چگونه می توان بر واکنش های عاطفی غلبه کرد و پایداری احساسی ایجاد کرد؟

هر انسانی احساسات را تجربه می کند. در بیشتر موارد، ما می توانیم از عهده آنها به خوبی برآییم. با این حال، برای برخی ممکن است کنترل غیرممکن به نظر برسد. آنها ممکن است به دیگران ضربه روحی بزنند یا وقتی چیزی آنها را عصبانی یا ناراحت می کند منفجر شوند. همانطور که می توانید تصور کنید، این ممکن است حفظ روابط شخصی و صمیمی را به چالش بکشد. برای داشتن کیفیت زندگی بهتر، باید یاد بگیریم که احساسات خود را تنظیم کرده و رابطه خود را با آنها بهبود بخشیم. با کمک درست، می توانید یاد بگیرید که چگونه احساسات خود را بهتر کنترل کنید و از منفجر شدن جلوگیری کنید. برای کمک به شروع کار، در اینجا راهنمای چگونگی غلبه بر واکنش های عاطفی و ایجاد ثبات عاطفی ارائه شده است.

با این حال بهترین راه مراجعه به روان شناسان معتبر مرکز مشاوره همکده است. مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران می باشد. این مرکز ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی می باشد.

واکنش های عاطفی چیست؟

اگر در شرایطی که باعث عصبانیت یا احساسات دیگری می شود که بر شما تأثیر منفی می گذارد، از نظر احساسی واکنش نشان دهید، از قبل می دانید که این مشکل چگونه است. با این حال، برخی از افراد ممکن است معتقد باشند که آنها معقولانه عمل می کنند یا از خود در برابر شخصی دفاع می کنند. برای دیدن واقعی این رفتار برای آنچه که هست، باید آن را از خارج ببینیم.

بیایید تصور کنیم که شما در یک رابطه هستید. شریک زندگی شما از کاری که انجام داده اید یا گفته اید ناراحت است. در یک لحظه، شما در حال تبدیل به یک فرد احمق  هستید. شما شروع به فریاد زدن بر سر شریک زندگی خود و دفاع از خود با چیزهایی می کنید که ممکن است آنها در گذشته گفته یا انجام داده باشند. در این مرحله، جنگ یا ادامه دارد تا زمانی که عذرخواهی شود یا کسی دور شود این مراحل تمام می شود.

نکته قابل توجه

موارد فوق فقط مثالی است که ممکن است در همه زمینه های زندگی خود مشاهده کنید. برای کسانی که می دانند چگونه احساسات خود را تنظیم کنند، انتقاد را می پذیرند، سعی می کنند دیدگاه شخص مقابل را درک کنند و احساساتی را که ممکن است در نتیجه احساس کنند پردازش می کنند. با این حال، کسانی که از نظر احساسی واکنش نشان می دهند بلافاصله تحت تأثیر چیزهایی قرار می گیرند که آنها را ناراحت می کند. این امر باعث واکنش بیش از حد آنها می شود و بیشتر از این که به ضرر آنها باشد آسیب می رسانند. ادامه دادن به این رفتار می تواند ایجاد و حفظ روابط نزدیک را دشوار کند.

این روند می تواند احساسات منفی را که ممکن است در حال حاضر تجربه کرده اید، تشدید کند. کلید ایجاد تغییر با تغییر رفتار فعلی شما آغاز می شود تا بتوانید در آینده به طور مناسب تری رفتار کنید. اما چگونه می توان شروع کرد؟

چند نکته برای غلبه بر واکنش های هیجانی و کنترل احساسات

چگونه می توان بر واکنش عاطفی غلبه کرد و پایداری احساسی ایجاد کرد؟

در ادامه مقاله چند نکته اساسی در ارتباط با واکنش های عاطفی و هیجانی ارائه می کنیم.

پیش از فرصتی برای واکنش، از موقعیت هایی که شما را به چالش می کشند دور شوید!

اگر می دانید که مستعد واکنشهای عاطفی هستید، دور شدن از شرایط قبل از اینکه فرصتی برای واکنش ایجاد کند، روشی است که برای جلوگیری از منفجر شدن از آن استفاده می کنید. اگرچه این ممکن است یک راه حل واقع بینانه برای هر موقعیتی نباشد، اما به شما فرصتی می دهد تا قبل از واکنش به آرامش برسید. در این دوره جدایی، می توانید بر افکار خود متمرکز شوید، لحظه ای به فکر احساسات بپردازید و با پاسخ بهتر به وضعیت برگردید. مدتی طول می کشد تا این مهارت رشد کند. اما همین که آن را در خود ایجاد کردید، روش بهتری برای تنظیم احساسات خود دارید قبل از اینکه احساسات شما به شکل مضرتری بیان شود.

ورزش های آرامش بخشی را پیدا کنید که می توانند در هنگام ایجاد احساس آرامش به شما کمک کنند تا آرام شوید.

وقت گذاشتن برای کاهش سرعت وقتی که آماده واکنش هستید می تواند به شما در جمع آوری افکار و سرد شدن در شرایط سخت کمک کند. به عنوان مثال، اگر کسی به شما چیزی بگوید که شما را عصبانی کند، انتخاب یک تمرین تنفس عمیق برای آرام کردن خود می تواند یک ابزار مفید باشد. تنفس عمیق تنها ورزش موجود نیست، اما می تواند یک مکان عالی برای شروع باشد. هر آنچه که به شما کمک می کند در هنگام احساس واکنش پذیری احساس آرامش بیشتری کنید، از آن به نفع خود استفاده کنید.

آگاهی بیشتری در مورد افکار خود برای بهبود تنظیم احساسات پرورش دهید.

وقتی عادت به عکس العمل داریم، غالباً وقت نمی گذاریم تا بفهمیم که چگونه از گوش دادن به واکنش می خواهیم برسیم. به عنوان مثال، اگر کسی چیزی به شما بگوید، مرحله بعدی ممکن است پاسخگویی به بهترین روش دانش شما باشد. با این حال، در روند واکنش نشان دادن نیازی به پاسخ نیست. در عوض، وقتی احساس می کنید نسبت به چیزی واکنش بیش از اندازه نشان می دهید، به افکار خود گوش دهید. با احساس این احساسات ناخوشایند از خود سوال کنید. چرا شما را آزار می دهد؟ واکنش در مقابل چیزی که شما را آزار می دهد و چه عواقبی دارد؟ آیا روش بهتری برای پاسخگویی وجود دارد؟ یادگیری اینکه چگونه افکار شما در عمل شما نقش دارند، اولین قدم در ایجاد تغییر است.

ژورنالیست کردن در زمینه واکنش های عاطفی

یکی از راه های عالی برای شروع دیدن افکار خود ژورنالیست کردن است. پس از واکنش های عاطفی، وضعیت و واکنش خود را بنویسید. سپس، وضعیت را ارزیابی کنید و بفهمید که در حال حاضر چگونه ممکن است بهتر پاسخ دهید. همچنین ممکن است بخواهید به تمریناتی مانند مراقبه ذهن آگاهی بپردازید. این می تواند به شما کمک کند یاد بگیرید که چگونه وقتی فکرها می آیند و فکرها را به صورت عینی می بینند، عبور کنند هرچه بیشتر افکار خود را درک کنید، راحت تر خواهید بود که آنها را تغییر دهید هنگامی که آنها به یک واکنش تبدیل می شوند.

در ارتباط با تحریک کننده ها بیشتر بدانید.

چگونه می توان بر واکنش عاطفی غلبه کرد و پایداری احساسی ایجاد کرد؟

موارد خاصی می توانند ما را تحریک کنند و باعث واکنش نشان دادن ما شوند. به عنوان مثال، بیایید با مثال قبلی مقاله ادامه دهیم. بیایید تصور کنیم که شریک زندگی شما در مورد ظاهر شما چیزی به شما می گوید. در حالی که شریک زندگی شما قصد آزار شما را ندارد، شما بلافاصله در واکنش به آن واکنش نشان می دهید و آشفته می شوید. مشکل در اینجا لزوماً چیزی نیست که آنها گفته اند بلکه نحوه واکنش شما نسبت به آن است. در این شرایط، ممکن است علت این امر باشد که نسبت به ظاهر خود مطمئن نیستید.

اکنون که بیشتر متوجه شدید این مسئله برای شما مهم است، می توانید کار روی این مشکل را شروع کنید تا باعث واکنش عاطفی نشود. سپس، هنگامی که کسی چیزی را می گوید، می توانید آن را بپذیرید و به جای واکنش نشان دادن، از پس آن برآیید. درک اینکه چه عواملی ما را تحریک می کند و چگونه می توانیم به طور مناسب پاسخ دهیم، می تواند نتایج بهتری برای همه به همراه داشته باشد.

یک راه آسان برای شروع یادگیری عوامل محرک خود نگه داشتن یک دفترچه خاطرات است.

یادداشت برداری از حادثه، افکار، احساسات و اعمال خود در پاسخ اهیت بسیاری دارد. حفظ این امر چند دقیقه در روز طول می کشد و می تواند به شما در شناسایی الگوها کمک کند. همچنین، اگر برای کمک به این مسئله تصمیم دارید درمانی را دنبال کنید، ارائه این موضوع به درمانگر می تواند بینشی به شما هدیه دهد! برنامه یادداشت روی تلفن همراه شما می تواند ابزاری فوق العاده برای تحقق این امر باشد.

در مورد معنای رفتاری که دیگران ممکن است انجام دهند فرض نکنید.

یک درس عالی دیگر برای برداشت از مثال فوق، عدم پیش فرض است. بسیاری از ما مستعد سو تفسیر صحبت های دیگران هستیم. وقتی فرضیاتی می گیریم، می توانیم به شیوه غلطی پاسخ دهیم، که این امر باعث می شود ارتباط دیگران با ما دشوارتر شود. کلید ارتباط موثر این است که یاد بگیرید چرا دیگران کاری را که انجام می دهند می گویند. وقتی کسی چیزی را بیان می کند که باعث می شود شما آسیب دیده یا عصبانی شوید، وقت بگذارید تا دلیل این حرف را بفهمید. این احتمال وجود دارد که آنها به سادگی در تلاشند تا مشکلی را برطرف کنند یا آگاهی شما را به چیزی منتقل کنند.

با این حال، وقتی از نظر احساسی واکنش پذیر می شویم، می تواند آنها را تحت تاثیر قرار داده و ارتباط در آینده را دشوار کند. گوش دهید، پردازش کنید و سپس پاسخ دهید. وقتی این کار را انجام می دهید، ممکن است یاد بگیرید که برخوردهای زیادی وجود دارد که دلیل بر خشم نیست.

به دنبال روش های سالم برای از بین بردن احساسات خود باشید

برای بررسی واکنش های عاطفی باید موارد زیادی را ببینید. بسیاری از مردم بر این باورند که کلید خلاص شدن از خشم سرکوب و نادیده گرفتن آن است. متأسفانه، خشم از بین نمی رود. در عوض، این احساسات در وجود شما ذخیره و نهان می شوند تا جایی که دیگر جایی برای ذخیره آنها باقی نماند. سپس، ممکن است در نهایت دوباره واکنش نشان دهید! در عوض، راه هایی برای کنار آمدن با خشم خود پیدا کنید و آن را بیرون بگذارید. برخی از راه هایی که می توانید این کار را انجام دهید عبارتند از:

  • تمرین یا مشارکت در هر تمرین بدنی دیگری که بتواند به شما در آزادسازی این انرژی و احساسات کمک کند
  • جیغ زدن در بالش
  • احساسات خود را در یک ژورنال بنویسید تا اجازه داده شود از آنها خارج شود
  • خرد کردن تکه های یخ یا سایر موارد (اما اطمینان حاصل کنید که دارای رفتار مخرب نیستید و چیزهای مورد نیاز خود را از بین نمی برید)
  • زدن مشت به کیسه

البته، شما همچنین می توانید راه هایی برای مقابله با خشم پیدا کنید که ممکن است شما را از احساسات دور کند و همچنین روحیه شما را بهبود بخشد. به عنوان مثال، انجام کارهایی مانند ایجاد هنر، اشتغال به یک سرگرمی مورد علاقه، یا رقصیدن در اطراف نیز از روش های عالی برای پردازش خشم است.

به یاد داشته باشید، اگر واکنش های احساسی دارید، هدف این نیست که احساسات خود را سرکوب کنید. در عوض، شما باید بر روی یادگیری بیشتر در مورد احساسات خود، چگونگی پردازش آنها و آنچه می توانید برای جلوگیری از طغیان در آینده انجام دهید، متمرکز شوید. گفته شد، انجام این کار به تنهایی همیشه آسان نیست. گاهی اوقات، همه به کمی کمک نیاز دارند.

شروع به کار در زمینه واکنش های عاطفی با کمک درست

چگونه می توان بر واکنش عاطفی غلبه کرد و پایداری احساسی ایجاد کرد؟

اگرچه ما دوست داریم مسائلی مانند واکنش احساسی را به تنهایی حل کنیم، همه ما می توانیم از راهنمایی کمی استفاده کنیم. این امر به ویژه اگر اولین بار است که به دنبال روش هایی برای بهبود واکنش های خود نسبت به چیزهای اطراف خود هستید، بسیار درست است. خبر خوب این است که منابعی وجود دارد که می تواند به شما کمک کند. متخصصان بهداشت روان می توانند به شما کمک کنند تا درباره احساسات، رفتارهای فعلی و آنچه می توانید برای ایجاد عادت های بهتر و کنار آمدن با احساسات خود بیشتر بدانید.

برای برخی، یافتن کمک ممکن است به سادگی جستجوی درمانگرهای نزدیک شما باشد. با این حال، برای دیگران، مشکلاتی مانند محدودیت زمانی یا منابع محلی اندک می تواند مانع ایجاد شود. این جایی است که سیستم عامل های مشاوره تلفنی راه حل هایی ارائه می دهند.

به عنوان مثال، مرکز مشاوره همکده یک منبع مشاوره آنلاین است که از طریق راحتی و خلوت خانه خود، برقراری ارتباط با یک درمانگر مجاز را آسان می کند.

واکنش احساسی می تواند مسائل زیادی در زندگی ایجاد کند. با این حال، لازم نیست اجازه دهید احساسات شما بر شما حاکم شود. در عوض، از نکات ارائه شده در بالا برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دلیل واکنش شما و چگونگی شروع مدیریت احساسات خود استفاده کنید. با گذشت زمان و با صبر و حوصله، قادر خواهید بود از عهده واکنشهای عاطفی برآیید، بدون اینکه آنها در زندگی روزمره تداخلی ایجاد کنند.

منابع
betterhelp.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا