخی از نشانه های یک رابطه یک طرفه که باید مراقب آنها باشید، عبارتند از:

  • در عشق یک طرفه بیشتر تصمیمات مهم را خودتان به تنهایی می گیرید: ممکن است طرف مقابل به شما بگوید که به هیچ وجه برایش اهمیتی ندارد یا ممکن است به سادگی از قبول مسئولیت و تصمیمات مهم شانه خالی کند.
  • شما باید عذرخواهی کنید: پس از یک درگیری یا مشاجره، طرف مقابل به ندرت حاضر می شود تا مسئولیت اعمال خود را بپذیرد یا آسیبی که انجام داده را جبران کند. در عوض، معمولاً شما مجبور هستید دائما معذرت خواهی کنید.
  • فدا کردن همه چیز برای خوشحال کردن طرف مقابل: ممکن است احساس کنید که مجبور هستید خواسته ها و نیازهای خود را نادیده بگیرید تا این رابطه را حفظ کنید.
  • احساس ناامنی در رابطه یک طرفه: زمانی که به نظر می‌رسد طرف مقابل اهمیتی نمی‌دهد یا تلاش زیادی نمی‌کند، باعث می‌شود در نیت، تعهد و سرمایه‌گذاری او در رابطه شک کنید.
  • ارتباط ضعیف: ممکن است احساس کنید که وقتی صحبت می کنید به حرف های شما گوش نمی دهند، اهمیتی نمی دهند یا واقعاً منظور شما را نمی فهمند. هنگامی که ارتباط برقرار می کنید، احساس نارضایتی و عدم رضایت می کنید.
  • کمک‌های مالی نامتعادل: این شما هستید که باید تمام هزینه‌های مشترک خود را بپردازید و در بسیاری از موارد، آنها از شما انتظار دارند که برای تعهدات مالی‌شان هزینه کنید.

شایع ترین علل عشق یک طرفه

عشق یک طرفه || مرکز مشاوره همکده

بروز هر گونه رابطه یک طرفه می تواند علل زیادی داشته باشد که مهمترین آنها عبارتند از:

مهارت های ارتباطی ضعیف

در عشق یک طرفه، یک یا هر دو شریک ممکن است با به اشتراک گذاشتن احساسات، نیازها و ترجیحات خود دچار مشکل شوند. در این شرایط تمرین و بهبود مهارت‌های ارتباطی می‌تواند به افزایش شفافیت در مورد راه‌حل‌های احتمالی، پاسخ‌ها و فرصت‌هایی برای ترمیم و بهبود کمک کند، به شرطی که هر دو طرف به دنبال راهکارهایی برای تقویت ارتباط خود باشند.

ناامنی

در عشق یک طرفه ممکن است شما احساس کنید که اگر به همه چیز رسیدگی نکنید و امور را به دست خود نگیرید، رابطه را از دست می دهید.

انتظارات متضاد

بدون شک در هر رابطه ای هر دو طرف انتظارات و نیاز های خاص خودشان را دارند. اما در صورت متعهد شدن بیش از حد در یک رابطه ممکن است احساس کنید که در یک عشق یک طرفه گیر کرده اید.

مشکلات فردی

سابقه هر گونه استرس یا ابتلا به بیماری های روانی می تواند منجر به ایجاد عشق یک طرفه در رابطه شود. فردی که با استرس و یا بیماری های روانی دست و پنجه نرم می کنند ممکن است نتواند در رابطه خود به طور صحیح رابطه برقرار کند. همین وضعیت می تواند منجر به بروز عشق یک طرفه در فرد شود.

دلبستگی بیش از حد

سبک های دلبستگی بیش از حد می توانند در نحوه رفتار افراد در روابط عاشقانه نقش بسیار زیادی داشته باشند. برای مثال، شخصی با سبک دلبستگی مضطرب ممکن است نگران این باشد که طرف مقابل به اندازه او در رابطه احساس مسئولیت نمی کند. در نهایت این وضعیت می تواند منجر به وابستگی و درگیر شدن یکی از طرفین در رابطه شود در حالی که دیگری سعی می کند تا حد امکان از آن دور شود. در روابط عاشقانه، این نوع رفتار اغلب یک فرد را به وابستگی عاطفی سوق می دهد.

رفتار منفعل-تهاجمی

عشق یک طرفه نیز ممکن است با اقدامات عمدی همراه باشد. در این شرایط ممکن است به طور عمدی مسئولیت‌های یک رابطه  را به فرد مقابل واگذار کند و وانمود کند که قادر به انجام وظایف خودش نیست. با انجام این کار، بار مسئولیت را بر دوش شریک زندگی خود می اندازند. این نوعی رفتار منفعلانه-پرخاشگرانه است که می تواند منجر به بروز عشق یک طرفه شود.

اثرات مخرب و عوارض عشق یک طرفه

روابط یک طرفه می تواند بسیار سمی باشد ، به خصوص اگر یکی از طرفین در رابطه عمدا از دیگری سوء استفاده کند. برخی از اثرات مخرب این نوع رابطه عبارتند از:

  • افزایش استرس: استرس ناشی از این نوع رابطه می تواند بر سلامت جسمی و روانی شما تأثیر بگذارد. بررسی ها نشان می دهد که برخی از روابط باعث ایجاد استرس می شوند و تأثیر منفی بر سلامتی دارند. مشکلات خواب، اضطراب، افسردگی و کاهش ایمنی تنها تعدادی از اثرات جدی و مخرب استرس بیش از حد هستند.
  • احساس تنهایی: عدم تلاش طرف مقابل در یک رابطه یک طرفه می تواند باعث ایجاد احساس انزوا و تنهایی در شما شود. ممکن است احساس کنید که نمی توانید واقعاً در مورد مشکلاتی که با آن دست به گریبان هستید یا احساس واقعی خود با طرف مقابل صحبت کنید.
  • کاهش عزت نفس: ناامیدی دائمی در یک رابطه طرفه می تواند باعث احساس طرد شدن، حمایت نشدن و مورد بی مهری را در شما ایجاد کند. حتی این شرایط می تواند منجر به کاهش عزت نفس در شما شود.

چگونه یک رابطه یک طرفه را تغییر دهیم؟

عشق یک طرفه || مرکز مشاوره همکده

وقتی صحبت از تغییر یک عشق یک طرفه به میان می آید، هر دو نفر باید در برای تغییر این رابطه تلاش کنند و مایل به انجام کارهای لازم برای ایجاد تغییر باشند. بهتر است در این شرایط با خودتان صادق باشید و با طرف مقابل تان برای تغییر این موقعیت صحبت کنید.

در مورد رابطه خود صادق باشید.

سعی کنید از خود سوالاتی در مورد رابطه بپرسید. به عنوان مثال، آیا این شخص در رفتار خود در تمام روابط خود ثابت است یا این رفتار یک طرفه در رابطه مختص شماست؟ آیا این فردی است که به راحتی می توانید نیازها و احساسات خود را با او در میان بگذارید؟ بهتر است همه مسائل و مشکلات مربوط به عشق یک طرفه را مورد بررسی قرار دهید. مهم است که با شریک زندگی خود در مورد احساسات، نیازها و مرزها صحبت کنید. درخواست تغییرات خاص یا بررسی بیشتر کنید.

به مشاور مراجعه کنید.

اگر فکر می کنید در یک عشق یکطرفه گیر افتاده اید بهتر است برای پایان دادن به وضعیت خود به مشاور مراجعه کنید. زوج درمانی ممکن است در چنین شرایطی مفید باشد. در این روش طرفی که کمتر به رابطه اهمیت می دهند می‌تواند مهارت‌های جدیدی را بیاموزد.

یک روانشناس با تجربه در زوج درمانی می تواند علل احتمالی بروز عشق یک طرفه را شناسایی کند و در نهایت راهکارها و مهارت های ارتباطی مهمی را برای بهبود روابط پیشنهاد دهد. به یاد داشته باشید که روابط یک طرفه را می توان ترمیم کرد، اما این امر مستلزم آن است که هر دو نفر حاضر باشند برای ادامه رابطه سعی و تلاش کنند.

چه زمانی باید به عشق یک طرفه پایان دهیم؟

پایان دادن به یک رابطه یا عشق یک طرفه اغلب می تواند چالش برانگیز باشد، اما در نهایت، ممکن است به نقطه ای خود برسید یا متوجه شوید که طرف مقابل مایل نیست به این رابطه ادامه دهد. برخی از نشانه هایی که نشان می دهد ممکن است زمان پایان دادن به یک رابطه یک طرفه فرا رسیده باشد عبارتند از:

  • شما نگرانی‌ها و نیازهای خود را به طرف مقابل اعلام کرده‌اید ولی او از پذیرش درخواست‌های شما خودداری می‌کند.
  • طرف مقابل شما به گونه ای رفتار می کند که شما مجبور هستید فکر کنید همه رفتارهای او کاملا طبیعی است و هیچ مشکلی در این رابطه وجود ندارد.

اگر برای ترک رابطه و یا عشق یک طرفه دچار تردید و مشکل هستید و فکر می کنید نمی توانید به راحتی از این رابطه دست بردارید بهتر است برای پایان دادن به این رابطه از یک مشاور یا روانشناس کمک بگیرید. اگر یک رابطه یک طرفه بر سلامت روانی یا جسمی شما تأثیر می گذارد، باید برای محافظت از رفاه خود اقدام کنید. اگر طرف مقابل مایل به گوش دادن حرف های شما نیست و سعی نمی کند رفتار خود را تغییر دهد، باید به طور جدی به فکر پایان دادن به چنین رابطه ای باشید.

منابع
https://www.verywellmind.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا