دلایل ناتوانی جنسی در آقایان

ناتوانی جنسی به عنوان بخشی از اختلال عملکرد جنسی است که ممکن است به دلیل دیگر اختلالات جنسی اتفاق بیفتد، ناتوانی در رسیدن به نعوظ ( به انگلیسی: erection ) و همچنین عدم توانایی فرد برای حفظ نعوظ ( به انگلیسی: loose erection ) به مدت کافی برای نزدیکی، به عنوان ناتوانی جنسی معرفی می‌شوند که این موارد از عوامل مورد نیاز برای رضایت بخش بودن یک رابطه جنسی هستند، برخی از عوامل بروز زودگذر این ناتوانی در فرد بیماری‌های مزمن، افسردگی، داروها، تشویش و هیجان و… است. اگرچه این مشکل شایعی بوده ولی قابل درمان است. ما در این مطلب قصد داریم شما را با چند دلیل بروز ناتوانی جنسی در آقایان آشنا کنیم. دلایل ناتوانی جنسی در آقایان چیست؟

نعوظ چگونه بوجود می‌آید؟

برای نعوظ، بخش‌های مختلف بدن باید با یکدیگر هماهنگ شوند که این هماهنگی بین روان فرد، مغز و دستگاه اعصاب مرکزی، هورمون‌های خونی، عروق خونی شامل شریان‌ها و ورید‌ها برای ورود جریان خون به درون اجسام غاری، تنه‌هایی از بافت اسفنجی آلت و بسته شدن دریچه‌های وریدی برای عدم خروج آن تا انزال، برای حفظ نعوظ خواهد بود، زمانی که تمام دستگاه‌ها به درستی با هم عمل کنند، فرد به نعوظ می‌رسد البته نعوظ روانی هم وجود دارد که فرد با شنیدن یا رفتارهای محرک جنسی از طریق ذهن، مغز تحریک شده و اعصاب تحریکات را از طریق نخاع به آلت تناسلی می‌رساند و باعث نعوظ در فرد می‎‌شود.

دلایل ناتوانی جنسی در آقایان

دلایل ناتوانی جنسی در آقایان

به طور کلی دلایل ناتوانی جنسی در آقایان به دوسته دلایل روانی ناتوانی جنسی و دلایل جسمانی ناتوانی جنسی تقسیم می‌شود که در ادامه توضیح خواهیم داد.

دلایل روانی ناتوانی جنسی

یکی از شایع‌ترین دلایل ناتوانی جنسی فرد عوامل روانی است که می‌تواند با عوامل جسمی همراه باشد. برخی از عوامل روانی ناتوانی جنسی در آقایان شامل استرس زیاد در محل کار یا خانه، اضطراب، کمبود اعتماد به نفس، افسردگی، مشکلات زناشویی، احساس گناه و خشم نسبت به همسر خود، توهین و تحقیر از طرف شریک جنسی، زود انزالی های مداوم در گذشته و یا انحرافات جنسی است که می‌توانند به طور موقت تا زمانی که این مشکلات در فرد وجود دارد باعث ناتوانی جنسی او شود.

دلایل جسمانی ناتوانی جنسی

دلایل ناتوانی جنسی در آقایان

همانطور که اشاره کردیم ناتوانی روانی و جسمی برخی اوقات با یکدیگر همراه هستند. اغلب ناتوانی‌های جنسی مربوط به علل جسمی و پزشکی قابل درمان هستند ولی کمتر بطور قطعی و کامل درمان می‌شوند.

برای پیدا کردن دلایل جسمانی ناتوانی جنسی، شرایطی که احتمال داشته بر روی اعصاب، شریان‌ها، وریدها و آناتومی عملکردی آلت تناسلی اثر گذاشته باشد را مورد بررسی قرار می‌دهند، همچنین مواردی تاثیر گذار در ناتوانی جنسی مردان مانند فشار خون، کلسترول، بیماری‌های قلبی و عروقی، سطح هورمون‌های مردانه مانند تستوسترون، دیابت، سرطان پروستات و… را در فرد بررسی می‌کنند که در ادامه به توضیحات بیشتر به عوامل تاثیر گذار در ناتوانی جنسی می‌پردازیم.

بیماری‌های سیستمیک گوارشی و تنفسی

  • سیروز یا التهاب شدید کبدی
  • اسکلرودرمی ( بیماری نادر و پیشرونده روماتیسمی که موجب ضخیم شدن، سفت شدن و خشک شدن پوست شده)
  • نارسایی کلیه
  • هموکروماتوز یا زیادی آهن در خون
  • بیماری مزمن انسداد ریه

برخی بیماری های سیستم عصبی

برخی از بیماری‌هایی که در سیستم عصبی، مغز، نخاع، اعصاب لگن و آلت تناسلی تاثیر گذاشته و احتمال دارد تا با ناتوانی جنسی نیز مرتبط باشند. به صرع، سکته مغزی، ام‌اس، آلزایمر، پارکینسون، آسیب نخاعی، ضربه به لگن، سندروم متابولیک، زوال عقل و تومورهای مغزی اشاره کرد.

دلایل ناتوانی جنسی در آقایان | مرکز مشاوره همکده

بیماری های قلبی و عروقی

درصد بسیار زیادی از ناتوانی‌های جنسی مخصوصاً برای مردان با سنین بالای 50 سال مربوط به مشکلات قلبی و عروقی است که بر شریان‌ها و وریدها تاثیر می‌گذارند. برخی بیماری‌های تاثیر گذار شامل تصلب شریان، سابقه حملات قلبی، مشکل گردش خون و فشار خون بالا،  استعمال بلند مدت سیگار به دلیل تاثیر بر عملکرد کورپوس کاورنوزوم، دیابت شیرین که احتمال تاثیر بر رگ‌های خونی را دارد. پرتو درمانی لگن برای سرطان پروستات که بر عروق خونی در آلت تناسلی تاثیر می‌گذارد و آسیب‌های شریانی بر اثر ضربه هستند.

مشکلات هورمونی موثر در ناتوانی جنسی

عدم تعادل در هورمون‌های تستوسترون، پرولاکتین یا پرکاری و کم کاری تیروئید می‌توانند در ناتوانی جنسی تاثیر گذار باشند.

استفاده از برخی داروها

برخی از داروها که برای درمان‌های پزشکی استفاده می‌شود. خود می‌تواند موجب بروز ناتوانی جنسی در فرد شود. برخی داروهای تاثیر گذار در ناتوانی جنسی داروهای که برای درمان فشار خون بالا، داروهای ضد افسردگی، داروهای درمان اضطراب، ضد روان پریشی، برخی از مسکن‌ها، داروهای ضد سرطان مخصوصاً شیمی درمانی، داروهای هورمونی، داروهای زخم معده و روده، داروهایی که کلسترول را کاهش داده و همچنین داروهای روانگردان است.

سوء مصرف الکل نیز می‌تواند در ناتوانی جنسی موثر باشد.

دلایل ناتوانی جنسی در آقایان – برخی از جراحی ها

برخی جراحی‌ها مانند جراحی‌ها روی نخاع، مثانه، پروستات و لگن با آسیب رساندن به اعصاب، شریان‌ها، بافت‌ها و ماهیچه‌های مورد نیاز، می‌توانند موجب ناتوانی جنسی در فرد شوند.

صدمه به آلت تناسلی، رگ‌های خونی و اعصاب لگن

یکی دیگر از عوامل بروز ناتوانی جنسی در مردان ضربه به آلت تناسلی و لگن و آسیب رسیدن به عروق خونی و اعصاب است. یکی از دلایل ناتوانی جنسی به دلیل بیماری پیرونی است که بر اثر ضربه‌های جزئی به آلت تناسلی مرد است که باعث زخم غلاف سفید بیضه شده و معمولاً با یک زخم قابل لمس همراه است که این زخم موجب انحنای آلت به طرف زخم شده و نعوظ دردناک و ناتوانی جنسی را برای فرد در پی داشته باشد.

درمان ناتوانی جنسی مردان

دلایل ناتوانی جنسی در آقایان

برای درمان ناتوانی جنسی در آقایان، در گام اول پزشک برای ناتوانی جنسی فرد، دلیل آن یعنی علل روانی داشتن و  یا به دلیل علل فیزولوژیک بودن را تشخیص خواهد داد و سپس اقدام به درمان وی خواهد کرد.

در افرادی که علت ناتوانی جنسی آن‌ها دلایل روانی دارد. معمولاً نعوظ صبحگاهی دارند ولی در زمان رابطه جنسی در نعوظ و حفظ نعوظ دچار مشکل هستند. که معمولاً به روانشناس یا روانپزشک ارجاع داده می‌شوند. در مقابل افرادی که دچار مشکلات جسمی هستند نعوظ صبحگاهی مناسبی ندارند. پزشک با تشخیص بیماری وی در ناتوانی جنسی اقدام به درمان وی خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا