چگونگی پاک کردن ذهن

شاید برای شما این سوال پیش آمده باشد که چگونه ذهن خود را پاک کنید. شاید در محل کار با ارائه سختی روبرو هستید و واقعاً نیاز به تمرکز دارید، یا شاید در خانه کارهای زیادی انجام داده اید و فقط باید چند دقیقه استراحت کنید. به هر دلیلی، داشتن یک ذهن روشن می تواند به شما در تمرکز فکری کمک کند. تنها مشکلی که وجود دارد این است که شما نمی توانید هزاران افکاری را که روزانه دارید به طور کامل پاک کنید. پس چگونگی پاک کردن ذهن را یاد بگیرید.

هدف این است که بتوانیم این افکار را بدون درگیر شدن با هر یک از آنها مشاهده کنیم. خبر خوب این است که پاکسازی ذهن و بازگشت به زمان حال ناشی از یک عمل ساده است که می دانید در وهله اول غرق شده اید. راهی برای سلامت روان بهتر و کیفیت کلی زندگی از اینجا آغاز می شود. برای کسب اطلاعات دقیق می توانید با متخصصان مرکز مشاوره همکده، اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ارتباط باشید. این مرکز ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی می باشد.

نکات بیشتر در مورد چگونگی پاک کردن ذهن

وقتی حضور ندارید چه اتفاقی می افتد؟ ما تکامل یافته ایم تا به دنبال هدف بعدی باشیم و کار کنیم. ماهیت حرفه ما این است که مطمئن شویم خود را برای آینده آماده می کنیم. افکار ما و بنابراین، عادات و اعمال ما به طور مداوم در جهت حرکت رو به جلو خود را نشان می دهند، خواه در رابطه، شغل یا اهداف شما باشد. نقطه ای که این امر مضر می شود زمانی است که ما بیش از حد در این حرکت رو به جلو گیر کرده ایم و نمی توانیم استرس را در کوتاه مدت یا بلند مدت کاهش دهیم. نتیجه این فرسودگی است. این اصطلاحی است که اغلب در محل کار استفاده می شود، اما فرسودگی شغلی می تواند در هر قسمتی از زندگی ما اتفاق بیفتد که در آن احساس می کنید بیش از حد خسته شدید و خیلی سریع به خود فشار می آورید.

ایده اینجا این است که شما آنقدر در حرکت رو به جلو غرق شده اید که بیش از حد خود را تحمل می کنید و خیلی کم استراحت می کنید. در حال حاضر وقفه ای وجود ندارد زیرا شما این حس را دارید که باید به کار خود ادامه دهید. در سطح فیزیکی، بدن با فرسودگی شغلی واقعاً ضربه می خورد. شما بیشتر احساس خستگی عضلانی، تمرکز ضعیف، بی خوابی، اضطراب، متابولیسم ضعیف و موارد دیگر می کنید.

نکات قابل توجه در مورد چگونگی پاک کردن ذهن

این علائم راهی است که بدن برای شما پرچم قرمز نشان می دهد و به شما هشدار می دهد که باید سرعت خود را کاهش دهید. اما از آنجا که ذهن شما بسیار مشغول این حرکت رو به جلو است، شما را از گوش دادن به سیگنال های بدن شما منصرف می کند. تنها زمانی که واقعا آنها را می شنوید زمانی است که سیگنال ها بسیار بلند هستند و نمی توانید آنها را نادیده بگیرید، مانند بیماری یا درد شدید.

همانطور که می بینیم، عدم حضور چیزی است که با گذشت زمان مانند گلوله برفی می شود. در نهایت، می تواند باعث بیماری های جدی روحی، روحی و جسمی شود. برای کمک به شما در مقابله با این امر، می توانید ارزیابی  زندگی  را در مرکز مشاوره همکده بررسی کنید تا ببینید در کجا تعادل دارید. سپس، می توانید نکات زیر را بررسی کنید تا در مسیر درست حرکت کنید.

چگونه به زمان حال بازگردیم؟

چگونگی پاک کردن ذهن

با پاسخ به این سوال، به این سوال پاسخ می دهید که چگونه ذهن خود را پاک کنید؟ زیرا همه آنها دست به دست هم می دهند. ابزارهای زیادی وجود دارد که می توانید برای شروع تمرین ذهن آگاهی از آنها استفاده کنید. برای تکرار، ذهن آگاهی به سادگی به عنوان عمل یا عمل حضور کامل تعریف می شود. ابزارهایی که به شما امکان می دهد وارد این تمرین شوید شامل مدیتیشن، روزنامه نگاری، تمرین حرکتی بدن محور مانند چیگونگ یا تمرینات تنفسی ساده است. با این حال، زیر همه اینها، یک تکنیک وجود دارد که به عنوان یک اتصال دهنده جهانی عمل می کند و آن تصدیق است. این اصطلاح ممکن است مانند یک تکنیک به نظر نرسد، اما قدرت آن هنگام عملی شدن واقعاً شکوفا می شود.

برای بازگشت به زمان حال، باید تصدیق کنیم که به گذشته یا آینده راه یافته ایم. به همین ترتیب، برای اینکه ذهن خود را پاک کنیم، باید تصدیق کنیم که ذهن ما تحت فشار قرار گرفته، حواس پرتی یا پراکندگی دارد. این عمل ساده متوقف کردن و گرفتن خود در لحظه این است که چگونه می توانیم تمرین تصدیق خود را بسازیم. بنابراین، دفعه بعد که متوجه شدید در کار با لیست کارهای ذهنی غرق شده اید، مکث کنید. وضعیت ذهنی خود را بپذیرید و با خود بگویید که غرق شده اید. این یک سیگنال به کل وجود شما می دهد که از آنچه در جریان است آگاه هستید. طناب ذهن، انکار و جهل را قطع می کند. شما در حال ایجاد آگاهی از خود هستید، که یک هدیه فوق العاده قوی است.

چگونگی پاک کردن ذهن با چه روشی؟

اکنون که متوجه شدید کجا هستید و چه احساسی دارید، می توانید اقدامی انجام دهید و روش هایی را برای پاکسازی ذهن خود بیاموزید. می توانید چند لحظه از میز کار یا لیست کارهایی که انجام می دهید فاصله بگیرید و برای تمرین مجدد، کاری خاص را انجام دهید.

این موارد به شرح زیر هستند:

پیاده روی کنید

چگونگی پاک کردن ذهن

زمین زدن به سادگی می تواند مانند پیاده روی و تحسین تغییر برگها باشد. این عمل به عنوان “حمام در جنگل” نیز شناخته می شود و لزوماً لازم نیست در جنگل انجام شود. این می تواند در پارک مورد علاقه شما باشد یا حتی در شهر یا محله خود قدم بزنید. هنگام لذت بردن از پیاده روی توجه خود را به حواس جلب کنید. آیا می توانید صدای قدم های خود را روی زمین تنظیم کنید؟ و بوهای مختلف را بشناسید و در حین حضور در آن لحظه از مناظر اطراف خود استفاده کنید؟ و برگ یا پوست درخت را لمس کنید و اجازه دهید بافت چیز جدیدی به شما بیاموزد؟ چنین روشی در پاک سازی ذهن شما و بازگشت شما به زمان حال معجزه می کند. همچنین شما را عمیقتر به محیط خود متصل می کند.

جعبه تنفس

همانطور که در حال یادگیری نحوه پاکسازی ذهن خود هستید، یک تمرین پاکسازی ذهن ممکن است شبیه نشسته و تمرین مدیتیشن یا تمرین تنفسی باشد. صادقانه بگویم تنفس ساده ترین و بهترین راه برای پاکسازی ذهن است. حتی چند نفس عمیق به داخل و خارج و احساس و توجه به نفس شما را به لحظه حال باز می گرداند.

در یوگا، ما این تنفس را همان ورتی می نامیم، یعنی نسبت تنفس 1: 1. همچنین می تواند به عنوان “تنفس جعبه ای” ترجمه شود. ایده این است که طول دم و بازدم خود را یکسان کنید، زیرا این امر به شما این امکان را می دهد که اکسیژن بیشتری دریافت کرده و صدای گفتگوهای ذهن میمون ها را کند کنید. همچنین بر سیستم عصبی پاراسمپاتیک، که مسئول استراحت و هضم است، ضربه می زند و مزایای سلامتی زیادی را در دراز مدت ارائه می دهد. این امر باعث می شود ضربان قلب شما کند شود تا بتوانید هر گونه اضطرابی را که احساس می کنید، کاهش دهید. همچنین به هضم غذا کمک می کند، زیرا متابولیسم در حالت عادی قرار دارد و به شما کمک می کند تا غذا و نوشیدنی را به درستی پردازش کنید.

مدیتیشن را اضافه کنید

وقتی می خواهید افکار منفی را پاک کنید و استرس را از بین ببرید، نحوه مدیتیشن و تصفیه ذهن نیز مفید است. در حقیقت، دنبال کردن نفس به خودی خود یک مدیتیشن است. افزودن یک تصویر بصری، مانند تصور موج های ملایم روی دریاچه یا ابرهایی که از آسمان آبی زیبا عبور می کنند، می تواند به ذهن چیزی بدهد که بدون عبور از قطار افکار شما به آن متصل شود. از سوی دیگر، اگر از نظر ذهنی تحت فشار هستید و مدیتیشن بیشتر استرس به نظر می رسد، پیوستن به یک جلسه مدیتیشن هدایت شده می تواند تسکین دهنده باشد. این اغلب به شنیدن صدای معلم یا راهنما کمک می کند که می تواند با کلمات و انرژی خود شما را به آرامش و رضایت بیشتر برساند. اگر در استودیوی محلی نمی توانید چنین راهنمایی را بیابید، به بسیاری از برنامه های مدیتیشن تلفن خود یا YouTube مراجعه کنید.

افکار خود را بنویسید

چگونگی پاک کردن ذهن

از طرفی، یک تمرین قدرتمند دیگر برای زمانی که یاد می گیرید چگونه ذهن خود را پاک کنید داریم. نشسته و تمام افکار را در ذهن خود بنویسید. ما این را “تخلیه مغز” می نامیم و این یک روش موثر برای آزادسازی افکار شما است تا بتوانید از نظر ذهنی نفس بکشید و امور را بهتر پردازش کنید. یک تکه کاغذ بردارید و تمام افکاری را که توجه شما را جلب می کند بنویسید. ایده این نیست که افکار را تجزیه و تحلیل کنید یا آنها را اصلاح کنید، بلکه خروج از این افکار است تا بتوانید روز خود را بدون تهاجم بر آنها ادامه دهید. این می تواند مانند یک لیست لباس های شسته شده از افکار، یا یک دفتر خاطرات باشد.

بعداً، به عنوان بخشی از مدیریت استرس، دفتر خود را ببندید یا مقاله را پاره کنید. نیازی نیست که به آنچه نوشته اید پایبند باشید، اما این به شما کمک می کند تا بیان آنچه را که از نظر ذهنی به آن پایبند هستید مشاهده کنید.

نکات قابل توجه

این تمرین در شب قبل از خواب بسیار قوی است. بنابراین بسیاری از ما برای داشتن خواب راحت با بسیاری از افکار در حال حرکت به جلو و عقب تلاش می کنیم و این تمرین قبل از خواب می تواند به ما اجازه دهد تا به سطح عمیق تری از استراحت برسیم.

صرف نظر از آنچه انجام می دهید، درک کنید که تمرین ذهن آگاهی یک فرایند مادام العمر است. با فراز و نشیب های زندگی، این استرس زا است که خود را به تمرین ذهن آگاه بودن و در زمان حال متصل کنید، زیرا هرگز تضمین نمی شود که شما در 100 درصد زندگی خود حضور داشته باشید. در این عمل، آنچه بیش از هر چیز اهمیت دارد، نیت است. قصد ما از ماندن و پایبند ماندن به تمرین ذهن آگاهی ما است که ما را ترغیب می کند تا به آن ادامه دهیم، حتی اگر فراموش کنیم.

افکار نهایی

با هزاران فکری که ما هر روز در سر داریم، حتی مقابله با این امر و تلاش برای یادگیری نحوه پاکسازی ذهن نیز ممکن است بسیار طاقت فرسا باشد. با این حال، این تکنیک قوی، ساده و موثر است. همه چیز به این دلیل برمی گردد که ابتدا تشخیص دهیم و بپذیریم که تحت فشار قرار گرفته ایم، تحت فشار قرار داریم یا از زمان حال دور هستیم. این تصدیق به عنوان زنگ هشدار عمل می کند و ما را به بررسی وضعیت روحی و اقدام خود دعوت می کند. به این ترتیب، ما نه تنها ذهن خود را در شیوه ای خاص پیش می بربم بلکه خودآگاهی را تقویت می کنیم.

حرف آخر در مورد چگونگی پاک کردن ذهن

شاید برای شما این سوال پیش آمده باشد که چگونه ذهن خود را پاک کنید. شاید در محل کار با ارائه سختی روبرو هستید و واقعاً نیاز به تمرکز دارید، یا شاید در خانه کارهای زیادی انجام داده اید و فقط باید چند دقیقه استراحت کنید. به هر دلیلی، داشتن یک ذهن روشن می تواند به شما در تمرکز فکری کمک کند. تنها مشکلی که وجود دارد این است که شما نمی توانید هزاران افکاری را که روزانه دارید به طور کامل پاک کنید. پس چگونگی پاک کردن ذهن را یاد بگیرید.

 
منابع
lifehack.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا