در مغز فرد مبتلا به آلزایمر چه اتفاقی می افتد؟

آیا تا به حال فکر کرده اید که در مغز فرد مبتلا به آلزایمر چه اتفاقی می افتد؟ اختلالات ذهنی در روان شناسی بسیار زیاد هستند. متاسفانه در جوامع امروزی اختلالات روانی در حال اوج گیری است و اکثریت افراد در بخشی از زندگی خود احتمالا آن را تجربه کرده‌اند. فردی که آلزایمر دارد تصمیم گیری و قدرت استفاده از ذهن برایش سخت می شود. در مقاله های قبل در ارتباط با مراحل مختلف آلزایمر و افرادی که این اختلال را دارند صحبت کردیم. ما تفاوت های آن را با زوال عقل برای شما توضیح دادیم. نمی توانیم این باور را داشته باشیم که تا زمان مرگ اتفاقی برای ما نیفتد. در روان شناسی گفته شده که افراد هر چه قدر بتوانند به ذهن خود انرژی برسانند و جسم خود را نیز تقویت کنند می توانند زندگی بهتری داشته باشند.

یکی از این اختلالات روانی آلزایمر است که ممکن است در افراد مختلف به علت های گوناگون به وجود بیاید. همان طور که می دانید اختلالات هم جسمی هستند و هم روحی و روانی. اختلالات جسمی معمولا به خاطر مشکلاتی مثل ژنتیک یا محیط یا حتی ضعف سیستم ایمنی بدن فرد می تواند اتفاق بیفتد. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با در مغز فرد مبتلا به آلزایمر چه اتفاقی می افتد صحبت کنیم.

پیری، تغییرات جسمی، شناختی و حتی عاطفی زیادی با خود به همراه دارد.

پیری، تغییرات جسمی، شناختی و حتی عاطفی زیادی با خود به همراه دارد. نگران کننده بسیاری از افراد افزایش خطر مشکلات سلامتی و بیماری های خاص است. در حالی که برخی از این موارد با مراقبت های پزشکی قابل درمان و مدیریت هستند، زوال عقل و بیماری آلزایمر دو بیماری هستند که به این راحتی برطرف نمی شوند. هر دو شرایط شامل تغییراتی در مغز است که بر حافظه و عملکرد شناختی تأثیر می گذارد. درباره وضعیت آلزایمر و آن چه در مغز با بیماری آلزایمر اتفاق می افتد بیشتر بدانید:

مغز طبیعی در مقابل مغز آلزایمری

در مغز فرد مبتلا به آلزایمر چه اتفاقی می افتد؟

احتمالاً می دانید که مغز قدرتمند ترین و مسلما مهم ترین اندام بدن شما است. این به این دلیل است که تمام قسمت های دیگر بدن شما را اداره می کند، توانایی تفکر را فراهم می کند، خاطرات شما را حفظ می کند و شخصیت شما را اداره می کند. وزن متوسط ​​مغز تقریباً سه پوند است. بافت آن شبیه یک ماده ژله ای سفت است. از سه قسمت اصلی تشکیل شده است:

مخ بزرگترین قسمت مغز است.

مخ بزرگترین قسمت مغز است. این بخشی است که عملکردهای شناختی مانند حل مسئله، به خاطر سپردن، فکر کردن و احساس را کنترل می کند. همچنین توانایی حرکت را کنترل می کند.

مخچه

مخچه در پشت سر، درست در زیر مغز قرار دارد. توانایی تعادل را کنترل کرده و هماهنگی عمومی را کنترل می کند. در این راستا می توان فهمید در مغز فرد مبتلا به آلزایمر چه اتفاقی می افتد؟

ساقه مغز

ساقه مغز در زیر مخچه و در جلوی مخچه قرار دارد. این برای اتصال مغز و نخاع است. این عملکردهای مهم بدن را کنترل می کند. این ها شامل تنفس، ضربان قلب، فشار خون و هضم غذا هستند.

اکسیژن رسانی به مغز

مانند سایر اعضای بدن، به مغز شما اکسیژن خون می رسد. در واقع، با هر ضربان قلب، شریان ها تقریباً 20 تا 25 درصد از خون بدن را به مغز می رسانند. مغز میلیاردها سلول دارد که به قسمت خوبی از اکسیژن موجود در خون نیاز دارند. در نهایت، به طور متوسط​​، مغز شما از 20 درصد اکسیژن موجود در خون استفاده می کند. هنگامی که تمرکز زیادی دارید، مغز شما حداکثر 50 اکسیژن را که در بدن شما جریان دارد، استفاده می کند.

تولید تمام اکسیژن مورد نیاز به دلیل میلیاردها سلول در مغز شما یک کار مهم است

تولید تمام اکسیژن مورد نیاز به دلیل میلیاردها سلول در مغز شما یک کار مهم است. آن سلول های مغزی دائماً برای زنده نگه داشتن شما و انجام فرآیندهای شناختی مختلف کار می کنند. در واقع، قسمت‌ های مختلف مختلف مغز به فرآیندهای مختلف اختصاص یافته است. قسمت‌ هایی از مغز وجود دارد که محرک‌ های بیرونی را درک می کند، قسمت‌های دیگر احساسات دریافت شده را تفسیر می کنند، قسمت های دیگر برنامه ریزی می کنند، قسمت‌های دیگر شروع به عمل می کنند و سایر قسمت‌ ها بدن را برای انجام اعمال حرکت می دهند.

اهمیت مغز در بیماران مبتلا به آلزایمر

مغز از اهمیت ویژه ای در زوال عقل و بیماری آلزایمر برخوردار است، هیپوکامپ بخشی از مغز است که اطلاعات را به حافظه طولانی مدت منتقل می کند. این بخشی از سیستم لیمبیک مغز است که به انتقال اطلاعات و شکل گیری خاطرات کمک می کند. خاطرات در لوب های گیاهی مغز ذخیره می شوند. آسیب به هیپوکامپ می تواند توانایی شکل گیری خاطرات را مختل کند.

چگونه آلزایمر بر مغز تأثیر می گذارد؟

در مغز فرد مبتلا به آلزایمر چه اتفاقی می افتد؟

مهم نیست که چه بخشی از مغز در عمل است، کار مغز توسط سلول های جداگانه انجام می شود. این سلولهای عصبی یا نورون ها توسط شاخه ها به هم متصل می شوند. شاخه ها از نظر فنی آکسون نامیده می شوند. سیگنال ها می توانند در امتداد این آکسون ها حرکت کنند تا پیام ها را از یک نورون به نورون دیگر در شبکه منتقل کنند. متأسفانه، در مغز مبتلا به بیماری آلزایمر، سلول های عصبی آسیب دیده و در نهایت از بین می روند. این باعث اختلال و آسیب در مسیر حرکت سیگنال ها از طریق مغز می شود. محققان فکر می کنند این آسیب نورون به دلیل دو فرآیند اتفاق می افتد. یکی از آن ها تشکیل گره های عصبی الیافی است.

نکته ای در ارتباط با این که در مغز فرد مبتلا به آلزایمر چه اتفاقی می افتد؟

این ها از رشته های پیچ خورده پروتئین تاو ساخته شده اند. قرار است تاو در خطوط یا مسیرهایی برای انتقال مواد مغذی باشد. با این حال، درهم پیچیده می شود.

عدم رسیدن مواد مغذی به مغز در بیماران آلزایمری

این بدان معنی است که مواد مغذی دیگر نمی توانند به سلول های عصبی بروند، که باعث مرگ آن ها می شود. دوم، پلاک های بتا آمیلوئید، که خوشه های غیرطبیعی قطعات پروتئینی هستند، نیز بین سلول های عصبی مغز جمع می شوند. تحقیقات نشان می دهد که به نظر می رسد این پلاک ها از سیگنالینگ در سلول های عصبی مغز جلوگیری می کنند. دانشمندان کاملاً مطمئن نیستند که چه عواملی باعث ایجاد این تغییرات شده است. با این حال، به نظر می رسد برخی از تغییرات نتیجه عوامل ژنتیکی و محیطی است. به عنوان مثال، تحقیقات نشان می دهد که یک جهش ژنتیکی خطر را افزایش می دهد. مطالعات همچنین نشان داده است که آسیب سر در اوایل زندگی نیز ممکن است خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را افزایش دهد.

آلزایمر چه بخشی از مغز را تحت تأثیر قرار می دهد؟

همان طور که در بالا ذکر شد، هیپوکامپ بخشی از مغز است که مسئول قرار دادن اطلاعات در حافظه طولانی مدت است. در واقع، این قسمت از مغز برای این فرآیند لازم است. اگر هیپوکامپ آسیب ببیند، حافظه را به شدت تحت تأثیر قرار می دهد. به طور کلی، پس از آسیب هیپوکامپ، مردم قادر به ایجاد خاطرات جدید نیستند. این می تواند منجر به زندگی افراد در گذشته شود در حالی که زندگی کنونی مختل می شود. توانایی دسترسی به خاطرات قدیمی را بیش از حد دارند. در نتیجه، این می تواند منجر به افرادی شود که فقط در زمان کوتاهی در حال زندگی می کنند، زیرا ممکن است بلافاصله اطلاعات را فراموش کنند.

بیماری آلزایمر تنها علت شایع زوال عقل است

بیماری آلزایمر تنها علت شایع زوال عقل است و طبق DSM-5، 60 تا بیش از 90 درصد موارد را تشکیل می دهد. این بیماری ابتدا بر روی هیپوکامپ تأثیر می گذارد. این قسمت از مغز به شدت تحت تأثیر این بیماری قرار دارد. سپس بیماری آلزایمر طی مرحله ای حرکت می کند که علائم با گذشت زمان بدتر می شوند، زیرا آسیب نورون در سراسر قشر مغز گسترش می یابد. به همین دلیل حافظه اولین عملکرد شناختی است که در مغز بیماری آلزایمر تحت تأثیر قرار می گیرد و با گذشت زمان با افزایش آسیب سایر عملکردها نیز تحت تأثیر قرار می گیرند تا در نهایت تمام قسمت های مغز را تحت تأثیر قرار دهند.

مرگ سلول های عصبی با گذشت زمان در بیماری آلزایمر

در مغز فرد مبتلا به آلزایمر چه اتفاقی می افتد؟

با گذشت زمان و تحت تأثیر قرار گرفتن قسمت‌های بیشتری از مغز، مرگ سلول های عصبی در سراسر مغز اتفاق می افتد. همچنین از دست دادن بافتی وجود خواهد داشت که به طور فزاینده ای در سراسر مغز گسترش می یابد. در نتیجه این تغییرات، مغز با گذشت زمان کوچک می شود. این باعث می شود مغز چروکیده شود. این اتفاق ابتدا در هیپوکامپ رخ می دهد، که بر عملکرد حافظه تأثیر می گذارد. همچنین در قشر رخ می دهد، که بر تفکر و برنامه ریزی تأثیر می گذارد. در همین حال، بطن های مغز که فضاهای پر از مایعات هستند، بزرگتر می شوند.

چگونه اختلال آلزایمر تشخیص داده می شود؟

همان طور که سلول های عصبی سیگنال هایی به مغز می فرستند و منجر به افکار و رفتار می شود. این شلیک عصبی همچنین باعث ایجاد خاطرات می شود و در نمایش شخصیت نقش دارد. ما در این مقاله مهم ترین نکات در ارتباط با این که در مغز فرد مبتلا به آلزایمر چه اتفاقی می افتد را بررسی کردیم.

 

منابع
betterhelp.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا