شناسایی علائم PTSD در زنان

 در دنیایی که زندگی می کنیم و به علت وجود ویروس کرونا شرایط استرس زا بسیار زیاد است. در زنان استرس می تواند بیشتر باشد. استرس برای زندگی بسیار خطرناک است. استرس اگر طولانی مدت باشد آسیب های جسمی خطرناکی خواهد داشت. در ادامه می خواهیم ببینیم علائم PTSD در زنان چگونه است. در مقاله های قبل در ارتباط با PTSD و أنواع آن صحبت کردیم.

همه ما می دانیم که استرس یکی از شایع ت ین مشکلاتی است که برا همه افراد به وجود آمده است. استرس در زندگی تا حدودی باعث پیشرفت است. حال اگر این استرس بیشتر از حد معمول باشد آسیب زا خواهد بود. در واقع شما در هر کاری اگر بیش از حد بخواهید آن را تکرار کنید روزی شما را آزار می دهد.

استرس انواع مختلفی دارد. یکی از انواع استرس PTSD است. قبلاً در ارتباط با PTSD و ویژگی های آن با شما صحبت کردیم. هر فردی به علت شرایط مختلف همان طور که در مقاله های قبل گفتیم می تواند دچار خشم یا استرس شود. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با شناسایی علائم PTSD در زنان صحبت کنیم.

اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) نوعی اختلال روانپزشکی است

شناسایی علائم PTSD در زنان | مرکز مشاوره همکده

اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) نوعی اختلال روانپزشکی است که در افرادی مشاهده می شود که آسیب روحی یا تهدید کننده زندگی را دیده یا تجربه کرده اند. طبق انجمن اضطراب و افسردگی آمریکا، PTSD 7.7 میلیون بزرگسال در ایالات متحده را تحت تأثیر قرار می دهد. همه کسانی که یک رویداد آسیب زا را تجربه می کنند دچار اختلال استرس پس از سانحه نمی شوند. با این حال، برای کسانی که دچار PTSD می شوند، اثرات ممکن است ناتوان کننده باشد.

چه عواملی باعث PTSD می شود؟

قرار گرفتن در معرض هرگونه ضربه یک فاکتور خطر است که می تواند منجر به ایجاد اختلال استرس پس از سانحه شود. تجربه ضربه به این معنا نیست که فرد مطمئناً به PTSD مبتلا شده است. در حقیقت، کاملاً ممکن است که دو نفر آسیب یکسانی را تجربه کنند و فقط یکی از آن ها دچار PTSD شود. نمونه هایی از رویدادهایی که می توانند منجر به PTSD شوند عبارتند از:

  • کودک آزاری و بی توجهی
  • قربانی شدن خشونت خانگی
  • شاهد یک فاجعه طبیعی مانند ویرانی در اثر گردباد، زلزله یا طوفان
  • قرار گرفتن در معرض مبارزه
  • تجاوز جنسی یا تجاوز جنسی دیگر
  • مورد حمله جسمی قرار گرفتن
  • تهدید با سلاح

درک عوامل خطر برای PTSD

برخی از محققان معتقدند که ژنتیک در توانایی فرد در مقاومت در برابر ضربه یا مکانیسم های دفاعی واکنشی آن نقش دارد. به نظر می رسد برخی از افراد می توانند در برابر موقعیت های استرس زا و خطرناک مقاومت کنند و در اثر وقایع بدون تغییر باقی بمانند. به دلایل مختلف، دیگران ممکن است نتوانند به طور موثر با تروما مقابله کنند. برخی از خصوصیات شخصی خطر ابتلا به اختلال استرس پس از سانحه را افزایش می دهد. قرار گرفتن در معرض آسیب های قبلی (به ویژه در مراحل رشد کودکی اولیه)، سابقه خانوادگی اضطراب و اختلالات افسردگی، شرایط بهداشت روانی قبلی مانند افسردگی یا اضطراب و جنسیت همه در خطر ابتلا به PTSD نقش دارند.

علائم PTSD در افراد و زنان

شناسایی علائم PTSD در زنان | مرکز مشاوره همکده

علائم PTSD ممکن است در اوایل یک ماه پس از وقوع یک واقعه آسیب زا شروع شود. از طرف دیگر، مواردی وجود دارد که علائم ممکن است تا چندین سال پس از واقعه ظاهر نشوند. علائم مرتبط با اختلال استرس پس از سانحه می تواند در روابط شخصی و شغلی مشکلاتی ایجاد کند. به طور معمول، علائم PTSD به چهار دسته اصلی تقسیم می شوند: اجتناب، تغییرات منفی در تفکر و خلق و خوی، خاطرات سرزده و تغییر در واکنش های عاطفی و جسمی.

علائم اجتناب در PTSD

علائم اجتناب شامل تلاش برای جلوگیری از صحبت یا فکر کردن در مورد یک واقعه آسیب زا است. افراد مبتلا احتمالاً از افراد، مکان ها و فعالیتهایی که واقعه آسیب زا را به آن ها یادآوری می کند اجتناب می کنند. تغییرات منفی در تفکر و خلق عبارتند از: درک منفی از خود، احساس ناامیدی نسبت به آینده، احساس جدا بودن از دوستان و خانواده، مشکل در تمرکز و مشکلات حافظه، به ویژه در مورد جنبه های مهم واقعه آسیب زا. اگر شخص دیگری این رویداد را ذکر کند، فرد مبتلا به PTSD غالباً از اتاق خارج می شود و از آن فرد اجتناب می کند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

خاطرات ناخواسته، مکرر و ناراحت کننده از واقعه آسیب زا به عنوان خاطرات سرزده یاد می شود. کابوس های مربوط به این رویداد، پریشانی شدید عاطفی و واکنش های جسمی هنگامی که چیزی باعث ایجاد خاطره ای از این رویداد می شود نیز به عنوان خاطرات سرزده طبقه بندی می شود. تغییر در واکنش های جسمی و احساسی را علائم برانگیختگی نیز می نامند. این موارد شامل همیشه “مراقبت” برای خطر، داشتن طغیان از رفتار عصبانی یا پرخاشگرانه، احساس احساس شرمساری یا گناه ناشی از واقعه آسیب زا، به راحتی وحشت زده شدن یا ترساندن و تغییر الگوی خواب است.

آیا رابطه ای بین PTSD و اختلالات خوردن وجود دارد؟

انجمن ملی اختلالات خوردن گزارش می دهد که PTSD اغلب با افرادی که از اختلال خوردن رنج می برند یک اتفاق است. با این حال، توجه به این نکته حائز اهمیت است که دقیقاً مانند هر کسی که دچار تروما شود به PTSD مبتلا نمی شود، همه افراد مبتلا به اختلال خوردن سابقه نوعی از تروما را ندارند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اعتقاد بر این است که بسیاری از افرادی که یک رویداد آسیب زا را در زندگی خود تجربه کرده اند ممکن است برای مدیریت خود احساساتی که منجر به ایجاد اختلال PTSD می شوند، رفتارهای مربوط به اختلال خوردن را موکول کنند. در حقیقت، یکی از دلایلی که علائم اختلال خوردن در افراد مبتلا به PTSD رخ می دهد، تلاش شخص برای جلوگیری از کنار آمدن با احساسات دردناک ناشی از یک واقعه آسیب زاست.

زنان و PTSD

شناسایی علائم PTSD در زنان | مرکز مشاوره همکده

در حالی که زنان و مردان علائم مشابه PTSD را گزارش می کنند، برخی از علائم در زنان بیشتر از مردان است. به عنوان مثال، زنان بیشتر در احساس و بیان احساسات مشکل دارند، راحتتر وحشت زده می شوند و از مواردی که به آن ها آسیب روحی یادآوری می کند خودداری می کنند. در حالی که مردان احتمالاً در کنترل خشم مشکل دارند، زنان مبتلا به PTSD به احتمال زیاد احساس اضطراب و افسردگی خواهند کرد.

زنان و ترس از PTSD

اعتقاد بر این است که زنان احتمالاً بازگشت به عقب بعد از  از حوادث آسیب زا را تجربه می کنند، به خصوص اگر این رویداد شامل هر نوع سو استفاده شخصی باشد. ممکن است یک زن ترس دائمی از ضربه روحی داشته باشد که بعدا دوباره اتفاق می افتد، و زندگی اجتماعی او ممکن است تحت تأثیر ترس از خطر وجود همه جا قرار گیرد. بسیاری از زنان دچار موضوعات اعتماد عمیق می شوند و پاسخ های اغراق آمیز به محرک ها نشان می دهند.

مشکل در خواب در زنان مبتلا به PTSD

مشکل در خواب یک علامت اصلی است که زنان مبتلا به PTSD گزارش می دهند. احساس اضطراب، ترس و انزوا می تواند منجر به احساس ناتوانی و افسردگی شود. افسردگی شدید ممکن است منجر به سو مصرف مواد مخدر یا الکل شود. در موارد شدید PTSD، برخی از زنان افکار یا رفتارهای خودکشی را تجربه می کنند. زنانی که به احتمال زیاد به PTSD مبتلا می شوند حداقل یکی از عوامل خطر زیر را دارند:

  • ضربه شدید یا تهدید کننده زندگی
  • سابقه حمله جنسی
  • در زمان وقوع حادثه آسیب دیدگی، ضربه یا آسیب شدید را تجربه کنید
  • رویدادهای استرس زای اضافی را پس از ضربه تجربه کنید
  • فاقد سیستم حمایت اجتماعی خوب است

گزینه های درمان PTSD

چندین گزینه درمانی برای زنان مبتلا به PTSD وجود دارد. متأسفانه، هرکسی که ضربه روحی را تجربه کرده باشد، به دنبال درمان نمی رود. زنانی که پس از یک واقعه آسیب زا درخواست کمک می کنند، اغلب به خوبی پاسخ می دهند. اگر به اختلال استرس پس از سانحه مبتلا هستید، ممکن است احساس ضعف کرده باشید و معتقد باشید که بازگشت زندگی به حالت عادی امکان پذیر نیست، اما اوضاع می تواند بهتر شود. علائم PTSD در زنان قابل درمان است. در حالی که یاد می گیرید مکانیسم های مقابله ای موثر را به کار بگیرید، درمان کوتاه مدت و بلند مدت و داروها می توانند به کاهش علائم کمک کنند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

شناسایی علائم PTSD در زنان | مرکز مشاوره همکده

بیشتر اشکال درمانی که برای درمان  PTSD در زنان استفاده می شود زیر پوشش درمان شناختی-رفتاری (CBT) است. مواجهه درمانی نیز نوعی رفتار درمانی شناختی است که بر کاهش ناراحتی عاطفی و جسمی فرد در مواجهه با موقعیت، فکر پریشان یا حافظه متمرکز در افراد مختلف به خصوص زنان موثر است.

 

منابع
betterhelp.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا