روش های مثبت برای مدیریت ناامیدی (و راه های جلوگیری از آن)

مدیریت ناامیدی برای هر شخصی خصوصا افراد جوان لازم و ضروری است. ناامیدی هیچ وقت نباید ادامه دار باشد. چرا که اگر شخصی نتواند ناامیدی خود را کنترل کند باعث ایجاد حس استرس و افسردگی در او می شود. هیچ کس در این دنیا نیست که حتی یک بار احساس ناامیدی نکرده باشد. همان طور که خانواده می تواند ما را به سمت موفقیت راهنمایی کند، گاهی اوقات ممکن است باعث شکست ما شود. شکست در زندگی گاهی اوقات لازم است.

اما به شرطی که افراد بتوانند بعد از به زندگی خود بازگردند. خیلی از مردم بعد از این که شکست می خورند ناامید می شوند. در واقع این شکست پایان کار آن ها در زندگی خواهد بود. انسان باید مسئولیت پذیر باشد. حتی با وجود داشتن خانواده بد شما می توانید به موفقیت برسید. حتی بزرگ ترین افراد هم در زندگی مشکلاتی داشتند. نکته مهم این است که چگونه با داشتن خانواده ای آزار دهنده موفق شویم. شکست چه بخواهیم چه نخواهیم برایمان اتفاق می افتد. اما آیا ما می توانیم با شکست و ناامیدی در زندگی خود کنار بیاییم؟ در ادامه می خواهیم ببینیم که روش های مثبت برای مدیریت ناامیدی (و راه های جلوگیری از آن)، چگونه است؟

احساس شادی و غلبه بر مدیریت ناامیدی

در مقاله های قبل در ارتباط با این که شادی و خوشبختی چه تاثیری بر ذهنیت افراد دارد صحبت کردیم ما گفتیم که شادی و خوشبختی می تواند بر ذهنیت و جسم افراد تاثیرات بسیار زیادی داشته باشد. در ادامه می خواهیم بدانیم که چگونه با شکست در زندگی کنار بیاییم و موفق شویم. ما در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با روش های مثبت برای مدیریت ناامیدی (و راه های جلوگیری از آن)، صحبت کنیم.

شکست در زندگی و عدم غلبه بر مدیریت ناامیدی احساس بدی دارد

شکست در زندگی احساس بدی دارد. بسیاری از مردم برای اجتناب از شکست تلاش زیادی می کنند. برای این که مجبور نباشند احساسات دردناکی را تجربه کنند. دلایل زیادی وجود دارد که باعث می شود احساس شکست کنید. برخی از عواملی که ممکن است نقش داشته باشند عبارتند از:

  • احساس ناامیدی
  • اضطراب
  • افسردگی
  • احساس درماندگی
  • فقدان روابط حمایتی

اگر فکر می کنید ” شکست خورده هستید”، مهم است بدانید کارهایی وجود دارد که می توانید انجام دهید تا احساس بهتری داشته باشید. دانستن نحوه برخورد سالم با شکست در زندگی، بخشی از ترس را از بین می برد. و ممکن است درد را کاهش دهد تا بتوانید بهتر از قبل به عقب برگردید.

غلبه بر مدیریت ناامیدی خود را بپذیرید

شکست با احساسات گوناگونی همراه است. خجالت، اضطراب، عصبانیت، ناراحتی و شرم، برخی از آن ها است. این احساسات ناراحت کننده است. بسیاری از مردم برای فرار از احساس ناراحتی احساسی هرکاری می توانند انجام دهند. مطالعه ای که در سال 2017 در مجله تصمیم گیری رفتاری منتشر شد می گوید که نباید سعی کنید احساسات خود را پس از شکست کنار بگذارید.

این می تواند به شما کمک کند تا راه حل های بهتری پیدا کنید تا دفعه بعد پیشرفت کنید. بنابراین، پیش بروید و احساسات خود را بپذیرید. احساسات خود را بپذیرید و اجازه دهید کمی احساس بدی داشته باشید.

روش های مثبت برای مدیریت ناامیدی (و راه های جلوگیری از آن)

ناامیدی یک واکنش به نیازهای برآورده نشده و موانع همراه است. شما در محاصره همه چیز قرار خواهید گرفت، مانند نگرفتن نمره خوب یا عدم تمرکز هنگام رانندگی. تمایل به نابودی این احساس شما را به سمت رفتارهای ناسازگار سوق می دهد. به دلیل این واکنش، یادگیری نحوه مدیریت ناامیدی ضروری است. این می تواند شامل توطئه ای برای مقابله با دیگران یا ایجاد عصبانیت، ابزارهای ویرانگری برای مقابله باشد. این نوع عصبانیت کنترل نشده در نهایت باعث ناامیدی بیشتر می شود. مدیریت ناامیدی مستلزم آن است که از احساسات انعکاسی فراتر رفته و صبور باشید، که گفتن آن آسان تر از انجام آن است. در این‌جا چند راه مثبت برای مدیریت ناامیدی و راه های جلوگیری از آن آورده شده است.

شما باید یک شخص با قابلیت حل مشکل باشید

آخرین چیزی که می خواهید این است که در چهارچوب ناامیدی غرق نشوید، و شکایت کنید که همه چیز طبق خواسته شما پیش نمی رود. شما همیشه این قدرت را دارید که در مسیر درست حرکت کنید. صرفاً تصمیم گیری برای فعال بودن تأثیر مثبتی بر دیدگاه شما خواهد داشت.

صاحب تصمیمات خود باشید

به جای ناامیدی از آن چه در حال اتفاق افتادن است، دریابید که چگونه از تکرار آن جلوگیری می کنید. به دقت در مورد روشی که تصمیمات خود شما را به جایی که هستید رساند فکر کنید. اعتراف به اشتباهات به شما قدرت عمل می دهد.

گام به گام رو به جلو حرکت کنید

به تدریج بفهمید که برای بهبود کارها چه کاری باید انجام دهید. فهرستی از وظایف را به ترتیب اولویت تهیه کنید تا به تدریج با ناراحتی های خود مقابله کنید. هنگامی که احساسات خود را مدیریت می کنید، نگاه به آن‌چه که تکمیل کرده اید، منبع اصلی آرامش خواهد بود.

تغییرات ظریف می تواند به شما در مدیریت ناامیدی کمک کند

تغییر درازمدت می تواند شامل پرداختن به چیزهای کوچکی باشد که در طول روز شما را ناامید می کند. برای مثال اگر فضای کافی ندارید، مقداری مبلمان را جابجا کنید. اگر خواب کافی ندارید، اتاق خواب را تغییر دهید. مشکلات کوچک را شناسایی کنید تا بعداً دچار مشکل نشوید.

هدف ها را در چشم انداز خود قرار دهید

زمانی که نمی‌دانید چگونه ناامیدی را مدیریت کنید، خیلی آسان است که تحت کنترل احساسات لحظه‌ای باشید. روی هدف خود بایستید و چیزها را در چشم انداز قرار دهید، تا موفقیت را در خود ایجاد کنید.

پذیرش و مدیریت ناامیدی

ناامیدی می تواند شما را وادار کند که چیزها را بنویسید، و افکار سیاه و سفید را اعمال کنید که شما را از پذیرش اتفاقات باز می دارد. شما باید مکث کنید تا افراد را با وجود ایراداتشان بپذیرید و موقعیت هایی را بپذیرید که کامل نیستند. فقدان این تفاوت باعث واکنش های بیش از حد می شود.

حق شناسی

دکتر الکس جی لیکرمن، MD، توصیه می کند که به جای تلاش برای سرکوب یا نادیده گیری احساس، تمرکز خود را از ناامیدی با تمرکز بر آن‌چه برای آن سپاسگزار هستید، جدا کنید. برای کمک به این امر، او می‌گوید تصور کنید که مرگ کسی یا چیزی چگونه است.

در فعالیت های خود چالش ایجاد کنید

خودتان را به چالش بکشید تا تصور کنید که چطور ممکن است اوضاع بدتر شود و روی آن‌چه درست پیش رفته است تمرکز کنید. با نقش مفید در زندگی، متوجه خواهید شد که آینده شما اغلب جنبه دیگری دارد. وقتی متوجه شدید که چقدر مشکلات  دارید، می توانید مشکلات خود را به حداقل برسانید.

مراقب محرک های خود باشید

وقتی از نظر احساسی تحریک می شوید، می توانید مدیریت ناامیدی را از دست بدهید. این می تواند روز شما را خراب کند و احساساتی که فکر می کردید حل شده اند را به شما بازگرداند. برخورد با محرک های شما یک امر اجتنابی پارانوئیدی نیست، بلکه یک عزم مداوم است.

هر چیزی که باعث ناامیدی شما می شود را بنویسید

آن‌چه را که فکر می کنید باعث ناامیدی شما می شود را بنویسید. برای درک خود، می توانید چیزهایی را که شما را آزار می دهد بررسی و جدا کنید. ممکن است به دلیل این که چرا همچین احساسی می‌کنید، قدرت محرک‌ها را از بین ‌ببرید.

به خودتان اطمینان دهید که می توانید ناامیدی خود را مدیریت کنید

در روزهای خاص، رفتارهای پیشگیرانه را انجام دهید که در برابر مدیریت ناامیدی شما مقاومت می کند. ممکن است بگویید “من مسئول هستم” یا “من از آن‌ها نمی ترسم”، چیزی که باید به آن باور داشته باشید تا بتوانید موفق شوید. این کلمات را به اندازه کافی بشنوید، آن‌ها به واقعیت شما تبدیل خواهند شد.

طوری رفتار کنید که انگار ناامید نیستید

در حالی که تحریک شده اید و احساس ناامیدی می کنید، طوری رفتار کنید که انگار نیستید. وارد نقش یک شخصیت هم سطح شوید و برخلاف آن‌چه که معمولاً احساس می‌کنید جلوی ناامیدی را بگیرید. اگر با سرپیچی آشکار با محرک های خود روبرو شوید، چندان نگران محرک های خود نخواهید بود.

با طنز روحیه خود را برای مدیریت ناامیدی بهتر کنید

با طنز همه چیز بهتر است. جوک بگویید، یک کلمه سرگرم کننده بگویید، کاری انجام دهید که در هنگام ناتوانی روحیه خود را بهتر کنید. ممکن است فکر نکنید که برای آن آماده هستید، اما امتحان آن ضرری ندارد.

خنده یک ابزار عالی مدیریت برای ناامیدی است

به معنای واقعی کلمه، بخندید. وقتی ناامید هستید، خود را مجبور کنید بخندید و مسائل را خیلی جدی نگیرید، حتی اگر عجیب به نظر برسد. خنده می تواند دوپامین را آزاد کند و شما را از مشکلات دور کند. یک داستان خنده دار را بدون توجه به اینکه آن شخص در ناامیدی شما نقش داشته است به اشتراک بگذارید. ساختن راه هایی برای آینده یک چیز تحسین برانگیز است، و شما ممکن است با محبت به هدف های خود نگاه کنید.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا