مراحل آلزایمر چیست و چگونه مدیریت می شود

همه ما می دانیم که در دنیا ممکن است برای ما مشکلات مختلفی به وجود بیاید. نمی توانیم این باور را داشته باشیم که تا زمان مرگ اتفاقی برای ما نیفتد. در روان شناسی گفته شده که افراد هر چه قدر بتوانند به ذهن خود انرژی برسانند و جسم خود را نیز تقویت کنند می توانند زندگی بهتری داشته باشند. یکی از این اختلالات روانی آلزایمر و اطلاع از مراحل آلزایمر است که ممکن است در افراد مختلف به علت های گوناگون به وجود بیاید. همان طور که می دانید اختلالات هم جسمی هستند و هم روانی.

اختلالات جسمی معمولا به خاطر مشکلاتی مثل ژنتیک یا محیط یا حتی ضعف سیستم ایمنی بدن فرد می تواند اتفاق بیفتد. بسیاری از ما ممکن است در یک بخشی از زندگی خود دچار بیماری های جسمی شده باشیم. نکته ای که باید بدانید این است که علاوه بر تقویت جسم ما نیاز به تقویت روح خود نیز داریم. خصوصا که روح و روان با ذهن ارتباط دارند. حافظه همان طور که قبلاً گفتیم یکی از مهم ترین بخش های ذهن انسان است.

کنار آمدن با مراحل آلزایمر می تواند بسیار دشوار باشد

کنار آمدن با مراحل آلزایمر برای کسانی که این بیماری رو به تدریج تحلیل می رود و همچنین برای عزیزانی که به عنوان مراقب خود عمل می کنند، می تواند بسیار دشوار باشد. براساس مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، بیش از 5 میلیون نفر در ایالات متحده در حال حاضر با بیماری آلزایمر زندگی می کنند. پیش بینی می شود این میزان تا حدودی به 14 میلیون نفر در سال 2050 برسد، که علت آن بخشی از جمعیت سالخورده کشور است. علاوه بر این، بیش از 16 میلیون مراقب، که بسیاری از آن ها اعضای خانواده هستند، وقت و پشتیبانی خود را به طور رایگان به افراد مبتلا به آلزایمر ارائه می دهند. منصفانه است که فرض کنیم این تعداد نیز به طرز چشمگیری افزایش یابد.

درک مراحل مختلف آلزایمر

مراحل آلزایمر چیست و چگونه مدیریت می شود

با وجود چنین بخش بزرگی از جمعیت که مستقیماً تحت تأثیر بیماری آلزایمر قرار گرفته اند، درک مراحل مختلف آن و چگونگی بهتر مراقبت از عزیزی که تحت تأثیر آن قرار گرفته است در اولویت قرار گرفته است. در این مقاله، مراحل مختلف بیماری آلزایمر، علائم و نشانه های مرتبط با هر مرحله، نحوه تغییر فرد در هر مرحله و سطح مدیریت و مراقبت مورد نیاز را بررسی خواهیم کرد.

چند مرحله از بیماری آلزایمر وجود دارد؟

به عنوان یک بیماری مزمن تخریب عصبی، آلزایمر منجر به زوال و از دست دادن سلول های عصبی در مغز می شود. این امر در بیمار آلزایمر به چندین روش از جمله زوال عقل (کاهش تدریجی حافظه و توانایی شناختی) آشکار می شود. در حقیقت، متمایز ترین ویژگی آلزایمر، زوال عقل است که ایجاد می کند، در حدود 50-70٪ از کل موارد زوال عقل مربوط به آلزایمر است. این امر بر چگونگی شناسایی مراحل بیماری آلزایمر توسط متخصصان تأثیر می گذارد.

مراحل آلزایمر درجاتی از هم تداخل را نشان می دهند

علاوه بر این، مراحل درجاتی از هم تداخل را نشان می دهند و می توان آن ها را به عنوان یک پیوستار از علائم به جای مراحل مشخص در نظر گرفت. بنابراین، اگر چه متوجه خواهید شد که شدت زوال عقل در آلزایمر که روز به روز در حال افزایش است، یک موضوع مشترک در بین منابع است، اما آن ها از نظر تعداد مراحل شناسایی شده متفاوت هستند. به عنوان مثال، در حالی که برخی منابع پیشرفت آلزایمر را به هفت مرحله تقسیم می کنند، کسانی هستند که فقط سه مرحله را انتخاب می کنند. ما پنج مورد را بررسی خواهیم کرد:

1. بیماری آلزایمر پیش بالینی

2. بیماری آلزایمر با اختلال شناختی خفیف

3. بیماری آلزایمر با دمانس خفیف

4. بیماری آلزایمر با زوال عقل متوسط

5. بیماری آلزایمر با زوال عقل شدید

پیشرفت از طریق مراحل بیماری آلزایمر

مراحل آلزایمر چیست و چگونه مدیریت می شود

پیشرفت کلی آلزایمر برای هر فردی که بیماری را پشت سر می گذارد یکسان است، اما تجربیات فردی می تواند در مورد زمان صرف شده در هر مرحله و مجموعه ای از علائم در طول مسیر تفاوت زیادی داشته باشد. به طور متوسط​​، امید به زندگی 8-10 سال وجود دارد، برخی از افراد فقط سه سال زنده می مانند در حالی که دیگران تا 20 سال با این بیماری زندگی می کنند.

مطالعاتی در ارتباط با این زمینه

برخی مطالعات نشان داده اند که ژنتیک در سن شروع بیماری آلزایمر و همچنین میزان پیشرفت آن نقش دارد. سلامت فرد و شرایط محیطی نیز به عنوان عوامل موثر ذکر شده است. به طور خاص، اعتقاد بر این است که بین آلزایمر و گزینه های زندگی ارتباط وجود دارد. به طور خاص، به نظر می رسد خطر کمتری برای بیماری و پیشرفت کندتر از طریق آن برای افرادی است که:

  • رژیم غذایی مغذی را حفظ کنید
  • به طور منظم فعالیت بدنی داشته باشید
  • از نظر اجتماعی فعال هستند و به طور منظم با خانواده و دوستان خود در ارتباط هستند
  • در فعالیت های تحریک کننده ذهنی شرکت کنید

نکته ای در ارتباط با این زمینه

همچنین نشان داده شده است که درمان برای برخی شرایط خاص مانند دیابت و فشار خون بالا، علائم مربوط به مراحل اولیه آلزایمر را کند و یا به تأخیر می اندازد. تصور می شود که کاهش عوامل خطر مرتبط با بیماری های قلبی، دیابت، فشار خون بالا، چاقی و سکته مغزی هم خطر ابتلا به آلزایمر و هم سرعت پیشرفت مراحل را کاهش می دهد.

بیماری آلزایمر پیش بالینی

اولین علائم آلزایمر معمولاً به مشکل در حافظه کوتاه مدت مربوط می شود و علائم آسیب دیده و همچنین نزدیکان به آن ها توجه نمی شود. اغلب اوقات، هنگامی که علائم مشاهده می شود، اشتباه گرفته می شود که بخشی طبیعی از پیری است. برخی از تغییرات جزئی شناختی که نشانگر گذار از پیری طبیعی به آلزایمر است، با آزمایش های خاص عصب روانشناختی سال ها (گاهی دهه ها) قبل از تشخیص بیماری توسط فرد قابل تشخیص است. در این مرحله، فرد هنوز قادر به عملکرد در سطح بسیار بالایی است و به احتمال زیاد هنوز در آزمون های حافظه نمره بالایی خواهد گرفت.

علائم مرحله پیش بالینی

  • افزایش بی علاقگی (عدم انگیزه، علاقه یا نگرانی نسبت به آن چه در اطراف اتفاق می افتد)
  • دامنه توجه کوتاه شده
  • اختلال در توانایی تفکر انتزاعی
  • افسردگی خفیف
  • تغییرات ظریف در روحیه و شخصیت
  • فراموشی گاه به گاه، به عنوان مثال: رفتن به جای نادرست 
  • موارد فراگیر، عدم توانایی یادآوری نام ها
  • مشکل در یادگیری چیزهای جدید
  • کمی دشواری در انجام کارهای پیچیده زندگی روزمره مانند نظافت و کار

مدیریت مرحله پیش بالینی

در این مرحله، افراد هنوز هم توانایی مراقبت از خود را دارند. برای کنار آمدن با از دست دادن حافظه کوتاه مدت، ممکن است آن ها شروع به تهیه لیستی از کارهایی که باید انجام شود و ارسال یادآوری هایی می کنند که به راحتی می توان ملاقات های مهم و مکان های مهم را به خاطر آورد و غیره. برخی از تغییراتی در سبک زندگی مانند تغییر رژیم غذایی متعادل، داشتن فیزیکی بیشتر فعال و بیشتر درگیر اجتماعی می تواند کمک کند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

از آنجا که به طور کلی در این اوایل تشخیص مرحله علائم آلزایمر یا پیری طبیعی غیرممکن است، بهترین رویکردی که خانواده و دوستان می توانند انجام دهند این است که افراد مسن را با گذراندن وقت بیشتر با آن ها و درگیر کردن آن ها در کارهای منظم خانوادگی، درگیر خود کنید.

عوامل خطرساز آلزایمر را در ذهن داشته باشید

برای خانواده و دوستان این احتیاط است که عوامل خطری را که قبلاً بحث شد در ذهن داشته باشند و سعی کنند در صورت امکان آنها را برطرف کنند. اعضای خانواده که به هر دلیلی احساس می کنند سالمند در معرض خطر بیشتری از ابتلا به آلزایمر قرار دارد، باید یادگیری بیشتر در مورد این بیماری را شروع کنند. در حقیقت، توصیه می شود که از هر بیماری یا مسائل بهداشتی قابل توجهی که سالمندان به طور کلی تحت تأثیر قرار می گیرند، مطلع نباشید.

بیماری آلزایمر با اختلال شناختی خفیف

مراحل آلزایمر چیست و چگونه مدیریت می شود

در مرحله دوم آلزایمر، تغییراتی که ایجاد می کند، برای فرد و اطرافیان بیشتر مورد توجه قرار می گیرد. اکنون شواهدی از تأثیر این بیماری بر عملکرد در خانه و محل کار وجود دارد. اگر چه هنوز خفیف است، اما اختلال برای تشخیص آلزایمر کافی است. ممکن است شخصی در این مرحله در زمینه فعالیت های برنامه ریزی یا مدیریت امور مالی خود به کمک نیاز داشته باشد.

علائم مرحله اختلال شناختی خفیف

  • افزایش بیشتر بی علاقگی (عدم انگیزه، علاقه یا نگرانی از آن چه در اطراف اتفاق می افتد)
  • مشکل در به خاطر سپردن جزئیات برخی از وقایع مهم از گذشته آن ها
  • مشکلی در یادآوری وقایع و گفتگوهای اخیر وجود دارد
  • تمایل به فراموش کردن قرارها
  • مشکل در تمرکز
  • کاهش اندکی در برخی مهارت های حرکتی ظریف
  • در مسافرت یا یافتن مسیر خود در مکان های جدید مشکل دارید

 

منابع
betterhelp.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا