اختلال زبان بیانی در کودکان چیست؟

اختلالات زبان بیانی یک مسئله بسیار مهم است. کودکان نیاز به حمایت توسط خانواده دارند. همان طور که می دانید مهم ترین اصل در خانواده حمایت و مراقبت از یکدیگر است. خیلی از خانواده های امروزی با انجام یک سری قوانین کلیشه ای به فرزندان خود فشار روحی روانی وارد می کنند. همین کار باعث می شود تا آن ها دچار اختلالات مختلفی شوند. در دنیایی که زندگی می کنیم اختلالات روانی بسیاری وجود دارند. برخی از این اختلالات روانی را ممکن است بشانسید. برخی هم برای شما تازگی دارند. همیشه اختلالات روانی مرتبط با استرس و اضطراب نیستند.

گاهی اوقات یک کودک می تواند از دوران رشد خود دچار اختلالات روانی شود. در واقع به این گونه که والدین نتوانند او را مدیریت کنند. رفتار کودک بسیار حساس و مهم است. متاسفانه خیلی از مردمان کشور ما خصوصا در زمان های گذشته به رفتار کودک اهمیت نمی دادند. از این رو بسیاری از نسل های بزرگسال ما دچار اختلالاتی هستند. ممکن است حتی خودشان هم ندانند که این اختلالات را دارند. در ادامه می خواهیم ببینیم که  اختلال زبان بیانی در کودکان چیست؟ اختلالات می تواند از سنین کودکی تا نوجوانی ادامه داشته باشد.

اختلالات ایجاد شده در بزرگسالی و اختلال زبان بیانی

اختلال زبان بیانی در کودکان چیست؟

این اختلالات حتی به گونه ای است که تا بزرگسالی هم ممکن است ایجاد شود. اختلالات روانی بخش بسیاری از زندگی ما را تشکیل داده است. آیا می دانید در جوامع امروزی اختلالاتی وجود دارند که شاید از شنیدن آن تعجب کنید؟ ما در ادامه اما می خواهیم ببینیم اختلال تجزیه کننده دوران کودکی چگونه است و آیا می تواند آن قدر ادامه داشته باشد که به بزرگسالی هم آسیب برساند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با اختلال زبان بیانی در کودکان چیست؟ صحبت کنیم.

اختلال زبان بیانی

اگر کودک یا عزیز شما با اختلال زبان بیانی تشخیص داده شده است، ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که برای درمان چه کار کنیم؟ چه چیزی باعث این مشکل می شود، آیا فقط یک اختلال در نظر گرفته می شود یا یک ناتوانی یادگیری، چه درمان هایی در دسترس است و چگونه بر آینده فرزند شما تأثیر می گذارد؟

بیایید نگاهی به هر یک از این نکات، همراه با برخی از مواردی که در طول رشد زبانی فرزندتان باید به آن ها توجه کنید، حقیقت های مربوط به اختلال زبان بیانی و گام های بعدی برای کمک به فرزندتان بیاندازیم.

تعریف اختلال زبان بیانی

زبان بیانی دقیقاً همان چیزی است که به نظر می رسد: توانایی بیان خود با استفاده از زبان گفتاری یا نوشتاری به روشی قابل فهم و مناسب. اکثر کودکان تا حدود 5 سالگی قادر به استفاده از کلمات با سهولت نسبی هستند. با این حال، وقتی کودکی دچار اختلال زبان بیانی است، در برقراری ارتباط با افکار و احساسات خود در سطح مناسب سن مشکل دارد. این مشکل ممکن است با زبان کلامی، زبان نوشتاری یا هر دو مشاهده شود.

برخی از کودکان اختلالات زبان بیانی و دریافتی را تجربه می کنند، به این معنی که آن ها در درک زبان (دریافت کننده) و استفاده از کلمات برای برقراری ارتباط (بیانی) مشکل دارند.

اختلالات رشدی زبان

اختلالات رشدی زبان، همانطور که گاهی اوقات در کودکان نامیده می شود، نسبتاً شایع است. آن ها اغلب همراه با تأخیر زبانی رشدی یا سایر اختلالات شناختی، مانند اوتیسم، تشخیص داده می شوند.

توجه به این نکته ضروری است که اختلالات زبانی مانند اختلالات گفتاری نیست، که شامل لکنت زبان، تردید هنگام صحبت کردن، یا مشکل در ایجاد صحیح صداها (معروف به آپراکسی گفتار) می شود.

اختلال زبان بیانی یک اختلال روانی است یا ناتوانی؟

اختلال زبان بیانی در کودکان چیست؟

در مورد این که آیا اختلال زبان بیانی باید به عنوان یک ناتوانی یادگیری در نظر گرفته شود یا خیر، بحث های مداومی بین متخصصان زبان وجود دارد. برخی از گفتاردرمانگران آن را به عنوان یک اختلال رشدی طبقه‌بندی می‌کنند که ریشه انواع ناتوانی‌های یادگیری است. در حالی که برخی دیگر می‌گویند که ناتوانی‌های یادگیری که معمولاً در کودکان مبتلا به اختلال زبان بیانی دیده می‌شود، ادامه خود این اختلال است.

علل

اختلال زبان بیانی شامل ناهنجاری‌هایی در مراکز پردازش زبان مغز است که ایجاد ارتباط بین کلمات و ایده‌هایی که آن ها را نشان می‌دهند دشوار می‌کند.

در حالی که این اختلال با عوامل خطر مختلفی مرتبط است، اغلب علت مستقیم آن مشخص نیست. با این حال، برخی از شایع ترین شرایط بهداشتی در میان کودکان مبتلا به اختلال زبان بیانی عبارتند از:

  • اوتیسم
  • فلج مغزی
  • ناتوانی های شناختی
  • آسیب به مغز یا سایر نواحی مغز
  • نقص در مهارت های حرکتی
  • سندرم جنین الکل
  • شرایط ژنتیکی (مانند سندرم داون)
  • از دست دادن شنوایی
  • سوء تغذیه
  • زایمان زودرس یا وزن کم هنگام تولد
  • آسیب های تروماتیک مغزی (TBIs) یا سکته مغزی

مشخصات اختلال زبان بیانی

از آن جایی که مهارت های زبانی به صورت متوالی (یکی پس از دیگری) بر روی یکدیگر ایجاد می شوند، هرگونه تاخیر یا شکاف در این مسیر می تواند بر موفقیت آینده کودکان در استفاده از مهارت های زبانی پیچیده تر تأثیر بگذارد.

به عنوان مثال، نوزادان و کودکان نوپا ماه ها قبل از شروع بیان زبان، آن را می فهمند. و بیان خود به صورت شفاهی ماه ها قبل از شروع خوانایی اتفاق می افتد، که قبل از کسب مهارت های نوشتاری اتفاق می افتد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

این مهارت ها را می توان به عنوان یک پایه برای شروع و نحوه ارتباط با یکدیگر در نظر گرفت. اگر آجر نزدیک به پایین به درستی قرار نگیرد، آجرهای بالاتر روی دیوار نیز ناپایدار خواهند بود.

کودکان مبتلا به اختلال زبان بیانی اغلب در جنبه های اساسی رشد زبان، مانند یادگیری و استفاده از صداهای ساده ای که گفتار را تشکیل می دهند، تاخیر نشان می دهند.

افزایش دایره لغات

آن ها اغلب برای افزایش دایره لغات خود مشکل دارند و ممکن است فقط با جملات ساده صحبت کنند. اگر کسی بخواهد بین کلمات مختلف پیوند برقرار کند کار دشواری انجام خواهد داد. این کودکان ممکن است با موارد زیر نیز مشکل داشته باشند:

  • بیان درست افکار و احساسات
  • نامگذاری اشیاء مشترک
  • بیان شعر
  • خوانش آواز
  • فرآیند های گفتن یا نوشتن کلمات

استفاده از کلماتی مانند ( “ام”) در پاسخ به یک سوال، یا تکرار سوال نیز رایج است. کودکان مبتلا به این اختلال ممکن است ساکت به نظر برسند یا تنها با چند کلمه به سوالات پاسخ دهند.

علائم اختلال زبان

اختلال زبان بیانی در کودکان چیست؟

انجمن گفتار- زبان- شنوایی آمریکا (ASHA) علائم  زیر را ارائه می دهد که می تواند نشان دهنده اختلال زبان بیانی باشد:

  • کودکان در هنگام تولد تا 3 ماهگی کمتر می توانند با دیگران ارتباط برقرار کنند
  • 4 تا 7 ماهگی: غرغر نمی کند
  • بچه از از هفت تا 12 ماهگی فقط می توانند ایجاد تنها چند صدا یا عدم استفاده از حرکاتی مانند تکان دادن سر داشته باشند
  • 7 ماه تا 2 سال: درک نکردن آن چه دیگران می گویند
  • 12 تا 18 ماهگی: فقط چند کلمه را متوجه می شوند
  • 1½ تا 2 سال: دو کلمه را کنار هم قرار ندادن
  • کودکان در سن دو سالگی: کمتر از 50 کلمه می توانند صحبت کنند.
  • سن 2 تا 3 سال: مشکل در بازی و صحبت کردن با کودکان دیگر
  • سن 2 ½ تا 3 سال: داشتن مشکل در خواندن و نوشتن زودهنگام (به عنوان مثال، فرزند شما ممکن است دوست نداشته باشد نقاشی کند یا به کتاب نگاه کند.)

تشخیص اختلال زبان بیانی

ارزیابی توسط متخصص اطفال و یک آسیب شناس گفتار-زبان (SLP) می تواند اطلاعاتی را برای کمک به مربیان کودک شما در ایجاد استراتژی های موثر ارائه دهد. ابتدا علل فیزیکی زمینه ای مانند کم شنوایی رد می شود. سپس آزمایشات بیشتری برای تعیین علل احتمالی و ماهیت اختلال زبانی کودک شما انجام خواهد شد.

در مورد کودکان بزرگتر، می توان از آزمون های نوشتاری تشخیصی و گفتار یا زبان برای تعیین این که چه نوع خاصی از مشکلات زبانی بر مهارت های ارتباطی زبان آموز تأثیر می گذارد، استفاده کرد. آزمایش سایر ناتوانی های یادگیری نیز ممکن است در این زمان انجام شود.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

از طریق مشاهدات، تجزیه و تحلیل کار مدرسه، ارزیابی شناختی، و ارزیابی های کاردرمانی، آسیب شناسان گفتار و معلمان می توانند کارهای مختلفی انجام دهند.

اگر فرزند شما خیلی کوچک است یا هنوز نمی تواند بنویسد، SLP ارزیابی را در یک محیط انفرادی یا یک بازی گروهی انجام می‌دهد. این فرآیند نحوه ارتباط کودک شما با دیگران، نحوه درک کردن و صحبت در مورد مسائل مختلف را آسان تر خواهد کرد.

استراتژی های درمان اختلال زبان بیانی

روش هایی که اغلب توسط SLP ها برای درمان اختلال زبان بیانی مورد استفاده قرار می گیرند، بر زبان درمانی متمرکز می شوند تا مفاهیم اساسی لازم برای ارتباط را توسعه دهند.

اغلب SLP با کمک به کودکان خردسال در آرامش و یادگیری برقراری ارتباط از طریق بازی آغاز می شود. آن ها ممکن است استفاده از اسباب‌بازی‌ها، کتاب‌ها و پروژه‌های کاردستی را برای آموزش شیوه‌های مختلف بیان خود به کودکان بگنجانند، و به تدریج ارتباطات کلامی و نوشتاری را اضافه کنند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اختلال زبان بیانی در کودکان چیست؟

SLP همچنین به کودک شما کمک می کند تا پرسش و پاسخ را تمرین کند.

منابع
وبسایت verywellfamily

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا