فرآیند به تعویق انداختن و نکاتی برای غلبه بر آن

فرآیند های مختلفی در روان شناسی وجود دارد. ما در مقاله های قبل گفتیم که در روان شناسی تعاریف متفاوتی وجود دارد. این تعاریف می تواند در نظر هر فرد معنای خاصی داشته باشد. نکته ای که باید بدانید این است که فرآیند های اختلالی در روان شناسی باید بر اساس علائم مختلفی باشد. این علائم می تواند از دوران کودکی شروع شده باشد. گاهی اوقات ممکن است اختلالات تا دوران بزرگسالی هم ادامه داشته باشد. متاسفانه به علت شرایط مختلف در زندگی هر فرد اختلالات روانی ممکن است به وجود بیاید. فرآیند به تعویق انداختن و نکاتی برای غلبه بر آن در شرایط مختلف اهمیت دارند.

برخی افراد هستند که ثروتمند یا شاید قدرتمند تربن افراد هم باشند اما به علت اختلافات خانوادگی دچار مشکلات روحی روانی شوند. در طول سالیان گذشته افراد مشهوری زیادی وجود داشته‌اند که اختلالات مختلف روانی را تجربه کرده اند. این که بگوییم اختلالات روانی فقط به خاطر فقر به وجود می‌آید غلط است. خیلی زمان ها بوده که افراد فقط به خاطر این که شهرت زیادی دارند دچار استرس و نگرانی های بیش از حد شده اند. در ادامه می خواهیم ببینیم که فرآیند به تعویق انداختن( تاخیر انداختن) چیست؟ 

به تأخیر انداختن چیزی است که همه ما با آن سر و کار داریم

به تأخیر انداختن چیزی است که همه ما با آن سر و کار داریم، اما این بدان معنا نیست که بدون عواقب ناشی می شود. بیشتر افراد به تعویق انداختن به معنای تنبلی فکر می کنند. در واقعیت، اغلب نشانه چیزی عمیق تر است. در این جا نگاهی به تعویق انداختن تعریف شده، چگونگی تأثیر آن بر شما و چند نکته ساده برای غلبه بر آن است.می خواهیم بدانیم فرآیند به تعویق انداختن و نکاتی برای غلبه بر آن چگونه به ما کمک می کند؟

به تأخیر انداختن چیست؟

فرآیند به تعویق انداختن و نکاتی برای غلبه بر آن

طبق دیکشنری کمبریج، تعریف تعویق چنین است: “عمل به تأخیر انداختن کاری که باید انجام شود، غالباً به دلیل ناخوشایند یا کسل کننده بودن آن”. اگر تا به حال کاری را به تعویق انداخته اید زیرا نمی خواهید آن را انجام دهید، احتمالاً شما معطل می شوید. شاید لازم بود که برای یک آزمون مهم مطالعه کنید یا به باشگاه بروید. شما تصمیم گرفتید به جای اینکه به صورت مستقیم آن را حل کنید، یک فیلم تماشا کنید، یک چرت بزنید یا با دوستانتان بیرون بروید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

به تأخیر انداختن می تواند افراد را در همه زمینه های زندگی تحت تأثیر قرار دهد. ممکن است شخصی رفتن به مکان ها یا تصمیم گیری های مهم را به تأخیر بیندازد. دیگران، از موقعیت ها یا موقعیت هایی که آن ها را می ترساند، اجتناب می کنند، از رد شدن پنهان می شوند یا مسائل مالی را نادیده می گیرند.

بسیاری از افراد سعی می کنند تعویق را به عنوان شخصی فقط “تنبلی” تعریف کنند.

بسیاری از افراد سعی می کنند تعویق را به عنوان شخصی فقط “تنبلی” تعریف کنند. اما توجه به این نکته مهم است که اغلب پیچیده تر از آن است. به تعویق انداختن وقت ممکن است اتفاق بیفتد که کسی در تلاش است از چیزی ناخوشایند فرار کند. چیزی که آن ها سعی می کنند از آن اجتناب کنند ممکن است از نظر جسمی، روحی یا روحی ناخوشایند باشد، یا به نوعی چالش برانگیز یا ناخوشایند باشد.

چه موقع فرآیند به تأخیر انداختن مشکل دارد؟

همه در یک زمان یا زمان دیگر معطل می شوند. افتادن در آن یک الگوی آسان است. به طور معمول اهمال کاری هیچ اثر جدی ندارد، اگر چه ممکن است انجام کار اصلی با زمان کمتری برای انجام آن دشوار باشد. همان طور که گفته شد، به تعویق انداختن می تواند عواقب جدی داشته باشد. تعلل مزمن می تواند زمینه های زیر زندگی شما را تحت تأثیر قرار دهد.

فرآیند به تأخیر انداختن در کار شما

احتمالاً بخش عمده ای از کار شما به مدیریت زمان و کیفیت کار بستگی دارد. اگر غالباً تعلل کنید، مهارت های مدیریت زمان شما بطور جدی آسیب می بیند، که به طور بالقوه منجر به عملکرد ضعیف در کار شما می شود. اگر این مسئله به یک مشکل عادی تبدیل شود، ممکن است به دنبال انضباط رسمی، خاتمه و از جمله آن باشید.

فرآیند به تعویق انداختن در روابط شما

اگر از بالا بردن روابط به سطح بعدی خودداری کنید، دوام آن ها دشوارتر خواهد بود. در بزرگسالی، بیشتر مشارکت ها اتفاق می افتد زیرا امکان ازدواج، خانواده و خانه مشترک وجود دارد. اگر این تعهدات شما را بترساند، باعث می شود که بارها و بارها آن ها را به تأخیر بیندازید، تقریباً غیرممکن است که کار با یک فرد قابل توجه دیگر که این چیزها را می خواهد کار کند.

در اهداف شما

گاهی اوقات وقتی صحبت از فرصت های زندگی می شود، مانند یافتن شغل جدید یا رفتن به دانشگاه، برای پیشبرد روند کار باید مهلت ها و تعهدات مشخصی پیش بروید. اگر به تعویق انداختن مسئله جدی برای شما باشد، ممکن است نتوانید این مراحل را برآورده کنید، و فرصت بهتر شدن در آینده را از دست می دهید. به همین ترتیب ، اگر موردی در زندگی وجود داشته باشد، که شما معتقدید نمی توانید به آن دست یابید یا به آن دست نخواهید یافت ، به تعویق انداختن فقط احتمال وقوع آن را کاهش می دهد. به جای این که فعالانه در جهت رسیدن به هدف خود کار کنید، راه هایی برای جلوگیری از برداشتن اولین قدم ها پیدا خواهید کرد.

این فرآیند شما را به تأخیر می اندازد

فرآیند به تعویق انداختن و نکاتی برای غلبه بر آن

غالباً علائم تأخیر ظریف است. فرض برعکس تعلل کار به موقع، توجه و سازمان یافته بسیار آسان است. بنابراین، اگر این کار را نمی کنید یا مرتکب موارد زیر می شوید، ممکن است غالباً معطل شوید:

در فرآیند به تعویق انداختن شما کارهای کمتری را در اولویت قرار می دهید

اگر کاری لازم است انجام دهید یا تاریخ مهمی در تقویم شما نزدیک است، می توانید تشخیص دهید که در مورد چگونگی اولویت بندی زمان خود معطل هستید یا خیر. بگویید رویداد پیش رو امتحان نهایی است. آیا شما برای آن تحصیل می کنید؟ یا، آیا به طور ناگهانی مهم است که شما لباس های قدیمی را مرتب کنید؟

اگر معطل باشید، سایر تعهدات را به راحتی خواهید یافت. از خود بپرسید که اگر اتفاقی که می خواستید از آن اجتناب کنید، اتفاق نمی افتد آیا کارهای کمتری به همان میزان ضرورت دارند. ممکن است به نظر برسد که ناگهان نیاز دارید همه کمد خود را مرتب کنید، اما آیا این اولین چیزی است که در لیست کارهای شما قرار دارد روز دیگر؟ هرچه بیشتر روی یافتن کارهای کمتری که وقت شما را می گیرند تمرکز کنید ، احتمال تعلل شما بیشتر می شود.

شما هیچ فرایند ذهنی و کانونی ندارید

گاهی تعلل از طریق حواس پرتی اتفاق می افتد. ذهن شما به جای این که به کاری که قرار است انجام دهید فکر کنید، به انواع مختلف مکان ها می چرخد. اگر می توانید روی هر چیز دیگری تمرکز کنید، به جز یکی از مواردی که باید به آن فکر کنید، مطمئن باشید که تعلل باعث بهتر شدن شما می شود.

افراد با این اختلال بهانه می گیرند

از آن جا که تعلل اغلب در تلاش برای جلوگیری از اتفاق ناخوشایند است، یافتن بهانه یک راهکار اصلی است. نگاهی به نحوه تفکر خود بیندازید. آیا به نظر می رسد که نباید کاری انجام دهید زیرا ممکن است صدمه ببیند؟ از آن جا که زمان یا تلاش بیش از حد لازم است؟ بهانه گیری راهی برای توجیه اهمال کاری است، اما به ندرت کاملاً معتبر است. دویدن به فروشگاه آن چه را که برای اتمام کار نیاز دارید به شما می رساند و مدیریت موثر زمان هر کاری را ممکن می کند. اگر می توانید دلایل بیشتری برای انجام کاری پیدا نکنید، بیش از آن چه در واقع برای انجام آن می یابید، معطل می شوید.

شما همیشه بد قول در مدیریت زمان به نظر میرسید

فرآیند بهفرآیند به تعویق انداختن و نکاتی برای غلبه بر آن تعویق انداختن و نکاتی برای غلبه بر آن

بعضی اوقات حتی بدون این که بدانیم، معطل می کنیم به تأخیر انداختن و مدیریت نامناسب زمان دست به دست هم می دهند. اگر فهمیدید که همیشه باید سریع کار کنید، باید تا لحظه آخر روی چیزی درست کار کنید یا اشتباهات سهل انگارانه انجام دهید زیرا وقت کافی برای بررسی کار خود ندارید، به احتمال زیاد به تعویق انداختن مسئله برای شما مشکل ساز شده است.

شما می ترسید

آیا به دلیل ترس از نتیجه کار، مانع انجام کاری می شوید؟ به دلایل زیادی ترس از محصول بالا می رود. بعضی از مردم احساس ترس می کنند زیرا نمی دانند چه اتفاقی خواهد افتاد. بعضی مواقع، ترس ناشی از کنار گذاشتن موارد آشنا یا راحت است. وقتی به این فکر می کنید که چرا نمی خواهید کاری انجام دهید، تمام تلاش خود را انجام دهید تا ببینید آیا یک نگرانی اساسی دلیل تأخیر شماست.

برای رفع فرآیند به تعویق انداختن وقت خود را سازماندهی کنید

یکی از مهمترین کارهایی که می توانید برای جلوگیری از تعلل انجام دهید، سازماندهی وقت است. تقویم یا برنامه ریز روز را بخرید و در آن زمان را برای اختصاص دادن به هر کاری که در دست دارید تنظیم کنید.

 

منابع
betterhelp.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا