نشانه‌های آزار و اذیت در کودک (و این که به کسی نمی‌گوید)

آزار و اذیت در کودک فرآیندی است که متاسفانه با شدت زیادی در حال انجام است. در مقاله های قبل گفتیم که قلدری چه آسیب های روانی برای افراد به همراه دارد. همه مردم فکر می کنند که قلدری ها فقط در مدارس یا در بچگی اتفاق می افتاد. در صورتی که گاهی اوقات قلدری فقط دعوا کردن در سن کودکی نیست. همیشه ما فکر می کنیم که قلدری در بین کودکان و نوجوانان اتفاق می افتد. اما این فرآیند ممکن است در بزرگسالان نیز اتفاق بیفتد. در دنیایی که زندگی می کنیم اختلالات روانی بسیاری وجود دارد. برخی از این اختلالات روانی را ممکن است بشانسید.

اختلالات روانی انواع مختلفی دارند. یکی از این اختلالات قلدری است. قلدری در سراسر جامعه موضوع امروز ما است. عصبانیت اگر ادامه داشته باشد می تواند آسیب های زیادی به افراد برسانند. یکی از این آسیب ها می تواند مشکلات روانی باشد. عصبانیت می توان از طریق راه های مختلفی حل شود. در ادامه می خواهیم ببینیم که نشانه‌های آزار و اذیت در کودک (و این که به کسی نمی‌گوید) چگونه است؟

تمرینات روانشناسی برای کنترل آزار و اذیت در کودک در دیگران

برای مثال ممکن است یک روان شناس برای یک فرد راه های مختلفی مثل تمرین با خود یا استفاده از وسایل مخصوص برای کاهش عصبانیت استفاده کند. تمامی اختلالات روانی قابل حل است. برای مثال در یک فرد عصبانیت فقط در زمان های اتفاقات ناگوار ایجاد می شود. در افراد دیگر ممکن است این عصبانیت به شیوه های دیگری ایجاد شود. برای مثال ممکن است فرد در تمام مدت عصبانیت را داشته باشد. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با نشانه‌های آزار و اذیت در کودک (و این که به کسی نمی‌گوید) صحبت کنیم.

رفتارهایی که نشان دهنده ایجاد آزار و اذیت در کودک است

هیچ چیز بدتر از ایجاد قلدری در دیگران نیست. آن شخص دوست دارد دیگران را با آسیب های مختلف بترساند. در حالی که به طور کلی قلدری به عنوان یک کودک در زمین بازی تصور می شود، یک قلدر می تواند فردی در هر سنی باشد. به گفته موسسه ملی بهداشت، قلدری در محل کار می تواند از طریق اینترنت یا شخصا انجام شود. فرض کنید در دفتری با شخصی کار می کنید که سال ها آنجا در حال فعالیت است. شما به عنوان یک شخص حرفه ای در آینده در نظر گرفته می شوید و شرکتی شما را برای مدیریت آماده می کند. او ممکن است به دلیل موقعیت شما احساس خطر کند، بنابراین از تاکتیک‌های صمیمیت  استفاده می‌کند تا شما را از آن حالت بیرون بکشد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

باید به یاد داشته باشید که ناامنی های این شخص در موقعیت هایی مانند این ظاهر می شود. درست مانند بچه هایی که در زمین بازی هستند، آن‌ها با ایجاد قلدری در دیگران یا شما احساس بهتر یا انتقادپذیری بیشتری برای خود ایجاد می کنند. متأسفانه، همه موارد قلدری آنقدر آشکار نیستند، و شما باید حواس دقیقی داشته باشید تا تشخیص دهید چه کسی زورگو است و چه کسی دوست شماست.

چند رفتاری که نشان دهنده ایجاد آزار و اذیت در کودک است

خوشبختانه، برخی از رفتارها یا عادات خاص نشان می دهد ایجاد قلدری در دیگران وجود دارد. با استفاده از فهرست زیر می‌توانید به سرعت تشخیص دهید که چه زمانی کسی قصد دارد شما را بترساند یا دستکاری کند. در این‌جا برترین رفتارهای قلدرها لیان خواهد است.

باج گیری امری عادی است

یکی از رایج ترین تاکتیک هایی که یک قلدر استفاده می کند، باج گیری است. ممکن است از آن برای واداری شما به انجام کاری که می خواهند استفاده کنند. به عنوان مثال، اگر آن‌ها بدانند که شما شخص دیگری را برای شما آماده کردید، ممکن است از آن علیه شما استفاده کنند. این غیر معمول نیست که این شخص به شما بگوید که باید ناهار او را برای یک هفته بخرید، وگرنه آن‌ها قلدری می کنند. بله، این عمل کاملاً کودکانه به نظر می رسد، اما اینگونه است که قلدرها کار خود را انجام می دهند. آن‌ها از هر اطلاعاتی که در مورد شما می دانند به نفع خود استفاده خواهند کرد.

آزار و اذیت در کودک و دروغ گفتن طبیعی است

برای انجام برخی از کارهای بدی که این فرد انجام می دهد، باید دروغگوی خوبی باشد. لطفاً هیچ چیزی را از زبان آن‌ها باور نکنید زیرا آن‌ها فقط می خواهند شما بدانید. مراقب باشید هر چیزی را به آن‌ها بگویید زیرا می توانند به حقایق شما اضافه کنند یا از آن حذف کنند تا کاملاً نادرست باشد.

در مورد گذشته خود صحبت نمی کنند

یکی دیگر از ویژگی‌های جالب کسی که عاشق ایجاد قلدری در دیگران است این است که می‌خواهد همه چیز را درباره شما بداند. اما درباره خود به شما چیزی نمی‌گوید. آن‌ها ممکن است به شما مراجعه کنند و اطلاعاتی در مورد زندگی شما بخواهند.  مراقب باشید که آن‌چه به آن‌ها می گویید می تواند علیه شما مورد استفاده قرار گیرد. علاوه بر این، آن‌ها نمی خواهند در مورد گذشته خود صحبت کنند زیرا بسیار دردناک است. در بیشتر موارد، با سوء استفاده یا بی توجهی مواجه می شوید که باعث آسیب روانی آن‌ها است.

سعی می کند شما را گیج کند

یکی از تاکتیک‌های آزار و اذیت در کودک این است که سعی می‌کنند شما را با اطلاعات بیش از حد گیج کنند. به عنوان مثال، فرض کنید ماشین شما مشکل دارد و به یک مکانیک نیاز دارید. آن‌ها ممکن است شروع به استفاده از تمام این نکات تعمیر خودرو کنند تا دانش خود را در این زمینه نشان دهند. هدف این است که خودشان را دانا جلوه دهند و باعث شوند شما در حضور آن‌ها احساس بی اهمیتی کنید. آن‌ها می‌خواهند ظاهراً از همه چیز آگاه به نظر برسند، بنابراین همه نوع اطلاعات را در مورد ماشین‌ها و تعمیرات منتشر می‌کنند، خواه درست باشد یا نه.

احساسات منفی را نشان می دهد

یک کاری که فرآیند آزار و اذیت در کودک همیشه انجام می دهد چیست؟ آن‌ها می خواهند بهتر از دیگران باشند. این شخص ممکن است با افزایش تن صدای خود به طور پرخاشگرانه کاری کند تا همه بتوانند آن‌چه را که می‌گوید بشنوند. هر چه صدای آن‌ها بلندتر باشد، مردم از حضور آن‌ها بیشتر می ترسند. رفتارهایی که می‌بینید چیزی نیست جز کسی که از شما می‌خواهد مطابق خواسته‌هایش باشید، اما شما نباید آن را قبول کنید.

نشانه‌های آزار و اذیت در کودک (و این که به کسی نمی‌گوید)

آیا فرزند شما توسط دیگران مورد آزار و اذیت قرار می گیرد؟ در سال 2005، فدرال شروع به جمع آوری آمار کرد که میزان قلدری حدود 28 درصد بود. از هر ده کودک، سه نفر به مدرسه می‌رفتند که می‌دانستند مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند، حتی از نظر جسمی آسیب می‌بینند. در جامعه متمدن باید این میزان را کاملاً غیرقابل قبول دانست. برای یک آمار نگران کننده دیگر آمادگی دارید؟ 64 درصد از انواع آزار و اذیت در کودک توسط آن‌ها گزارش نمی شوند.

چند نشانه آزار و اذیت در کودک

در این مقاله، ما چند نشانه آزار و اذیت در کودک و آنچه را که می توان برای تشویق کودک به صحبت  انجام داد، مورد بحث قرار دادیم. علاوه بر این، ما منابعی را برای کمک به مشکل ارائه خواهیم کرد.

تغییر در رفتار یا شخصیت

قلدری می تواند برای عزت نفس کودک مخرب باشد. مشاهده تغییرات ناگهانی یا رفتاری و شخصیتی ممکن است در ابتدا دشوار باشد. اما با ادامه آزار و اذیت در کودک به تدریج این تغییرات آشکارتر می شود. به محض آشکاری این تغییرات، باید تلاش کرد و به ریشه موضوع پرداخت.

صدمات غیرقابل توضیح

در موارد آزار و اذیت در کودک، او ممکن است آسیب هایی را نشان دهد که نمی توانند توضیح دهند. کبودی ها و نواحی متورم از شایع ترین انواع آسیب ها هستند. قلدرها معمولاً به دلیل ترس از دیگران از نشان دادن ناحیه صورت اجتناب می کنند. در عوض روی تنه و پاها تمرکز کنید. کودکی که نمی تواند یک آسیب را توضیح دهد، ممکن است از طرف همسالان خود آسیب فیزیکی ببیند.

عدم تمایل به رفتن به مدرسه

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) موارد زیر را در بررسی ملی رفتار خطرآفرین جوانان (YRBS) در سال 2013 گزارش کردند:

– 21 درصد از بچه های دبیرستانی به دلیل قلدری مدرسه را از دست دادند.

– 11 درصد از افراد در مدرسه به دلیل آزار و اذیت غیبت می کنند.

نکته

نه تنها کودکان در زمان حضور در مدرسه در معرض آزار و اذیت حضوری قرار می‌گیرند، بلکه پس از بیرون رفتن از کلاس نیز به پایان نمی‌رسد. با توجه به رشد سریع رسانه های اجتماعی، آن‌ها بازخورد منفی در فیس بوک، اینستاگرام و سایر پلتفرم های اجتماعی دریافت می کنند.

مشکل در مطالعه و آزار و اذیت در کودک

جای تعجب نیست که قلدری بر مشارکت کودک با تکالیف مدرسه تأثیر منفی می گذارد. کمبود زمان مطالعه با کاهش پیشرفت تحصیلی مرتبط است.

متأسفانه، این روند بدتر می‌شود، زیرا بچه‌ها فناوری زیادی در دسترس دارند. آن‌ها به احتمال زیاد از رایانه یا دستگاه تلفن همراه به عنوان وسیله ای برای «فرار» استفاده می کنند تا اینکه از آن‌ها برای اهداف یادگیری استفاده کنند.

تغییر در عادات غذایی

دانا تامپسون، یک متخصص تغذیه ثبت شده در گلندیل، آریزونا، مثالی از اینکه چگونه قلدری می تواند عادات غذایی کودک را تغییر دهد، ارائه می دهد:

او ادامه می‌دهد: «یکی از مواردی که گزارش می‌شود میزان قابل توجهی از فشار همسالان است. «دختران از ترس طرد شدگی توسط  دیگران از خوردن ناهار خودداری می‌کنند.» پسران نیز در این زمینه با فشار مواجه هستند اما به میزان کمتر. علاوه بر این، قلدری خطر اضطراب و افسردگی کودک را افزایش می دهد. دو وضعیت مرتبط با “الگوهای غذایی نامنظم”.

کاهش عملکرد تحصیلی

یکی از پیامدهای غم انگیز آزار و اذیت در کودک این است که کودک توانایی های بالقوه خود را برآورده نمی کند. مدرسه باید مکانی برای یادگیری و پیشرفت باشد. کودکانی که مورد آزار و اذیت قرار می گیرند، مدرسه را با این دید نمی بینند. در عوض، آن‌ها آن را مکانی برای اجتناب می دانند.

عملکرد ضعیف تحصیلی بیشتر عزت نفس کودک را مختل می کند و ممکن است انتخاب های زندگی او را تغییر دهد. اگر کودکی کمتر از توانایی های خود عمل می کند، بررسی جدی لازم است.

عادات خود ویرانگری و آزار و اذیت در کودک

همانطور که در بالا گفته شد، قلدری می تواند به سلامت روان کودک آسیب برساند. در موارد سوء استفاده، هرچه بیشتر ادامه یابد، پیامد سلامت روان بدتر می شود.

قلدری طولانی مدت یک کودک در زمانی که مغز به سرعت در حال رشد است، شیمی مغز آن‌ها را تغییر می دهد. اثرات منفی این تغییر شناختی در آمار سوء مصرف الکل و مواد مخدر و میزان خودآزاری یا خودکشی آشکار می شود.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا