حمله PTSD، دانستن علائم و نشانه ها

در دنیایی که زندگی می کنیم اختلالات بسیار زیادی وجود دارند. اختلالات انواع مختلفی دارد. یکی از این اختلالات استرس است. استرس ممکن است در هر فردی به وجود بیاید. در دنیایی که زندگی می کنیم استرس شایع ترین مشکلاتی است که برای افراد به وجود می‌آید. در مقاله های قبل در ارتباط با استرس و تاثیرات آن بر بدن صحبت کردیم. استرس تا میزان نورمال برای بدن مفید است. حال اگر این استرس بیش از حد شود خطرناک است. استرس بیش از حد ممکن است به اضطراب و افسردگی تبدیل شود. در ادامه می خواهیم ببینیم حمله PTSD، دانستن علائم و نشانه ها چگونه است.

در مقاله های قبل در ارتباط با PTSD و انواع آن صحبت کردیم. همه ما می دانیم که استرس یکی از شایع ترین مشکلاتی است که برا همه افراد به وجود آمده است. استرس در زندگی تا حدودی باعث پیشرفت است. حال اگر این استرس بیشتر از حد معمول باشد آسیب زا خواهد بود. در واقع شما در هر کاری اگر بیش از حد بخواهید آن را تکرار کنید روزی شما را آزار می دهد. استرس انواع مختلفی دارد. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با حمله PTSD، دانستن علائم و نشانه ها صحبت کنیم.

اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) و تاریخچه های تاریخ جنگ

حمله PTSD، دانستن علائم و نشانه ها | مرکز مشاوره همکده

اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) هنگامی که به تاریخچه های تاریخ جنگ منتقل شد و یک طاعون خاص برای افرادی بود که در جنگ بوده اند یا در آن جنگیده اند، یک مشکل فزاینده است و مشکلی است که نیازی به سابقه خدمت سربازی یا حضور در آن ندارد. در عوض، PTSD به عنوان موضوعی که بزرگسالان و کودکان را آزار می دهد، شناخته می شود، از جمله علل مختلفی از یک واقعه آسیب زا که تقریباً همه تشخیص داده اند (به عنوان مثال دیدن مرگ عزیزی)، تا یک واقعه آسیب زای پنهان تر، مانند یک مورد خودشیفتگی سو استفاده کردن.

نکته ای در ارتباط با حمله PTSD، دانستن علائم و نشانه ها

صرف نظر از ماشه دقیق یا رویداد آسیب زا در هسته PTSD، اختلال استرس پس از سانحه نوعی اختلال قابل درمان است و افرادی که تشخیص داده شده اند در تجربه خود تنها نیستند.

اختلال استرس پس از سانحه در افراد مختلف چیست؟

اختلال استرس پس از سانحه نوعی اختلال اضطرابی است که در نتیجه یک واقعه آسیب زا ایجاد می شود. این می تواند یک اختلال منحصر به فرد باشد، زیرا ممکن است بلافاصله علائمی از خود نشان ندهد، اما ممکن است با تاخیر شروع شود. در برخی موارد، یک رویداد آسیب زا باعث بروز سریع علائم می شود. در حالی که شناخته شده ترین دلایل اختلال استرس پس از سانحه شامل جنگ، خشونت شدید، بلایای طبیعی و حوادث مرگبار یا بسیار مضر است، این ها تنها علل شناخته شده PTSD نیستند. PTSD می تواند در نتیجه هر واقعه آسیب زا ایجاد شود، گر چه خشونت شایعترین علت آن است.

اختلال استرس پس از سانحه یک اختلال شخصیت نیست

اختلال استرس پس از سانحه یک اختلال شخصیت نیست، بلکه یک اختلال اضطرابی است. PTSD می تواند تنها تشخیص باشد، یا PTSD را می توان در PTSD پیچیده طبقه بندی کرد، که در آن یک واقعه آسیب زا یک بار اتفاق نمی افتد، بلکه یک منبع تروما به طور منظم یا مداوم است. اگر چه اختلال استرس پس از سانحه پیچیده در حال حاضر تشخیص خود را در DSM ندارد، اما به طور فزاینده ای به عنوان تظاهرات بالقوه اختلال استرس پس از سانحه شناخته می شود.

اختلال استرس پس از سانحه معمولاً با رویکرد چند لایه ای درمان می شود

در هر صورت، اختلال استرس پس از سانحه معمولاً با رویکرد چند لایه ای درمان می شود، شامل گفتگو یا تروما درمانی، دارو و تغییر در شیوه زندگی، همه این ها می تواند به تخفیف علائم کمک کند و با برخی از تسکین علائم PTSD، تشخیص PTSD را در افراد ایجاد کند. و مسائل مربوط به تشخیص، از جمله دشواری در کار، مدرسه و روابط. واقعه آسیب زا تنها جنبه بیماری نیست که نیاز به درمان دارد. بدن انسان در پاسخ به اختلال استرس پس از سانحه تعداد بی شماری از مسائل را ایجاد می کند و این مسائل نیز ممکن است نیاز به مداخله داشته باشد.

علائم اختلال استرس پس از سانحه

حمله PTSD، دانستن علائم و نشانه ها | مرکز مشاوره همکده

علائم اختلال استرس پس از سانحه بسیار زیاد است و این اختلال برای هر فرد مبتلا متفاوت به نظر می رسد. همانطور که گفته شد، خوشه هایی از علائم PTSD وجود دارد که به طور مداوم در افراد مبتلا به این اختلال بروز می کند و این علائم PTSD شامل موارد زیر است:

افکار سرزده و حمله PTSD، دانستن علائم و نشانه ها

افکار سرزده با فلاش بک یا تمرکز کنترل نشده روی احساسات، احساسات یا تصاویر ناخوشایند مشخص می شوند. این افکار ممکن است به طور خاص بر روی یک واقعه آسیب زا متمرکز شود که باعث بروز این اختلال شده است (به عنوان مثال صحنه یک تصادف رانندگی)، یا ممکن است ترس یا نگرانی دیگری داشته باشد.

رفتار اجتنابی

افراد مبتلا به PTSD ممکن است احساس کنند که باید از مکان ها ، افکار یا افراد خاصی پرهیز کنند. به عنوان مثال شخصی که در خانه خود مورد تعرض قرار گرفت، ممکن است برای زندگی در آن فضا تلاش کند. کسی که مسخره شد ممکن است اجباری از خیابانی که در آن واقعه آسیب زا را تجربه کرده اند اجتناب کند. برخی از افراد مبتلا به PTSD حتی ممکن است از برخی آهنگ ها، موضوعات مکالمه یا سایت های خبری به عنوان وسیله ای برای کنار آمدن اجتناب کنند.

رفتار واکنشی

رفتار واکنشی به عنوان هر نوع رفتاری که شامل انفجارهای اجباری یا کنترل نشده باشد توصیف می شود. این بسته به واقعه آسیب زا که قبل از PTSD رخ داده متفاوت به نظر می رسد اما می تواند شامل مواردی مانند عصبانیت انفجاری، ترس بی دلیل، عدم توانایی در استراحت، یا افزایش واکنش ترسناک باشد.

افزایش علائم برانگیختگی (تحریک بیش از حد) در  افراد مبتلا به PTSD

به طور مشابه، افراد مبتلا به PTSD ممکن است علائم تحریک شدیدی داشته باشند. این افراد ممکن است در زندگی روزمره بخاطر خواب، استراحت یا عملکرد خود به سختی تلاش کنند، به دلیل حالت بیش فعالی، که در آن حتی یک صدای کوچک احساس کر می کند، یا یک حرکت ساده احساس تهدید می کند.

احساسات منفی غیر مشخصه

شاید یکی از رایج ترین علائم PTSD که نادیده گرفته می شود، احساس عمومی ناراحتی یا کسالت است. احساسات منفی ممکن است به صورت عزت نفس پایین، احساس ناامیدی یا ناامیدی یا احساس “حساسیت شدید” یا انتقاد شدید باشد. این یکی از موراد حمله PTSD، دانستن علائم و نشانه ها است.

حملات PTSD

حمله PTSD، دانستن علائم و نشانه ها | مرکز مشاوره همکده

علائم PTSD در طی حملات PTSD وجود دارد، اما حمله یک موجود متمایز است زیرا “حمله” شدید و طاقت فرسایی از PTSD و علائم وحشت عمومی است. این نوع حملات وقتی بدون PTSD تجربه شوند، معمولاً “حملات اضطرابی” یا “حملات هراس” نامیده می شوند. علائم حمله ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • حالت تهوع
  • احساس تنگی نفس
  • قلب تند
  • احساس عدم کنترل (از نظر روحی یا جسمی)
  • احساس اینکه می خواهید بمیرید
  • سرگیجه
  • تعریق
  • لرز

نکته ای در ارتباط با حمله PTSD، دانستن علائم و نشانه ها

علائم حمله هراس می تواند علائم بسیاری از بیماری های دیگر را تقلید کند، از جمله حمله آسم، حمله قلبی یا سکته مغزی، که باعث ناراحتی اضافی در افراد مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه می شود.

حملات PTSD، خود ممکن است باعث تشدید PTSD شود

حملات PTSD، خود ممکن است باعث تشدید PTSD شود، زیرا آن ها لایه جدیدی از ترس و نگرانی را ایجاد می کنند و ممکن است به افراد مبتلا به PTSD احساس کنند که برای بیرون رفتن یا انجام کارهای روزمره ایمن نیستند. اگرچه این حملات معمولاً طولانی نیستند – از چند دقیقه تا چند ساعت – اما هر بار که رخ می دهد ممکن است طاقت فرسا و ترسناک باشد و ممکن است مراحل درمانی دیگری را نیز لازم داشته باشد، زیرا حملات در ابتدای شروع بیماری نیستند. اختلال استرس می تواند آسیب زا باشد.

چه تفاوتی بین علائم PTSD و حمله وجود دارد؟

علائم PTSD در حال انجام است، در حالی که حمله یک مسئله خاص و حاد است ، که ممکن است برای یک فرد مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه وجود داشته باشد. حملات PTSD می تواند علائم حملات هراس را منعکس کند و در نتیجه، ممکن است شبیه حمله قلبی، حمله آسم یا نگرانی های دیگر از نظر بیولوژیکی باشد. بیشترین تفاوت بین حمله و علائم PTSD در طول مدت است: علائم PTSD بوجود می آیند و ادامه می یابند، در حالی که حمله معمولاً به چند دقیقه یا چند ساعت محدود می شود. با این حال، اثرات هر دو دردناک است و می تواند باعث پریشانی قابل توجه شود.

نکته مهم حمله PTSD، دانستن علائم و نشانه ها

حمله PTSD، دانستن علائم و نشانه ها | مرکز مشاوره همکده

با این وجود، حملات وحشت همراه با تشخیص PTSD غیر معمول نیست و درمان اختلال استرس پس از سانحه ممکن است شامل درمان حملات اضطرابی باشد. مراحل درمانی دیگری نیز می تواند انجام شود، مانند یادگیری چگونگی تشخیص حمله و چگونگی باقی ماندن و آگاهی از آن برای مدت زمان حمله.

 

منابع
betterhelp.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا