علائم و نشانه های BPD

اختلالات در دنیا انواع مختلفی دارند. اختلالات می توانند به زندگی شما آسیب برسانند. شما باید این نکته را بدانید که اختلالات را مدیریت کنید تا آسیب کمتری ببینید. یکی از مواردی که همیشه در بحث شخصیت مهم است انعطاف پذیری آن است. در واقع شخصیت های خوب هستند و می توان گفت نورمال محسوب می شوند که این انعطاف پذیری را داشته باشند. یکی از اختلالات شخصیتی BPD است که قبلاً مختصر در ارتباط با آن صحبت کردیم. اما باید علائم و نشانه های BPD را نیز بدانیم.

برخی افراد هستند که ثروتمند یا شاید قدرتمند تربن افراد هم باشند اما به علت اختلافات خانوادگی دچار مشکلات روحی روانی شوند. در طول سالیان گذشته افراد مشهوری زیادی وجود داشته‌اند که اختلالات مختلف روانی را تجربه کرده اند. این که بگوییم اختلالات روانی فقط به خاطر فقر به وجود می‌آید غلط است. خیلی زمان ها بوده که افراد فقط به خاطر این که شهرت زیادی دارند دچار استرس و نگرانی های بیش از حد شده اند. یا فردی که  آن قدر در دوران نوجوانی و کودکی تحت کنترل خانواده بوده که الان بدون حمایت آن ها هیچ کاری را نمی تواند انجام دهد.

اختلال شخصيت مرزي (BPD) در دنیا

طبق انجمن روانپزشكي آمريكا، اختلال شخصيت مرزي (BPD) با يك تصوير ناپايدار يا ضعيف توسعه يافته از خود، اهداف شخصي كه به سرعت در حال تغيير است، روابط شديد اما ناپايدار رنگ آميز با نياز به دليل ترس واقعي يا تصوري از ترك و اختلال در توانايي نیازها و احساسات دیگران را بشناسید. اختلال شخصیت مرزی با افزایش احتمال احساس خفیف یا توهین، رفتار تکانشی، افزایش ریسک پذیری و خصومت همراه است. شیوع BPD در جمعیت بین 1.6٪ تا 5.9٪ تخمین زده می شود. این اختلال در زنان بیشتر از مردان دیده می شود زیرا بیشتر افراد تشخیص داده شده زن هستند (75٪).

نکته ای در ارتباط با این زمینه

ویرایش پنجم راهنمای تشخیصی و آماری اختلال روانی دارای دو مجموعه معیار تشخیصی برای اختلال شخصیت مرزی، معیارهای اصلی تشخیصی و معیارهای تشخیصی جایگزین است.

معیارهای اصلی تشخیصی در BPD

علائم و نشانه های BPD

موارد زیر برای تشخیص اختلال شخصیت مرزی در صورت وجود (5) وجود دارد، یا بیشتر از این علائم در محیط ها یا زمینه های مختلف وجود دارد:

  • تلاش های همراه با پریشانی برای دور ماندن از رها شدن واقعی یا خیالی.
  • شکلی از روابط بین فردی ناپایدار و شدید توصیف می شود که بین افراط های کاهش ارزش و ایده آل سازی متناوب است.
  • اختلال در هویت در این افراد: به طور قابل توجه و بی وقفه از خود تصویر ناپایدار است.
  • الگوهای رفتاری تکانشی حداقل در دو جنبه که احتمالاً خود آسیب رسان هستند (به عنوان مثال، سو مصرف مواد، رابطه جنسی، صرف هزینه، پرخوری یا رانندگی بی پروا).
  • الگوهای خودکشی مکرر، تهدیدها، اشارات، یا رفتارهای خودزنی.
  • بی ثباتی عاطفی به دلیل واکنش قابل توجه خلق و خوی (به عنوان مثال تحریک پذیری، اضطراب یا دیس فوریای شدید اپیزودیک که به طور معمول چند ساعت طول می کشد، به ندرت بیشتر از روزها ادامه دارد)
  • احساسات پوچی مزمن.
  • خشم نابجا و شدید یا مشکل در کنترل خشم (به عنوان مثال، همیشه عصبانی یا اغلب معتدل).
  • افکار پارانویایی مربوط به استرس کوتاه مدت یا علائم تجزیه افراطی شدید.

معیارهای تشخیصی جایگزین و علائم و نشانه های BPD

توسط انجمن روانپزشكي آمريكا (APA) متذكر شد كه مجموعه سنتي معيارهاي تشخيصي اختلالات شخصيت داراي نقايصي است. به عنوان مثال، چندین نفر چندین مورد از اختلالات شخصیت را تشخیص داده اند و گاهی اوقات می توان فردی را مطابق با معیارهای حداکثر چهار اختلال شخصیتی تشخیص داد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

APA برای رفع نواقص موجود در رویکرد سنتی در تشخیص اختلالات شخصیتی، روش دیگری را برای تشخیص اختلالات شخصیتی ارائه داده است. رویکرد جدید در تشخیص مبتنی بر این تفکر است که اختلالات شخصیتی ناشی از اختلال در عناصر عملکرد شخصیت و جنبه های آسیب شناختی 5 ویژگی بزرگ شخصیتی است.

عناصر عملکرد شخصیت

برای تشخیص اختلال شخصیت مرزی، باید اختلال متوسط ​​یا بیشتر در عملکرد شخصیت وجود داشته باشد، که توسط مشکلات در دو یا چند عنصر از ویژگی های شخصیتی نشان داده می شود.

هویت

افراد مبتلا به BPD ممکن است از خود تصویری ضعیف توسعه یافته و ناپایدار داشته باشند. این امر اغلب با علائمی مانند احساس مداوم خلا  و قسمت های کوتاه توهم، به ویژه تحت استرس، به عنوان مثال، ترک برخی از شرایط در بدن خود مشهود است. چنین احساساتی می تواند برای فرد آزار دهنده و ناراحت کننده باشد.

جهت دهی به خود

افراد مبتلا به BPD تمایل به ناپایداری زیادی در مورد برنامه های خود دارند. آن ها معمولاً اهداف و آرزوها را تغییر می دهند. گاهی اوقات، تغییر برنامه های آن ها ممکن است منجر به تغییر شغل، دوره تحصیل یا رشته تخصصی شود.

همدلی

افراد مبتلا به BPD معمولاً تشخیص احساسات و نیازهای دیگران را به چالش می کشند. آن ها تمایل به آمادگی بیشتری دارند تا باور کنند که دیگران نسبت به آن ها عملکرد منفی دارند. بنابراین، آن ها اغلب به راحتی مورد توهین و آزار قرار می گیرند.

صمیمیت در علائم و نشانه های BPD

افراد مبتلا به BPD اغلب روابط بسیار شدید و ناپایداری دارند. آن ها اغلب بسته به برداشتی که از ترک شریک زندگی خود دارند، از دوره های ایده آل سازی شدید شریک زندگی خود به دوره های کاهش شدید ارزش شریک زندگی خود تبدیل می شوند.

ویژگی های شخصیت پاتولوژیک

علاوه بر نقص در دو عنصر عملکرد شخصیت، فرد باید حداقل دارای چهار ویژگی خصوصیات بیمارگونه زیر باشد و حداقل یکی از این چهار مورد باید تکانه، خطر پذیری یا خصومت باشد:

ناتوانی عاطفی

افراد مبتلا به BPD ممکن است دریابند که واکنشهای عاطفی آن ها شدیدتر و متناسب با حوادثی که در آن واکنش نشان می دهند نیست. ناتوانی عاطفی از ویژگی های روان رنجوری گرایی شدید است.

اضطراب

افراد مبتلا به BPD ممکن است دریابند که احساس عصبی، تنش و وحشت شدیدی را تجربه می کنند. آن ها این پاسخ را اغلب در پاسخ به موقعیت های استرس زا بین خود و کسانی که به آن ها نزدیک هستند تجربه می کنند. اضطراب همچنین از ویژگی های روان رنجوری گرایی شدید است.

عدم امنیت جدایی در علائم و نشانه های BPD

علائم و نشانه های BPD

افراد مبتلا به BPD اغلب از تنها ماندن توسط نزدیکانشان می ترسند. این ترس از طرد شدن اغلب بیش از آن چیزی است که انتظار می رود. این ترس شدید از جدایی از ویژگی های روان رنجوری گرایی شدید است.

افسردگی

افراد مبتلا به BPD گاهی اوقات احساس ضعف، بدبختی می کنند و مانند این که هیچ چیز در دنیا مناسب نیست. وقتی اینگونه احساس می کنند، نسبت به آینده نیز بدبین می شوند و خودکشی را در نظر می گیرند و حتی ممکن است اقدام به آن کنند. افسردگی همچنین از ویژگی های روان رنجوریسم شدید است.

تکانشگری

افراد مبتلا به BPD غالباً بدون برنامه ریزی و فکر زیاد عمل می کنند. آن ها تمایل دارند در واکنش به هر اتفاقی که در اطراف و برای آن ها رخ می دهد، عمل کنند. وقتی در معرض استرس زیادی قرار بگیرند، ممکن است به خودآزاری متوسل شوند. تکانشگری یکی از ویژگی های سطح پایین وظیفه شناسی است.

ریسک پذیری در علائم و نشانه های BPD

افراد مبتلا به BPD ممکن است گاهی اوقات بدون فکر کردن در مورد عواقب خود، به فعالیت هایی بالقوه خطرناک و پرخطر بپردازند. آن ها ممکن است بعضی اوقات از خطر برخی از اقدامات خود غافل به نظر برسند. این اتفاق در منطقه دیگری از زندگی و محیط های مختلف رخ می دهد، به عنوان مثال، همه گیر است. رفتار مخاطره آمیز همچنین نشان دهنده سطح پایین وظیفه شناسی است.

خصومت

افراد مبتلا به BPD ممکن است در پاسخ به توهین های درک شده به طور نامناسب یا بیش از حد عصبانی یا تحریک پذیر شوند. این امر اغلب در چندین زمینه اجتماعی دیده می شود. خصومت از ویژگی های سطح پایین موافقت است.

ویژگی های مرتبط با BPD

علائم و نشانه های BPD

ویژگی های زیر با یک اختلال شخصیت مرزی همراه است اما تشخیصی آن نیست:

  • الگوهای تضعیف خود در هنگام تحقق هدف، مانند ترک درمان فقط زمانی که درمان موثراست.
  • به عنوان مثال علائم روانپریشی و توهم
  • احساس امنیت در کنار حیوانات خانگی و اشیا بی جان نسبت به انسان
  • خودکشی کردن

‌نکته ای در ارتباط با این زمینه

اختلال شخصیت مرزی همچنین می تواند با سایر اختلالات روانی مانند اختلال دوقطبی، افسردگی، سو مصرف مواد، اختلالات خوردن به ویژه پرخوری عصبی، اختلال استرس پس از سانحه، اختلال بیش فعالی – کمبود توجه و سایر اختلالات شخصیتی همراه باشد.

توسعه و دوره BPD در افراد مختلف چگونه است؟

اختلال شخصیت مرزی (BPD) اغلب در اوایل بزرگسالی آغاز می شود. علائم آن در بزرگسالان جوان بیشتر است و مانند افزایش سن کاهش می یابد. علائمی مانند آسیب به خود و رفتار خودکشی با افزایش سن کاهش می یابد. در حالی که علائم دیگر مانند احساسات شدید، روابط تکانشی و شدید اغلب برای زندگی است. افراد مبتلا به BPD که برای درمان مراجعه می کنند اغلب در سال اول درمان پیشرفت قابل توجهی دارند.

 
منابع
betterhelp.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا