ژن بیماری هانتینگتون چگونه بر وراثت آن تأثیر می گذارد

اختلالات روانی بسیاری در دنیا وجود دارند. در دنیایی که زندگی می کنیم اختلالات به شدت می تواند به ما آسیب بزند. همان طور که مشکلات جسمی نیاز به مراقبت دارد مشکلات روحی نیز باید درمان شود. درمان مشکلات روحی از طریق راه های مختلفی انجام می شود. یکی از این راه ها صحبت با مشاور است. اختلالات در دنیای روان شناسی انواع مختلفی دارد. یکی از این اختلالات بیماری هانتینگتون است. در مقاله های قبل در ارتباط با این اختلالات صحبت کنیم. در ادامه می خواهیم ببینیم ژن بیماری هانتینگتون چگونه بر وراثت آن تأثیر می گذارد. این که بگوییم هیچ کس در دنیا نمی تواند این اختلالات را بگیر غلط است. نکته ای که باید هر فرد بداند این است که هر چه زود تر علائم خود آسیب زای درون خود را از بین ببرد.

برای این کار افراد می توانند از طریق پزشکان و روان شناسان این کار را انجام دهند. یک سری اختلالات هستند که ممکن است شما آن را ندانید با حتی کمتر افرادی آن را تجربه کرده باشند اما پزشکان و روان شناسان آن را تایید کردند. این اختلالات ممکن است در افراد کودک یا بزرگسال هم وجود داشته باشد یا این که به علت یک اتفاق در دوران کودکی تشکیل شده باشد. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره آنلاین در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با ژن بیماری هانتینگتون چگونه بر وراثت آن تأثیر می گذارد صحبت کنیم.

ژنتیک در مورد بسیاری از بیماری ها فاکتور مهمی دارد.

ژن بیماری هانتینگتون چگونه بر وراثت آن تأثیر می گذارد | مرکز مشاوره همکده

ژنتیک در مورد بسیاری از بیماری ها فاکتور مهمی دارد. بیش از 6000 بیماری از طریق ژنتیک به ارث می رسند. گاهی اوقات، برخی از ژنتیک ها بیماری را مستقیماً به شما نمی دهند اما ممکن است شما را مستعد وراثت کنندگی کنند. اگر سابقه خانوادگی سرطان داشته باشید، ممکن است در معرض خطر سرطان باشید و برای جلوگیری از آن باید با پزشک خود مشورت کنید و یک سبک زندگی سالم داشته باشید. در مواقع دیگر، ژنتیک می تواند به این معنی باشد که شما به هر بیماری مبتلا خواهید شد. در ادامه می بینیم که ژن بیماری هانتینگتون چگونه بر وراثت آن تأثیر می گذارد.

بیماری هانتینگتون چیست؟

HD باعث از بین رفتن سلول های عصبی در طی یک دوره می شود و منجر به کاهش عملکردها می شود. ژنتیکی است و به طور معمول در 30 یا 40 سالگی فرد ایجاد می شود، اما ممکن است حتی زودتر از آن هم ایجاد شود. از آن جا که باعث از بین رفتن سلول های عصبی شما می شود، این منجر به کاهش توانایی های جسمی و شناختی می شود و ممکن است به بیماری های مختلف روانی منجر شود.

ژنی که باعث بیماری هانتینگتون می شود

همان طور که گفتیم می خواهیم بدانیم ژن بیماری هانتینگتون چگونه بر وراثت آن تأثیر می گذارد. جهش در ژن HTT باعث HD می شود. این ژن وظیفه دارد که به مغز شما بگوید که هانتینگتون، یک پروتئین ضروری را ایجاد کند. هدف دقیق هانتینگتین کاملاً مشخص نیست، اما در مغز و همچنین بافت بدن یافت می شود.

آن چه در مورد هانتینگتین می دانیم این است که احتمالاً نقش مهمی در سلامت سلول های عصبی دارد. آن ها را قوی نگه می دارد و از تخریب خود جلوگیری می کند. اگر چیزی برای تغییر ژن HTT باشد، می توانید ببینید که چگونه می تواند سلول های عصبی شما را تحت تأثیر قرار دهد. از آن جا که بیشتر موارد HD در دهه های 30 و 40 اتفاق می افتد، بیشتر افرادی که می خواهند بچه دار شوند قبلاً آن ها را داشته اند و قبل از شروع علائم بیماری به آن ها مبتلا شده اند.

میزان وراثت در بیماری هانتینگتون

اگر یکی از والدین شما به بیماری هانتینگتون مبتلا باشد، ممکن است از خود بپرسید که احتمال وراثت ژن جهش یافته چقدر است. صرف نظر از جنسیت والدین تحت تأثیر، احتمال وراثت شما در حدود 50 درصد است. برای بسیاری، این کاملاً اضطراب آور است. یک تلنگر ژنتیکی از هر نوع فردی سرنوشت شما را تعیین می کند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

ژن بیماری هانتینگتون چگونه بر وراثت آن تأثیر می گذارد | مرکز مشاوره همکده

HD از هر 1000000 نفر در 3 نفر اتفاق می افتد، بنابراین احتمال هر دو والدین مبتلا به این بیماری زیاد رایج نیست. با این حال، اگر آن ها ژن داشته باشند، همان طور که انتظار دارید شانس افزایش می یابد. بعضی اوقات، تا 75 درصد هم می رسد. در برخی موارد، همه کودکان ممکن است به میزان 100 درصد به آن مبتلا شوند.

خطر انتقال بیماری هانتینگتون

اگر والدین شما HD دارند، اما شما ندارید، پس هنوز خطر انتقال آن به فرزندان شما وجود دارد. این بدان معناست که بهترین روش برای درمان بیماری هانتینگتون ، تولید آن است. همانطور که قبلاً ذکر شد، بروز آن در اواخر مرحله به این معنی است که بیشتر والدین از زمان بروز علائم قبلاً بچه دار شده بودند، اما این ممکن است در سنین پایین تر، مانند 30 سالگی شما، هنگامی که می خواهید اولین فرزند خود را به دنیا بیاورید، رخ دهد.  اگر چنین باشد، بسیاری از والدین ممکن است فرزندخواندگی یا والد اجاره ای را به عنوان یک راه حل در نظر بگیرند.

ژن بیماری هانتینگتون چگونه بر وراثت آن تأثیر می گذارد و جنجال قبل از لانه گزینی

برخی والدین که می خواهند بچه ها از نظر ژنتیکی خود را داشته باشند، می توانند اقدامات خاصی انجام دهند تا از طریق تشخیص های ژنتیکی قبل از لانه گزینی، هیچ یک از فرزندانشان HD نداشته باشند. این جا است که آزمایشگاهی از اسپرم و تخمک والدین برای ایجاد چندین جنین استفاده می کند و رویان از نظر علائم جهش HTT آزمایش می شوند. اگر کسی آن را نداشته باشد، در مادر کاشته می شود. این ارزان ترین روش برای انجام آن نیست  و همچنین بحث برانگیزترین روش نیست. برخی ممکن است با ایده این نوع پرورش مشکل داشته باشند، اما اگر این کار را نکنید، ممکن است ارزش بررسی داشته باشد.

بیماری هانتینگتون و ریشه های ملی

آن چه کاملا جالب است این است که خطر ابتلا به HD ممکن است به منشا ملی شما بستگی داشته باشد. کسانی که ریشه اروپایی دارند بیشترین احتمال را برای ابتلا به آن دارند. هنوز هم از هر 100000 مورد 3 مورد نادر است، اما بالاترین است. کشورهای آسیایی کمترین موارد ابتلا به HD را دارند. این ممکن است به دلیل ریشه جهش ها باشد

علائم بیماری هانتینگتون در افراد مختلف چگونه است؟ 

ژن بیماری هانتینگتون چگونه بر وراثت آن تأثیر می گذارد | مرکز مشاوره همکده

ما می خواهیم بدانیم که ژن بیماری هانتینگتون چگونه بر وراثت آن تأثیر می گذارد. از این رو باید به بررسی علائم بیماری بپردازیم. از آن جا که این بیماری شامل تجزیه تدریجی سلول های عصبی شما می شود، علائم شناختی بوده یا بر حرکت شما تأثیر می گذارد. اختلالات ذهنی ممکن است به دلیل HD نیز ایجاد شود. وقتی HD بر حرکت شما تأثیر بگذارد، ممکن است در ابتدا تغییرات جزئی باشد، اما در نهایت، در مواردی که به مراقبت نیاز دارید، به اندازه کافی بر شما تأثیر می گذارد. غیر معمول نیست که کسانی که از HD رنج می برند در اثر زمین خوردن یا از دست دادن تعادل آسیب می بینند یا می میرند. علائم دیگر عبارتند از:

  • حرکات کشیده یا تکان ناگهانی این موارد اغلب اتفاق می افتد.
  • مشکل در بلعیدن. بسیاری از بیماران مبتلا به HD ممکن است در بلعیدن غذای خود به کمک احتیاج داشته باشند ، زیرا خفگی کاملاً معمول است.
  • ممکن است صحبت با HD مشکل شود زیرا حرکات دهان سخت است.
  • سپس شناخت وجود دارد. این شامل پردازش و تفکر است که با گذشت زمان بدتر خواهد شد. این شامل:
  • عدم توانایی در تمرکز. همه افراد به مناسبت بیرون می روند، اما افراد مبتلا به HD دائماً این اتفاق برایشان می افتد.
  • افکار شما ممکن است اصطلاحا یخ بزند. در حالی که می خواهید صحبت کنید، ممکن است یک فکر را گیر بیاورید یا تکرار کنید.

ممکن است انگیزه بدتری وجود داشته باشد

کنترل بیش از حد معمول افراد مبتلا به HD نباید بدون کمک مشاوران ایجاد شود. همچنین، فکر نکردن قبل از صحبت کردن، مشکل دیگری است. افراد مبتلا به HD ممکن است در خودآگاهی خود دچار مشکل شوند. آن ها در حال حاضر زندگی نمی کنند، بلکه در عوض با خلبان خودکار زندگی می کنند. ممکن است دچار مشکلات حافظه شوید. علاوه بر این که قادر به یادآوری وقایع گذشته نیستید، ممکن است در حفظ چیزهایی که یاد گرفته اید با مشکل روبرو شوید.

HD همچنین می تواند منجر به اختلالات روانی شود، از جمله:

  • OCD اختلال وسواس فکری عملی هنگامی است که بعضی کارها را بارها و بارها تکرار می کنید زیرا راضی نیستید.
  • اختلال دوقطبی. این زمانی است که حالت شما ناگهان تغییر می کند. گاهی احساس خوشبختی و برتری نسبت به بقیه خواهید کرد. در روزهای دیگر، ممکن است بی احساس و افسرده باشید.
  • افسردگی، به طور کلی، یکی دیگر از علائم HD است. این فقط وضعیتی نیست که بیمار افسرده است زیرا به بیماری مبتلا است که باعث می شود قدرت مغز او به مرور زمان شکسته شود، اما تغییرات مغز شما نیز باعث آن می شود.

 uvenile HD زمانی است که کودکان یا نوجوانان به HD مبتلا می شوند

ژن بیماری هانتینگتون چگونه بر وراثت آن تأثیر می گذارد | مرکز مشاوره همکده

Juvenile HD زمانی است که کودکان یا نوجوانان به HD مبتلا می شوند. این بسیار نادرتر است، اما بسیار کشنده است، زیرا علائم ممکن است در کودکی کودکان ظاهر شود. کودک مبتلا به JHD ممکن است در مدرسه مشکل داشته باشد، مشکلات رفتاری داشته باشد یا چیزهایی را فراموش کند.

 
منابع
betterhelp.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا