اختلال شخصیت خودشیفته گنجه یا کمد

چگونه می توانید اختلال شخصیت خودشیفته را تشخیص دهید؟ شما ممکن است با یک خودشیفته زندگی کنید و آن را ندانید. وقتی اکثر مردم به یک خودشیفته فکر می کنند، فردی مغرور و سلطه جو را به تصویر می کشند که دوست دارد در مرکز توجه تحسین برانگیز باشد. با این حال، این توصیف تنها با یکی از زیرشاخه‌های اصلی خودشیفتگی، یعنی خودشیفته نمایشگاه‌گرا، مطابقت دارد. اختلال شخصیت خودشیفته گنجه یا کمد یکی از اصلی ترین اختلالات در این شاخه است که در این مقاله از وب سایت مرکز مشاوره همکده بررسی شده است. مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران می باشد. این مرکز ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی می باشد.

اختلال شخصیت خودشیفته گنجه یا کمد

همان طور که در مقدمه اشاره کردیم زیرگروه خودشیفتگی دیگری وجود دارد که در دید آشکار پنهان می شود، زیرا با تصاویر ما از نحوه عملکرد فرد مبتلا به اختلال شخصیت خودشیفته مطابقت ندارد. گاهی اوقات این نوع فرعی را یک خودشیفته پنهان، یک خودشیفته شکننده یا یک خودشیفته آسیب پذیر می نامند. من این عبارات را کمی بیش از حد نادقیق می دانم و اصطلاح «اختلال خودشیفتگی خودی» را ترجیح می دهم که جیمز اف مسترسون، نظریه‌پرداز اختلال شخصیت، در کار خود استفاده می کند و بسیار واضح توصیف می کند.

اختلال شخصیت خودشیفته (CNPD) یکی از سه زیرگروه اصلی اختلال شخصیت خودشیفته است که توسط مسترسون (1926-2010) شناسایی شده است. دو مورد دیگر نمایشگاه‌گرا و بی‌ارزش‌کننده (هم‌چنین بدخیم) هستند. کتاب پیشگامانه مسترسون، The Emerging Self (1993)، به تشریح تشخیص و درمان زیرگروه CNPD با جزئیات بسیار اختصاص داده شده است.

اختلال شخصیت خودشیفته (CNPD) یکی از سه زیرگروه اصلی اختلال شخصیت خودشیفته است که توسط مسترسون (1926-2010) شناسایی شده است. دو مورد دیگر نمایشگاه‌گرا و بی‌ارزش‌کننده (هم‌چنین بدخیم) هستند. کتاب پیشگامانه مسترسون، The Emerging Self (1993)، به تشریح تشخیص و درمان زیرگروه CNPD با جزئیات بسیار اختصاص داده شده است.

تشخیص افراد دارای این مشکل

افرادی که اختلال شخصیت خودشیفته گنجه یا کمد را دارند ویژگی های به خصوصی خواهند داشت. برای تشخیص اینکه فردی مبتلا به CNPD است، باید زمان زیادی را با او بگذرانید و همچنین ویژگی های کلی اختلال شخصیت خودشیفته را به خوبی درک کنید. علیرغم ارائه خود تا حدودی ملایم و بی‌ضرر، وقتی از نزدیک به فردی مبتلا به CNPD نگاه می کنید، متوجه می شوید که او تمام ویژگی‌های اصلی مرتبط با NPD را دارد:

  • عزت نفس ناپایدار
  • خود محوری
  • اشتغال به وضعی
  • فقدان روابط کل شی.
  • عدم ثبات جسم
  • فقدان همدلی عاطفی
  • به راحتی توسط ریزه کاری های کوچکی که اکثر مردم نادیده می گیرند چالش ایجاد می شود.
  • حسادت به موفقیت ها، متعلقات و اعتماد به نفس دیگران
  • ترس از افشای عمومی به عنوان ناکافی بودن

تمامی این موارد در این گروه افراد دیده می شود.

موضوع اصلی: ترس از کانون توجه

به گفته مسترسون، اختلال شخصیت خودشیفتگی گنجه یا کمد با نوع فرعی نمایشگاه گرا متفاوت است، زیرا افراد مبتلا به این تنوع NPD می ترسند مستقیماً در کانون توجه قرار گیرند. در حالی که نمایشگاه داران شما را کنار می زنند تا مرکز توجه تحسین برانگیز شوید، افراد مبتلا به CNPD می ترسند آشکارا به دنبال تحسین باشند. آنها بیش از حد نگران هستند که اگر مردم آنها را از نزدیک ببینند، به عنوان تقلبی ناکافی در معرض نمایش قرار گیرند.

معضل خودشیفتگی گنجه

به اکثر افراد مبتلا به این تنوع در اوایل کودکی آموزش داده شد که اگر خود را برای جلب توجه نشان دهند یا آشکارا “خاص” رفتار کنند، به شدت تنبیه یا بی ارزش می شوند. بنابراین، معضل اساسی آنها این است: “چگونه می توانم احساس ویژه ای داشته باشم و عزت نفس متزلزل خود را بدون اینکه در مورد دستور کار قرار گیرم، بالا ببرم؟”

راه حل 1: توجه غیر مستقیم را جلب کنید.

یکی از راه‌های رایجی که افراد مبتلا به اختلال خودشیفتگی کمد با تعارض خود در مورد خاص بودن برخورد می کنند، پیوند دادن خود به افراد، گروه‌ها و اشیایی است که آنها را خاص می دانند. سپس، به جای گفتن، “مرا تحسین کن!” همانطور که نمایشگاه گردان انجام می دهد، آنها می گویند: “این را تحسین کنید!” سپس، آنها با تداعی احساس خاص بودن می کنند. مثال: پولس می خواست احساس مهم بودن کند، بنابراین به یک گروه مذهبی پیوست که کار تبلیغی انجام می داد. او راحت نبود که بگوید «من خاص هستم»، اما احساس می کرد که کاملاً اشکالی ندارد که به غریبه‌ها بگوید «دین من خاص است. شما هم باید خدا را مثل ما بپرستید. ما یک دین واقعی داریم که شما را از رفتن به جهنم نجات می دهد.»

راه حل 2: سخت کار کنید.

برای رفع مشکلات مربوط به اختلال شخصیت خودشیفته گنجه یا کمد بهترین کار این است که سخت کار کرد. بسیاری از افراد مبتلا به CNPD سخت کار می کنند تا افرادی که آنها را تحسین می کنند راضی کنند. آنها برای اندکی توجه و تاییدی که از هر کسی که فکر می کنند ایده آل  است، زندگی می کنند. مثال این که سارا رئیس خود را فردی ایده آل می دید. او تا دیر وقت سر کار می ماند تا هر پروژه ای را که به او محول می کرد تمام کند. گاهی اوقات او آخر هفته ها به دفتر می آمد زیرا به شدت تأیید او را می خواست.

راه حل سوم برای اختلال شخصیت خودشیفته گنجه ایجاد دستکاری

افراد مبتلا به CNPD به جای اینکه مستقیماً آنچه را که می خواهند بپرسند، ممکن است سعی کنند موقعیت را طوری دستکاری کنند که طرف مقابل احساس وظیفه کند. برخی از اینها صرفاً به دلیل عزت نفس متزلزل یک خودشیفته کمد است. بسیاری بر این باورند که اگر فقط خواسته خود را بخواهند، هیچ کس اهمیتی نخواهد داد. آنها باید با لطف همه چیز را پرداخت کنند و آنگاه شخص به آنها بدهکار می شود.

مثال: جنیفر لطف های بزرگی در حق دوستانش کرد که آنها درخواست نکردند. یک بار او به دوست جدیدش جین پیشنهاد کرد که از کابینش در کوهستان برای یک آخر هفته استفاده کند. جین پذیرفت و سپاسگزار بود. اما به اندازه کافی سپاسگزار نبود. وقتی جنیفر به عنوان ساقدوش در عروسی جین انتخاب نشد، احساس کرد که فریب خورده است. او شکایت کرد: “جین به من مدیون است! پس از کاری که برای او انجام دادم، چگونه توانست مرا از جشن عروسی خود کنار بگذارد؟» در ذهن جنیفر، همه چیز معامله ای بود. او نمی توانست بفهمد که جین هدیه آخر هفته‌اش را به عنوان یک حرکت سخاوتمندانه دوست‌داشتنی – نه یک تعهد – پذیرفت.

راه حل چهار: شایعه پراکنی

یکی دیگر از روش ها برای اختلال شخصیت خودشیفته گنجه یا کمد، شایعه کردن است. اکثر افراد مبتلا به CNPD در مواجهه مستقیم با افراد راحت نیستند. در عوض، آنها معمولاً در مورد نارضایتی های خود به اشخاص ثالث بدگویی می کنند. مثال جنیفر به همه در دفترش گفت که جین چقدر با او بد رفتار کرده است. وقتی فرصت پیدا کرد، مطمئن شد که “به طور تصادفی” به رئیس آنها اطلاع داد که جین از آخرین شغل خود اخراج شد. این چیزی بود که جین محرمانه به او گفته بود و قول داده بود رازش را حفظ کند.

راه حل پنج برای اختلال شخصیت خودشیفته گنجه یا کمد رفتار سرد

بر خلاف افراد دارای زیرگروه نمایشگاه‌گرایانه NPD، افراد مبتلا به CNPD بعید به نظر می رسند که با شما در ملاء عام دعوا کنند. درعوض، علاوه بر شایعه پراکنی بدخواهانه در مورد شما پشت سرتان، ممکن است به طور آشکار شما را نادیده بگیرند. اگر در ملاء عام ملاقات کردید، ممکن است به هر نحوی از تصدیق شما امتناع کنند. این به عدم پاسخگویی به پیامک ها، ایمیل ها یا تماس های تلفنی شما گسترش می یابد.

مثال: مارکو از دوستش جیم خشمگین بود که در نزاع با کسی که هر دو می شناسند طرف او را نگرفت. دفعه بعد که آنها در جشن تولد یک دوست مشترک، کارلوس، ملاقات کردند، مارکو به طرز آشکاری جیم را نادیده گرفت. کارلوس از دعوای آنها اطلاعی نداشت، بنابراین آنها را کنار هم پشت میز نشانده بود. مارکو حاضر نشد سرش را بچرخاند تا با جیم صحبت کند و نفرت خود را برای همه آشکار کرد. وقتی جیم از او سوالی پرسید، مارکو نمایش بزرگی از خود نشان داد و وانمود کرد که جیم را نمی شنود یا نمی بیند. مارکو به سبک خودشیفتگی واقعی، اهمیتی نمی داد که رفتارش مهمانی کارلوس و سایر افراد آنجا را خراب می کند.

سخت بودن تشخیص این مشکل

تشخیص اختلال شخصیت خودشیفتگی گنجه یا کمد بسیار سخت است. مگر اینکه در زیرگروه های خودشیفتگی به خوبی آموزش دیدید. ممکن است حتی ندانید که این زیرگروه خاص خودشیفتگی وجود دارد. اکثر افرادی که زمان زیادی را در کنار فردی مبتلا به این اختلال می گذرانند، فرد را کمی ناامن یا آزاردهنده می بینند. حتی درمانگران ممکن است با تشخیص CNPD ناآشنا باشند زیرا در DSM-5 گنجانده نشده است.  تا زمانی که با فردی که جنبه بد CNPD دارد برخورد کنید و به عنوان یک شرور کاملاً بد شما را بشناسند. زیرا انتظارات او را برآورده نکردید. احتمالاً متوجه خواهید شد که چیزی پیچیده تر از دوست نداشتن ساده در پشت رفتار او وجود دارد. .

اگر با این مشکلات دست و پنجه نرم می کنید می توانید با مشاوران مرکز مشاوره همکده در ارتباط باشید.

منابع
psychologytoday

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا