ارتباط بین PTSD و سوء مصرف مواد مخدر

در روان شناسی اختلالات مختلفی وجود دارند. اختلالات همیشه جسمی نیستند. برخی اوقات اختلالات روحی روانی آسیب بیشتری به افراد وارد می کنند. برخی اوقات در جوامع ما افراد به علت فشار های مختلف رو به مصرف مواد مخدر می روند. مواد مخدر بسیار خطرناک است. متاسفانه جوانان امروزی به شدت به مصرف مواد مخدر روی آورده و آسیب های جدی می بینند. یکی از اختلالاتی که می تواند با مصرف مواد مخدر ارتباط داشته باشد PTSD  است. در مقاله های قبل در ارتباط با PTSD  صحبت کردیم. در ادامه می خواهیم ببینیم که ارتباط بین PTSD و سوء مصرف مواد مخدر چگونه است.

همه ما می دانیم که استرس یکی از شایع ترین مشکلاتی است که برا همه افراد به وجود آمده است. استرس در زندگی تا حدودی باعث پیشرفت است. حال اگر این استرس بیشتر از حد معمول باشد آسیب زا خواهد بود. در واقع شما در هر کاری اگر بیش از حد بخواهید آن را تکرار کنید روزی شما را آزار می دهد. استرس انواع مختلفی دارد. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با ارتباط بین PTSD و سوء مصرف مواد مخدر صحبت کنیم.

کابوس های مکرر، احساس اضطراب شدید نسبت به برخی موارد و PTSD

ارتباط بین PTSD و سوء مصرف مواد مخدر

کابوس های مکرر، احساس اضطراب شدید نسبت به برخی موارد همه این علائم گویای PTSD می تواند کیفیت زندگی افراد را تحت تأثیر قرار دهد و سلامت روان آن ها را در طول زمان تحت تأثیر قرار دهد و در صورت عدم دریافت کمک مورد نیاز، منجر به عوارض جانبی نامطلوب و خطرناک شود. خوشبختانه، PTSD بیشتر مورد توجه قرار گرفته است تا علائم و تأثیر آن در بین کسانی که ممکن است فردی را که با این اختلال زندگی می کند یا کسانی که خود با آن زندگی می کنند، بشناسند، بهتر شناخته شود. در ادامه به بررسی دقیق تر ارتباط بین PTSD و سوء مصرف مواد مخدر می پردازیم.

افرادی که از مواد مخدر خاصی سوء استفاده می کنند و همچنین دارای PTSD هستند

با این حال، یکی از جنبه های بیماری که اغلب مورد بحث قرار نمی گیرد، افرادی هستند که از مواد خاصی سوء استفاده می کنند و همچنین دارای PTSD هستند. سوء مصرف مواد مخدر هنوز هم می تواند برای بسیاری از افراد موضوعی حساس باشد و کسانی که با مواد دست و پنجه نرم می کنند ممکن است از اینکه بخواهند بیرون بیایند و برای مشکلات خود کمک بگیرند یا از روی علائم اختلال خود مایل نباشند احساس خجالت کنند.

وجود اختلال در سلامت روان یا اختلال سوء مصرف مواد شرم آور نیست

صرف نظر از آن چه ممکن است فرد فکر کند یا احساس کند، وجود اختلال در سلامت روان یا اختلال سوء مصرف مواد شرم آور نیست و کمک گرفتن اولین قدم ستودنی و بزرگ در جهت زندگی شفابخش و رفاه است. برای انجام این کار، ابتدا باید بفهمید PTSD و سوء مصرف مواد به چه شکل است و چه احساسی دارد تا بتوانند آن را شناسایی کرده و درمان کنند. اگر فکر می کنید شما یا فردی که می شناسید ممکن است دچار PTSD و به عنوان یک فرمت، سوء مصرف مواد باشید، ما قصد داریم این دو اختلال مختلف را بررسی کرده و ارتباط بین آن ها را در مقاله جامع زیر تجزیه و تحلیل کنیم.

PTSD چیست؟

اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) اختلالی است که پس از تجربه فردی یک رویداد به ویژه آسیب زا ایجاد می شود. اگر چه در طول و مدتی پس از وقوع حادثه تظاهر کننده واکنش شدید به تروما انتظار می رود، اما کسانی که دچار PTSD هستند این احساس شدید ترس و آثار آن را مدت ها پس از گذراندن رویداد آسیب زا اولیه تجربه خواهند کرد.

ارتباط بین PTSD و سوء مصرف مواد مخدر و علائم PTSD

ارتباط بین PTSD و سوء مصرف مواد مخدر

علائم PTSD اغلب کاملاً قابل توجه است و اگر شما یا یکی از عزیزان خود رفتارها یا احساسات زیر را نشان دهید، ممکن است دچار PTSD شوید: برخورد با فلاش بک هایی که ممکن است علائم جسمی مانند تپش قلب و تعریق را به همراه داشته باشد

  • رویاهای تکراری رویداد
  • افکار مداوم و ترسناک مربوط به ضربه یا آسیب جسمی
  • اجتناب از هر چیزی که فرد را در معرض آسیب دیدگی قرار دهد، که می تواند شامل افراد، مکان ها، چیزها، احساسات و افکار شود
  • به راحتی با صداهای بلند یا عوامل دیگر تحریک می شوید
  • داشتن یک احساس دائمی تنش که به ندرت از بین می رود
  • به طور مرتب تحریک پذیر شده و در خواب دچار مشکل می شوید
  • مقابله با از دست دادن حافظه و مشکلاتی در به خاطر آوردن بخشی از رویداد آسیب زا
  • داشتن مسائل مربوط به عزت نفس و سایر افکار منفی که در اطراف فرد یا جهان می چرخد
  • احساس گناه یا سرزنش بدون دلیل یا احساس آن در ارتباط با رویداد آسیب زا
  • از دست دادن علاقه یا لذت در فعالیت‌هایی که قبلاً از آن ها لذت می بردید

برای تشخیص، کسانی که معتقدند ممکن است به این اختلال مبتلا باشند باید بیشتر علائم ذکر شده در بالا را بیش از یک ماه از خود نشان دهند. کسانی که به دنبال کمک هستند در صورت لزوم می توانند این اختلال را اغلب با ترکیبی از گفتگو درمانی و داروها درمان کنند.

سوء مصرف مواد مخدر چیست؟

اختلالات مصرف مواد یا سوء مصرف مواد اغلب به خودی خود یک اختلال روانی تلقی می شود زیرا می تواند طیف وسیعی از مشکلات را در مغز ایجاد کند، زیرا اجازه می دهد سوء استفاده ادامه یابد و برخی مواد باعث اختلالات سلامت روان می شوند. در حالی که برخی از مواد ممکن است بر مغز تأثیر چندانی نگذارد، سوء مصرف مواد یا وابستگی به مواد می تواند در هر شرایطی خطرناک باشد. در عین حال ارتباط بین PTSD و سوء مصرف مواد مخدر نیز بسیار مهم است.

علائم و نشانه های شخصی با این وابستگی عبارتند از:
  • عملکرد ضعیف در محل کار
  • درگیر رفتارهای بی پروا یا غیرقانونی می شود
  • مرتباً محرمانه عمل کنید یا مشکوک باشید
  • تغییر در اشتها یا خواب را نشان می دهد
  • تغییرات در شخصیت یا نگرش که نمی توان آن ها را با شرایط عادی توضیح داد
  • تحریک پذیری قابل مشاهده و تغییرات سریع در خلق و خو
  • لحظات افزایش انرژی یا تحریک
  • تجربه پارانویا یا اضطراب بدون دلیل
  • نشان دادن تغییرات فیزیکی در چشم ها، که ممکن است شامل چشم های قرمز یا مردمک های بسیار کوچک یا بسیار بزرگ باشد
  • تغییر قابل مشاهده در وزن، یا کاهش وزن شدید یا افزایش وزن شدید
  • تغییرات ظاهری (با ادامه مصرف مواد به مرور زمان بدتر می شود)
  • بوهای قابل توجهی که روی لباس ها، در مجاورت آن یا بدن یا تنفس فرد یافت می شود
  • تغییر در هماهنگی، گفتار و توانایی بدنی
  • انتخاب دوستان، فعالیت ها و مکان های مورد علاقه
  • نیاز به پول به طور منظم یا برخورد با مشکلات مربوط به پول

مشکل سوءمصرف مواد این است که در خارج بسیار آسان است، اما کسانی که با آن سروکار دارند ممکن است استفاده از مواد مخدر خود را به عنوان یک مشکل تلقی کنند و معتقدند مشکلی ندارند که باید برطرف شود. اگر چه ممکن است راه بهبودی طولانی باشد، اما امیدی وجود دارد. کسانی که به بهبودی نیاز دارند و از مواد مخدر جدا می شوند و برنامه مناسب به شما این امکان را می دهد همیشه در دسترس هستند.

ارتباط بین PTSD و سوء مصرف مواد مخدر

ارتباط بین PTSD و سوء مصرف مواد مخدر

کسانی که با مسائل مربوط به سوء مصرف مواد آشنا هستند می دانند که اغلب بین سوء مصرف مواد مخدر ایجاد شده و اختلالات زمینه ای سلامت روانی که فرد سوء مصرف کننده با آن ها سروکار ندارد، ارتباط وجود دارد. در حقیقت، ثابت شده است که بیمارانی که با PTSD دست و پنجه نرم می کنند 14 برابر بیشتر از افرادی که با این اختلال سر و کار ندارند، دچار اختلال مصرف مواد می شوند. این یک آمار سرسام آور است و یکی نشان می دهد که بین این دو موضوع رابطه قوی وجود دارد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

در حالی که لزوماً ارتباط مستقیمی با اختلال سلامت روان و اختلال مصرف مواد وجود ندارد، یک علت یا عامل مشترک وجود دارد که اغلب افراد مبتلا PTSD و یکی که به شدت با انتقال به داروها مرتبط است: خود درمانی.

خوددرمانی روشی برای کمک به افراد با این اختلال

روش های زیادی برای درمان ارتباط بین PTSD و سوء مصرف مواد مخدر وجود دارد. خوددرمانی روشی است که توسط افرادی که با احساسات منفی یا اختلال روانی روبرو هستند. به عنوان وسیله ای برای کمک به آن ها در مقابله با علائم خاصی که بخشی از این اختلال هستند، استفاده می شود. در حالی که برای همه صادق نیست، برخی از مواد به آن ها اجازه می دهد این علائم را سرکوب کرده و استرس مربوط به PTSD را کاهش دهند. داروهای انتخابی آن ها برای آن ها خوب عمل می کند. از آن جا که این داروها احساس بسیار خوبی دارند و به آن ها اجازه می دهد تا مدتی با این علائم کنار بیایند، این افراد بارها و بارها به عنوان راهی برای خوددرمانی اختلال خود به این داروها برمی گردند.

همان طور که از موارد بالا مشاهده می کنید. با این حال، کسانی که شروع به استفاده از مواد مخدر می کنند خود را در معرض افزایش مشکلات سلامتی قرار می دهند.

 

منابع
betterhelp.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا