آیا می توانید به ردیاب تناسب اندام خود معتاد شوید؟

اعتیاد یک مسئله بسیار مهم و شایع در دنیای امروزی است. همان طور که می دانید امروزه اعتیاد باعث آسیب های روانی بسیاری شده است. یکی از این آسیب ها افسردگی یا اضطراب است. برخی اوقات اما یک سری از اعتیاد ها اصلا به چشم نمی آیند. در واقع ما فکر نمی کنیم که این ها اعتیاد هستند. در صورتی که از نظر روان شناسی هر چیزی که باعث شود ذهن شما به آن بیش از حد وابسته باشد اعتیاد است. امروز در ارتباط با اعتیاد به ردیاب تناسب اندام صحبت می کنیم.

هیچ کس را نمی توانید پیدا کنید که تنهایی را دوست داشته باشد. اما به هر نحوی هم نمی توان رابطه برقرار کرد. در واقع ایجاد رابطه باید به گونه ای باشد که هر دونفر احساس خوشبختی کنند. خوشبختی از نظر هر شخصی تعاریف متفاوتی دارد. در مقاله های قبل در ارتباط با ازدواج و ایجاد رابطه با شما صحبت کردیم. ما گفتیم که ازدواج چه تاثیراتی می تواند در افراد داشته باشد. اما نکته ای که باید بدانید این است که عاشق شدن و عادت کردن دو فرایند متفاوت است. گاهی اوقات بعضی افراد اجتناب از عشق را انجام می دهند. این موضوع دیگر ارتباطی با عاشق شدن ندارن و آسیب های زیادی را به افراد خواهد زد. اما چه اتفاقاتی باید بیفتد تا یک شخص اجتناب از عشق را انجام دهد.در ادامه می خواهیم ببینیم که آیا می توانید به ردیاب تناسب اندام خود معتاد شوید؟ ‌

استرس های مختلف و اعتیاد به ردیاب تناسب اندام

آیا می توانید به ردیاب تناسب اندام خود معتاد شوید؟

در مقاله های قبل گفتیم که یکی از استرس های که به افراد خصوصا زوجین وارد می شود استرس های ناشی از کودکان است. این بدان معنی است که رفتار های آن ها یا واکنش های آن ها نسبت به اتفاقات مختلف ممکن است باعث ایجاد استرس در والدین شود. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  آنلاین روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با آیا می توانید به ردیاب تناسب اندام خود معتاد شوید، صحبت کنیم.

محبوبیت ردیاب تناسب اندام

ساعت‌های هوشمند و ردیاب‌های تناسب اندام در سال‌های اخیر به یک روند محبوب تبدیل شده‌اند. این ابزارهای مفید می توانند گام های روزانه، ضربان قلب، خواب و موارد دیگر را پیگیری کنند. آن ها می توانند یک راه راحت و حتی سرگرم کننده برای حفظ انگیزه، رسیدن به اهداف ورزشی و به چالش کشیدن دوستان تمرینی شما باشند. در حالی که آن ها برای تشویق یک سبک زندگی سالم طراحی شده اند، برخی از کارشناسان نگران هستند که این دستگاه ها ممکن است به رفتارهای اعتیادآور و حتی اعتیاد به ورزش کمک کنند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

آیا هر زمان که در حال انجام وظایف خود هستید، تعداد قدم های خود را بررسی می کنید؟ یا هر شب در خانه قدم می زنید تا روند خود را به هدف روزانه تان افزایش دهید؟ یا شاید متوجه می‌شوید که بیشتر از پله‌ها می‌روید یا بیشتر از مقصدتان پیاده روی می‌کنید تا بتوانید ضربان قلب خود را در منطقه هدفتان بالا ببرید. این نوع رفتارها احتمالاً به این معنی است که شما از ساعت تناسب اندام خود سود می برید. شما هر روز سطح فعالیت خود با ردیاب تناسب اندام را به روش های کوچکی که برای سلامتی شما مفید است افزایش می دهید.

وسواس های مختلف به خاطر ردیاب تناسب اندام

یا متوجه می شوید که در تمام طول روز با وسواس گام ها و ضربان قلب خود را چک می کنید؟ آیا اهداف روزانه غیرواقع بینانه ای را تعیین می کنید که شامل تمرین برای جلسات طولانی یا حتی چندین جلسه در روز است؟ اگر درگیر این نوع رفتارها هستید، ممکن است نشانه آن باشد که به ردیاب تناسب اندام خود معتاد هستید.

نشانه هایی که ممکن است گیر افتاده باشید

نشانه هایی وجود دارد که نشان می دهد وسواس شما نسبت به ردیاب تناسب اندام ممکن است مشکل ساز باشد:

  • شما مدام طول تمرینات خود را افزایش می دهید. زیرا ردیاب شما به شما این احساس را می دهد که باید به فعالیت بیشتر ادامه دهید
  • از دوستان و مسئولیت ها غافل می شوید تا زمان بیشتری برای تمرین داشته باشید
  • هنگامی که نمی توانید از دستگاه تناسب اندام خود استفاده کنید، احساس اضطراب، تحریک پذیری یا ناراحتی می کنید
  • شما احساس می کنید که کنترلی بر رفتار خود ندارید. شما بیش از آن چه در نظر داشتید از دستگاه خود استفاده می کنید یا بیشتر از آن‌چه برنامه ریزی کرده بودید تمرین می کنید
  • دستگاه تناسب اندام شما زمان زیادی را مصرف می کند. با فعالیت های دیگر تداخل می کند یا باعث می شود از چیزهایی که از آن لذت می برید کناره گیری کنید.
  • شما به استفاده بیش از حد از دستگاه خود ادامه می دهید حتی اگر این رفتارها شما را ناراحت می کند یا می دانید که آن ها ناسالم هستند.
  • وقتی به هدف فعالیت روزانه خود نمی رسید، بسیار ناراحت یا حتی شرمنده می شوید

جذابیت شمارش گام ها با ردیاب تناسب اندام

دلایل متعددی وجود دارد که نشان می دهد تعداد گام های روزانه (اغلب 10000 در روز) می تواند بسیار جذاب باشد. این یک هدف بسیار ملموس  است. داشتن یک هدف روزانه برای قدم زنی می‌تواند به شما انگیزه حرکت بیشتر در طول روز را بدهد. این ممکن است به شما کمک کند انتخاب‌های بهتری داشته باشید. همچنین می تواند به شما این احساس را بدهد که در حال انجام اقدامات مشخصی برای رسیدن به اهداف تناسب اندام خود هستید. ردیاب تناسب اندام شما نه تنها به شما می گوید چند قدم راه رفته اید، بلکه به شما امکان می دهد به تاریخچه خود نگاه کنید و فعالیت روزانه خود را به صورت بصری ترسیم کنید. این می تواند یک نمای بصری قانع کننده از پیشرفت شما باشد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

ردیابی مراحل شما همچنین می تواند به مهار ماهیت رقابتی شما برای کار به سمت یک هدف سالم کمک کند. چه بخواهید رکورد شخصی خود را شکست دهید و چه در حال انجام چالش های روزانه با دوستان تمرینی خود هستید، داشتن یک رقابت دوستانه کوچک می تواند به شما کمک کند تا برای حرکت بیشتر الهام بگیرید. البته این وسواس در تعداد قدم ها نیز می تواند مشکل ساز باشد. ناکامی در رسیدن به هدف روزانه می تواند باعث بی انگیزگی شود. به جای تمرکز بر پیشرفت خود، ممکن است به کمبودهای خود معطل شوید.

تمرکز بر فعالیت بدنی با اعتیاد به ردیاب تناسب اندام از بین می رود

مشکل دیگر این است که ممکن است متوجه شوید که به جای تمرکز شهودی بر احساس بدن خود، به یک عدد دلخواه توجه زیادی می کنید. فرم، تلاش و شدت همگی نقش مهمی در اثربخشی تمرین و پیشگیری از آسیب بازی می‌کنند که هیچ یک از آن ها را نمی‌توان به طور کامل توسط ردیاب تناسب اندام ثبت کرد. توجه به ضربان قلب شما می تواند مفید باشد، اما هنوز چیزی را که واقعاً احساس می کنید، منتقل نمی کند. ممکن است متوجه شوید که با درد، درد یا حتی جراحت کار می کنید تا به این هدف شمارش قدم برسید.

چرا تناسب اندام را دنبال می کنید؟

هدف ردیاب‌های تناسب اندام فقط ارائه اطلاعات دقیق درباره رفتارها نیست، بلکه برای تشویق شما به انتخاب‌های سالم‌تر طراحی شده‌اند. هدف این است که شما به بازخورد آن تکیه کنید و از آن اطلاعات برای تعیین اهداف، با انگیزه ماندن و پایبندی به برنامه های تناسب اندام خود استفاده کنید. بسیاری از شاخص‌ها نشان می‌دهند که در هر صورت، دستگاه‌های تناسب اندام پوشیدنی ممکن است به اندازه کافی اعتیادآور نباشند. یک نظرسنجی در سال 2016 نشان داد که ردیاب‌های تناسب اندام  نرخ دور ریز بالایی دارند، تقریباً 30 درصد از مردم ساعت‌های هوشمند و ردیاب‌های تناسب اندام خود را به دلیل این که آن ها را مفید یا جالب نمی‌دانند کنار می‌گذارند.

چقدر ردیاب تناسب اندام موثر هستند

در حالی که اعتیاد به ردیاب تناسب اندام سرفصل ها را به خود اختصاص داده است. بیشتر یافته ها نشان می دهد که اکثر مردم در نهایت استفاده از دستگاه های پوشیدنی خود را متوقف می کنند.  همچنین  این ردیاب های تناسب اندام واقعاً چقدر به افراد کمک می کند تا تناسب اندام تر شوند. تحقیقات موجود کم و تا حد زیادی غیرقطعی است.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

صرف اطلاعات در مورد سلامتی لزوماً منجر به تغییر در رفتار نمی شود. محققان نشان می دهند که شواهد کمی وجود دارد که دستگاه های پوشیدنی واقعاً شکاف بین ردیابی اطلاعات سلامتی و انتخاب های بهتر تناسب اندام را پر می کنند.

مطالعه یک ساله نتایج ناامیدکننده ای را از نظر اثربخشی نشان داد. در این مطالعه 800 بزرگسال که به چهار گروه تقسیم شدند، مورد بررسی قرار گرفتند.

  • بخش اول یک ردیاب تناسب اندام استفاده می کردند و اگر بیش از 50000 قدم در هفته راه می رفتند وجه نقدی دریافت می کردند.
  • گروه بعدی نیز وجه نقدی دریافت کردند، اما موظف شدند آن را به خیریه اهدا کنند.
  • گروه سوم از ردیاب فعالیت استفاده کردند اما وجه نقدی دریافت نکردند
منابع
وبسایت verywellmind

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا