تأثیرات ذهنی انضباط خشن در کودکان

انضباط خشن در کودکان می تواند آسیب های روانی زیادی به همراه داشته باشد. یکی از مواردی که در دنیای امروزی مهم است نحوه تربیت والدین است. تربیت فرزندان اهمیت بسیار زیادی دارد. تاثیرات دهنی این فرآیند می تواند برای همه افراد خطرناک باشد. حتی ممکن است والدین را زیر فشار بذارد. برای همین امر پدر و مادر ها باید بدانند که مدیریت رفتار یا روش انضباط خشن شیوه مناسبی نیست. گاهی اوقات ما خیلی از افراد را در جامعه می بینیم که حتی در بهترین شرایط هم ناامید هستند.

این موارد می تواند به علت فشار های زیادی در کودکی باشد. پزشکان و روان شناسان می گویند که دوران کودکی بسیار مهم و حیاتی است. متاسفانه خیلی از افراد و پدر مادران به این دوره اهمیتی نمی دهند. کوچک ترین حرکت یا رفتار اشتباهی می تواند آینده کودک را دچار مشکل کند. یکی از رفتارهایی که در آینده کودک بسیار تاثیر گذار است نظم و انضباط سخت توسط والدین است. نظم و انضباط بسیار عالی است اما تا حد تعادل خودش. در ادامه می خواهیم ببینیم که تأثیرات ذهنی انضباط خشن در کودکان چگونه است؟

رفتار های کودکان و انضباط خشن

تأثیرات ذهنی انضباط خشن در کودکان

این رفتار ممکن است در هر فردی به وجود بیاید. این که بگوییم فرد چه نوع رفتاری را در چه لحظه ای انجام خواهد داد غیر قابل پیش بینی و درست نیست. وقتی یک مشاور با شخص مورد نظر صحبت می کند رفتار های او را تشخیص می دهد. تشخیص رفتار باعث می شود که مشاور بداند چه کاری انجام دهد تا فرد بتواند رفتار خود را مدیریت کند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با تأثیرات ذهنی انضباط خشن در کودکان صحبت کنیم.

کشف راه درست برای تربیت فرزندان و انضباط خشن

کشف راه درست برای تربیت فرزندان یکی از بزرگترین معضلات والدین است. در حالی که همه ما می توانیم قبول کنیم که کودک آزاری اشتباه است، نظرات در مورد اعمالی مانند کتک زدن، فریاد زدن یا حتی قرار دادن بچه ها در زمان استراحت متفاوت تر است.

به طور کلی، والدین خشن از تاکتیک هایی مانند پرخاشگری، صدای بلند، احساس گناه، شرمساری و سرزنش استفاده می کنند. اما آخرین تحقیقات می گوید که حتی اگر به نظر می رسد که این شیوه ها در حال حاضر برای اصلاح رفتار کودکان کار می کنند، اثرات بلندمدت آن ارزشش را ندارند. بعلاوه، آکادمی اطفال آمریکا (AAP) به نفع یک رویکرد یادگیری مثبت، از هر دو کتک زدن و فریاد زدن توصیه می‌کند.

انضباط خشن چیست؟

انضباط خشن هر نوع تمرین انضباطی است که به دنبال ایجاد احساس بد در کودک است. این شامل کتک زدن یا سیلی زدن به کودکان است. اما شامل انضباط غیر فیزیکی نیز می شود که باعث ایجاد دردهای عاطفی و روانی، مانند فریاد زدن، صدا زدن، سرزنش، شرمساری، یا شرمساری عمومی می شود.

انضباط خشن با سوء استفاده متفاوت است. زیرا به عمد و در چارچوب عقل و حالت درک شده استفاده می شود. وقتی والدین از نظم و انضباط خشن استفاده می‌کنند، شیوه‌های خاصی را انتخاب می‌کنند. زیرا معتقدند برای پرداختن به برخی رفتارها مؤثر است یا لازم است. رفتار توهین آمیز ممکن است نامنظم تر باشد و بدون هیچ قصدی برای اصلاح رفتار کودک اتفاق بیفتد. مجازات های شدید نیز ممکن است توهین آمیز باشد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

 

ضرب و شتم و کبودی یک بچه سوء استفاده است. کتک زدن نظم سختی است بی‌ارزش خواندن یک بچه به‌طور مرتب، سوء استفاده است. این که به آن ها بگویید از این که پدر و مادر آن ها باشید خجالت می‌کشید وقتی آن ها کار اشتباهی انجام می‌دهند، مجازات سختی است.

اثرات ذهنی ضرب و شتم در انضباط خشن

تأثیرات ذهنی انضباط خشن در کودکان

سوال اصلی روان شناسان این است که آیا کتک زدن “واقعاً مفید است” پاسخ خود را در تحقیقات می یابید. کودکانی که والدین آن ها از تنبیه بدنی استفاده می کردند، افسردگی، اضطراب، طغیان خشم و پرخاشگری فیزیکی بیشتری را در دوران نوجوانی نشان دادند. کتک زدن یک عمل پرخاشگرانه است. کودکانی که شاهد کتک زدن هستند اغلب رفتارهای مشابهی را نسبت به دیگران الگو می کنند. این می تواند برای ذهن های جوان کاملاً گیج کننده باشد تا بفهمند که چه زمانی پرخاشگری مناسب است.

استفاده مکرر از تنبیه بدنی نیز می تواند بر روابط والدین و فرزند تأثیر بگذارد.

استفاده مکرر از تنبیه بدنی نیز می تواند بر روابط والدین و فرزند تأثیر بگذارد. کودکانی که والدینشان به عنوان نوعی انضباط خشن کتک می زدند، در دوران نوجوانی احساس محبت کمتری نسبت به والدین خود نشان می دادند. آن ها همچنین احتمال کمتری داشتند که درگیری با والدین خود را حل کنند، احتمالاً به این دلیل که در بیان استقلال خود احساس امنیت کمتری می کردند.

نظر استیون پاول در ارتباط با این زمینه

استیون پاول می‌گوید: «استفاده از تنبیه بدنی منجر به مشکلاتی با عزت نفس و شرم می‌شود که می‌تواند برای کسانی که مرتباً مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرند مضر باشد.

تأثیرات ذهنی انضباط خشن غیر فیزیکی

تنبیه بدنی مانند کتک زدن در کشور های مختلف رو به کاهش است. اما بسیاری از والدین متوجه نیستند که انضباط کلامی خشن مانند فریاد زدن و شرمساری به طور مشابه هورمون های استرس را افزایش می دهد و بر رشد مغز تأثیر می گذارد. لورن دی مارکو، LCSW-C، روان درمانگر ، توضیح می دهد: “مغز نمی تواند تفاوت بین یک تهدید فیزیکی و احساسی را تشخیص دهد.” انضباط کلامی خشن یک چرخه شرم ایجاد می کند که به عزت نفس لطمه می زند و بر روابط والدین و فرزند تأثیر می گذارد.

نظر روان شناسان در ارتباط با این زمینه

اورلسا پول، LICSW، LCSW-C، مددکار اجتماعی و مربی مثبت‌پروری با مدیریت روان‌درمانی مادری، می‌گوید: «کودکانی که فریاد و شرمساری را به‌عنوان نوعی تنبیه دریافت می‌کنند، عواقب روانی جدی را نیز تجربه می‌کنند». “بچه ها احتمالا رفتار خود را سرزنش می کنند و در برابر خشم والدین خود تسلیم می شوند.   تکنیک های خشن فرزند پروری به امنیت کودک در رابطه والدین و کودک و همچنین عزت نفس کودک آسیب می زند.”

نکته ای در ارتباط با این زمینه

تأثیرات ذهنی انضباط خشن در کودکان

این تأثیرات ذهنی درونی کردن شرم بسیار گسترده است. پول توضیح می‌دهد که برای مثال، کودکانی که به شدت تنبیه شده‌اند، اعتماد کمتری به توانایی خود در حل مسئله و تنظیم احساسات خود دارند. او می‌گوید: «آن ها همچنین در مواجهه با موقعیت‌های چالش‌برانگیز احتمال بیشتری دارد که رفتار و رفتار پرخاشگرانه داشته باشند. احتمال بیشتری دارد که از افسردگی دوران کودکی و مشکلات روانی مادام‌العمر رنج ببرند».

احساس گناه در انضباط خشن

روان شناسی توضیح می‌دهد که احساس گناه و رنجش مرتبط با انضباط کلامی خشن نیز می‌تواند بر پیوند والدین و فرزند تأثیر بگذارد. پاول می گوید: ” بچه ها ممکن است به علت فشار های روانی مختلف احساس گناه کنند. همانطور که در سنین نوجوانی رشد می کند، این احساس گناه اغلب به رنجش شدید تبدیل می شود.”

یادگیری رفتار های مختلف نزد کودک در برابر عملکرد خشن

والدین با اعمال خود، چه عمدا و چه ناخواسته، به فرزندان خود آموزش می دهند. در نتیجه، یک مدل از رفتار پرخاشگرانه اغلب به این معنی است که کودک در آن صورت احتمال بیشتری دارد که این رفتار را با همسالان خود یا به عنوان یک بزرگسال در روابط شخصی خود تکرار کند.

پول می‌گوید: «از نظر من، بزرگ‌ترین پیامد والدین دارای انضباط خشن روی کودکان، عادی‌سازی رفتار است. “این یک نظریه اساسی یادگیری اجتماعی است. کودکان آن چه را که می بینند تکرار می کنند. برای مثال فرض کنید که یک بچه ای دائما در برابر فشار های روانی نزد خانواده سکوت کند. در واقع آینده این کودک پر از مشکلات روحی و روانی و آسیب های اجتماعی است.

انضباط سخت روش مناسبی نیست

طرفداران انضباط خشن اغلب به این واقعیت اشاره می کنند که این رفتار را اصلاح می کند. آن ها رفتارهای ناامن مانند فرار از دست والدین یا رفتن به خیابان را به عنوان مواردی ذکر می کنند که انضباط خشن ارزشش را دارد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

تقویت منفی آن هدف را محقق نمی کند. در هر زمینه ای روان شناسی و مشاوران راه حل هایی ارائه کرده اند. همان طور که در ابتدای مقاله گفتیم بسیاری از والدین امروزی از روش های منفی برای تربیت فرزندان خود استفاده می کنند.

مشکل تنبیه به عنوان یک استراتژی اصلاح رفتار این است که رفتاری جدید و مطلوب تر را آموزش نمی دهد. شما باید در نظر داشته باشید که تنبیه های بدنی و رفتاری مثل آسیب جسمی به بچه ها می تواند به آن ها فشار روانی وارد کند.

نظرات در ارتباط با این زمینه

تأثیرات ذهنی انضباط خشن در کودکان

د مارکو می‌گوید: «[این] پاسخ مغز مبتنی بر بیولوژیک برای محافظت از ما در برابر تهدیدات موجود در محیط است. «[رفتن به دعوا، فرار، یا آسیب] توانایی کودک را برای استفاده از مهارت‌های عملکرد اجرایی و تفکر منطقی در مورد این که برای چه چیزی اصلاح می‌شوند یا چه رفتارهایی از او خواسته می‌شود، مهار می‌کند.»

به جای انضباط خشن چه باید کرد

بدیهی است که والدین باید از نوعی نظم و انضباط استفاده کنند تا به کودکان بیاموزند چگونه در دنیا عمل کنند و آن ها را ایمن نگه دارند.

منابع
وبسایت verywellfamily

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا