افسردگی پس از زایمان چقدر طول می کشد؟

افسردگی پس از زایمان برای همه خانوم ها به وجود می‌آید. افسردگی باید از اختلالات شایع در دوران  امروزی است. در دنیایی که زندگی می کنیم اختلالات روانی بسیاری وجود دارند. برخی از این اختلالات روانی را ممکن است بشانسید. برخی هم برای شما تازگی دارند. روان شناسان راه حل های مختلفی را برای درمان اختلالات روانی گفته اند. اختلالات در روان شناسی بسیار زیاد است. در دورانی که زندگی می کنیم و به علت بیماری همه گیری ممکن است اختلالات بسیار زیادی وجود داشته باشد. اختلالات روانی بسیاری وجود دارند که ممکن است در سنین مختلف ایجاد شود.

یکی از این اختلالات که قبلاً در ارتباط با آن صحبت کردیم افسردگی است. افسردگی انواع مختلفی دارد و آسیب های زیادی ممکن است وارد کند. نکته ای که مهم است این است که افراد بتوانند افسردگی خود را کنترل کنند. کنترل افسردگی با استفاده از مشاوران بسیار مهم است. در مقاله های قبل در ارتباط با بخش های مختلف افسردگی و تاثیرات آن در زندگی صحبت کردیم.

کنترل افسردگی پس از زایمان

افسردگی پس از زایمان چقدر طول می کشد؟

نکته مهم این است که افراد بتوانند افسردگی را کنترل کنند. اختلالات انواع مختلفی دارند. هر یک از این اختلالات می تواند به علت های مختلفی ایجاد می شود. اختلالات می تواند از سنین کودکی تا نوجوانی ادامه داشته باشد. این اختلالات حتی به گونه ای است که تا بزرگسالی هم ممکن است ایجاد شود. اختلالات روانی بخش بسیاری از زندگی ما را تشکیل داده است. در جوامع امروزی اختلالاتی وجود دارند که شاید از شنیدن آن تعجب کنید. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با افسردگی پس از زایمان چقدر طول می کشد

دوره های مختلف پس از زایمان

دوره پس از زایمان می تواند زمانی پر از احساسات باشد. تغییرات زندگی، آشفتگی ها و تنظیمات هورمونی همگی می توانند به احساس سرگیجه کمک کنند و در افسردگی پس از زایمان (PPD) نقش داشته باشند.

تجربه تغییرات خلقی در این دوره طبیعی است. اما علائم مداوم و شدیدتر ممکن است نشان دهنده افسردگی پس از زایمان باشد. بیاموزید که PPD چه زمانی ممکن است شروع شود و چه مدت ممکن است طول بکشد.

افسردگی پس از زایمان چه زمانی شروع می شود؟

شروع افسردگی پس از زایمان معمولا در والدین زمانی دیده می شود که فرزندشان بین مرحله نوزادی و 6 ماهگی باشد. با این حال، این تجربه به شش ماه اول پس از تولد محدود نمی شود.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

انجمن روانپزشکی آمریکا (APA) و کالج آمریکایی متخصصین زنان و زایمان (ACOG) از اختلالات روانی “پس از زایمان” برای توجه به اینکه چه زمانی در یک سال اول پس از تولد کودک در فرد تشخیص داده می شود، استفاده می کنند.

با این حال، برخی افراد اثرات افسردگی پس از زایمان را بیش از یک سال پس از زایمان احساس می کنند. همان طور که افراد بیشتری در مورد تجربیات خود در مورد اختلالات روانی پس از زایمان صحبت می کنند، مشخص می شود که این وضعیت بر روی هر فرد متفاوت تأثیر می گذارد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

هنگامی که علائم اختلالات روانی در زمانی که فرد باردار است شروع می شود و پس از تولد نوزادش ادامه می یابد، به آن افسردگی حوالی زایمان می گویند.

افسردگی پس از زایمان می تواند تا همیشه باقی بماند؟

افسردگی پس از زایمان چقدر طول می کشد؟

به گفته ACOG، اختلالات روانی پس از زایمان ممکن است تا اولین سالگرد تولد نوزادشان در افراد رخ دهد. اما هیچ قانون سخت و سریعی در مورد این علامت یک ساله وجود ندارد. علیرغم نامش، افسردگی پس از زایمان تنها این نیست که برای والدین نوزادان اتفاق می افتد.

مطالعات درباره این زمینه

مطالعات نشان می دهد که PPD معمولاً در عرض 6-3 ماه برطرف می شود. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد افسردگی پس از زایمان می تواند تظاهر اختلالات روانی درمان نشده قبل از بارداری باشد. این وضعیت ممکن است در برخی مواقع یک مشکل سلامت روانی باشد که در صورت وجود نوسانات هورمونی، کمبود خواب و استرس ناشی از والدین جدید شدیدتر می شود.

برخی از والدین شیرده پس از از شیر گرفتن نوزادشان، این اختلالات را تجربه می کنند، که برای بسیاری، تا زمانی که نوزاد یک ساله یا بزرگتر شود، اتفاق نمی افتد. یک مطالعه در سال 2020 نشان داد که 25٪ از والدین علائم اختلالات روانی را تا سه سال پس از زایمان افزایش می دهند.

عواملی که ممکن است بر مدت زمان ماندگاری آن تأثیر بگذارد

هیچ جدول زمانی نمی تواند به طور قطع بگوید که PPD برای کسانی که آن را تجربه می کنند چقدر طول می کشد. بازه زمانی بهبودی برای هرکس متفاوت است. برای برخی، بیشتر از میانگین 3-6 ماه طول می کشد. عوامل متعددی ممکن است به PPD که بیشتر طول می کشد کمک کند. عوامل خطر برای ماندگاری طولانی تر PPD:

  • طلاق از شریک زندگی و عدم حمایت اجتماعی
  • سابقه افسردگی یا اضطراب
  • داشتن یک همسر متجاوزگر
  • سابقه سوء استفاده جنسی در دوران کودکی
  • تغییرات عمده زندگی و استرس
  • نگرانی های مالی
  • تلاش برای انطباق با خواسته های والدین
  • استانداردهای بالا و انتقاد بیش از حد از خود

علائم افسردگی پس از زایمان

این فرایند که می تواند در چند هفته اول دوره پس از زایمان رخ دهد با اختلالات روانی دیگر یکسان نیست. طبیعی است که بعد از بچه دار شدن، یک یا دو هفته احساس «غیرعادی» داشته باشید یا حتی کمی بیشتر گریه کنید یا احساس تنهایی کنید. از سوی دیگر، افسردگی پس از زایمان بیش از دو هفته اولیه پس از تولد ادامه می یابد. علائم PPD عبارتند از:

  • گریه یا احساس ناامیدی و غم
  • خشم
  • پرهیز از تعامل اجتماعی
  • احساس جدا شدن از کودکتان
  • ترس از این که به کودکتان صدمه بزنید یا خودتان را آزار دهید
  • احساس گناه مداوم
  • احساس می کنید پدر و مادر خوبی نیستید‌

نکته ای در ارتباط با این زمینه

افسردگی پس از زایمان چقدر طول می کشد؟

افرادی که در دوران بارداری یا پس از تولد نوزاد دچار افسردگی می شوند نیز ممکن است دچار اضطراب شوند. اگر علائم شما بیش از دو هفته پس از زایمان طول بکشد و با فعالیت های روزانه شما تداخل داشته باشد، نشانه آن است که باید علائم خود را با پزشک خود در میان بگذارید.

اگر افکار آسیب رساندن به خود یا نوزادتان را دارید، یا افکار خودکشی دارید، برای حمایت و کمک از یک مشاور آموزش دیده کمک بگیرید.

تشخیص این اختلال توسط کارشناسان

کارشناسان گمان می کنند که افسردگی پس از زایمان کمتر تشخیص داده شده است. مردم همیشه علائم را به دلیل اطلاعات نادرست گزارش نمی کنند.

گاهی اوقات، افراد تشخیص نمی‌دهند که PPD چه زمانی اتفاق می‌افتد. به این دلیل که بسیاری از والدین امروزی فکر می‌کنند که احساس ناراحتی یا خستگی مداوم پس از بچه دار شدن طبیعی است. همچنین، گاهی اوقات افراد فکر می‌کنند افسردگی آن‌قدرها هم بد نیست یا خود به خود از بین می‌رود.

تلاش برای مقابله با این اختلالات

اگر در تلاش برای مقابله با آن هستید، با پزشک خود صحبت کنید. پزشکان معمولاً از ابزارهای غربالگری مانند مقیاس افسردگی پس از زایمان ادینبورگ (EPDS) استفاده می کنند.

اختلالات روانی پس از زایمان را ارزیابی و تشخیص دهید. نمره 9 یا بیشتر در EPDS نشان دهنده افسردگی احتمالی است.

کمک گرفتن از مشاوران برای درمان این اختلال

اگر افسردگی پس از زایمان برای شما تشخیص داده شده است، شروع درمان ضروری است. هر چه زودتر درمان را شروع کنید، زودتر می توانید انتظار داشته باشید که به احساس خود برگردید. تعدادی گزینه درمانی برای افرادی که PPD را تجربه می کنند وجود دارد.

استفاده از درمان های طولانی مدت در یک زمان معمول است. به عنوان مثال، ممکن است بخواهید از دارو استفاده کنید و به مشاوره مراجعه کنید. اگر یکی از گزینه‌ها برای شما کار نمی‌کند، امتحان کردن چیز جدیدی نیز مشکلی نیست. برای تعیین این که کدام گزینه برای شما منطقی است، با پزشک خود مشورت کنید.

فرآیند روان درمانی چگونه برای افسردگی به شما کمک خواهد کرد؟

روش روان درمانی اغلب یکی از اولین گزینه های درمانی است که به افراد مبتلا به موارد خفیف تا متوسط ​​PPD ارائه می شود. روان درمانی بین فردی (IPT)، که بر پریشانی بین فردی به عنوان کاتالیزور اولیه افسردگی تمرکز دارد، نتایج ثابتی را نشان داده است.

درمان شناختی رفتاری (CBT)، که بر نحوه ارتباط افکار شما با رفتارهای شما تمرکز دارد، نیز یک گزینه است. مشاوره غیر رهنمودی بی‌دردسرترین رویکردی است که بر گوش دادن و تأیید خود متمرکز است.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

مهمترین نکته در روان درمانی یافتن درمانگری است که برای شما مناسب باشد. ممکن است لازم باشد قبل از پیدا کردن درمانگر با شخصیت و سبکی که برای شما مناسب است، با تعدادی از درمانگران مصاحبه کنید.

از دوستان و اعضای خانواده خود برای درمان این اختلالات کمک بخواهید. والدین همچنین می‌توانند منبع عالی برای یافتن نام درمانگران با شهرت خوب برای درمان PPD باشند.

دارو و درمان افسردگی پس از زایمان

افسردگی پس از زایمان چقدر طول می کشد؟

مهارکننده های بازجذب سروتونین (SSRIs) مانند پروزاک (فلوکستین) و زولافت (سرترالین) و داروهای ضد افسردگی خاص مانند ولبوترین (بوپروپیون) نمونه های رایجی هستند.

منابع
وبسایت verywellfamily

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا