معیارهای صحیح انتخاب همسر

انتخاب همسر یکی از مراحل حساس و بسیار مهم زندگی هر فردی است، تصمیمی که می تواند آینده ما، فرزندانمان، احساس رضایت ما از زندگی و پیشرفتمان را تحت تاثیر قرار دهد. همه ما به دنبال یافتن شریک مناسب خود هستیم تا در کنار او احساس آرامش و خوشبختی کنیم و برای خود، همسرمان و آینده مشترک خود رویاهایی در ذهن داریم، اما برای پیدا کردن آن نیاز به صرف وقت، کنار گذاشتن احساسات و بررسی منطقی فرد مقابلمان داریم. از این رو بسیار ضروریست که ما ابتدا شناخت و آگاهی کامل از خود، نیازها، اهدافمان برای زندگی و آینده داشته باشیم و بر اساس آن معیارهای صحیح انتخاب همسر را تهیه کنیم، با ما همراه باشید تا به مواردی که برای انتخاب همسر باید توجه کنیم بیشتر آشنا شویم.

با برخی معیارهای صحیح انتبا برخی معیارهای صحیح انتخاب همسر آشنا شویدخاب همسر آشنا شوید

معیارهای صحیح انتخاب همسر: اعتقادات مذهبی

یکسان بودن باورها و اعتقادات مذهبی یکی از معیارهای مهم برای انتخاب همسر است، در واقع بسیار مهم است که هر دو نفر دیدگاه نزدیکی به انجام فرائض دینی، حجاب و تعریف دین داشته باشند، اختلاف نظر در مورد این موارد شاید در کوتاه مدت به خاطر هیجانات اولیه قابل چشم‌پوشی باشد و یا یکدیگر را با دیدگاه و خواسته طرف مقابل هماهنگ کنیم، اما مطمئنا بعد از اینکه هیجانات اولیه فروکش کرد، هر کدام از طرفین کم‌کم به نوع پوشش و اعتقادات مذهبی خود باز می‌گردند و بر سر اختلاف نظر خود در این مورد دچار چالش و کشمکش خواهند شد.

معیارهای صحیح انتخاب همسر: اخلاق

عوامل اخلاقی و روانی نقش زیادی در زندگی فردی و اجتماعی دارند. انسان با اخلاق خوب، محبت دیگران را به سمت خود جلب می‌کند و باعث تداوم روابط اجتماعی خود می‌شود. همه ما دوست داریم دوستانمان را از میان افرادی انتخاب کنیم که اخلاق خوبی دارند.

اخلاق در واقع شامل صداقت و راستگویی، مهربانی، گذشت و فداکاری، پایبندی به تعهدات و عدم خیانت به همسر، قدردانی از زحمات همسر و دیگران، خوش زبانی، داشتن نگاه مثبت به زندگی، گشاده‌رویی، حوصله و بردباری، صمیمیت و دلسوزی، اعتماد و اطمینان به دیگران و عدم بدبینی، حس همکاری در انجام کارها، سازگاری (مخصوصا هنگام ایجاد مشکل در خانواده، تغییرات ناگهانی در زندگی مانند تغییر محل سکونت، بیکاری همسر و کم شدن درآمد خانواده)، احساس مسئولیت نسبت به تمام امور زندگی مشترک، انعطاف پذیری در هنگام بیان نظرات و خواسته‌های متفاوت طرف مقابل است. داشتن این ویژگی‌های اخلاقی و تفاهم در آنها می‌تواند موجب استحکام خانواده و احساس رضایت بیشتر زوجین شود.

معیارهای صحیح انتخاب همسر: تناسب خانوادگی

زمانی که فردی با شخص دیگر ازدواج می‌کند در حقیقت باعث پیوند دو خانواده با یکدیگر می‌شوند، به همین دلیل باید دو خانواده با هم تناسب داشته و از یک سنخ باشند، در زمان انتخاب همسر گفته من قصد دارم با خود شخص زندگی کنم و با خانواده او کاری ندارم اشتباه است، زیرا این فرد از همان خانواده به عبارت دیگر شاخه‌ای از همان درخت است و مسلم است که بسیاری از صفات اخلاقی، رفتاری، عقلی آن خانواده بوسیله تربیت او، وراثت و محیطی که در آن رشد پیدا کرده است به او منتقل شده است.

در هنگام ازدواج باید ارزش‌های درون خانواده خود و او را بررسی کنید در صورتی که این تناسب داشته باشند زندگی آرام‌تری را خواهید داشت برای مثال اگر در خانواده شما داشتن حجاب یک ارزش محسوب می‌شود در مقابل برای خانواده همسر ضد ارزش نباشد.

با برخی معیارهای صحیح انتخاب همسر آشنا شوید | مرکز مشاوره همکده

معیارهای صحیح انتخاب همسر: تناسب اجتماعی

در تناسب اجتماعی با توجه به اینکه خانواده‌ها در چه جایگاهی هستند، رفت و آمدهای خانوادگی آن‌ها، شهرت و رفتار اجتماعی و … در نظر گرفته می‌شود، اگر تفاوت زیادی در این مورد باهم داشته باشند احتمال اختلاف در بین آن‌ها بیشتر می‌شود، برای مثال اگر در یک خانواده دختر لوس، سبک و با رفتارهای زننده بوده ولی مرد باوقار و سنگین باشد،  تحمل کردن رفتار اجتماعی دختر برای مرد مشکل خواهد بود.

سلامت جسمی

با برخی معیارهای صحیح انتخاب همسر آشنا شوید

سلامت جسمی برای ازدواج  برای هر یک از زوجین بسیار اهمیت دارد، اگر یکی از طرفین دارای بیماری جسمی خاصی است، حتما باید بعد از 3 الی 4 جلسه آشنایی، این موضوع را مطرح کند، خصوصا اگر دچار بیماری واگیردار و یا بیماری است که احتمال دارد روی فعالیت جنسی او تاثیر بگذارد (مانند دیابت) و یا بیماری که به مرور در حال رشد است و ممکن است طی چند سال آینده او را در بسیاری از فعالیت‌های شخصی و فردی محدود و نیازمند مراقبت توسط همسر کند (مانند ام اس).

فرد مقابل حق دارد که بداند با شما ممکن است دچار چه فراز و نشیب‌هایی شود و در آن صورت می‌تواند خود تصمیم بگیرد که با آگاهی از شرایط خاص شما آیا مایل به پذیرش این قضیه و تشکیل زندگی با شما هست یا خیر؟!

سلامت روانی

با برخی معیارهای صحیح انتخاب همسر آشنا شوید

سلامت روانی هم مانند سلامت جسمی از مسائل مهم ازدواج سالم است . اگر شما تحت نظر روانشناس یا روانپزشک هستید، حتما صبر کنید تا مشکل شخصی و روانی شما کامل حل شود. و حداقل 6 ماه از آن بگذرد، سپس تصمیم به ازدواج بگیرید.

اگر شما در حال حاضر دوره‌ی افسردگی را سپری می‌کنید، اضطراب و استرس زیادی را در زندگی خود تجربه می‌کنید. اگر به هر دلیل دیگری الان به جلسات درمانی می‌‎روید مطمئنا این زمان نمی‌تواند برای ازدواج شما یا تصمیم‌گیری برای این موضوع مناسب باشد. شما در حال تجربه کردن تنش‌هایی زندگی هستید و حال شما یقینا تحت تاثیر آن قرار دارد. شرایط روحی‌ شما یک روند نسبتا ثابت و آرامی را طی نمی‌کند.

نکته قابل توجه

ممکن است هدف شما از ازدواج یا انتخاب فرد مورد نظرتان نیز صرفا تحت تاثیر حال الان شما باشد. شما چون در حال گذراندن دوره‌ای از افسردگی هستید به خاطر نیازتان به حال خوب، فکر می‌کنید اگر ازدواج کنید بهتر می‌شوید. یا به خاطر اضطرابتان، می‌خواهید این حس خود را با جایگزین کردن فرد دیگری بهبود دهید.

تمام این موارد می‌تواند باعث انتخاب اشتباه و در واقع هدف اشتباهی برای ازدواج شما شود.  و  اجازه ندهد که در کنار یکدیگر روزهای خوب و آرامی را سپری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا