ده نتیجه شگفت انگیز زندگی با هدف

با افزایش سن، پرورش هدف در زندگی ممکن است کلید سلامت و شادی باشد. داشتن هدف در زندگی می تواند سلامت جسمانی، سلامت روانی و شادی شما را ارتقا دهد. “هدف” مزایای دیگری نیز دارد، از جمله خواب بهتر. این احساس که فعالیت های شما ارزشمند هستند می تواند کلیدی برای پیری سالم باشد. در این مقاله از وب سایت مرکز مشاوره همکده ما به بررسی ده نتیجه شگفت انگیز زندگی با هدف پرداخته ایم. مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران می باشد. از این رو اگر می خواهید نتایج شگفت انگیز اهداف خود را بیش از قبل ببینید می توانید برای مشاوره حضوری و یا مشاوره تلفنی روان شناسی با متخصصان ما در مرکز مشاوره همکده در ارتباط باشید.

هدف در زندگی

ده نتیجه شگفت انگیز زندگی با هدف

آیا در زندگی هدفی دارید؟ بر اساس تحقیقات فزاینده ای، پاسخ به این سوال ممکن است کلید سلامت و شادی شما باشد. مفهوم “هدف در زندگی” گاهی اوقات توسط محققان به اختصار PIL است. «PIL» با وجود مفاهیم منفی «قرص» اصلاً یک قرص تلخ نیست. در واقع، هر چه بیشتر در مورد فواید بسیاری از «هدف» مطالعه می‌کنم، بیشتر از اهمیت آن برای سلامتی و شادی و همچنین احساس هویت منحصربه‌فرد شما متقاعد می‌شوم. این نوشته از همکده مطالعات کلیدی اخیر در مورد رابطه بین هدف و شکوفایی را خلاصه می کند. اما «هدف در زندگی» دقیقاً چیست؟ “هدف در زندگی” تعریف شده است.

به بیان ساده، “هدف” می تواند به معنای این احساس باشد که کارهایی که در زندگی انجام می دهید ارزشمند هستند. وقتی احساس هدفی داشته باشید، احساس می کنید که انتخابی عمدی کرده اید تا مطابق با ارزش ها و اهداف خود عمل کنید. می تواند برعکس هم کار کند. PIL شما می تواند به هدف گذاری بیشتر منجر شود. در هر صورت، هدف شما به شما این حس را می دهد که مسئول زندگی خود هستید.

لازم نیست هدف شما بزرگ باشد. فقط باید چیزی برای شما معنادار باشد (و بدیهی است که ضد اجتماعی نباشد). کار کنید. سرگرمی که شما عاشق آن هستید. وفاداری به کسی که برایت مهم است. بیان خلاق مسافرت رفتن. با هر کسی که ملاقات می کنید با مهربانی رفتار کنید. حفظ خانه گرم. نوشتن فیلم یا کتاب. راه اندازی یا گسترش یک کسب و کار. ارتباط با دوستان، همکاران، فرزندان و نوه ها. هدف شما هرچه که باشد، می توانید از مزایای زیادی بهره مند شوید. ده نتیجه شگفت انگیز زندگی با هدف می تواند مزیت های آن را ارائه کند.

مزایای شگفت انگیز هدف در زندگی

در اینجا، به طور خلاصه، 10 مزیتی که بر اساس تحقیقات اخیر ارتباط زیادی با داشتن هدف در زندگی دارند، آورده شده است. اکثر مطالعات ذکر شده در این نوشته شامل افراد بالای 50 سال است. مطالعات دیگر نشان می دهد که شناسایی هدف شما به رضایت از زندگی برای جوانان نیز کمک می کند. پنج مزیت اول از نظرسنجی سال 2019 توسط محققان بریتانیایی اندرو استپتو و دیزی فانکورت از بیش از 7300 مرد و زن 50 ساله و بالاتر که در بریتانیا زندگی می‌کنند به دست می‌آید. میانگین سنی شرکت کنندگان 67 سال با دامنه سنی 50 تا 90 سال بود. ده نتیجه شگفت انگیز زندگی با هدف عبارتند از:

خوشبختی

محققان دریافتند که احساس هدفمندی باعث افزایش شادی و رفاه در میان بزرگسالان 50 تا 90 ساله می شود. “خوشبختی” شامل طیفی از احساسات مثبت از لذت تا رضایت از زندگی تا احساس مشارکت در یک هدف بزرگتر بود. البته هدف دار بودن در میان جوانها و حتی بچه ها هم می تواند همراه با احساس خوشبختی و خوشحالی باشد. انتخاب اهداف مناسب در زندگی منجر به بهبود شرایط روانی هم می شود. البته باید در این مسیر به زمان بندی ها و برنامه ریزی ها هم دقت زیادی داشت.

ایجاد عادات سالم در زندگی با هدف

طبق این مطالعه، افراد مسن‌تر با احساس هدف، بیشتر به عادت‌های سالم عادت می‌کردند. برای مثال، شرکت‌کنندگانی که رتبه‌های بالایی در PIL داشتند، بیشتر احتمال داشت که به طور منظم ورزش کنند. غذاهای سالم بخورند. کمتر تلویزیون تماشا کنند. در هنر شرکت کنند و از رفتارهای کم تحرک اجتناب کنند. در همین راستا، یک نظرسنجی اخیر از بیش از 500 شرکت‌کننده بزرگسال نشان داد که افرادی که دارای حس هدفمندی قوی هستند، به احتمال زیاد در طول انزوای کووید، رفتارهای بهداشتی محافظتی را بهتر از سایرین انجام می‌دهند.

روابط شخصی قوی تر

یکی از ده نتیجه شگفت انگیز زندگی با هدف، داشتن روابط شخصی قوی تر است. رتبه‌بندی‌های بالاتر برای این باور که زندگی ارزشمند است با احتمال داشتن شریک زندگی، خطر کمتر طلاق، تماس بیشتر با دوستان، عضویت در سازمان‌های مختلف، کار داوطلبانه و تعداد بیشتری از روابط نزدیک مرتبط بود. جای تعجب نیست که کسانی که PIL قوی دارند نیز احساس تنهایی کمتری می کنند. از این رو هدف می تواند تاثیر بسیار زیادی در رابطه عاشقانه شما هم داشته باشد. پس آن را اصلا دست کم نگیرید.

ثروت در زندگی با هدف

PIL علاوه بر انبوهی از مزایای هدف در زندگی، خود ثروت نیز به ارمغان آورد. احساس هدف با رفاه بیشتر از جمله درآمد، اشتغال با حقوق و دارایی همراه بود، حتی پس از در نظر گرفتن ثروت پایه. به طور مثال اگر شما در زندگی خود اهداف کارآفرینانه ای داشته باشید، می توانید مسیر قدرتمندی را در روند کاری خود پیش ببرید. از این رو می توانید به راحتی ثروت را در زندگی خود داشته باشید. البته در این مسیر باید با دقت و قدرت پیش بروید. نیاز به برنامه ریزی های دقیق هم دارید. پس زمان را برای این کار از دست ندهید. با داشتن اهداف درست ثروت را برای خود اندوخته کنید.

سلامتی

یکی از ده نتیجه شگفت انگیز زندگی با هدف سلامتی است. رتبه‌بندی بالای «زندگی ارزشمند است» با سلامتی بهتر، شیوع کمتر بیماری مزمن، درد مزمن کمتر، بروز کمتر افسردگی و آمادگی عملکردی بالاتر مرتبط بود. پس اگر می خواهید سلامتی بالایی را حتی در سنین پیری تجربه کنید، هدف درست را فراموش نکنید. شاید حتی هدف شما در زندگی یک لایف استایل مناسب همراه با ورزش و رژیم غذایی سالم باشد.

طول عمر

مطالعه ای روی تقریباً 7000 بزرگسال بالای 50 سال در ایالات متحده که در سال 2019 در مجله انجمن پزشکی آمریکا منتشر شد، به این نتیجه رسید که افرادی که هدف قوی تری در زندگی دارند، مرگ و میر ناشی از همه علل کمتری دارند. داشتن هدف نیز احتمال مرگ زودرس را کاهش می دهد. حتی پس از کنترل عواملی مانند افسردگی و بیماری مزمن، احتمال مرگ در چهار سال مطالعه (2010-2006) در افرادی که امتیاز پایینی در رتبه‌بندی حس هدف داشتند، تقریباً دو برابر بیشتر بود.

خواب بهتر

در مطالعه‌ای روی افراد مسن، 428 سیاه‌پوست و 397 سفیدپوست، محققان دریافتند افرادی که سطح معنا و هدف بیشتری در زندگی دارند، کیفیت خواب بهتری دارند. علاوه بر این، آنها مشکلات کمتری با آپنه خواب و سندرم پاهای بی قرار داشتند. همان طور که حتی در مقاله های پیشین مرکز مشاوره همکده توضیح دادیم، خواب ناکافی و با کیفیت پایین می تواند مشکلات بسیاری را با خود به همراه داشته باشد. پس اگر می خواهید خواب بهتری داشته باشید، اهداف مناسب خود را فراموش نکنید. هدف گذاری های دقیق می تواند به شما در این مسیر کمک زیادی کند. کتاب های بسیاری هم برای انتخاب اهداف نوشته شده اند. می توانید برای داشتن هدفی خوب به مطالعه کتاب بفرمایید شام روش مطالعه به شیوه شام هم بپردازید.

کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر

یکی از ده نتیجه شگفت انگیز زندگی با هدف کاهش میزان آلزایمر است. در حقیقت می توان گفت که شرایط حافظه را بهبود می بخشد. در یک مطالعه هفت ساله بر روی بیش از 900 ساکن در خانه سالمندان، محققان دریافتند که هدف بیشتر در زندگی با نرخ بسیار کمتری از بروز بیماری آلزایمر (AD) مرتبط است. بر اساس این مطالعه پیگیری، حتی زمانی که برخی از شرکت کنندگان در مطالعه به بیماری AD مبتلا بودند، به نظر می رسید سطوح بالاتری از هدف در زندگی تأثیر محافظتی بر شناخت دارند.

سلامت روانی بهتر

ده نتیجه شگفت انگیز زندگی با هدف

یک مطالعه کوچک بر روی 77 نفر در درمان اعتیاد نشان داد که کسانی که احساس هدف وجودی و معنای زندگی داشتند، علائم افسردگی و اضطراب کمتری داشتند، همانطور که در اینجا توضیح داده شد. این نتیجه با مطالعه بالا در بریتانیا مطابقت دارد، که همچنین کشف کرد که PIL با علائم افسردگی کمتر مرتبط است. از این رو می توان به این نتیجه دست پیدا کرد که داشتن یک هدف قوی در زندگی می تواند سلامت روانی شما را تا عمق بسیاری بهبود بخشد.

سلامت قلب بهتر

رندی کوهن، متخصص قلب و عروق، با مرور داده‌های مربوط به سلامت قلب و هدف در زندگی از 10 مطالعه بر روی 136000 نفر، به این نتیجه رسید که «افراد با احساس هدف پایین… احتمال بیشتری دارد که دچار سکته مغزی، حمله قلبی یا بیماری عروق کرونر شوند. حتی جراحی استنت یا بای پس». در مقابل، افرادی که دارای PIL قوی بودند، 19 درصد کاهش در حوادث قلبی عروقی داشتند. این تحقیق توسط دکتر سانجی گوپتا در مقاله ای قوی توضیح داده شده است.

چرا هدفمند بودن فواید زیادی دارد؟

ما در بخش قبلی برای شما ده نتیجه شگفت انگیز رندگی با هدف را بیان کردیم. اما چرا هدفمندی فواید زیادی دارد؟ من حدس می زنم که اگر احساس می کنید ماموریتی در زندگی دارید، بهتر از سلامت خود مراقبت خواهید کرد تا بتوانید آن ماموریت را انجام دهید. اما تأثیرات مثبت احساس هدف ممکن است عمیق‌تر از آن باشد، حتی تا سطح سلولی. احساس هدفمندی قوی‌تر ممکن است با اثرات منفی هورمون استرس کورتیزول، هورمونی که می‌تواند بر بسیاری از سیستم‌های بدن ویران کند، مقابله کند. “هدف” ممکن است اثرات منفی استرس، ترمیم سیستم ایمنی، آرام کردن ضربان قلب و کاهش قند خون را از بین ببرد. تعیین هدف منحصر به فرد شما می تواند یک چالش باشد. یک راه ساده برای کمک به خود این است که یک بیانیه آزمایشی از هدف خود بنویسید. آن را امتحان کنید و همانطور که در حال تکامل هستید آنرا اصلاح کنید.

منابع
وبسایت psychologytoday

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا