عزت نفس در رشد کودک چه تاثیراتی دارد؟

رشد مهم ترین بخش برای هر انسانی است. افراد از زمانی که به دنیای می آیند نیاز به حمایت خانواده و تجربیات مختلف دارند تا بتوانند رشد کنند. رشد هر کس در درجه اول و تا یک سن مشخص به خانواده بستگی دارد اما این که بگوییم کل رشد انسان در زندگی فقط توسط خانواده انجام می شود درست نیست. افراد ممکن است در جامعه چیز های مختلفی را یاد بگیرند. عزت نفس در رشد کودک اثر زیادی دارد.

از سنین جوانی به بعد به گونه ای مسئولیت زندگی افراد پای خودشان است. در واقع آن ها هستند که باید انتخاب کنند در این بین تبدیل به چگونه فردی شوند. طبیعتاً در این راهی که هر کدام از ما می رویم یا آن را پشت سر گذاشتیم اشتباهاتی از ما سر می زند. حتی بهترین و موفق تربن آدم ها هم در طول زندگی خود اشتباه می کنند اما این که بتوانیم به خوبی از پس اشتباه خود بر بیاییم نشان دهنده عزت نفس و اراده محکم ما است.

عزت نفس برای کودکان

عزت نفس برای پیشرفت تحصیلی، مشارکت، مشارکت در فعالیت ها، روابط اجتماعی و در نهایت احساس رفاه آن ها بسیار مهم است. کودکان با عزت نفس کم، خجالتی و درون گرا هستند، با محدودیت های خود تحمیل شده و یک ذهنیت ثابت دارند.

ویژگی کسانی که از عزت نفس بالایی برخوردارند

کسانی که از عزت نفس بالایی برخوردارند مشتاق، فعال، احساس ارزش بیشتری دارند و شاید مهم تر از همه، با کسانی که هستند احساس راحتی می کنند. از این رو می توان گفت كه حمایت از كودك در حین رشد و رشد عزت نفس می تواند بهزیستی روانشناختی وی و آن چه را كه از زندگی می گیرند و به او تحمیل می كنند، بهبود بخشد. این مقاله عزت نفس در رشد کودک را بررسی می کند و به مشاوران، درمانگران و والدین ابزارهایی برای پرورش احساس ارزشمندی ارائه می دهد.

تمرین خود شفقتی

قبل از ادامه مطلب، شما می توانید در خانه تمرینات خود شفقتی خود را انجام دهید. این تمرینات دقیق و مبتنی بر علم نه تنها به شما در افزایش عطوفت و مهربانی که به خود نشان می دهید کمک می کند، بلکه به شما ابزاری را نیز می دهد تا به بیماران، دانشجویان یا کارمندان کمک کنید تا شرایط ایده آلی برای آن ها فراهم شود.

عزت نفس در رشد کودک چیست؟

عزت نفس در رشد کودک چه تاثیراتی دارد؟

عزت نفس معیاری است برای چگونگی دیدن خود – احساس ارزشمندی در خود.

بالا بودن عزت نفس باعث چه چیزی می شود؟

بالا بودن عزت نفس باعث می شود که احساس ارزشمندی کنیم، اعتقاد به خود، توانایی انجام کار، سلامت ذهنی و سلامت کلی روانشناختی را تقویت می کنیم. این به عنوان یک فرایند خوب رشد ما را تسهیل می کند و یک سد محکم در برابر عقب نشینی ها و شکست ها ایجاد می کند. عزت نفس پایین تأثیر معکوس دارد، تا جایی که حتی ممکن است آن چه که هستیم را دوست نداشته باشیم.

عزت نفس “در طول زندگی محو و کاهش می یابد”.

به دور از تمام نکات، عزت نفس “در طول زندگی محو و کاهش می یابد”. اگرچه در کودکان خردسال نسبتاً زیاد است – احتمالاً به دلیل دیدگاه های  غیر واقعی مثبت است – اما با رشد آن ها کاهش می یابد، شاید تا حدودی به دلیل ضعف تصور از خود باشد. عزت نفس سپس در بزرگسالی بالا می رود و در حدود 60 سالگی به اوج خود می رسد، قبل از این که در پیری کاهش یابد.

اهمیت عزت نفس در کودکان

عزت نفس نقشی اساسی در خوشبختی، احساس ارزشمندی و رشد کلی کودکان دارد. از این گذشته، كودكانی كه از نظر عزت نفس بالاتر هستند احساس اعتماد به نفس و توانایی بالاتری دارند. آن ها به این که چه کسانی هستند و به چه چیزی می رسند افتخار می کنند و راحت درخواست کمک می کنند و برای خود ایستادگی می کنند.

عزت نفس بالاتر در رشد کودک:

  • تاب آوری – توانایی بهبودی از اشتباهات و شکست ها
  • یک احساس کنترل که برای انگیزه ذاتی بسیار مهم است
  • فعالیت مستقل
  • احساس احترام
  • امنیت در ایجاد روابط
  • توانایی تصمیم گیری متعادل با وجود فشار همسالان

فقدان بازخورد مثبت یا حمایت مناسب می تواند منجر به عزت نفس پایین شود و:

  • احساس ناامیدی، عصبانیت، اندوه و اضطراب
  • از دست دادن علاقه به یادگیری
  • دشواری در ایجاد و نگهداری دوستان
  • برداشت و افزایش احتمال خم شدن به فشار همسالان
  • مهارت های مقابله با خود شکنندگی، به عنوان مثال، اجتناب و ترک زودهنگام

عزت نفس در دوره نوجوانی چگونه است؟

در دوره نوجوانی، عزت نفس عاملی برای سلامتی و رفاه و پیش بینی کننده پیشرفت تحصیلی دانش آموزان است.  در حقیقت، افزایش عزت نفس منجر به نتایج مثبت تری می شود که این فرآیند  اکنون و بعداً در آن ها شکل خواهد گرفت. با موفقیت شغلی، روابط اجتماعی بهتر، مهارت های مقابله ای بهتر، درک مثبت توسط همسالان و افزایش احساس رفاه مشخص می شود.

عزت نفس پایین باعث چه اتفاقی می شود؟

عزت نفس در رشد کودک چه تاثیراتی دارد؟

از طرف دیگر، عزت نفس پایین به رفتار ضد اجتماعی، سو مصرف مواد و حتی فاجعه بار موارد خودکشی مربوط می شود. بدون شک ایجاد محیطی که از رشد عزت نفس حمایت کند، مانند تعیین اهداف، فواید زیادی دارد.

حمایت از کودکان

در صورت موفقیت، کودکان با حمایت مناسب می توانند ببینند که سخت کوشی نتیجه می دهد و آن ها برای چالش های جدید آماده هستند. وقتی شکست می خورند، به عقب برمی گردند و هنوز احساس خوبی نسبت به خود دارند.

چند علت عزت نفس پایین

دلایل عزت نفس پایین دارای یک ساختار روانشناختی بسیار پیچیده است.

علت عزت نفس پایین در سطح حالت و هم در صفات

هم در سطح حالت و هم در صفات، تأثیرات آن شامل عوامل ژنتیکی، محیطی و بسیاری دیگر از عوامل روانشناختی است که اثربخشی آن را تقویت یا کاهش می دهد. با این حال، در حالی که آرایش دقیق و روابط متقابل آن با سایر عناصر شخصیت ما هنوز نامشخص است، تحقیقات چندین دلیل پایین آوردن عزت نفس را کشف کرده است:

مداحی

این عامل مهمی در عزت نفس پایین است.  یافته ها حاکی از آن است که “ستایش بیش از حد مثبت و متورم” استانداردهای دست نیافتنی را برای کودکان تعیین می کند و در نهایت می تواند عزت نفس را کاهش دهد در حالی که تمایلات خودشیفتگی را افزایش می دهد. به نظر می رسد پاسخ به جای توانایی در ستایش کودکان می تواند گزینه تلاش باشد.

قربانی شدن همسالان

قربانی شدن با رفتار قلدری، پرخاشگرانه و خصمانه منجر به چندین نتیجه سو استفاده، از جمله عزت نفس پایین می شود. این اثر می تواند طولانی مدت باشد و کسانی که در گذشته فاقد عزت نفس هستند بیشتر از سایرین حساس هستند.

شاخص توده بدن بالا (BMI)

تحقیقات نشان داده است که BMI بالا در کودکان می تواند پیش درآمد اعتماد به نفس پایین باشد. کاهش BMI ممکن است بر احساس اعتماد به نفس تأثیر مثبت بگذارد.

استرس تحصیلی

افسردگی، اضطراب و استرس تحصیلی از عوامل کاهش اعتماد به نفس و کیفیت پایین زندگی هستند.

بازخورد منفی

نظرات و ارتباطاتي كه كودكان از والدين يا مراقبانشان دريافت مي كنند تاثير زيادي در عزت نفس دارند. به عنوان مثال، بازخورد منفی بی امان (شما احمق، بی فایده، تنبل و غیره هستید) تاثیر بسیار بدی دارد  پیشنهاد می کنیم زندگی بدون آن ها بهتر خواهد بود، نادیده گرفتن رفتار کودک با آن ها به عنوان یک دلخوری  و مقایسه نامطلوب با سایر کودکان هم می تواند به احساس خود کودک در شرایط مختلف آسیب برساند.

تحقیقات درباره این زمینه

تحقیقات همچنین چندین عامل غیرمستقیم را شناسایی کرده است که به نظر می رسد بر عزت نفس کودک تأثیر می گذارد، از جمله جنسیت، عملکرد در مدرسه، سطح تحصیلات والدین و وضعیت اشتغال و وضعیت اقتصادی اجتماعی که بسیار مهم هستند.

چند راه برای ایجاد عزت نفس کودکان

عزت نفس در رشد کودک چه تاثیراتی دارد؟

عزت نفس برای اعتماد به نفس کودکان به خود و توانایی آن ها برای غلبه بر چالش ها حیاتی است. مشارکت و غلبه بر مشکلات، درخواست کمک و دریافت حمایت مناسب همه موارد مثبتی است که باعث ایجاد عزت نفس و اعتماد به نفس می شود، چه موفق باشد و چه نباشد. چالش مراقبت این است که بین حامی بودن، محافظت بیش از حد و واقع بین بودن تعادل برقرار کند.

عواملی  که می تواند رشد عزت نفس کودک را تحت تأثیر مثبت قرار دهد

موارد زیر همه عواملی است که می تواند رشد عزت نفس کودک را تحت تأثیر مثبت قرار داده و او را ترغیب به باور به خود کند:

  • ستایش – به جای تلاش برای نتایج موفقیت آمیز، کودکان را تحسین کنید.
  • دوستان – آن ها را ترغیب کنید که تعداد کمی از دوستان خود را که به علت آن شخصیتی که کودک شما دارد او را می خواهند وقبلس دارند را نگه دارد.
  • نقاط قوت – به کودکان کمک کنید نقاط قوت خود را شناسایی کرده و از آن ها استفاده کنند تا تفاوت مثبت و قابل توجهی در خود و اطرافیان ایجاد کنند.
  • پرورش محبت – به کودک اجازه دهید بفهمد که او را دوست دارند و برای او ارزش قائل هستند. 
منابع
positivepsychology.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا