رهایی از احساسات دشوار با مدیتیشن

در اکثر تمرین‌های خودیاری یا مدیتیشن، «بگذارید برود» یک شعار ساده‌شده است. این می تواند ناامید کننده باشد که به شما گفته شود همه چیز را رها کنید، به خصوص زمانی که این دستورالعمل در زمانی است که ما با یک تجربه یا احساس منفی دست و پنجه نرم می کنیم. همچنین تعیین اینکه رها کردن واقعاً به چه چیزی اشاره دارد ممکن است دشوار باشد. وقتی چیزی برای ما بسیار ناعادلانه، ترسناک یا حتی ویران کننده است، چگونه می توانیم رها کنیم؟ می تواند واقعا سخت باشد. با این حال، مدیتیشن می تواند راهنمای تحول آفرین و روشنگر برای رها کردن باشد. رهایی از احساسات دشوار با مدیتیشن در این مقاله از وب سایت همکده بررسی شده است. شما برای بهبود شرایط روانی خود می توانید برای مشاوره حضوری یا مشاوره تلفنی روان شناسی اقدام کنید.

رها کردن چیست؟

رها کردن، حذف وابستگی شدید به هر چیزی است که شما را ناراضی می کند یا باعث رنج می شود. یعنی رها کردن افکار و خاطرات دردناک، آرزوهای مضر، اضطراب و استرس و عادات ناسالم. همچنین در مورد یادگیری نحوه تمرکز بر لحظه حال به جای تمرکز بر گذشته است. جدا کردن خود از مسائلی که به شما مربوط نمی شود یا منشأ رنج هستند ممکن است دشوار به نظر برسد، اما با کمی آموزش و صبر، این امر ممکن می شود.

اگر لباسی کهنه یا پاره شده یا به درد شما نمی خورد، دور انداختن آن اشکالی ندارد. در مورد افکار منفی، خاطرات ناخوشایند، عادات بد، سبک زندگی ناسالم و حتی افرادی که سمی یا مضر هستند، باید همین کار را انجام دهیم. گاهی اوقات، شما فقط نیاز دارید که این چیزها را از زندگی تان و حتی از حافظه تان کنار بگذارید. رهایی از احساسات دشوار با مدیتیشن می تواند راهی جذاب برای شما باشد.

چرا باید رهایی از احساسات دشوار را انجام دهیم؟

ممکن است برخی از شما تعجب کنید که چرا باید همه چیز را رها کنید – چه سودی برای ما دارد؟

این را تصور کنید: تجربه بدی با یک دوست داشتید و نتوانستید از آن فراتر بروید. هر وقت به آنها فکر می کنید، دوباره عصبانی یا ناراحت می شوید، گویی یک وضعیت تازه است. تلاش برای رها کردن این احساسات منفی ممکن است برای شما مانند شکست به نظر برسد، گویی که به نوعی از رویداد گذشته چشم پوشی می کنید. با این حال، این مورد نیست. تفاوت بزرگی بین چشم پوشی از چیزی و پذیرش اینکه آن اتفاق افتاده است وجود دارد تا به خود اجازه دهید از آن عبور کنید – شما به سادگی دومی را انجام می دهید.

مسئله این است که هیچ مقدار مقاومتی نمی تواند واقعیت های ساده گذشته را تغییر دهد، اما مجبور نیستید با زندگی در پشیمانی، عصبانیت یا ترس دائمی از این اتفاقات، حال یا کل زندگی خود را خراب کنید. بنابراین، اگر واقعاً به آن فکر کنید، تنها کسی که وقتی این احساسات را حفظ می کنید، رنج می برد شما هستید.

رها کردن در مقابل اجازه دادن

رهایی از احساسات دشوار با مدیتیشن گزینه بسیار مناسبی برای شرایط مناسب شما است. در طول تمرین مدیتیشن، معمولاً از عبارت “بگذار برود” استفاده می شود. این ضرب المثل، که در بسیاری از اسکریپت‌های مدیتیشن وجود دارد، مبتنی بر عمل است. اگر تلاش لازم را انجام دهیم، می‌توانیم خود را از شر این چیزها خلاص کنیم، گویی از نظر فیزیکی آنها را دور می‌اندازیم. اما این می تواند مشکلاتی را ایجاد کند. در نهایت، ما نمی توانیم خود را مجبور کنیم که متفاوت فکر کنیم. هیچ راهی برای پاک کردن افکار از ذهن ما وجود ندارد. اغلب، زمانی که سعی می کنیم از شر افکار خود خلاص شویم، در نهایت آنها ما را کنترل می کنند.

وقتی سعی می کنیم فراموش کنیم، افکار بی جهت ذهن ما را به خود مشغول می کنند و به حضور آنها اجازه می دهند که مانند غذای تازه برای بازدیدکنندگان ناخواسته قرار دهیم. بنابراین، راه دیگری برای اندیشیدن در مورد اصطلاح «بگذارید برود» ممکن است این باشد که آن را به صورت «بگذارید باشد» یا به این فکر کنید که اجازه دهید چیزها «از ما بگذرند». اجازه دادن به چیزها همانگونه که هستند، بدون تلاش برای تغییر آنها می تواند رهایی بخش باشد.

مثالی در این باره

رهایی از احساسات دشوار با مدیتیشن را با مثالی جذاب ارائه می کنیم. بیایید از نیش پشه برای توضیح موضوع استفاده کنیم. وقتی گزش ها را می خراشیم، فعالانه در تلاش هستیم تا از تحریک آنها بکاهیم. این عمل فقط زخم را بدتر می کند و اجازه می دهد تا زخم شود. اما اگر بخواهیم آن را به حال خود رها کنیم، در نهایت خود به خود بهبود می یابد.

همین اتفاق در مورد افکار ما نیز می افتد. اگر بخواهیم آنها را به زور دور کنیم، فقط باعث بدتر شدن اوضاع می شود. وقتی بدون قضاوت آنها را مشاهده می کنیم، بدون نیاز به تغییر آنها، می توانیم رابطه خود را با خود و دیگران اصلاح کنیم. استفاده از رعایت بدون قضاوت و تمرین مراقبه ذهن آگاهی روزانه می تواند ما را در تمرین پذیرش بسیار بهتر کند. وقتی پذیرش رادیکال را پذیرفتیم، نیاز به کنترل را کنار خواهیم گذاشت. در این مرحله، شکل فکر می تواند از ذهن ما خارج شود، بدون اینکه ما فعالانه تلاش کنیم تا از شر آن خلاص شویم.

آیا رهایی از احساسات دشوار با مدیتیشن امکان پذیر است؟

آیا مدیتیشن به رها شدن کمک می کند؟ مدیتیشن می تواند به شما کمک کند تا متوجه شوید که این احساسات منفی شما را نمی سازند. همه احساسات و افکار در نهایت از بین خواهند رفت و ما باید سعی کنیم به آنها چنگ نزنیم و خود را متقاعد کنیم که آنها نماینده ما هستند. احساسات در مراحلی می چرخند که توهم ماندگاری را ایجاد می کنند، اما واقعاً اصلاً دائمی نیستند. طبیعت پر از چرخه‌های زیبای رها کردن است، چه درخت سیب میوه‌هایش را می‌ریزد تا دانه‌های درونش جوانه بزند، یا خرس مادری که باید بچه‌هایش را رها کند تا یاد بگیرند که چگونه از خودشان محافظت کنند.

تجربیات زندگی روزمره شما نیز مملو از نمونه هایی از رها شدن است. هر نفسی را رها می کنیم تا جایی برای نفس کشیدن بعدی باز کنیم و هر شب قبل از خواب، رویدادها، تجربیات و استرس های روز را رها می کنیم. شایان ذکر است که هر زمان که در تلاش برای رها کردن هستید، این فرآیند می تواند به طور طبیعی رخ دهد. با تمرین مدیتیشن تسلیم کامل یا یک مدیتیشن تنفسی ساده، می‌توانیم به چیزی که ما را عقب نگه می‌دارد نوری بتابانیم و شرایط خود را بیشتر بپذیریم. این به ما اجازه می دهد تا احساسات، افکار و اعمال ناخواسته را رها کنیم.

رهایی از احساسات دشوار با مدیتیشن منظم

با گذشت زمان، مدیتیشن منظم باعث می‌شود که بهتر بتوانیم افکار خود را خارج از تمرین مراقبه خود مشاهده کنیم. وقتی دلبستگی های منفی را شناسایی می کنیم، نکته کلیدی این است که فقط به زندگی عمدی و معنادار برگردیم. با دوستان خود باشید، کار خود را انجام دهید، طبیعت را تماشا کنید – هر چه که باشد. وقتی یاد می گیریم در زمان حال زندگی کنیم و با زندگی روزمره جاری شویم، احتمال اینکه همه چیز خوب پیش برود، بیشتر می شود.

تمرین رهایی از احساسات دشوار با مدیتیشن

کارهایی وجود دارد که می توانید انجام دهید تا به خودتان کمک کنید تا از هر چیزی که مانع زندگی شما می شود، رها شوید. حتی اندکی تمرین مراقبه می تواند ما را در مسیر دستیابی به این هدف قرار دهد. این به ما فرصتی می دهد تا درباره خودمان فکر کنیم و آنچه را که باید رها کنیم شناسایی کنیم و ابزارهایی برای مقابله با درد و رنج در اختیار ما قرار می دهد. تمرین مراقبه های روزانه می تواند به شما کمک کند تا ارتباط عمیق تری با درون خود ایجاد کنید و به شما امکان می دهد ماهیت واقعی واقعیت را درک کنید. در اینجا یک جلسه مراقبه کوتاه با این هدف طراحی شده است. بروید و ببینید چه چیزی برای شما پیش می آید.

مراحل تمرین

  • یک صندلی راحت پیدا کنید. اگر می خواهید چشمان خود را ببندید، اگرچه لازم نیست.
  • به تمام وجودت توجه کن. آیا می توانید هر گونه تنش فیزیکی را در کل بدن خود احساس کنید؟ در مورد احساسات فیزیکی خود عمیقاً فکر کنید – کدام قسمت های بدن احساس گرما می کنند و کدام یک سرد؟ آیا تنش شکل، رنگ، بافت دارد؟ آگاه باشید که آنها چه هستند و چه احساسی در شما ایجاد می کنند. با آگاهی از تنش های خاص چه اتفاقی می افتد؟ آسان می شوند یا باقی می مانند؟ تصوری از تصویر بدن خود داشته باشید و هر قسمت را به صورت ذهنی مرور کنید تا درک واضح تری از آنچه احساس می کنید و کجا ایجاد می شود به دست آورید.
  • توجه خود را به احساسات خود جلب کنید. وقتی آنها را مشاهده می کنید چه اتفاقی می افتد؟ احساس کنید که این احساس چقدر قوی است. هنوز سعی نکن رها کنی تلاش برای رها کردن اینجا ممکن است تنش بیشتری ایجاد کند – در عوض، از آن آگاه شوید و اجازه دهید احساسات مسیر خود را طی کنند. اگر متوجه شدید که این احساس ادامه دارد، آیا می توانید با آن مشکلی نداشته باشید و آن را همانطور که هست بپذیرید؟

در پایان این مراقبه کوتاه راهنمایی شده، ببینید آیا مایلید هر چیزی را که کشف کرده اید رها کنید. اعتماد داشته باشید که تمام چیزهایی که باید بدانید را در درون خود دارید و بپذیرید که در واقع در این لحظه خوب هستید.

آرامش نهایی و رهایی از احساسات دشوار با مدیتیشن

برای بهتر شدن در رها کردن همه چیز می تواند زمان کافی و کمی فکر دقیق داشته باشد. اگر کنار گذاشتن برخی چیزها برایتان سخت است، فکر کردن به این فرآیند به عنوان سه مرحله می تواند مفید باشد. مرحله اول تجربه چیزی بد است، مانند خشم یا ترس. سپس می توانید به سمت چیزهای خوب مانند پذیرش یا تمایل بروید. بالاخره به آرامش درونی خواهی رسید. زمانی است که به این مرحله نهایی رسیده اید که می دانید شروع به رها کردن کرده اید.

تفاوت بین تسلیم شدن و رها کردن چیست؟

تسلیم شدن و رها کردن هر دو چیزهایی هستند که ما انجام می دهیم تا چیزی را به طور دائم متوقف کنیم، اما تسلیم شدن به معنای متوقف کردن است زیرا سخت است. رها کردن یعنی درک اینکه یک شخص، چیز یا موقعیتی دیگر به شما خدمت نمی کند و تصمیم بگیرید که دیگر آن فشار را نمی خواهید یا نیاز ندارید. رها کردن واقعی احساسات، افکار و خاطرات منفی به این معنی است که انرژی و منابع را آزاد می کنید و احساس رهایی و شادی بیشتری در زندگی ایجاد می کنید.

شفقت و درکی را که به راحتی نسبت به دیگران قائل هستید به خود بدهید. سعی کنید با خود و ذهن خود با مهربانی و شفقتی که نسبت به یک کودک کوچک نشان می دهید رفتار کنید – پیروزی های کوچک خود را بالا ببرید و متوجه گام های کودک خود به سمت تغییر شوید. با دادن اجازه به خود، به خود اجازه می‌دهید از نو شروع کنید، پیش بروید، گذشته را پشت سر بگذارید و با چهره‌تان به جلو تمرکز کنید.

 

 

منابع
mindowl

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا