چگونه با نوجوان خود در مورد مسائل جنسی صحبت کنیم ؟

والدین مهم‌ترین آموزگاران جنسی برای فرزندان خود هستند. صحبت در مورد مسائل جنسی با فرزندان می‌تواند برای شما یک چالش باشد. گاهی والدین از اینکه زیاد بگویند یا زود بگویند (با وجودی که هیچ شواهدی برای لزوم این نگرانی وجود ندارد) می‌ترسند. برخی والدین حس می‌کنند به قدر کافی اطلاعات ندارند تا بتوانند منبع قابل اعتمادی برای بچه‌ها باشند. بعلاوه وقتی فرزند شما حس کند برای صحبت در مورد موضوعات سختی مانند رابطه‌ی جنسی با والدینش زیاد راحت نیست اغلب به سراغ دوستان یا رسانه‌های اجتماعی می‌رود تا اطلاعاتی کسب کند. چگونه با نوجوان خود در مورد مسائل جنسی صحبت کنیم ؟ آموزش مسایل جنسی به نوجوانان مهم است.

آموزش مسایل جنسی به نوجوانان

اغلب اطلاعاتی که فرزند شما از این منابع می‌گیرد اشتباه یا ناقص هستند. به همین دلیل اهمیت زیادی دارد که شما زودتر صحبت را با نوجوان خود شروع کنید. اجازه دهید او بداند شما برای صحبت حتی در مورد جنسیت و روابط جنسی روشن فکر بوده و هیچ قضاوتی ندارید و با این کار در تمام زندگی نوجوان خود می‌توانید این مکالمه را ادامه دهید. به یاد داشته باشید والدین نیازی نیست برای داشتن یک مکالمه‌ی با معنا با فرزند خود در این زمینه متخصص باشند زیرا هر یک از والدین در مورد روابط، جنسیت و احترام به یکدیگر ارزش‌ها و باورهای خود را دارد.

این کار نیاز به کمی پیش بینی دارد و والدین باید اطلاعات درستی در زمینه‌ی جنسیت برای فرزند خود آماده سازند که مطابق با ارزش‌های مذهبی یا روانی آن‌ها باشد. بسیاری از خانواده‌ها اعتقادات مذهبی خاصی دارند و برخی دیگر حتی بدون باور دینی خودشان ارزش‌های خاصی را قبول دارند. بیشتر ادیان سنتی از رابطه‌ی جنسی به عنوان هدیه‌ای از جانب خدا صحبت می‌کنند، چیزی که باید به آن احترام گذاشت و از آن لذت برد. برخی دیگر بدون اینکه اصلا اعتقادات دینی داشته باشند ارزش‌ها و باورهای خاصی در خانواده‌ی خود دارند.

هر باوری که داشته باشید، باید با دیدگاه فردی و اخلاقی خود در مورد رابطه‌ی جنسی با فرزندان صحبت کنید. در این زمینه باید نکاتی را پیدا کنید که باید برای صحبت از آن مطلع باشید، مانند نصیحت‌هایی که می‌خواهید بکنید و چیزهایی که باید زمان یک مکالمه‌ی باز با نوجوان خود در مورد رابطه‌ی جنسی در نظر داشته باشید.

نگاهی سریع به حقایق جنسی نوجوان

چگونه با نوجوان خود در مورد مسائل جنسی صحبت کنیم ؟
  • والدین مهم‌ترین معلمان جنسی برای فرزندان هستند.
  • هیچ یک از والدین نیازی نیست برای داشتن مکالماتی با معنا با فرزندان خود یک متخصص باشند، والدین می‌توانند نظرات خود در مورد جنسیت، روابط و احترام به یکدیگر را به اشتراک بگذارند.
  • برخی والدین باور دارند صحبت در مورد رابطه‌ جنسی با نوجوان باعث می‌شود نوجوان به سراغ آن برود. در حقیقت تحقیقات نشان داده‌اند نوجوانانی که با والدین خود در این زمینه صحبت داشته‌اند به احتمال بیشتری در زمان شروع رابطه سراغ روش‌های کنترل بارداری یا اجتناب از رابطه می‌روند.
  • نوجوانانی که اعتماد به نفس بالایی دارند به احتمال بیشتری برای رابطه‌ی جنسی مسئولیت پذیر خواهند بود.
  • نوجوانان باور دارند همه ی دوستان آن‌ها رابطه‌ی جنسی دارند. این باور باعث وارد شدن فشار روی نوجوان می شود تا بخواهد رابطه‌ی جنسی داشته باشد (خصوصا پسرها)
  • از هر 350 نوجوان یک نفر دچار بیماری عفونی جنسی است.
  • نوجوانان اغلب روی درصدی از دوستان خود که تجربه‌ی جنسی داشته‌اند اغراق می‌کنند.

آموزش مسایل جنسی به نوجوانان – در مورد چه موضوعاتی صحبت کنید

چگونه با نوجوان خود در مورد مسائل جنسی صحبت کنیم ؟

در زیر لیستی از موضوعات مهم در زمینه‌ی جنسیت و رابطه‌ی جنسی آورده شده است. با وجودی که نوجوان شما ممکن است از طریق رسانه‌های اجتماعی، مدرسه، دوستان و … پیش زمینه‌ای داشته باشد باید باز هم موضوعات را یک به یک با او بررسی کنید. این احتمال وجود دارد نوجوان شما در این موارد کاملا اطلاعات غلطی دریافت کرده باشد، شما نمی‌توانید تصور کنید که او حالا در مورد هر یک از این موارد اطلاعات زیادی دارد.

  • بارداری
  • دخول جنسی
  • کنترل بارداری
  • رابطه‌ی جنسی ایمن
  • دستگاه تناسلی مردان و زنان
  • ایدز و دیگر بیماری‌های جنسی
  • پرهیز/عقب انداختن رابطه‌ی جنسی
  • تشخیص یک زندگی جنسی سالم و ایمن
  • راه های نشان دادن اعتماد بدون داشتن رابطه‌ی جنسی
  • الکل و دیگر مواد چگونه روی تصمیم گیری شما اثر می گذارند.
  • عواقب عاطفی رابطه‌ی جنسی ، تجاوز جنسی و خشونت جنسی
  • گرایشات جنسی ( وابسته به جنس مخالف، همجنسگرایان، دوجنس گرا، …)

چگونه با نوجوان خود در مورد مسائل جنسی صحبت کنیم ؟ | مرکز مشاوره همکده

چگونه بدون دور کردن نوجوان از خودمان صحبت داشته باشیم

چگونه با نوجوان خود در مورد مسائل جنسی صحبت کنیم ؟

اغلب نوجوانان ممکن است در زمان صحبت برای موضوعات شخصی مانند رابطه‌ی جنسی زیاد راحت به نظر نرسند. در اینجا لیستی آورده‌ایم که باید برای پیشگیری از دور کردن نوجوان خود در این فرایند و تربیت جنسی نوجوان ، در نظر داشته باشید:

در مورد ارزش های خود شفاف باشید.

قبل از آنکه با نوجوان خود در این مورد صحبت کنید بگویید ارزش‌های شما چه هستند. چه باوری دارید؟ اعتقادات مذهبی شما چه می گویند؟ باید حتما به فرزند خود اطلاعات درستی بدهید و اینکه باورهای شما تا چه حد با علم تطابق داشته یا متناقض است اهمیت زیادی خواهد داشت.

آموزش مسایل جنسی به نوجوانان – درمورد باورها مقابل حقایق صحبت کنید.

گاهی اطلاعات واقعی می‌تواند باور فرد یا چیزی که جامعه‌ی مذهبی قبول دارد را به چالش بکشد. شما باید سعی کنید مطمئن شوید نوجوان شما هم اطلاعات درستی دریافت کرده و هم باورهای شما که مرتبط با آن است را می‌شنود. شما باید برای او توضیح دهید در اجتماع باورهای مختلفی وجود دارد و افراد می‌توانند با هریک از آن‌ها مخالف باشند و باید به این دیدگاه‌های متفاوت احترام گذاشت، تا زمانی که این دیدگاه‌ها بر پایه‌ی مسئولیت پذیری، برابری، عدم خشونت، اخلاق و عدالت باشد.

صحبت های خود را تمرین کنید.

وقتی شما درباره‌ی یک ارزش در مورد مسائل جنسی حرف زده و بعد طوری رفتار می‌کنید که این ارزش را قبول ندارید نوجوان شما گیج خواهد شد. برخی از رایج‌ترین ارزش‌هایی که اغلب افراد در مورد روابط جنسی قبول دارند عبارت است از صداقت، برابری، مسئولیت پذیری و احترام به تفاوت‌ها. رفتار کردن بر اساس ارزش‌های خود و اینکه یک مدل رفتاری خوب برای فرزند خود باشید پیام مهمی را به او خواهد رساند. از طرف دیگر اگر نوجوان شما ببیند که خودتان زیاد به ارزش‌هایتان احترام نگذاشته و در آن‌ها ثابت قدم نیستید باورها برای او نیز زیاد مهم و با ارزش نخواهند بود.

صحبت را ادامه دهید.

اغلب والدین فکر می کنند تا زمانی که اطلاعات کافی جمع کرده و انرژی لازم را برای این صحبت داشته باشند باید منتظر بمانند. با این وجود مسائل جنسی بخشی از زندگی روازنه هستند، حتی از لحظه‌ای که متولد می‌شوید. این موضوعات اهمیت زیادی دارند و به همین دلیل باید زودتر صحبت را شروع کرده و به وضوح به نوجوان خود بگویید همیشه برای صحبت در این رابطه تمایل دارید، هر زمان سوالی داشت یا هر وقت یک لحظه‌ی آموزنده برای او پیش آمد می‌تواند نزد شما بیاید

منابع
pamf.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا