عشق هذیانی و توهمات دوست داشتن

رابطه یک اصل مهم در دنیای ما است. رابطه در افراد مختلف می تواند تاثیرات متفاوتی ایجاد کند. گاهی أوقات افراد می توانند با داشتن رابطه ذهن و توانایی های خود را بیشتر کنند. اما برخی از افراد به خاطر داشتن روابط دچار اختلالات می شوند. اختلالات روانی بسیاری در دنیای ما وجود دارد. برخی از این اختلالات را ممکن است بشناسید. برخی هم برای شما تازگی دارند. اختلالات روانی در روابط امروزی بسیار دیده می شود. متاسفانه به دلیل این که ازدواج از دید خیلی از افراد ساده گرفته می شود این اتفاق می افتد. یا حتی خیلی ها ازدواج را فقط در مسائل مالی می بینند باعث شده است فشار های بیش از حدی به فرزندان و نسل اموری وارد شود. یکی از اختلالاتی که به خاطر روابط ایجاد می شود عشق هذیانی و توهمات دوست داشتن است. در ادامه می خواهیم ببینیم که عشق هذیانی و توهمات دوست داشتن چگونه است.

افراد ممکن است در روابط خود چه دوستانه و چه کاری شکست می خورند. وقتی که فردی در این گونه روابط شکست بخورد با میزان کم و زیاد ممکن است دچار آسیب های روانی شود. دقیقا در این جا است که فرد برای صحبت کردن با شخصی دیگر نیازمند برقراری ارتباط است. حال این ارتباط می تواند با دوست آن فرد باشد یا این که او با همسر خود صحبت کند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره آنلاین در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با عشق هذیانی و توهمات دوست داشتن صحبت کنیم.

عشق هذیانی چه زمانی در افراد رخ می دهد؟

عشق هذیانی

عشق هذیانی زمانی رخ می دهد که فرد دچار این توهم می شود که شخص دیگری از دور او را دوست دارد. عشق هذیانی عموماً شدید است. این عشق در آن ها به طور متناقض به عنوان اظهارات پنهان عشق تفسیر می شود.

بین عشق هذیانی و رفتارهای پرخطر مانند تعقیب و گریز ارتباط وجود دارد.

بین عشق هذیانی و رفتارهای پرخطر مانند تعقیب و گریز ارتباط وجود دارد. درمان می تواند شامل داروهای ضد روان پریشی، روان درمانی و حمایت های اجتماعی باشد. عشق هذیانی شکلی از عشق واهی است. هذیان ها باورهای ثابت و غلطی هستند. این باور ها که با قاطعیت ثابت می شوند و علیرغم شواهد خلاف آن همچنان ادامه دارد. آن ها به عنوان بخشی از شرایط مختلف مانند افسردگی شدید، اسکیزوفرنی یا اختلال دوقطبی رخ می دهند. یا می توانند به طور مستقل رخ دهند.

برخی از هذیان ها ممکن است مشکلی ایجاد نکنند

برخی از هذیان ها ممکن است مشکلی ایجاد نکنند.  اما برخی دیگر باعث ایجاد شرایطی می شوند که به عنوان “اختلالات هذیانی” شناخته می شوند. این ها شرایطی است که در آن هذیان های طولانی مدت تنها یا بارزترین مشخصه بالینی است. در آن فرد شرایط دیگری مانند اسکیزوفرنی، اختلال خلقی یا اختلال ارگانیک (فیزیکی) مغز را تجربه می کند. به عنوان مثال، تومور که توهمات را بهتر در مغز ایجاد می کند.

در اختلال هذیانی، توهمات می توانند از نظر محتوا متفاوت باشند.

در اختلال عشق هذیانی، توهمات می توانند از نظر محتوا متفاوت باشند. آن ها می توانند پارانوئید، هیپوکندری (یعنی با تمرکز بر سلامتی)، بزرگنمایی یا حسادت، در میان بسیاری از امکانات دیگر باشند. هر از گاهی ممکن است علائم دیگری از جمله خلق و خوی ضعیف یا توهم وجود داشته باشد. به عنوان مثال، ادراک بدون محرک های بیرونی مناسب، اغلب سازگار با توهم) وجود داشته باشد.

برای تشخیص اختلال عشق هذیانی، هذیان ها باید سه ماه وجود داشته باشند

برای تشخیص اختلال عشق هذیانی، هذیان ها باید سه ماه وجود داشته باشند.  و نباید به فرهنگ یا خرده فرهنگ فرد نسبت داده شوند. شروع می تواند در اواخر زندگی (پارافرنی دیررس) رخ دهد. حتی هذیان ها می توانند بر نگرانی های جسمانی (دیس مورفوفوبیا) تمرکز کنند. برخی از أنواع آن ها، مانند حسادت هذیانی، با خطر قابل توجهی همراه است و نیاز به درمان و نظارت دقیق دارد.

عشق هذیانی چیست؟

بسیاری از مسائل کلیدی مربوط به اختلال  عشق هذیانی را می توان به گونه ای نشان داد. این در واقع با در نظر گرفتن یکی از انواع شناخته شده اختلال هذیانی یعنی اروتومنی، اتفاق می افتد. این یک وضعیت نسبتاً نادر است.  این وضعیت گاهی اوقات به دلیل ارتباط با تعقیب و گریز توجه عمومی را به خود جلب می کند. ارجاع به اروتومنی در آثار بقراط، پلوتارک و جالینوس و سایر آثار موجود است. در سال 1921، برنارد هارت، روانپزشک انگلیسی، با استفاده از زبان آن زمان فرآیندی به نام “جنون خدمتکار پیر” را توصیف کرد. وضعیتی که بسیار شبیه به آن چه که امروزه به عنوان “سندرم د کلرامبول” یا اروتومانیا شناخته می شود، است.

در عشق هذیانی بیمار باور دارد که از دور توسط شخص دیگری دوستش دارد

عشق هذیانی

در عشق هذیانی، بیمار (سوژه) این باور هذیانی را ایجاد می کند که از دور توسط شخص دیگری (شیء) دوستش دارند. این موضوع معمولاً برای زنان بیشتر اتفاق می افتاد. اگر چه مردان مختلف هم (به عنوان مثال، در دادگاه ها، زندان ها یا بیمارستان ها) را به خاطر این اختلال تحت تسلط خود قرار می دهند. تصور می شود که این اتفاق متعلق به طبقه اجتماعی بالاتری است. یا برای خیلی ها غیرقابل دستیابی به نظر می رسد.  به طور کلی اعتقاد بر این است که اولین کسی که عشق را اعلام کند دچار این اختلال می شود. ممکن است بیمار است که کسی او را از راه دور دوست دارد اثبات کند. حتی به طرز متناقضی رد نظرات را علیرغم شواهد فراوان برعکس، به عنوان اظهارات محرمانه عشق تفسیر کند.

عشق هذیانی در اروتومنیا معمولاً شدید است و ممکن است توسط بیمار متقابل شود.

عشق هذیانی در اروتومنیا معمولاً شدید است و ممکن است توسط بیمار متقابل شود. چه زمانی برخی از افراد مبتلا به اروتومانیا مورد توجه قرار می گیرند؟ زمانی که دست به اقدامات مخرب یا حتی جنایتکارانه مانند ایمیل مکرر، تلفن مداوم یا سایر انواع آزار و اذیت بزنند. همچنین بین اروتومنی در عشق هذیانی و تعقیب و قتل رابطه وجود دارد.

عشق هذیانی چقدر شایع است؟

میزان بروز عشق هذیانی مشخص نیست اما به نظر می رسد کم باشد. این بیماری می تواند با سایر اختلالات روانی، از جمله اسکیزوفرنی، اختلال دوقطبی همراه باشد. حتی سندرم فرگولی (توهم این که افراد مختلف در لباس مبدل هستند)  یکی از آن ها است. همچنین سندرم کاپگراس (توهم این که یک فرد نالایق به صورتی  جایگزین فردی مهربان شده است) و folie à deux ( توهم یا توهم مشترک) هم وجود دارد.

عشق هذیانی به عنوان بخشی از تصویر بالینی در بیماری های مغزی

عشق هذیانی همچنین می تواند به عنوان بخشی از تصویر بالینی در بیماری های مغزی باشد. این ها می تواند به خاطر آلزایمر، صرع ، مننژیوما (نوعی تومور مغزی) ایجاد شود. یا ضربه به سر و الکلیسم و ​​همچنین برخی از داروها ایجاد شود. نظریه های روانشناختی زیادی در مورد عشق هذیانی وجود دارد. برخی از مفسران توجه می کنند که این وضعیت اغلب در زمینه تنهایی و انزوای اجتماعی بوجود می آید. حتی پیشنهاد شده است که می تواند ناامیدی های زندگی را جبران کند.

درمان عشق هذیانی در افراد مختلف متفاوت است

مدیریت عشق هذیانی بر اساس درمان سایر بیماری های مرتبط در وهله اول (به عنوان مثال، افسردگی) است. پیشنهاد شده است که اختلالات هذیانی (از جمله اروتومانیا) ترجیحاً به پیموزید پاسخ دهند. این یک داروی ضد روان پریشی خاص  است که ممکن است این اختلال به آن پاسخ دهد.

اخیراً، علاقه به استفاده از داروهای ضد روان پریشی بیشتر شده است

عشق هذیانی

اخیراً، علاقه به استفاده از داروهای ضد روان پریشی جدیدتر بیشتر شده است. از این داروهای غیر معمول در درمان اروتومانیا و سایر اختلالات هذیانی استفاده می شود.  علاوه بر این، درمان های روانشناختی و اجتماعی در ترکیب با هم می تواند بسیار مفید باشد. به ویژه در افرادی که هذیان آن ها حداقل تا حدی در انزوای اجتماعی یا تنهایی حفظ شده است.

پزشکان موفقیت محدودی در درمان عشق هذیانی را توصیف می کنند

پزشکان موفقیت محدودی در درمان عشق هذیانی را توصیف می کنند. آن ها نشان می دهند که هذیان ها همچنان ادامه دارند یا می توانند عود کنند. با وجود این، درمانگران تمایل دارند رفتارهای غیرقابل قبول اجتماعی را کاهش دهند.  حتی اگر خود توهمات ادامه یابد. همچنین پیشنهاد شده است که عشق هذیانی کنترل شده می تواند آرامش را فراهم کند. این ارامش برای افراد تنها که  کاملاً احساس بی مهری می کنند، فراهم می شود.

عشق هذیانی در آینده

ممکن است به مرور پیشرفت های علوم اعصاب نکاتی را نشان دهد. این که عشق هذیانی اولیه از نظر بیولوژیکی با سایر شرایط یا بیماری های روانی قابل تشخیص نیست. پیشرفت احتمالی دیگر، افزایش استفاده از داروهای ضد روان پریشی جدید است. یا سایر درمان ها در مدیریت اروتومنیا و سایر اختلالات هذیانی، همراه با درمان های روانشناختی است. همانند درمان شناختی-رفتاری (CBT) برای توهمات خاص است.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

عشق هذیانی

ممکن است اروتومنی یک دوره مزمن یا عود کننده را دنبال کند. امید می رود که مشخصات نسبتاً جذاب و مقبولیت این رویکردها با برنامه های درمانی افزایش داده شود.

https://www.psychologytoday.com/us/blog/psychiatry-and-society/202109/erotomania-and-delusional-love

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا