اختلال استرس حاد در مقابل شباهت ها و تفاوت های PTSD

در روان شناسی اختلالات مختلفی وجود دارد. یکی از این اختلالات استرس است. استرس نوعی اختلال روانی شایع است که بسیاری از افراد در طول زندگی آن را تجربه کرده اند. استرس گاهی اوقات برای بدن مفید است. حتی بعضی استرس ها به طوری هستند که باعث پیشرفت افراد می شوند. استرس انواع مختلفی دارد. افراد ممکن است به علت فشار های روانی مختلف دچار استرس شوند. اگر استرس کنترل نشود ممکن است تبدیل به اضطراب یا افسردگی شود. یکی از انواع استرس PTSD  است. در مقاله های قبل در ارتباط با PTSD صحبت کردیم. در ادامه می خواهیم ببینیم که اختلال استرس حاد در مقابل شباهت ها و تفاوت های PTSD چگونه است؟

هر فردی به علت شرایط مختلف همان طور که در مقاله های قبل گفتیم می تواند دچار خشم یا استرس شود. حال این خشم می تواند یک خشم درونی چندین ساله باشد یا یک خشم آنی که به علت وجود شرایط مختلف ایجاد شده باشد. در دورانی که زندگی می کنیم ممکن است فرد به علت های مختلف دچار این فرآیند استرسی شوند. برخی با داشتن استرس ممکن است خشم را هم در خود به وجود بیاورند. در این موقعیت است که مشاوره وارد کار می شود.

در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با اختلال استرس حاد در مقابل شباهت ها و تفاوت های PTSD صحبت کنیم.

شرایط سخت و تاثیر آن بر سلامت عاطفی

اگر شما یا یکی از عزیزانتان در حال گذراندن یک رویداد سخت زندگی هستید یا به تازگی آن را پشت سر گذاشته اید، ممکن است از خود بپرسید که چگونه می تواند بر سلامت عاطفی شما تأثیر بگذارد. رویدادهای مهم زندگی می توانند به طور قابل توجهی بر سلامت احساسی شما تأثیر بگذارند، اما دانستن این که چگونه این اتفاق می افتد و چه اتفاقی ممکن است رخ دهد می تواند مهم باشد، به ویژه هنگام پیگیری درمان یا بحث در مورد درمان. در این جا ما در مورد PTSD و اختلال استرس حاد صحبت می کنیم – دو مشکل سلامت عاطفی که می توانند از رویدادهای دشوار زندگی ناشی شوند. این بدان معناست که در مورد هر دو بیماری به صورت جداگانه، نحوه شباهت آن ها، تفاوت آن ها و نحوه تشخیص و درمان هر کدام صحبت می شود.

نکته ای در ارتباط با اختلال استرس حاد در مقابل شباهت ها و تفاوت های PTSD

در نهایت، این به تیم مراقبت های بهداشتی شما بستگی دارد – نه شما و نه این مقاله – که تعیین کنند رویدادهای زندگی چگونه بر سلامت عاطفی شما تأثیر گذاشته است و در مورد آن چه باید بکنید. با این حال، امیدوارم این مقاله اطلاعات و جهت هایی را در اختیار شما قرار دهد که می توانید از آن ها برای نزدیک شدن به تیم مراقبت های بهداشتی خود در مورد سلامت عاطفی خود استفاده کنید.

PTSD چیست؟

اختلال استرس حاد در مقابل شباهت ها و تفاوت های PTSD

مخفف عبارت اختلال استرس پس از سانحه، PTSD است. PTSD یک اختلال اضطرابی یا اختلال افسردگی نیست، اما بسیار شبیه به هر دو بیماری است. علائم PTSD می تواند شامل حملات اضطرابی و همچنین دوره های افسردگی باشد. همچنین ممکن است شامل علائم منحصر به فرد PTSD مانند هراس، فلاش بک و گیجی باشد.

یکی از بزرگ ترین تفاوت های بین PTSD و اضطراب و افسردگی چیست

یکی از بزرگترین تفاوت های بین PTSD و اضطراب و افسردگی این است که اضطراب و افسردگی اغلب تا حد زیادی توسط شیمی مغز تعیین می شود در حالی که PTSD اینطور نیست. شیمی مغز ممکن است به استعداد ابتلا به PTSD کمک کند، اما افسردگی و اضطراب هر دو می توانند بدون هیچ دلیلی قابل تشخیص باشند، در حالی که PTSD همیشه یک رویداد آسیب زای زندگی را دنبال می کند. قبلاً تصور می شد که PTSD فقط توسط جانبازان رزمی رنج می برد. در حالی که این حقیقت دارد که بسیاری از جانبازان جنگی از PTSD رنج می برند، ما اکنون می دانیم که افراد نیز می توانند پس از سایر رویدادهای مهم زندگی، از جمله سوء استفاده، جنایت خشونت آمیز یا حتی تصادفات رانندگی، دچار PTSD شوند.

درمان PTSD بر چه أساس تغییر می کند؟

درمان PTSD بر اساس ترجیحات فرد، نگرش های تیم مراقبت های بهداشتی و علائم آن ها تغییر می کند. گزینه های درمانی می تواند شامل گفتگو درمانی، داروها، ترکیبی از این دو یا سایر گزینه های درمانی مانند خدمات گروهی مبتنی بر جامعه باشد. برخی از افراد ترجیح می دهند از دارو استفاده نکنند یا فقط دارو مصرف کنند، اگرچه اکثر متخصصان موافقند که ترکیبی از دارو و گفتاردرمانی کارآمدترین روش درمانی است.

اختلال استرس حاد چیست؟

اختلال استرس حاد در مقابل شباهت ها و تفاوت های PTSD

اختلال استرس حاد، که ASD نیز نامیده می شود، بیشتر شبیه یک اختلال اضطرابی است تا یک اختلال افسردگی  اگر چه – مانند PTSD – شامل برخی از علائم هر دو اختلال شناخته شده تر است. نمونه هایی از این علائم شامل حملات اضطرابی، انزوا و احساس افسردگی یا بی تفاوتی است. اختلال استرس حاد در مقابل شباهت ها و تفاوت های PTSD به موراد مختلفی می پردازد.

جداسازی را چگونه تعریف می کنند؟

به مجموعه ای از علائم که به نظر می رسد نسبتاً مختص ASD است، جداسازی نامیده می شود. این می تواند شامل بی تفاوتی، فراموشی یا داشتن احساساتی باشد که فرد مبتلا آن را درک نمی کند یا با آن همذات پنداری نمی کند. این ها علائمی هستند که از نظر احساسی فرد را از استرس رویداد دور می کنند، اما همچنین ممکن است مانع موفقیت آمیز آن ها در رویداد به شیوه ای عملاً مولد و از نظر احساسی سالم شوند. اگر فردی عناصر رویداد را فراموش کند، کار کردن با آن رویداد را دشوارتر می کند. اگر آن ها احساساتی داشته باشند که آن ها را احساسات خود نمی دانند، نمی توانند به طور معنی داری با این احساسات مقابله کنند که می تواند تصمیم گیری و درمان را دشوارتر کند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

ASD، مانند PTSD، می تواند با داروها، گفتگو درمانی یا ترکیبی از هر دو درمان شود. همچنین مشابه، روش دقیق درمان می تواند بر اساس فرد، علائم، تیم بهداشتی و سایر شرایط سلامتی متفاوت باشد. مجدداً، دارو درمانی و گفتگو درمانی را می توان هر دو به تنهایی یا با هم استفاده کرد، اما به نظر می رسد که با هم موثرترین باشند.

شباهت ها: علل و علائم

علل PTSD و افسردگی تقریباً یکسان هستند. رویدادهای تغییر دهنده زندگی و اغلب تهدید کننده زندگی آن ها را به وجود می آورد. در بیشتر موارد، علائم نیز یکسان است. این امر به ویژه در مورد حملات پانیک و توسعه بالقوه فوبیا صادق است. اگر در مورد ASD یا PTSD سوالی دارید، همین امروز از متخصص حرفه ای دارای مجوز بهداشت روان بپرسید.

تفاوت ها: داروها

PTSD و ASD هر دو را می توان از طریق دارو درمان کرد، هرچند، داروها می توانند بر اساس علائم، ترجیحات بیمار و سایر شرایط یا شرایط قبلی آن ها تغییر کنند. تفاوت در داروهایی است که معمولاً استفاده می شود و مدت زمانی که معمولاً برای آن ها تجویز می شود.

PTSD ممکن است با یک خط دارویی معین درمان شود

داروهای بازدارنده بازجذب سروتونین یا به اختصار SSRIs نامیده می شوند. این خط از داروها برای درمان اضطراب و افسردگی استفاده می شود. بنابراین منطقی است که از آن ها برای درمان PTSD استفاده شود. اغلب شامل علائم هر دو بیماری دیگر است. آن ها با جلوگیری از حذف یک انتقال دهنده عصبی آرام بخش به نام سروتونین قبل از اینکه سلول های گیرنده در مغز فرصتی برای استفاده صحیح از آن داشته باشند، عمل می کنند. بزرگترین عامل تعیین کننده در مورد داروهای PTSD مربوط به شدت PTSD است. بسته به فرد و سایر روش های درمانی، داروهای PTSD ممکن است هفته ها، ماه ها یا حتی سال ها تجویز شوند.

ASD ممکن است با SSRI ها درمان شود

اختلال استرس حاد در مقابل شباهت ها و تفاوت های PTSD

از طرف دیگر، ASD ممکن است با SSRI ها درمان شود. اگر چه آن ها اغلب با دسته دیگری از داروها به نام مسدود کننده های بتا درمان می شوند. مسدود کننده های بتا از تحریک بیش از حد مغز توسط مواد شیمیایی که بدن در واکنش به استرس ترشح می کند، جلوگیری می کند. داروهای تجویز شده برای PTSD معمولاً به طور منظم در یک دوره طولانی مصرف می شوند. در حالی که داروهای تجویز شده برای ASD معمولاً برای یک دوره کوتاه مدت ارائه می شوند. فقط زمانی باید مصرف شوند که علائم به ویژه مشکل ساز باشند.

شباهت ها: گفتاردرمانی

گفتگو درمانی یک اصطلاح چتر برای تعداد زیادی از جلسات درمانی و مشاوره عموماً یک به یک است. اگر چه مشاوران و درمانگران مختلف ترجیحات خود را دارند و رویکردهای مختلف می تواند برای افراد مختلف با علائم مختلف کمابیش مفید باشد. در نتیجه، بررسی گزینه های مختلف درمانی و حتی درمانگران یا مشاوران مختلف برای یافتن تناسب مناسب بسیار مهم است.

نکته مهم مرتبط با اختلال استرس حاد در مقابل شباهت ها و تفاوت های PTSD

در هر دو مورد ASD و PTSD، درمانگر یا مشاور به احتمال زیاد ابتدا بر کنترل علائم تمرکز می کند. سپس به تجهیز بیمار با ابزارهای احساسی که می توانند برای کنترل احساسات و علائم خود در طول راه استفاده کنند، می پردازد.

 

منابع
betterhelp.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا