اثر هاله چیست؟

مردم برداشت های مختلفی از هم دارند. در زندگی یا در محل کار هر فردی در مقابل همکار خود ممکن است برداشت های مثبت یا منفی داشته باشد. برداشت کردن افراد از هم بسته به ذهنیت افراد و دیدگاه افراد از هم دارد. مهم ترین نکته این است که افراد بتوانند برداشت های مثبت را جایگزین برداشت های منفی کنند. امروز می خواهیم در ارتباط با اثری که بر روی برداشت ها تاکید دارد یعنی اثر هاله صحبت کنیم. برای این کار می توانید به مرکز مشاوره همکده نیز مراجعه نمایید. مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران می باشد. شما می توانید برای مشاوره تلفنی روان شناسی یا مشاوره حضوری به این مرکز مراجعه نمایید.

اثر هاله

اثر هاله نوعی تعصب شناختی است که در آن برداشت کلی ما از یک شخص بر احساس و تفکر ما در مورد شخصیت او تأثیر می گذارد. اساساً، برداشت کلی شما از یک شخص (“او خوب است!”) بر ارزیابی شما از ویژگی های خاص آن شخص تأثیر می گذارد (“او همچنین باهوش است!”). برداشت از یک ویژگی واحد می تواند به چگونگی درک افراد از سایر جنبه های آن فرد منجر شود. یک مثال عالی از تأثیر هاله در عمل، برداشت کلی ما از افراد مشهور است. از آنجا که مردم آن ها را جذاب، موفق و اغلب دوست داشتنی می دانند، تمایل دارند که آن ها را باهوش، مهربان و خنده دار نیز ببینند.

جلوه Halo چیست؟

اثر هاله نیز چیزی است که از آن به عنوان “کلیشه جذابیت فیزیکی” یاد می شود و اصل “آنچه زیباست نیز خوب است”. شکل ظاهری اغلب قسمت اصلی اثر هاله است. افرادی که جذاب به حساب می آیند در سایر صفات مثبت نیز امتیاز بالاتری دارند. با این حال، این تأثیر فقط بر درک ما از مردم بر اساس جذابیت آن ها تأثیر نمی گذارد. همچنین می تواند صفات دیگر را نیز در بر بگیرد. به عنوان مثال ممکن است افرادی که اهل معاشرت یا مهربانی هستند نیز دوست داشتنی و باهوش تر باشند.

اثر هاله باعث می شود تا برداشت از یک کیفیت منجر به قضاوت مغرضانه در مورد کیفیت های دیگر شود. خود این اصطلاح از تشبیه هاله برای توصیف چگونگی تأثیر آن بر ادراک استفاده می کند. در هنر مذهبی، هاله ای اغلب بر فراز سر یک قدیس به تصویر کشیده می شود و فرد را در پرتو آسمانی غسل می دهد تا نشان دهد که آن شخص خوب است. وقتی کسی را از دریچه اثر هاله مشاهده می کنید، می بینید که او در نور مشابه ریخته شده است. این “هاله” ایجاد شده توسط برداشت شما از یک مشخصه، آن ها را به همان شیوه می پوشاند.

تاریخچه جلوه Halo

ادوارد ثورندایک روانشناس برای اولین بار این اصطلاح را در مقاله ای با عنوان “خطای مداوم در رتبه بندی های روانشناسی” در 1920 نوشت. در آزمایشی که در این مقاله شرح داده شد ، تورندایک از افسران فرمانده در ارتش خواست که کیفیت های مختلف را در سربازان زیرمجموعه خود ارزیابی کنند. این خصوصیات شامل مواردی مانند رهبری، ظاهر بدنی، هوش، وفاداری و اطمینان پذیری بود. Thorndike قبل از اینکه افسران حتی با زیردستان خود ارتباط برقرار کنند ، مافوق را بر اساس ویژگی های شخصیتی درجه بندی می کرد.

این ها شامل توانایی رهبری و هوش بود. بر اساس نتایج، تورندایک خاطرنشان کرد که صفات مثبت و منفی شکل گرفته توسط افسران بر اساس صفات غیرمرتبطی است که با برداشت های جسمی ارتباط دارد. اساس کلی نظریه تورندایک این است که افراد تمایل دارند بر اساس یک صفت غیرمرتبط برداشت کلی از شخصیت یا خصوصیات کسی ایجاد کنند. این می تواند منجر به درک مثبت یا منفی شود. در هر صورت، چنین قضاوتی ذهنی می تواند عواقب منفی بر توانایی شما برای تفکر انتقادی درباره سایر صفات فرد داشته باشد.

اثر هاله در زندگی روزمره

اگرچه اثر هاله برای شما اصطلاح جدیدی است، اما تقریباً در هر جنبه از زندگی روزمره شما وجود دارد. این موارد شامل موارد زیر است:

  • هر چه برای شما جذاب است
  • محل کار شما
  • مدرسه
  • محل زندگی
  • مراقبت های بهداشتی

جذابیت

از آن جا که اثر هاله اساساً بر اساس برداشت های اول و ظاهر فیزیکی است، منطقی است که این تئوری می تواند بر جذابیت ما برای افراد دیگر تأثیر بگذارد. به عنوان مثال عبارت اغراق آمیز، “عشق در نگاه اول”، غالباً با یک ظاهر بدنی مثبت ارتباط دارد که می تواند باعث شود شما به سایر موارد مثبت در مورد آن شخص اعتقاد داشته باشید.

هدف تورندایک این بود که تعیین کند که چگونه درجه بندی های یک کیفیت برای ارزیابی سایر خصوصیات انتشار پیدا می کنند. وی دریافت که رتبه های بالا از یک کیفیت خاص با رتبه های بالا از سایر ویژگی ها ارتباط دارد، در حالی که رتبه های منفی از یک کیفیت خاص همچنین منجر به پایین آمدن رتبه از سایر ویژگی ها می شود. تورندایک نوشت: “این همبستگی ها بسیار زیاد و بیش از حد یکنواخت بودند.” “به عنوان مثال، برای سه رأی دهنده بعدی که مطالعه شد ،

میانگین همبستگی برای فیزیک با هوش 31/0 است. برای بدن با رهبری ، 39/0 و برای فیزیک با شخصیت ، 28/0.” بنابراین چرا برداشت های کلی ما از یک شخص این هاله را ایجاد می کند که در ارزیابی ما از صفات خاص تأثیر می گذارد؟ محققان دریافته اند که جذابیت یکی از عواملی است که می تواند در آن نقش داشته باشد.

نکته قابل توجه

چندین مطالعه مختلف نشان داده است که وقتی ما افراد را به عنوان خوش چهره ارزیابی می کنیم، همچنین تمایل داریم که آن ها ویژگی های شخصیتی مثبتی داشته و از هوش بیشتری برخوردار باشند. حتی یک مطالعه نشان داد که اعضای هیئت منصفه کمتر اعتقاد دارند که افراد جذاب به دلیل رفتار مجرمانه مقصر هستند. با این حال، این کلیشه جذابیت می تواند یک شمشیر دو لبه نیز باشد. مطالعات دیگر نشان داده است که گرچه افراد به طور منظم ویژگی های مثبتی را به افراد جذاب نسبت می دهند، اما همچنین معتقدند که افراد خوش چهره بیهوده، غیر صادق هستند و از جذابیت خود برای دستکاری دیگران استفاده می کنند.

تأثیر جلوه Halo

اثر هاله ممکن است در تعدادی از تنظیمات دنیای واقعی تأثیر بگذارد.

تاثیر در آموزش و اثر هاله 

تحقیقات نشان داده است که اثر هاله ممکن است در محیط های آموزشی نقش داشته باشد. معلمان ممکن است براساس درک جذابیت با دانش آموزان تعامل متفاوتی داشته باشند. به عنوان مثال تحقیقات قدیمی تر ، نشان داد که معلمان از بچه ها انتظارات بهتری دارند که آنها آنها را جذاب تر ارزیابی می کنند. مطالعه دیگری که سوابق تحصیلی بیش از 4500 دانشجو را بررسی کرد. سپس یک گروه 28 نفره جذابیت دانش آموزان را (بر اساس عکس شناسنامه دانشجویی) در مقیاس 1 (بسیار غیر جذاب) تا 10 (بسیار جذاب) ارزیابی کردند.

سپس 3 دانش آموز بر اساس این ارزیابی های جذابیت به سه گروه تقسیم شدند : کمتر از متوسط ​​، متوسط ​​و بالاتر از متوسط اثر هاله می تواند بر نحوه رفتار معلمان با دانش آموزان تأثیر بگذارد، اما همچنین می تواند نحوه درک دانش آموزان از معلمان تأثیر می گذارد. در یک مطالعه، محققان دریافتند که وقتی یک مربی گرم و صمیمی قلمداد می شود، دانش آموزان آن ها را به عنوان جذاب تر،  زیبا تر و دوست داشتنی تر ارزیابی می کنند.

تاثیر در محل کار و اثر هاله 

روش های مختلفی وجود دارد که اثر هاله می تواند بر درک دیگران در محیط کار تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، کارشناسان اظهار می کنند که اثر هاله یکی از رایج ترین سوگیری ها است که بر ارزیابی عملکرد و بررسی تأثیر می گذارد. سرپرستان می توانند زیردستان را بر اساس درک یک ویژگی واحد و نه کل عملکرد و سهم خود ارزیابی کنند. به عنوان مثال، اشتیاق یا نگرش مثبت کارگر ممکن است عدم دانش یا مهارت او را تحت الشعاع قرار دهد و باعث شود همکاران امتیازات بالاتری نسبت به عملکرد واقعی آن ها داشته باشند. اثر هاله همچنین می تواند بر درآمد تأثیر بگذارد.

مطالعه منتشر شده در مجله روانشناسی اقتصادی نشان داد که به طور متوسط ​​سرو های جذاب غذایی سالانه 1200 دلار بیشتر از نمونه های غیر جذابشان درآمد کسب می کنند. مطالعه دیگری نشان داد که جذابیت جسمی نه تنها بر اعتماد به نفس فرد بلکه بر درآمد کلی و رفاه مالی وی تأثیر مثبت دارد . متقاضیان شغل نیز احتمالاً تأثیر اثر هاله را احساس می کنند. اگر یک کارفرمای احتمالی متقاضی را جذاب یا دوست داشتنی بداند، احتمالاً فرد را باهوش، با صلاحیت و واجد شرایط ارزیابی می کند.

تاثیر در بازاریابی و اثر هاله 

بازاریاب ها از اثر هاله برای فروش محصولات و خدمات بهره می برند. وقتی سخنگوی مشهور مورد خاصی را تأیید می کند، ارزیابی های مثبت ما از آن فرد می تواند به درک ما از خود محصول گسترش یابد.

سخن آخر

دفعه بعدی که می خواهید فرد دیگری را ارزیابی کنید ، اینکه آیا در حال تصمیم گیری است که به کدام یک از نامزدهای سیاسی رأی دهید یا کدام فیلم را جمعه شب ببینید، بررسی کنید که تأثیر کلی برداشت شما از آن ها در ارزیابی شما از سایر ویژگی ها چگونه است. البته، آگاهی از تأثیر هاله هنوز اجتناب از تأثیر آن بر ادراک و تصمیم گیری ما را آسان نمی کند. اثر هاله فقط یکی از تعصبات بسیاری است که به مردم امکان تصمیم گیری سریع را می دهد اما در اشتباه در قضاوت نیز نقش دارد. نکته اخر این است که افراد بتوانند برداشت های خوبی از هم داشته باشند.

 

 

 

منابع
healthline.comverywellmind.com/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا