درمان تقویت انگیزه چیست؟

درمان تقویت انگیزه یکی از بحث های مهم در روان شناسی است. در دنیای روان شناسی تعاریف متفاوتی وجود دارد. برخی از این تعاریف را ممکن است بشانسید. برخی هم برای شما تازگی دارند. همان طور که می دانید ایجاد انگیزه برای موفقیت بسیار مهم است. در واقع شما هر چقدر قدر هم که تلاش داشته باشید اگر در کنار آن انگیزه ای در کار نباشد نمی توانید موفق شوید. بزرگ ترین شرکت ها در دنیا با استفاده از متخصصان مختلف به دنبال توسعه و پیشرفت خود هستند.

دیگر می توان گفت فقط ثبات داشتن مهم نیست. چرا که اگر شما در یک نوع محصول یا ارائه کاری فقط روند ثابت خود را داشته باشید دچار مشکل خواهید شد. انگیزه برای تلاش و کوشش و پیشرفت در کار بسیار مهم است. شما می توانید با استفاده از مشاوره شغلی باعث پیشرفت و کمک به خودتان شوید. خیلی از افراد اما به علت داشتن غرور کاذب به سوی مشاوره نمی روند. این ها افرادی هستند که احتمال شکست در آن ها وجود دارد. استفاده از انگیزه بسیار مهم است و نیازمند رعایت اصول مختلفی است. در ادامه می خواهیم ببینیم که درمان تقویت انگیزه چیست؟

شادی و خوشبختی با درمان تقویت انگیزه

درمان تقویت انگیزه چیست؟

ما گفتیم که شادی و خوشبختی می تواند بر ذهنیت و جسم افراد تاثیرات بسیار زیادی داشته باشد. شادی واکنشی در بدن است که باعث ایجاد هورمون های خوب در بدن خواهد شد. هورمون ها در بدن به خصوص هورمون های شادی بسیار می تواند باعث موفقیت و پیشرفت شما شود. در ادامه می خواهیم بدانیم که چگونه بر شک خود غلبه کنیم و موفق شویم. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با درمان تقویت انگیزه چیست؟ صحبت کنیم.

درمان تقویت انگیزه چیست؟

درمان تقویت انگیزه (MET) یک تکنیک کوتاه مدت است که در درمان اختلالات مصرف الکل و مواد استفاده می شود. این رویکرد درمانی بر کمک به افراد برای تغییر رفتار مخرب و مضر خود تمرکز دارد. این جنبه های مصاحبه انگیزشی را ادغام می کند و بر اساس مدل فرانظری تغییر است. برای افرادی که در مورد ترک اعتیاد خود تردید دارند یا انگیزه ای برای بهبودی ندارند، MET می تواند راهی مفید برای ایجاد تغییر باشد. رویکرد MET می تواند برای کمک به افراد برای درک تأثیرات رفتار خود و احساس توانایی بیشتر در بهبودی از اعتیاد مفید باشد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

این مقاله به چگونگی کارکرد درمانی تقویت انگیزه، کمک‌های آن و برخی از مزایای انتخاب این نوع درمان می‌پردازد. همچنین مواردی را که باید قبل از امتحان MET در نظر بگیرید و چگونگی پیدا کردن یک درمانگر MET را پوشش می دهد.

اگر شما یا یکی از عزیزانتان با مصرف مواد یا اعتیاد دست و پنجه نرم می کنید، برای کسب اطلاعات در مورد امکانات پشتیبانی و درمانی در منطقه خود، با مشاوران در ارتباط باشید.

تکنیک های درمان تقویت انگیزه

MET مختصر و با زمان محدود است. به طور معمول چهار جلسه طول می کشد، اما در برخی موارد ممکن است تا شش جلسه طول بکشد. جلسه اول شامل یک ارزیابی است. دو تا پنج جلسه بعدی از استراتژی‌های مصاحبه انگیزشی استفاده می‌کنند تا به مشتری کمک کند آگاهی بیشتری کسب کند. یا انگیزه ایجاد کند و برنامه‌ای برای تغییر ایجاد کند.

مصاحبه انگیزشی یک رویکرد مشاوره ای است که به افراد کمک می کند تا دوسوگرایی را حل کنند و انگیزه تغییر را بهبود بخشند. این روش بر کمک به افراد برای ایجاد تمایل، اعتماد به نفس و آمادگی بیشتر برای تغییر تمرکز دارد. درمانگران همچنین به مراجعه کنندگان کمک می کنند تا راهبردهای مقابله ای را کشف کرده و تعهد به ایجاد تغییر را تشویق کنند.

رویکردهای مصاحبه انگیزشی برای درمان تقویت انگیزه

رویکردهای مصاحبه انگیزشی برای درمان بر پنج اصل کلیدی انگیزشی تمرکز دارند. در طول درمان، درمانگران MET ممکن است:

ابراز همدلی

این استراتژی شامل کمک به افراد برای توسعه و ابراز همدلی با دیگران است. هدف این است که به آن ها کمک کنیم تا بفهمند چگونه رفتارشان بر دیگران تأثیر می گذارد. با به دست آوردن این درک، افراد ممکن است انگیزه بیشتری برای تغییر داشته باشند.

عدم تطابق را تصدیق کنید

یکی دیگر از جنبه‌های کلیدی درمان تقویت انگیزه، تشخیص این موضوع است که اغلب بین مکان مورد نظر یک فرد و مکانی که واقعاً هستند، اختلاف وجود دارد. توانایی تشخیص این تفاوت بین میل و واقعیت می تواند افراد را ترغیب کند تا گام هایی برای پر کردن شکاف بردارند.

از بحث و جدل بپرهیزید

درمان تقویت انگیزه چیست؟

درمانگران MET با یک فرد در مورد رفتار یا مصرف مواد او بحث نمی کنند. مشاجره اغلب باعث ایجاد حالت تدافعی و مقاومت در برابر تغییر می شود. بنابراین کمک به افراد با ملایمت و خوش بینانه برای آگاهی بیشتر می تواند انگیزه تغییر را از درون آنها نشات دهد نه از شخص دیگری.

پذیرش مقاومت

درمان MET تشخیص می دهد که مقاومت رایج است. به جای مبارزه با آن، درمانگران به دنبال راه هایی برای خنثی کردن مبارزه هستند. هدف به حداقل رساندن مقاومت و اجازه دادن به فرد برای ماندن در درمان و تلاش برای ایجاد انگیزه درونی برای تغییر است.

از خودکارآمدی حمایت کنید

برای ایجاد تغییر، افراد باید باور کنند که قادر به دستیابی به اهداف خود هستند. درمان تقویت انگیزه به افراد کمک می کند تا خودکارآمدی خود را بهبود بخشند. این کار باعث می شود تا بتوانند نقاط قوت خود را بشناسند و به توانایی های خود باور بیشتری پیدا کنند.

درمان تقویت انگیزه بر غلبه بر مقاومت فرد در برابر تغییر رفتار مخرب خود متمرکز است. برای تشویق افراد به ایجاد انگیزه درونی برای مشارکت در روند بهبودی، یک رویکرد مشتری محور نیاز است.

درمان تقویت انگیزه با چه فرآیندی می تواند کمک کند؟

درمان تقویت انگیزه برای درمان اعتیاد ایجاد شد، اما برخی تحقیقات نشان می‌دهند که مداخلات مصاحبه انگیزشی ممکن است برای شرایط مختلف مفید باشد. برخی از شرایطی که MET ممکن است در درمان آن ها مفید باشد عبارتند از:

  • اختلال مصرف الکل
  • اختلال دو قطبی
  • قمار اجباری
  • اختلالات خوردن
  • بیماری اضطراب فراگیر (GAD)
  • بیماری وسواس اجباری (OCD)
  • اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)

تحقیقات همچنین نشان داده است که MET می تواند الهام بخش تغییرات مثبت باشد و به افراد کمک کند از رفتارهای پرخطر در هنگام زندگی با شرایط خاص سلامت خودداری کنند.

مطالعاتی در ارتباط با این زمینه

درمان تقویت انگیزه چیست؟

یک مطالعه نشان داد که MET منجر به بهبودهای کوتاه مدت در بار ویروسی در جوانان مبتلا به HIV می شود. یک مطالعه در سال 2021 نشان داد که استفاده از MET به عنوان یک درمان مکمل برای مداخله پیشگیری از HIV  می تواند رفتارهای جنسی ایمن را افزایش دهد و مصرف الکل را در جمعیت های خاص کاهش دهد.

فواید درمان تقویت انگیزه

با توجه به موسسه ملی سوء مصرف مواد مخدر، MET می تواند مفید باشد. زیرا به افراد کمک می کند بر دوگانگی خود در مورد ورود به درمان و پایان دادن به مصرف مواد خود غلبه کنند.  برخی از مزایای کلیدی این رویکرد عبارتند از:

به سرعت کار می کند

MET یک رویکرد مشاوره با زمان محدود است که در چهار تا شش جلسه انجام می شود.

مقاومت و دوسوگرایی را کاهش می‌دهد

از آن جایی که یک اصل اصلی MET این است که تاکتیک‌های متقاعدسازی مانند رویارویی، اجبار و برچسب‌گذاری اغلب معکوس هستند و می‌توانند منجر به مقاومت بیشتر در برابر تغییر شوند.

بر انتخاب تأکید می کند

به جای این که یک درمانگر به عنوان مرجعی عمل کند که فرد تحت درمان را هدایت می کند، MET تأکید می کند که این رویکرد یک فرایند مشارکتی است. در عوض، درمانگران به افراد کمک می کنند تا آگاهی خود را ایجاد کنند و خودشان انتخاب کنند.

MET حمایتی، مشتری محور و بدون قضاوت است. از آن جا که به شدت بر انتخاب فردی تأکید می کند، به تقویت حس توانمندی و انگیزه کمک می کند.

اثربخشی

به گفته مؤسسه ملی سوء مصرف مواد مخدر، MET برای شروع یا شرکت در درمان مصرف کنندگان مواد مؤثرتر است و در وادار کردن مردم به کاهش واقعی مصرف مواد مؤثرتر است.

اثربخشی درمان تقویت انگیزه می تواند به ماهیت اعتیاد فرد بستگی داشته باشد. تحقیقات نشان می‌دهد که MET در کمک به افراد مبتلا به مشکلات الکلی برای کاهش مصرف الکل و مشارکت بیشتر در درمان مؤثر است.

رفتار درمانی شناختی و درمان تقویت انگیزه

هنگامی که با رفتار درمانی شناختی ترکیب می شود، MET همچنین برای افراد مبتلا به اعتیاد به ماری جوانا مفید است. با این حال، این رویکرد ممکن است در مورد سایر انواع مواد مخدر از جمله نیکوتین، هروئین و کوکائین کمتر موثر باشد.

چیزهایی که باید در نظر بگیرید

در حالی که درمان تقویت انگیزه می تواند برای بسیاری از افراد مفید و موثر باشد، این بدان معنا نیست که برای همه یا هر موقعیتی مناسب است. همان طور که موسسه ملی سوء مصرف مواد مخدر اشاره می کند، شواهد نشان می دهد که کارایی این رویکرد در مورد موادی غیر از الکل و ماری جوانا بهتر می شود.

منابع
وبسایت verywellmind

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا