رفتارهایی که خودشیفتگی والدین را در خانه آشکار می کند

خودشیفتگی والدین می تواند در آینده برای کودکان مشکلاتی ایجاد کند. سوء استفاده از خودشیفتگی خود یک بحث جدا است. گاهی اوقات رفتار خودشیفتگی می تواند به نفع شخصی باشد. اما مسئله مهم این است که سوء استفاده از خودشیفتگی در بین رفتار هیچ کس وجود نداشته باشد. البته روان شناسان برای هر نوع رفتاری یا اختلالی راه حل مختلفی را ارائه می دهند.

یکی از این اختلالات که قبلاً هم در مورد آن با شما صحبت کردیم خود شیفتگی است. خود شیفتگی در روان شناسی برای افرادی گفته می شود که علائم آن را داشته باشند. بنابراین با یک یا دو نمونه از علائم نمی توان گفت که یک فرد خودشیفته است یا خیر. خودشیفتگی می تواند به علت های گوناگون از کودکی تا بزرگسالی وجود داشته باشد. خودشیفتگی یکی از ویژگی های رفتاری در افراد مختلف است.

ویژگی های مختلف در افراد و خودشیفتگی والدین

این ویژگی ها می تواند از ابتدا در فرد وجود داشته باشد یا این که به علت دلایل دیگری اتفاق بیفتد. هر فردی باید بداند که رفتار ها به گونه ای است که در زندگی همه اتفاق می افتاد اما قابل کنترل است. کنترل این افکار از طریق خود فرد و روان شناسان انجام می شود. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با اثرات سوء استفاده از خودشیفتگی، صحبت کنیم.

خودشیفتگی والدین به عنوان روشی برای احساس تفکر و رفتار تعریف می شود

شخصیت به عنوان روشی برای احساس تفکر و رفتار تعریف می شود که فرد را از دیگران متفاوت می کند. تحت تأثیر تجارب و موقعیت های زندگی، محیط و خصوصیات ارثی است. اختلالات شخصیتی گروهی از شرایط بهداشت روان است که با الگوهای ناسالم احساس، تفکر و رفتار مشخص می شود. این رفتارها و تجربیات غالباً با انتظارات فرهنگی که فرد مبتلا در آن زندگی می کند متفاوت است.

درک خودشیفتگی والدین

یک شخص را در نظر بگیرید که دارای ویژگی خودشیفتگی و به گونه ای عاشق انعکاس خود شده است. او انعکاس خود را در هر حالتی تحسین می کرد تا جایی که دیگر نتوانست از پس عاطفه دیگران برآید که زیبایی او را نمی بینند و سرانجام خود را کشت. بر خلاف افراد دیگر، که می دانند زیبا هستند، شخصی که خودشیفته است لزوماً نباید زیبا باشد تا باور کند که او زیبا است.

سوء استفاده ها در فرآیند خودشیفتگی والدین

 

سوء استفاده از خودشیفتگی نوعی سوء استفاده عاطفی است که در آن فرد آزارگر فقط به خودش اهمیت می دهد. و ممکن است از کلمات و اعمال برای دستکاری رفتار و حالت عاطفی شریک زندگی خود استفاده کند. اثرات سوء استفاده از خودشیفتگی بسته به مدت زمانی که فرد می تواند این نوع روابط را تحمل کند می تواند متفاوت باشد. این اثرات از خفیف تا شدید متغیر است. برخی از بازماندگان بهبود می یابند در حالی که برخی دیگر ممکن است آسیب مادام العمر داشته باشند.

خودشیفتگی چیست؟

اختلال شخصیت خودشیفته (NPD) یک الگوی پایدار از تجربه و رفتار درونی است که با خود محوری، فقدان همدلی و احساس اغراق آمیز اهمیت دادن به خود مشخص می شود.

اضطراب

پس از تجربه این اتفاق، ممکن است ترس یا اضطراب شدید را در روابط با افراد جدید تجربه کنید. کسانی که روابط توهین آمیز را ترک می کنند ممکن است اضطراب جدایی را تجربه کنند. این باعث می شود وقتی در کنار سوء استفاده کنندگان نیستند احساس وحشت و سرگشتگی کنند.

رفتارهایی که خودشیفتگی والدین را در خانه آشکار می کند

آیا در خانه ای پر از خودشیفتگی والدین بزرگ شده اید؟ دوران کودکی بی نقص در کمتر فردی وجود دارد، بنابراین باید یاد بگیرید که با گذشته خود صلح کنید. این کار باعث می شود تا خود را درمان و توانمند کنید. کنار آمدن با بیماری روانی والدین کار آسانی نیست. کودکان به والدین خود نیاز دارند که آن‌ها را در طول سال های شکل گیری کمک کنند، حمایت کنند، تشویق کنند و آن‌ها را پرورش دهند. متأسفانه، وقتی کودکی از این چیزهای ضروری محروم می شود، باید مکانیسم های مقابله ای را برای عبور از آن ایجاد کنید. در بزرگسالی، شما از همین مهارت‌های مقابله با عادت استفاده می‌کنید و این می‌تواند مشکلات زیادی را در روابط شما ایجاد کند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

وقتی با خودشیفتگی والدین بزرگ می شوید، اغلب به آسیب های روانی کمک می کند. در حالی که این یک اصطلاح عجیب به نظر می رسد، فقط به این معنی است که شما زخم ها و آسیب هایی در زندگی خود دارید که حل نشده اند. همه این شکست ها و مسائل حل نشده، فرآیندهای فکری شما را انباشته و تغییر می دهند.

درمان آسیب های ناشی از خودشیفتگی والدین در دوران کودکی

اگر می‌خواهید از چیزهایی که در کودکی متحمل شده‌اید، شفا پیدا کنید، باید کارهای اشتباهی که با شما انجام شده است را بپذیرید. شما نمی توانید این اقدامات را توجیه یا چشم پوشی کنید زیرا باید به علت اصلی درد خود برسید. هنگامی که یاد گرفتید که چگونه آن را پردازش کنید، آن را رها کنید و ادامه دهید، متوجه خواهید شد که کل دیدگاه شما نسبت به زندگی تغییر می کند.

چند مورد که خودشیفتگی والدین را آشکار می کند

اگر با والدینی با بیماری روانی بزرگ شده‌اید، احتمالاً فکر کرده‌اید که مقصر این مشکل شما هستید. این غیرعادی نیست که به خود و حتی احساساتی که نسبت به والدین خود دارید شک کنید. آیا در دوران کودکی خود با احساس گناه دائمی دست و پنجه نرم می کنید؟

اگر از خودشیفتگی والدین رنج می بردید، احتمالاً از تربیت خود احساس گناه و شرم زیادی می کنید.  وقت آن رسیده است که علائم والدینی را که مشکل داشتند را بشناسید تا بتوانید خودتان را آرام کنید.

خودشیفتگی والدین و احساس گناه

احساس گناه ابزار رایجی است که برای کنترل یک فرد استفاده می شود. به عنوان مثال، اگر آن‌ها از شما می خواهند کاری را انجام دهید که شما نمی خواهید انجام دهید، می توانند لیستی از تمام فداکاری هایی که برای شما انجام داده اند را بگویند. ( به عبارت دیگر منت گذاشتن برای انجام کار) آن‌ها باعث می شوند احساس کنید به آن‌ها مدیون هستید. از آن جایی که افراد دارای این ویژگی دارای توانایی به رخ کشیدن هستند، می توانند با احساس گناه در شما، آسیب های زیادی وارد کنند.

عشق آن‌ها شرطی است

متأسفانه، بیشتر پدر و مادر های دارای اختلال خودشیفتگی والدین دیگران را از طریق عشق کنترل می کنند.  با این حال، هنگامی که شما مرتکب اشتباه می شوید، ممکن است والدین چیزهایی بگویند که برای عزت نفس شما مضر باشد. آن‌ها حتی ممکن است تا آن‌جا پیش رفته باشند که به شما بگویند که شما را دوست ندارند. یکی دیگر از ترفندهای رایج، تظاهر به همدردی است، در غیر این صورت ممکن است مورد آزار فیزیکی هم قرار گیرند.

آن‌ها حتی شما را مجازات می کنند

غم انگیز است وقتی والدین مانند کودکان رفتار می کنند. وقتی با آن‌ها مخالفت کردید یا کار اشتباهی انجام دادید، آن‌ها می خواستند مطمئن شوند که شما مجازات می شوید. مانند کودکی که می‌خواهد بازی کند، چیزی را که برای شما اهمیت زیادی دارد می‌شکند. شما هم به خاطر این کار او را تنبیه می کنید.

آن‌ها به شما دروغ گفتند

هیچ چیز در دوران کودکی چالش برانگیزتر از نداشتن یک رابطه قابل اعتماد با والدین نیست. با این حال، پدر و مادر با ویژگی خودشیفتگی والدین در مورد همه چیز دروغ خواهند گفت. شما زود فهمیده اید که نمی توانید به آن‌ها اعتماد کنید یا روی وعده های آن‌ها حساب کنید زیرا آن‌ها اختلال دروغگویی بیمارگونه دارند.

آن‌ها به شما توهین کردند

بسیاری از کودکان مشکلاتی از آزار و اذیت در مدرسه دارند. با این حال، تعداد کمی می توانند بگویند که والدین آن‌ها قلدر بوده اند. وقتی در حال رشد هستید، مراحل زیادی را پشت سر خواهید گذاشت. با این حال، والدین شما همیشه سریع به همه چیزهای منفی در مورد شما اشاره می کردند. اگر چند کیلو وزن اضافه کردید، آن‌ها اولین کسانی بودند که شما را تنبل صدا کردند. هر بار که به شما ناسزا می گویند یا در مورد یک ویژگی رفتاری به شما توهین می کنند، سال ها طول می کشد تا این رفتار آن ها در ذهن شما از بین برود. عزت نفس شما در  در حال شکل گیری است و خودشیفتگی والدین باعث می شود که عزت نفس پایینی داشته باشید.

آن‌ها شما را کنترل می کردند

والدین طبیعتاً فرزندان خود را کنترل می کنند. با این حال، بر روی قربانیان خودشیفتگی والدین، نوع کاملاً متفاوتی از کنترل ایجاد خواهد شد. والدین می توانند از باج گیری عاطفی برای کسب آنچه می خواهند استفاده کنند. کودکانی که با افراد خودشیفته زندگی می کنند ممکن است بدون هیچ درخواستی آسیب ببینند، چندین روز در اتاق خود قرار بگیرند یا هیچ ارتباطی با دنیای بیرون نداشته باشند. همه این‌ها به این دلیل انجام می شود که والدین راه خود اشتباه می روند.

دستاوردهای شما را به خاطر نحوه تربیت خودشان می دانند.  والدین شما هرگز نمی توانند به شما اجازه دهند که  افتخاراتی برای خود را داشته باشید.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا