بازیابی مجدد مغز برای مثبت اندیشی

تمرین قدردانی خود را از طریق اعمال محبت آمیز، سپاسگزار بودن و لذت بردن از چیزهای کوچک زندگی به سطح بالاتری ببرید. چیزهای زیادی وجود دارد که باید به خاطر آنها سپاسگزار باشیم – با وجود شرایط منحصر به فرد و هرج و مرج دنیای اطرافمان. اما بسیار آسان است که در افکار منفی گرفتار شویم و بر آنچه که نداریم در مقابل آنچه انجام می دهیم تمرکز کنیم. رابرت اِمونز، دکترا، استاد روانشناسی در دانشگاه کالیفرنیا، دیویس، و کارشناس مشهور در تحقیقات قدردانی، قدردانی را به‌عنوان عملی برای تشخیص خوبی‌های زندگی‌مان یا چیزهایی که ممکن است بدیهی فرض کنیم، توصیف می‌کند. بازیابی مجدد مغز برای مثبت اندیشی  در این نوشته از وب سایت همکده بررسی می شود. مرکز مشاوره همکده برای بهبود شرایط شما مشاوره حضوری و تلفنی روان شناسی را ارائه می کند.

بازیابی مجدد مغز برای مثبت اندیشی

شما می توانید یاد بگیرید که چگونه با “قدردانی بالغ” مغز خود را برای تفکر مثبت دوباره سیم کشی کنید و از مزایای توسعه تمرین خود بهره ببرید.

نوروپلاستیسیته: سیم کشی مجدد مغز

همانطور که گفته می شود، “نورون هایی که با هم فعالیت می کنند، به هم متصل می شوند.” Neuroplasticity توانایی مغز برای ایجاد اتصالات عصبی جدید است. این اثر “سیم کشی مجدد” می تواند منجر به رشد و تغییر مثبت شود. وقتی مدارهای مغز درگیر روایت های منفی می شود، ممکن است افکار شما به سمت منفی منحرف شوند. ممکن است دلایلی برای این وجود داشته باشد. بازیابی مجدد مغز برای مثبت اندیشی  یا سیم کشی مجدد مغز نیاز به تکنیک های اساسی دارد.

سوگیری منفی

سوگیری منفی‌گرایی تمایل ما به جذب بیشتر به محرک‌های منفی است تا مثبت – که در روشی که بیشتر به سمت سرفصل‌های منفی کشیده می‌شویم مشهود است تا تیترهای مثبت. دکتر مارک هولترهوف، کارشناس روانشناسی مثبت گرا در دانشگاه ادینبورگ در اسکاتلند، توضیح می دهد که از دیدگاه تکاملی، مغز به منظور ایمن ماندن، نسبت به تهدیدها یا خطرات بالقوه آگاهی بیشتری ایجاد می کند. هولترهوف می‌گوید: «اما ما می‌توانیم از آن سوگیری منفی‌گرایی فراتر برویم و شروع به توجه بیشتر به جنبه‌های مثبت زندگی خود کنیم». به گفته مارتین سلیگمن، نظریه‌پرداز مشهور روان‌شناسی مثبت‌گرا و مدیر مرکز روان‌شناسی مثبت پن در دانشگاه پنسیلوانیا، یکی از راه‌های تغییر طرز فکر، طعم دادن است.

وقتی یک خبر مثبت می شنویم، فکر مثبت می کنیم یا بازخورد مثبت دریافت می کنیم، سلیگمن توصیه می کند که برای تأمل در مورد آن وقت بگذاریم. هولترهوف می‌گوید: «این رویکرد لذت‌بخش است که شروع به ایجاد یک مدار مغزی جدید می‌کند – یک شبکه عصبی جدید که به دنبال چیزهای مثبت است. بازیابی مجدد مغز برای مثبت اندیشی همین مسئله ای است که مدار مغزی جدید آن را ایجاد می کند.

تاثیر سوگیری منفی بیشتر از سوگیری مثبت است

واقع تأثیر منفی شکست در کار شما سه برابر بیشتر از پیشرفت مثبت در تأثیرگذاری بر انگیزه مؤثر است. به یاد آوردن چیزهای بدی که در طول روز برای شما اتفاق افتاده آسان تر از چیزهای خوب است. پس چرا مغز ما چنین سوگیری منفی دارد؟ دلیل آن بسیار ساده است: آنها در واقع برای توجه بیشتر به تجربیات منفی طراحی شده اند. این یک ویژگی محافظت از خود است. ما در حال بررسی تهدیدات از زمانی هستیم که شکارچی و گردآورنده بودیم. اما چنین هوشیاری برای اطلاعات منفی می تواند باعث باریک شدن، مارپیچ رو به پایین و یک حلقه بازخورد منفی شود که واقعیت را منعکس نمی کند.

خوشبختانه، ما با گرایش طبیعی خود به منفی گرایی محکوم نیستیم. چیزی که شگفت انگیز است این است که ما توانایی خروج از این حلقه بازخورد منفی را داریم و در واقع می توانیم مغز خود را دوباره سیم کشی کنیم تا مثبت فکر کند. درک اینکه چگونه مغز می تواند ارتباطات خود را از نو بسازد، کلید باز کردن قدرت پایدار تفکر مثبت است.

اثر تتریس و بازیابی مجدد مغز برای مثبت اندیشی

هر کسی که تا به حال بازی کلاسیک و قدیمی تتریس را بازی کرده باشد، این را می داند. چه در یک کامپیوتر بدقواره یا گیم‌بوی یا آخرین دستگاه تلفن همراه، همه ما از توانایی سورئال بازی برای سرریز شدن به زندگی واقعی می‌دانیم. بعد از اینکه بازی را خاموش کردید، همچنان آن بلوک‌های تتریس را می‌بینید که در چشمان شما می‌افتند. شما در حال خرید مواد غذایی هستید و متوجه می‌شوید که به چیدمان مجدد اقلام در قفسه‌های مواد غذایی و چرخ دستی‌های موجود در پارکینگ فکر می‌کنید. به نوعی ذهن شما به بازی ادامه می دهد، حتی زمانی که از نظر فیزیکی نیستید.

رابرت استیک گلد، استاد روانپزشکی هاروارد، پس از یک روز پیاده روی در یک کوه در ورمونت متوجه چیزی مشابه شد. در آن شب، او در خواب دید که هنوز در حال انجام حرکات کوهنوردی است و به صخره ها چسبیده است. کنجکاو در مورد تکرار این رویا، چیزی را امتحان کرد: استیک گلد از گروهی از دانشجویان با سطوح مختلف مهارت دعوت کرد تا تتریس بازی کنند و در آزمایشگاه خواب هاروارد بخوابند.

بیش از 60 درصد از شرکت کنندگان در مطالعه (از جمله، در کمال تعجب، کسانی که از فراموشی رنج می بردند) رویاهایی از تصاویری از قطعات تتریس در حال افتادن، چرخش و قرار گرفتن روی هم گزارش کردند. جالب توجه است که نیمی از شرکت کنندگان متخصص تتریس چنین رویاهای تتریس را گزارش کردند در حالی که 75 درصد از افراد تازه کار چنین رویاهایی را مشاهده کردند. ذهن به کار بر روی حس کردن بازی در هنگام خواب ادامه می داد. بازی تتریس می تواند مغز شما را رشد دهد و آن را کارآمدتر کند.

بازیابی مجدد مغز برای مثبت اندیشی  و مبارزه با سوگیری منفی

ما می‌توانیم با آموزش مغز خود برای خودکارسازی الگوهای مثبت از انعطاف پذیری مغز استفاده کنیم. زمانی که تمرین می کنیم به دنبال مثبت اندیشی و آگاهی بیشتر از آن باشیم. ما می‌توانیم مغز را بازآموزی کنیم تا چیزهای خوب زندگی را بررسی کند – تا به ما کمک کند امکان بیشتری را ببینیم، انرژی بیشتری احساس کنیم و در سطوح بالاتر موفق شویم. از این رو تأثیر تمرین و حفظ الگوی تفکر مثبت تر، به ویژه بر رفاه و شادی ما، می تواند حتی قوی تر باشد.

ما اساساً در تلاشیم تا مسیری کشف نشده پیدا کنیم که اگر یک بار قدم بزنیم، ما را خوشحال می کند. مسیر، اتصالات سیناپسی در مغز ما است. و بعد، چون از آن لذت می بریم، صدها و صدها بار آن مسیر را طی می کنیم. به آرامی یک مسیر شکل می گیرد و هر بار بسیار واضح و آسان تر می شود.

جبران مثبت

در مقابل، جبران مثبت بودن زمانی اتفاق می‌افتد که موقعیت‌های خنثی را به صورت خفیف مثبت تفسیر کنیم. اگر اکثر مردم در پاسخ به موقعیت‌های خنثی احساس مثبت خفیفی دارند، می‌توانیم در مواجهه با موقعیت‌های منفی از آن استفاده کنیم و سعی کنیم تمرکز خود را به سمت چیزهای مثبت تغییر دهیم. هولترهوف می‌گوید: در واقعیت، ساده‌ترین و کاربردی‌ترین راه برای تنظیم مجدد مغز برای تفکر مثبت این است که برای تأمل، قدردانی و آگاهی از چیزهای مثبت زندگی خود وقت بگذارید.

قدردانی بالغ چیست؟

یک مطالعه اخیر نشان می‌دهد که یک تمرین قدردانی بالغ که شامل مهربانی، سپاسگزاری از زندگی و قدرتی بالاتر، و چشیدن چیزهای کوچک است، می‌تواند به ما کمک کند در زمان‌های بحران – مانند همه‌گیری کووید-۱۹- کنار بیاییم. در زیر روش هایی وجود دارد که می توانید برای کمک به پرورش قدردانی بالغانه امتحان کنید.

بازیابی مجدد مغز برای مثبت اندیشی با اعمال محبت آمیز

لوئیزا جول، بنیان‌گذار و رئیس انجمن روان‌شناسی مثبت‌نگر کانادا و نویسنده کتاب «مغز خود را برای اطمینان سیم‌کشی کنید»، می‌گوید که انجام و مشاهده اعمال محبت‌آمیز باعث می‌شود احساس خوبی در ما ایجاد شود. مهربانی با دیگران می تواند به شما انگیزه دهد که در مقابل مهربانی نشان دهید. جول می گوید: «مهربانی باعث ترویج رفتارهای اجتماعی و همکاری می شود. بر اساس تحقیقی که در مجله Public Library of Science منتشر شده است، رفتار اجتماعی برای سلامت روانی ما نیز مفید است. مهربانی نه تنها باعث می شود که طرف مقابل احساس خوبی داشته باشد، بلکه باعث می شود احساس کنید که یک فرد خوب هستید.

تقدیم تشکرات

تارا نیکول کرک، نویسنده، مربی و بنیانگذار SoulTour در اوکلند می‌گوید: «قدردانی یک حالت ذهنی است – اما شکرگزاری یک تمرین است، که می‌توانیم آن را کنترل کنیم. او می‌گوید: «افراد سپاسگزار احساس می‌کنند متمرکزتر و مستقرتر هستند، حضور بیشتری دارند و می‌توانند با چالش‌های زندگی روبرو شوند. به گفته کرک، کلید شکرگزاری تمرکز بر چیزهای خوب زندگی است. او می‌گوید این بیماری همه‌گیر ما را به این واقعیت بیدار کرد که شاید برخی از چیزهایی که برای آن سخت کار می‌کردیم، آنقدر که قبلا فکر می‌کردیم مهم نبودند. او می‌گوید در عوض، چیزهای ساده‌ای هستند، مانند گذراندن وقت بیشتر با خانواده‌مان یا گذراندن اوقاتی آرام در طبیعت، که می‌توانیم واقعاً بابت آنها احساس قدردانی کنیم.

بازیابی مجدد مغز برای مثبت اندیشی با لمس چیزاهای کوچک

سونیا لیوبومیرسکی، دکترا، نویسنده، محقق شادی، و استاد دانشگاه کالیفرنیا، ریورساید، توضیح می‌دهد که تجربیات زندگی ما توسط چیزی که توجه خود را به آن معطوف می‌کنیم تولید می‌شود. لیوبومیرسکی می‌گوید: «آنچه ما برای جلب توجه انتخاب می‌کنیم برای خوشبختی ما بسیار مهم است. «هر کاری که می‌توانیم برای افزایش شادی انجام دهیم، به یادگیری نحوه تغییر توجهمان بستگی دارد.» لیوبومیرسکی تمرین قدردانی را به عنوان فرآیندی توصیف می کند که همان توجه شما به چیزهای خوب در زندگی شما و افرادی که در آن هستند. با این حال، کلید شروع کوچک است. چشیدن چیزهای کوچک، مانند نحوه برخورد خورشید به صورت شما یا بوی برگ های پاییزی، می تواند به تغییر توجه شما به سمت مثبت کمک کند. ذهن آگاهی می تواند ابزار مفیدی برای پرورش آگاهی و قدردانی لحظه حال باشد.

چرا تمرین سپاسگزاری اهمیت دارد؟

تحقیقات نشان می دهد که تمرین شکرگزاری می تواند برای سلامت قلب مفید باشد و الهام بخش شادی، رضایت و رفاه عمومی باشد. بسته به اینکه چه چیزی برای شما بهترین کار را دارد، روش‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید قدردانی را تمرین کنید. ممکن است اول صبح یا درست قبل از خواب شب شکرگزاری را تمرین کنید. اگر مشغول هستید، رفت و آمد شما به محل کار ممکن است زمان ایده آلی برای تفکر باشد. در اینجا چند ایده دیگر برای بررسی وجود دارد:

  • یادداشت و نوشتن سپاسگزاری
  • در رسانه های اجتماعی آنچه را که برای آن سپاسگزار هستید بیان کنید
  • ارسال پیامک برای کسی که بداند از او قدردانی می کنید
  • سه چیز را بنویسید که بابت آنها سپاسگزار هستید
  • شروع یک “کوزه شکرگزاری”
  • ایجاد یک کلاژ از همه چیزهایی که برای آنها سپاسگزار هستید

بازیابی مجدد مغز برای مثبت اندیشی با نگاه به آینده

به یاد داشته باشید که قدردانی یک تمرین است – نه یک راه حل سریع. وقت گذاشتن هر روز برای تأمل، حواس‌پرتی و لذت بردن از داستان‌ها و تجربیات مثبت در اطراف ما می‌تواند به تقویت مغز برای تفکر مثبت کمک کند. وقتی درگیر رفتارهای اجتماعی می شویم و ارتباطات معناداری را با دیگران تقویت می کنیم، اثر موجی از مهربانی ایجاد می کنیم که به طور بالقوه می تواند برای نسل های آینده احساس شود.

قدرت مثبت اندیشی تنها زمانی موثر است که آن انرژی های خوب را به سمت بیرون برگردانیم. قدردانی در دوران کووید و فراتر از آن یک تمرین مادام العمر برای مهربانی با خود و یکدیگر، سپاسگزاری برای داشته هایمان و مکث برای چشیدن چیزهای کوچک در زندگی است. قدردانی بالغ نه تنها می تواند به ما کمک کند در مواقع سختی کنار بیاییم، بلکه تمرینی است که می تواند ما را به سمت شادی، رضایت و رفاه بیشتر سوق دهد.

 

 

 

منابع
psychcentral

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا