آن چه شما و نوجوانان باید در مورد مجادله سایبری بدانید

فضاهای مجازی و ارتباطی می تواند برای همه ما مفید باشد. اما اگر این فضا دچار موارد منفی شود می تواند برای نوجوانان خطرناک باشد. برقراری ارتباط مهم است اما اگر این ارتباطات بخواهد به هر نحوی ایجاد شود آسیب زا خواهد بود. نوجوانان باید برای ادامه زندگی قوانین مختلفی را رعایت کنند.

آن ها باید به هر نحوی به پیشرفت برسند. برخورد با هر فردی و با هر نوع شخصیتی نیازمند رعایت یک سری قوانین است. شما نمی توانید همان گونه که با دوست خود حرف میزنید با همسر خود هم همان گونه صحبت کنید. نوجوانان در سنین مختلف رفتار های متفاوتی دارند. برای مثال سن بلوغ در همه نوجوانان باعث تغییر رفتار می شود. از این رو نحوه برخورد با نوجوانان نیز متفاوت است.

در ادامه می خواهیم ببینیم که آن چه شما و نوجوان شما باید در مورد مجادله سایبری بدانید چگونه است؟ یکی از اختلالاتی که قبلاً در ارتباط با آن صحبت کردیم افسردگی است. افسردگی انواع مختلفی دارد و آسیب های زیادی ممکن است وارد کند. در مقاله های قبل در ارتباط با بخش های مختلف افسردگی و تاثیرات آن در زندگی صحبت کردیم. نکته مهم این است که افراد بتوانند افسردگی را کنترل کنند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با آن چه شما و نوجوان شما باید در مورد مجادله سایبری بدانید با شما صحبت کنیم.

اگر فرزند شما در حال تجربه مجادله سایبری است چه باید بکنید

آن چه شما و نوجوانان باید در مورد مجادله سایبری بدانید

اگر مانند والدین گذشته خود هستید، احتمالاً با فرزندان خود در مورد خطرات کودکی و تفاوت با دنیای امروزی با آن ها صحبت کرده اید. احتمالاً به آن ها گفته اید که در جوانی با غریبه ها صحبت نکنند و چگونه از موقعیت های فرضی خطرناک خارج شوند. اما بیشتر والدین نمی دانند که تعداد زیادی شکارچی آنلاین، بیشتر از دنیای واقعی وجود دارد. درواقع، بحث مجامع سایبری یک موضوع رو به رشد است که نوجوانان را تحت تاثیر قرار می دهد.  به ویژه کسانی که در یک رابطه مورد سوء استفاده قرار گرفته اند.

علاوه بر این، مرتکبین مرتباً از رسانه های اجتماعی و اینترنت برای ملاقات و رسیدگی به قربانیان به صورت آنلاین استفاده می کنند. در این جا آن چه  شما و نوجوان شما باید در مورد مجامع سایبری بدانید آمده است.

مجادله سایبری چیست؟

گفتگوی سایبری یعنی استفاده مکرر از فناوری – مانند رسانه های اجتماعی، ایمیل ها و پیام های متنی – برای تماس و آزار و اذیت افراد است. این کار باعث می شود تا او از امنیت خود بترسد. به عنوان نوعی آزار و اذیت سایبری و ارتباط تنگاتنگ با تعقیب و گریز شخصی، بحث سایبری تجاوز به حریم خصوصی افراد است.  و می تواند از نظر احساسی برای افرادی که مورد هدف قرار می گیرند ویرانگر باشد.

مجادله سایبری معمولاً چیزی نیست که بدون مداخله حل شود. در واقع ، آمارها نشان می دهد که بحث های مجازی در بیش از 75 درصد موارد تشدید می شود

اگر نوجوان شما در حال مجادله در فضای مجازی است. به دلیل ناشناس بودن اینترنت، شناسایی عامل آن دشوار است. گاهی اوقات شخصی که با نوجوان شما صحبت می کند، شخصی است که او را می شناسد، مانند یک دوست سابق. همچنین فردی که با آن ها در فضای مجازی صحبت می کند می تواند یک عضو خانواده، یک همکار، فردی با علاقه بی طرفانه یا یک غریبه باشد که نوجوان شما هرگز ندیده است.

تاکتیک های مورد استفاده متجاوزان سایبری و اتفاقات در مجادله سایبری

آن چه شما و نوجوانان باید در مورد مجادله سایبری بدانید

تشخیص مجازی حتی با قربانی دشوار است. افرادی که از سایبری به سایرین متوسل می شوند، اغلب با استفاده از مزاحمت های آنلاین بسیار خلاق هستند. آن ها اغلب راه های جدیدی برای تماس و آزار و اذیت اهداف خود پیدا می کنند. یکی از ویژگی های بارز رفتارهای سایبری استفاده از فناوری برای ارسال نظرات نامهربان، بد اخلاق، غیرواقعی و یا تلقین آمیز در اینترنت است.

همچنین غیر معمول نیست که اهداف مجادله سایبری پیام ها یا ایمیل های تهدید آمیز دریافت کنند. ممکن است فردی که در فضای مجازی مشغول انجام این کار است، به نوعی نوجوان شما را باج گیری کند. همان طور که فرد شخصاً نوجوان شما را زیر پا می گذارد. شخصی که در فضای مجازی با دیگری صحبت می کند نیز تمایل دارد که آن ها را به صورت آنلاین دنبال کند. به عنوان مثال، آن ها ممکن است به انجمن ها یا گروه های مشابه بپیوندند یا نوجوان شما را در پست ها تگ کنند.

حتی اگر پست ها هیچ ارتباطی با آن ها ندارند. برای این کار، آن ها اغلب حساب های جعلی ایجاد می کنند تا از هویت خود محافظت کنند. آن ها همچنین ممکن است بارها و بارها از طریق شبکه های اجتماعی به نوجوان شما پیام دهند. یا در مورد هر چیزی که به صورت آنلاین ارسال می کنند اظهار نظر کنند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

گاهی اوقات شخصی که قصد دارد وارد مجادله سایبری شود، چیزی فراتر از آزار و اذیت هدف خود به صورت آنلاین انجام نمی دهد. آن ها ممکن است از تاکتیک های بسیار خلاقانه برای تحقیر و کنترل نوجوان شما استفاده کنند. یکی از تاکتیک های رایج افرادی که در بحث های مجازی از آن استفاده می کنند، یا تلاش برای جلب شخصی در رابطه جعلی است.  آن ها همچنین می توانند حساب های آنلاین نوجوان شما را هک کنند. این کار باعث می شود تا بتوانند هویت آن ها را تحت کنترل بگیرند و خود را به صورت آنلاین معرفی کنند.

سو استفاده در مجادله سایبری

افرادی که تمایل زیادی به آسیب رساندن به نوجوان شما دارند، اطلاعات محرمانه یا جعلی را در مورد آن ها منتشر می کنند. این کار باعث می شود تا او را شرمنده کنند. آن ها همچنین ممکن است عکس های واقعی یا جعلی از آن ها را ارسال یا توزیع کنند یا داستان و شایعه ایجاد کنند. همچنین معمول است که آن ها از نوجوان خود بخواهند برای آن ها عکس های واضح ارسال کند تا جلوی شایعات را بگیرند. و حتی ممکن است عکس های واضح جنسی از خود ارسال کنند.

رفتارهای تهدید آمیز در مجادله سایبری

سایر رفتارهای تهدیدآمیز شامل موارد پیش رو است. ارسال هدایای ناخواسته به هدف یا انجام آن ها، که شامل ارسال اطلاعات هویتی شخصی آن ها به صورت آنلاین است. برخی از افرادی که در فضای مجازی صحبت می کنند حتی نوجوان شما را با استفاده از دستگاه های ردیابی یا هک کردن دستگاه ها یا دوربین های آن ها ردیابی می کنند.

نشانه های مجادله سایبری چگونه است؟

بسیاری از نوجوانانی که به صورت آنلاین تحت مجادله سایبری  قرار می گیرند معتقدند که می توانند به تنهایی از عهده این وضعیت برآیند. یا از این که در مورد آن چه در حال رخ دادن است با کسی صحبت کنند خجالت می کشند. بنابراین، آن ها در مورد آن‌ چه که تجربه می کنند سکوت می کنند. به همین دلیل، والدین باید با علائم مجادله سایبری آشنا شوند.

نشانه های مجادله سایبری

اگر متوجه این نشانه ها شدید، نوجوان شما ممکن است با فضای مجازی رو به رو شود:

  • آن ها زمان غیرمعمول آنلاین را در خلوت خود می گذرانند.
  • آن ها در ساعات عجیب تماس های تلفنی، پیام ها یا ایمیل ها را دریافت می کنند.
  • وقتی آنلاین هستند مشکوک عمل می کنند.
  • آن ها از افرادی که نمی شناسند هدیه می گیرند.
  • آن ها پس از آنلاین بودن به وضوح ناراحت، ترسیده یا گریه می کنند.

چگونه از مجادله سایبری جلوگیری کنیم؟

آن چه شما و نوجوانان باید در مورد مجادله سایبری بدانید

وقتی نوبت به خطرات گفت و گوی سایبری می رسد، بسیاری از نوجوانان اقدامات احتیاطی لازم را انجام نمی دهند.

آن ها دبه صورت آنلاین از خود محافظت کنند. در واقع، بر اساس مرکز تحقیقات پیو، تا 40 درصد از کاربران جوان فیس بوک و 64 درصد از کاربران نوجوان توییتر تنظیمات حریم خصوصی رسانه های اجتماعی خود را فعال نمی کنند. اگر چه نمی توان به طور کامل از وقوع گفتگوهای سایبری در زندگی نوجوان خود جلوگیری کرد، اما مواردی وجود دارد که می توانید به کاهش احتمال وقوع آن کمک کنید. در این جا مواردی است که شما و نوجوان خود می توانید برای جلوگیری از گفت و گوی سایبری انجام دهید.

حساب ها را خصوصی و ایمن نگه دارید

مطمئن شوید که نوجوان شما از تنظیمات امنیتی استفاده می کند. به عنوان مثال، مطمئن شوید که حساب های رسانه های اجتماعی نوجوان شما خصوصی هستند. همچنین می توانید تاکید کنید که پست هایی که به صورت آنلاین ایجاد می شوند باید “فقط برای دوستان خودشان” قابل دیدن باشند. تا فقط افرادی که آن ها را می شناسند بتوانند آن ها را ببینند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

آن چه شما و نوجوانان باید در مورد مجادله سایبری بدانید

اعم از ایمیل یا حساب اینستاگرام آن ها، همیشه ایده خوبی است که نوجوان شما عادت کند که از این حساب ها خارج شود. اگر تصادفاً شخصی وارد دستگاه خود شود و حساب هنوز فعال باشد، کارش سخت تر خواهد شد. او می تواند به راحتی کنترل آن حساب ها را در دست گرفته و از آن ها به طور نامناسب استفاده کند.

https://www.verywellfamily.com/cyberstalking-how-to-keep-your-teen-safe-5181308

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا