تاثیر تجلی در موفقیت درست است؟

تجلی یا Manifesting اصطلاحی است که برای بسیاری از ما به طور شگرفی آشنا است. اگرچه هنوز در مورد معنای واقعی آن و مهمتر از همه، اینکه آیا کار می کند یا خیر، ابهامات زیادی وجود دارد. فقدان پشتوانه علمی برای تمرین تجلی مانع از تبدیل آن به روشی پرکاربرد برای ایجاد احساسات و افکار مثبت، مبارزه با احساسات منفی و تلاش برای رسیدن به اهداف نشده است. اما آیا شیوه های آشکارسازی واقعاً کار می کنند؟ در این مقاله از وب سایت همکده به بررسی تاثیر تجلی بر موفقیت می پردازیم. مرکز مشاوره همکده هم به صورت حضوری و هم با مشاوره تلفنی روان شناسی برای شما به ارائه شرایط خوب می پردازد.

تجلی به چه معناست؟

تجلی به این ایده اشاره دارد که ما می توانیم آینده خود را با استفاده از افکار مثبت، تاکیدات و اظهارات مکتوب کنترل کنیم. ریشه در کتاب‌های خودیاری مانند راز نوشته روندا برن دارد. در نهایت به ایده تقویت عزت نفس و تشویق تغییرات مثبت در زندگی روزمره شما، با مبارزه با انرژی و الگوهای منفی در ضمیر ناخودآگاه شما خلاصه می‌شود. یکی از اصطلاحاتی که در ارتباط با تجلی استفاده می شود، تأیید مثبت است. در فرهنگ لغت روانشناسی عبارات تاکیدی مثبت به عنوان “عبارات کوتاهی که به طور مکرر تکرار می شوند، که برای تشویق احساسات، افکار و نگرش های مثبت و شاد طراحی شده اند” تعریف شده است. اینکه به طور مکرر به خود بگویید که به چیزی دست خواهید یافت می تواند بسیار انگیزه دهنده باشد. زیرا می توانید خود را متقاعد کنید که می توانید رویاها را به واقعیت تبدیل کنید. این ارتباط نزدیکی با مفهومی به نام قانون جذب دارد که نشان می‌دهد یک طرز فکر مثبت چیزهای مثبتی را به همراه خواهد داشت، در حالی که احساسات و افکار منفی منجر به رویدادهای منفی می‌شوند. اساساً، رویدادها و تجربیات زندگی شما نتیجه مستقیم نگرش ذهنی شماست.

تمرین تجلی و روش های آن

روش های مختلفی برای تمرین تجلی وجود دارد. برخی از افراد از تابلوهای بینایی برای ایجاد تصویری از زندگی استفاده می کنند که در آن به تمام رویاهای وحشیانه خود رسیده اند، از نظر جسمی سالم هستند، و مقادیر دیوانه وار پول دارند (اگرچه مهم است که به یاد داشته باشید که پول همیشه خوشبختی نمی آورد. ). برخی دیگر مجلات را به عنوان راهی برای نوشتن اهداف خاص و اقدامات مشخص برای پیگیری نگه می دارند. مدیتیشن نیز توسط برخی به عنوان یک روش تجلی استفاده می شود، اگرچه استدلالی وجود دارد که این دو عمل در واقع به شدت مخالف هستند. اما آیا تاثیر تجلی بر موفقیت درست است؟ آیا این ایده که ما می توانیم آینده خود را با استفاده از افکار مثبت، تاکیدات و اظهارات مکتوب کنترل کنیم درست است؟

تجلی از کجا آمده است؟

محبوبیت تجلی در دو سال گذشته به‌ویژه از زمان شیوع همه‌گیری به‌طور چشمگیری افزایش یافته است. زیرا مردم تکنیک‌های مختلفی را در تلاش برای قرار دادن خود در مسیر زندگی واقعی به سمت موفقیت امتحان کردند. حتی قبل از شیوع ویروس، علاقه روزافزون به سلامتی و مراقبت از خود به این معنی بود که این موضوع سهم مناسبی از کشش خود را به دست می آورد. با این حال، مفهوم تجلی بسیار طولانی تر از آنچه شما فکر می کنید وجود داشته است. این ایده اولیه که افکار مثبت یا منفی تجربیات مثبت یا منفی به ارمغان می‌آورند، پیوندهایی با جنبش اندیشه نو در آمریکای قرن نوزدهم دارد که شامل انواع اعمال مذهبی، متافیزیکی و شفابخش ذهن بود. امروزه، مسلماً محبوبیت آن به دلیل اتکای رو به افول به مذهب سازمان‌یافته تشویق شده است. به این ترتیب، بسیار شبیه به رونق طالع بینی است. این ایده شبه علمی که افکار مثبت چیزهای مثبتی را به ارمغان می‌آورند به مردم چیزی برای باور می‌دهد و آنها را در متن جهان قرار می‌دهد. و در حالی که ممکن است این چیز خوبی به نظر برسد که می تواند احساس شادی و رضایت را در زندگی بسیاری از مردم به ارمغان آورد، مهم است که از جنبه های منفی تجلی آگاه باشید. تاثیر تجلی در موفقیت جنبه های مختلفی را نشان می دهد که از گذشته ها بوده است.

مشکلات با تجلی

یکی از مشکلات اصلی تظاهر این است که تجارب افرادی را که افکارشان ذاتاً منفی است، در نظر نمی گیرد، به عنوان مثال کسانی که با اضطراب، افسردگی یا سایر شرایط سلامت روان دست و پنجه نرم می کنند. به عنوان مثال، برخی از افراد ممکن است نگران باشند که با فکر کردن به اتفاق بد، به طور تصادفی باعث وقوع آن شوند. به این معنا، تجلی می تواند واقعیت فیزیکی یک فرد را بدتر کند. بنابراین، شما باید تمرین را با احتیاط مشاهده کنید. در نهایت، قانون جذب همیشه منطقی نیست. پیشنهاد این که “مثل، مانند را جذب می کند” به کسی که آسیب جدی مانند آزار جسمی یا عاطفی یا مرگ یکی از عزیزانش را تجربه کرده است، چیزی جز توهین نمی تواند باشد. به همین دلیل، برخی از مؤمنان سریعاً این استثنا را قائل می‌شوند که هیچ ضربه‌ای ظاهر نمی‌شود. برای مثال، اگر یکی از بستگان کسی بر اثر سرطان بمیرد، بدیهی است که تقصیر او نبوده است. پیشنهاد این امر افتضاح خواهد بود. شاید بزرگترین مشکل در مورد ارزش گذاری جدی برای چیزی بدون مبنای واقعی (در واقع، با شواهد علمی خلاف آن) این باشد که ما خود را در برابر چیزهایی مانند اخبار جعلی و تئوری های توطئه آسیب پذیرتر می کنیم. تحقیقات نشان داد که افرادی که به احساسات بر حقایق اعتماد دارند، بیشتر قربانی این باورهای نادرست می شوند. بنابراین، در حالی که تکنیک‌های تجلی ممکن است در موقعیت‌های خاص به شما کمک کند. این بدان معنا نیست که همیشه می‌توان برای آوردن تجربیات مثبت به آن‌ها اعتماد کرد. از این رو باید دید تاثیر تجلی بر موفقیت درست است یا خیر؟

صحبت روان شناسان درباره تجلی

در حالی که تعیین یک هدف ویژه و گام برداشتن به سمت آن می تواند یک کار واقعاً مثبت باشد، تجلی نیز می تواند یک باور کاملاً محدود کننده باشد. تمرکز بیش از حد روی قدرت افکارتان می تواند شما را از خود راضی کند، زیرا شما را از اقدامات واقعی زندگی که برای برآورده کردن خواسته هایتان لازم است منحرف می کند. تمرکز بر جلسات تجسم بدون انجام کار دیگری برای حمایت از جاه‌طلبی‌هایتان اساساً باعث می‌شود کمتر به اهداف خود برسید. برای مبارزه با این، گابریل اوتینگن، استاد روانشناسی آلمانی، WOOP (آرزو، نتیجه، مانع، طرح) را به عنوان جایگزینی عملی برای تجلی که بر غلبه بر موانع تمرکز می کند به جای نادیده گرفتن آنها، ارائه کرد.

ماهیت شبه علم تجلی و تاثیر آن در موفقیت

تردیدهایی که اوتینگن در مورد ماهیت شبه علمی تجلی دارد با اکثر روانشناسان مشترک است. در روانشناسی امروز، دانشمند روان‌شناس، چیکی دیویس، می‌نویسد که راهنماهای تجلی «ادعا می‌کنند که علمی و واقعی هستند، اما در واقع بر اساس شواهد علمی نیستند». ایده تجلی در نهایت هیچ علمی واقعی پشتیبان آن نیست، و بیشتر متخصصان نسبت به اثرات متقاعد کردن خود به اینکه می توانید شرایط فعلی زندگی خود را صرفاً از طریق تجلی تغییر دهید، بسیار نگران هستند. به گفته کاترین ساندرسون، روانشناس، «تفکر مثبت از نظر جسمی و ذهنی چیز خوبی است. فقط اگر از مرز عبور کند و دچار توهم شود، نه.» با این حال، برخی از عناصر این تمرین با حوزه‌های خاصی از تحقیقات روان‌شناختی همسو هستند. مطالعه کلود ام. استیل در مورد تئوری تأیید خود نشان می دهد که چگونه می توانیم با تأیید باورهای خود به روش های مثبت، احساس خودکامگی خود را حفظ کنیم. تحقیقات دیگر نشان داده است که خود تأییدی در واقع می تواند استرس زوال سلامت را کاهش دهد. توجه به این نکته مهم است که اگرچه این مطالعات مزایای بالقوه تجلی را ذکر می‌کنند. اما این ایده را تأیید نمی‌کنند که تأیید مثبت در واقع می‌تواند خود عامل موفقیت باشد. بنابراین، با در نظر گرفتن همه اینها، آیا تجلی تمرینی است که ارزش آن را دارد؟

آیا تاثیر تجلی در موفقیت درست است و واقعا کار می کند؟

اگر چه هیچ مبنای علمی برای تجلی وجود ندارد، واقعیت این است که تعدادی از توضیحات روانشناختی و عصبی برای اینکه چرا می تواند کار کند وجود دارد. یکی از اینها اثر دارونما است. یک پدیده شناخته شده، اثر دارونما نشان می دهد که چگونه قدرت شفابخش ذهن بسیار بیشتر از آن چیزی است که ما تصور می کنیم. این ایده که عوامل خارجی در دستان ما نقش دارند می تواند تمام چیزی باشد که برای به حرکت درآوردن رویدادهای مثبت نیاز داریم. به طور مشابه، تأیید خود می تواند با کاهش استرس و کمک به ایجاد ذهنیت آرام تر و آماده تر برای برداشتن گام های رو به جلو، به موفقیت منجر شود. به راحتی می توان فهمید که چرا بسیاری از مردم تصمیم گرفته اند خود را نشان دهند. این ایده که ما می توانیم به سادگی با تمرکز بر موانع و متقاعد کردن خود به موفقیت بر موانع غلبه کنیم، بسیار جذاب است. این به افراد این امکان را می دهد که احساس کنند بر شرایطی کنترل دارند که اغلب نمی توانند بر آن تأثیر بگذارند. تجلی می تواند قدرت بخش باشد. و هنگامی که بسیاری از فعال‌ترین حامیان نمایش آنلاین زیبا، خوش لباس هستند. در خانه‌ای گران‌قیمت زندگی سالمی دارند. جای تعجب نیست که بسیاری از مردم فکر می‌کنند که نشان دادن پول و موفقیت به آن‌ها نیز زندگی کاملی می‌دهد. متأسفانه، این موفقیت‌های مادی، حرفه‌ای یا شخصی معمولاً از ترکیبی از کار سخت، شانس و امتیاز حاصل می‌شوند، نه صرفاً حس مثبت. پس چگونه می توانیم حس مثبت و آرامش را بدون به خطر انداختن میزان کار، انگیزه یا تعادل ذهنی خود پرورش دهیم؟ خوب، تمرکز حواس می تواند پاسخگو باشد.

ذهن آگاهی یا تجلی و تاثیر آن در موفقیت؟

تاثیر تجلی در موفقیت چگونه است؟ همانطور که بررسی کردیم، یک عنصر حقیقت در این ایده وجود دارد که انتظارات ما، مثبت یا منفی، اغلب تمایل به تایید دارند. با این حال، این بدان معنا نیست که خود تجلی عملاً کار می کند. پیش‌گویی‌های خودساز به این دلیل اتفاق می‌افتند که اگر باور نداشته باشیم می‌توانیم به هدفی دست یابیم. مثلاً به دنبال شغلی رویایی هستیم. رفتارهایی را انجام می‌دهیم که احتمال این پیشرفت را کمتر می‌کند. به‌عنوان مثال درگیر شدن در خودگویی منفی یا رفتار بداخلاقانه در مصاحبه. از این نظر، پرورش انرژی مثبت می تواند مفید باشد، زیرا استفاده از روش تجلی مانند تابلوی دید می تواند به تغییر ذهنیت ما کمک کند و نتایج مثبتی را از نظر رشد و توسعه شخصی ما ارائه دهد. اما این به خاطر جادو نیست، به دلیل نگرش است. هیچ اشکالی ندارد که درباره اهداف خود مثبت فکر کنید. در واقع، این می تواند به یک زندگی عمدی تر منجر شود. با این حال، تخمین بیش از حد قدرت افکار خود می تواند شما را به سفری غم انگیز و همچنین پیامدهای خطرناک دیگری سوق دهد. اگر برای افکار دائماً در حال تغییر خود ارزش زیادی قائل شوید، در واقع می توانید اضطراب هایی ایجاد کنید که قبلاً وجود نداشتند. اینجاست که ذهن آگاهی وارد می شود. تمرکز حواس به این است که خود را از افکارتان جدا کنید. تشخیص دهید که شما با چیزهای منفی که در اطراف مغزتان می چرخند تعریف نمی شوید. از بسیاری جهات، مراقبه ذهن آگاهی (که بر جدایی فکر و واقعیت تمرکز دارد) نقطه مقابل روند تجلی است.

ترکیب این دو ایده و تاثیر تجلی در موفقیت

ترکیب این دو ایده غیرممکن نیست. مدیتیشن در واقع به شما امکان می دهد تا اهداف و گام های واضح تری را تجسم کنید. سپس می توانید از آنها برای آشکار کردن چیزهایی که واقعا برای شما مهم هستند استفاده کنید. شایان ذکر است که تجلی فقط به معنای فکر کردن در مورد چیزهای شاد نیست. بلکه استفاده از یک ذهنیت متمرکز برای جلب توجه شما به اهداف خاص و ایجاد تجسم هایی است که می توانید واقعاً به آنها اعتقاد داشته باشید. تمرین تجسم این شکل از عمل می تواند به شما کمک کند تا کنترل بیشتری بر افکار و احساسات خود داشته باشید. تأثیر مثبت واقعی بر واقعیت فعلی و چشم اندازهای آینده شما داشته باشد.    
منابع
mindowl

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا