راه های اثبات شده برای افزایش صمیمیت در رابطه

بالاترین نرخ در یک رابطه طولانی مدت چیست؟ مطمئناً شور و شوق مهم است، اما صمیمیت بالاترین میزان را دارد. این همان چیزی است که روانشناس رابرت جی استرنبرگ در بررسی رضایت زناشویی در بین 101 بزرگسالی که کمتر از یک سال و تا 42 سال با هم بودند، دریافت. ما نیز در این مقاله از وب سایت همکده به بررسی راه های اثبات شده برای افزایش صمیمیت در رابطه می پردازیم. مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران است. این مرکز ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی می باشد.

راه های اثبات شده برای افزایش صمیمیت در رابطه

صمیمیت به معنای این است که شخص دیگری شما را کاملاً می شناسد و شما را به خاطر شخصیتی که هستید – و همچنین علی رغم آن- دوست دارد. این مستلزم جهش به سمت صداقت نادر است و به خود اجازه می دهد آسیب پذیر باشید. هرچه صمیمیت عمیق‌تر باشد، تجربه جذب کامل با شریک زندگی خود را در داخل و خارج از تخت خواهید داشت. برای برخی، صمیمیت آن احساس «خانه» بودن در حضور همسرتان است. یا ممکن است زمانی که چهره محبوب خود را بعد از غیبت می بینید، احساس لذت بیشتری می کنید. به همین دلیل در ادامه راه های اثبات شده برای افزایش صمیمیت در رابطه را برای شما بیان می کنیم.

بیشتر افشا کنید تا احساس نزدیکی کنید

جوئل ب. بنت در کتاب زمان و صمیمیت: علم جدید روابط شخصی می نویسد: “صمیمیت فرآیند کشف با دیگری است.” با گذشت زمان، اما، بدون توجه مداوم، به راحتی می توان این اشتیاق را برای ادامه کشف هر آنچه در مورد یکدیگر وجود دارد از دست داد. افرادی که روانشناسان به آنها لقب بازکننده داده اند با دیگران گفتگوهای صمیمی دارند زیرا چیزی در مورد آنها افشاگری را تشویق می کند. کسانی که این کار را برای دیگران آسان نمی‌کنند، که به عنوان خود نظارتی بالا شناخته می‌شوند، با روابط نزدیک، زمان سخت‌تری دارند.

برای افزایش صمیمیت در رابطه برای گفتگوهای عمیقاً احساسی وقت بگذارید

یکی از راه های اثبات شده برای افزایش صمیمیت در رابطه، گفتگوهای عمیقا احساسی است. اینها از جمله مواقعی است که مردم بیشتر احساس نزدیکی می کنند. یک زن گفت: «وقتی در پایان روز افکارمان را به اشتراک می گذاریم، وقتی به اندازه کافی خوش شانس باشیم که بتوانیم این کار را انجام دهیم، احساس بسیار صمیمی می کنیم.» این کار باعث می شود تا شما و همسرتان رابطه را با صحبت هایی دقیق و جذاب پیش ببرید. کاری که می تواند مسیر بهبودی عاطفی را به صورت احساسی با روانی آسوده در رابطه تقویت کند.

برای افزایش صمیمیت در رابطه کاری جدید یا بزرگ با هم انجام دهید

یک زن مواردی را به اشتراک گذاشت که در آن او و شریک زندگی اش احساس نزدیکی می کنند، از جمله زمانی که آنها در مورد چیزی صحبت می کنند که بر سر آن اختلاف نظر دارند. اما او می گفت زمانی که ما با هم چیزی تولید می کنیم بهترین راه را برای رابطه خود پیش می بریم. به طور مثال اگر شما و همسرتان برای پرورش یک گیاه اقدام کنید یا حتی سیزی کاری و باغبانی انجام دهید، می توانید کاری جدید در رابطه خود صورت دهید. انجام این کار باعث می شود تا بتوانید صمیمت بسیاری در رابطه خود داشته باشید. چرا که کار مشترک صحبت ها و نظریات خاص و متفاوتی به همراه خواهد داشت.

از روتین لذت ببرید

یکی از راه های اثبات شده برای افزایش صمیمیت در رابطه لذت بردن از روتین زندگی است. وقتی در یک رابطه جدید هستیم،‌ هر چیزی که یاد می‌گیریم غیرمنتظره است و در نتیجه احساسات شدیدی ایجاد می‌کند. به تدریج با گذشت زمان، ما نسبت به یکدیگر قابل پیش بینی تر می شویم. اما استرنبرگ دریافت که این قابلیت پیش‌بینی یک جنبه مثبت نیز دارد: این امر به صمیمیت منجر می‌شود، که در آن «شریک‌های زندگی آنقدر با یکدیگر مرتبط هستند که یکی نمی‌داند دیگری وجود دارد، همانطور که هوایی که تنفس می‌کنیم را می‌توان برای آن گرفتار کرد. این هوا به دیگری اعطا شد، علیرغم ضرورت آن برای زندگی شخصی.» از این رو سعی کنید با گذشت زمان برای افزایش صمیمیت در رابطه، روتین زندگی را لذت بخش کنید.

می توانید در این زمینه ایده های مختلفی داشته باشید. به طور مثال کتاب بخوانید. با هم فیلم ببینید. به بررسی و تحلیل کتاب ها و فیلم ها بپردازید. می توانید گاهی با هم آشپزی کنید و غیره. تمامی این اقدامات شما را برای داشتن یک روتین جذاب آماده می کند.

روال زندگی را تغییر دهید

به گفته استرنبرگ، تعاملات ما در روابط نزدیک در شیارهای فرسوده ای به نام فیلمنامه پیش می رود. بیشتر احساسات نتیجه برخی وقفه های فیلمنامه است. به همان کار قبلی ادامه دهید و هیچ احساسی را تجربه نمی کنید. اما کاری را که همیشه انجام می‌دادید متوقف کنید، و ناگهان کسی احساس می‌کند. استرنبرگ می‌گوید که می‌توانید با ایجاد چیزی غیرمنتظره، مانند اینکه یکی از شما به تنهایی کنار می‌رود یا با هم به یک مکان جدید برای تعطیلات بروید، متوجه شوید که آیا یک رابطه زنده است یا خیر. اما گاهی اوقات برای درک مقدار صمیمیت اقدامات پیچیده‌ای صورت می گیرد. اجازه دهید شما را راحت کنیم. هیچ اقدام شدیدی نیاز نیست. بهتر است برای وقفه های جزئی و گاه و بیگاه برنامه ریزی کنید. با این کار می توانید روال زندگی را به سمت و سویی مثبت ببرید.

برای افزایش صمیمیت در رابطه کنار هم بودن را به گونه ای دیگر تجربه کنید

یکی از راه های اثبات شده برای افزایش صمیمیت در رابطه، چالش ایجاد کردن است. اجازه دهید با مثالی این مطلب را بیان کنیم. هنگامی که ازدواج سوزان تایلر هیچکاک و همسرش راکد بود، آنها یک پروژه خانوادگی از یک سفر قایقرانی یک ساله در کارائیب ساختند. سوزان گفت، به محض اینکه آنها تعهد کردند و برنامه ریزی سفر اصلی را آغاز کردند، احساس کردند “با هم جمع شدند”. الگوی ابراز خشم یا ناامیدی او و کناره گیری او شکسته شد. همچنین، عادت او این بود که از یک رویارویی می‌ترسد، تصور می‌کرد که خیلی سخت فشار می‌آورد، و کلا صحبت را کنار می‌گذاشت. در محدوده یک قایق بادبانی، هیچ یک از آنها نمی توانستند دور شوند و یاد گرفتند که در سطح عمیق تر و صادقانه تر صحبت کنند.

در نظر بگیرید که آیا شما بهتر از آن چیزی هستید که فکر می کنید

افراد در مورد میزان صمیمیت مورد نیاز برای اجتناب از تنهایی و اینکه قبل از احساس اشباع چقدر می توانند تحمل کنند متفاوت هستند. کسانی که نیازهای قوی تری دارند، برای اطمینان از تماس صمیمی با شریک زندگی خود، با تمرکز بیشتر و تشویق شریک خود به بیان بیشتر، سخت کار خواهند کرد. اگر نیاز ضعیف‌تر باشد، همبستگی ضعیف‌تری بین صمیمیت و رضایت از رابطه وجود خواهد داشت. به عبارت دیگر، اگر تمایلی به سطح صمیمیت کاملی که در اینجا در موردش صحبت می‌کنم ندارید، احتمالاً بدتان نمی‌آید که شریک زندگی شما نیز آنقدر مشتاق به اشتراک گذاری زندگی درونی خود نباشد.

برای افزایش صمیمیت در رابطه در جایی که باید اعتبار بدهید

یکی از راه های اثبات شده برای افزایش صمیمیت در رابطه اعتبار دهی است. با این تکنیک می توان ارتباطی عمیق و همراه با شادی را با خود پیش برد. اما چگونه؟ منظور ما از این مفهوم چیست؟ گوینده آزاد و آسان می تواند یاد بگیرد که شیوه های بیان ترجیحی یک شریک را تشخیص دهد و به آن اعتبار بدهد. برخی افراد ارتباط را با صمیمیت یکی می دانند. در مطالعاتی خاص، بیش از دو سوم زوج های جدا از هم گفتند که سطح گفتگوی مورد انتظار را در ازدواج خود ندارند. به خصوص زنان شکایت داشتند که می خواهند در مورد نکات منفی و همچنین مثبت صحبت کنند و به خصوص می خواستند در مورد کار صحبت کنند. اما «بده و بگیر»، مبادله احساسی که آنها به دنبال آن بودند، از دست رفته بود.

صمیمیت بیشتر از کلمات یا رابطه جنسی است

تنها یک سوم از مردان مطلقه در نمونه فوق گفتند که صمیمیت عاطفی مورد نظر خود را پیدا نکرده اند. با این حال، چیزی که برخی از آنها از دست دادند، این بود که همسرانشان “به شیوه های بسیار کامل تر” در کنار آنها بودند. آنها خواهان تظاهرات ملموس صمیمیت بودند. مانند بوس یا پرسش وضعیت آنها در پایان روز، و استقبال از آنها با آغوش باز در درب منزل. به دلیل رفتار متفکرانه آنها و همچنین صبر و درک بیشتر از طرف محرومان صحبت. از این رو گاهی لازم است زنان به عنوان یک طرف اصلی و اساسی رابطه به موارد سطحی تری هم توجه داشته باشند. شاید مطلب مهمی به نظر نیاید اما در نگاه مردان این امر به افزایش صمیمیت آن ها منجر خواهد شد.

نگاهی نهایی بر افزایش صمیمیت در رابطه

ما در این مقاله از وب سایت مرکز مشاوره همکده راه های اثبات شده برای افزایش صمیمیت در رابطه را بیان کردیم. مفاهیمی اساسی را ارائه کردیم که منجر به پیشبرد اهداف اساسی یک رابطه می شود. با این حال اگر می خواهید به بهبود رابطه خود کمک کنید، پیشنهاد ما مراجعه به متخصصان و مشاوران زبده است. در این مسیر می توانید با کارشناسان ما در مرکز مشاوره همکده همراه شوید.

 

 

منابع
psychologytoday

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا