طلاق عاطفی و خطرات آن را جدی بگیرید

طلاق عاطفی روالی است که برخی زوج‌ها وقتی متوجه می‌شوند ازدواج سلامت آن‌ها را به نوعی تهدید می‌کند انتخاب می‌نمایند. وقتی از نظر عاطفی از همسر خود جدا می‌شوید در واقع احساسات خود را از این پیوند ازدواج خارج کرده‌اید. برای برخی زوج‌ها این اتفاق قبل از جدایی واقعی پیش می‌آید و برای برخی دیگر این حالت تا بعد از روال طلاق دیده نخواهد شد. طلاق عاطفی و خطرات آن را جدی بگیرید.

بیشتر طلاق‌ ها یک‌ طرفه هستند. به ندرت پیش می‌آید زوجی نشسته و با هم تصمیم به جدایی بگیرند.

اغلب زوجی که در حال حاضر خود را از نظر عاطفی از رابطه ازدواج جدا کرده، خواهان طلاق است. این زوج به نوعی وارد طلاق عاطفی شده و حالا می‌خواهد از نظر قانونی نیز از همسر خود جدا شود.

بسیاری از زوج‌ها قبل از اینکه نتیجه بگیرند طلاق راه‌حل مشکلات زناشویی آن‌هاست یا اینکه حس واقعی خود را درک کنند، سال‌ها با این حس جدایی عاطفی دست‌ و پنجه نرم می‌کنند. زوجی که جدایی عاطفی را انتخاب کرده است به دلایل مختلفی حس می‌کند از لحاظ احساسی از همسر خود جدا شده است. اغلب جدایی عاطفی از ازدواج و همسر، راهی برای بیان حسی است که فرد دارد. او فکر می‌کند این ازدواج دیگر برای او امن نبوده یا رابطه‌ی آن‌ها به او آسیب می‌زند و می‌خواهد با این جدایی به نوعی محدودیت‌هایی برای همسر خود ایجاد کند.

طلاق عاطفی از همسر ، کمک می کند وقتی فرد با شرایطی رو به رو شد که حس کرد نیاز به توجه احساسی خاصی دارد، از نظر روانی حس کامل بودن داشته باشد.

در اصل طلاق عاطفی برای برخی افراد قبل از طلاق قانونی است زیرا زوج‌ها حس می‌کنند نیاز دارند کمی عقب کشیده و از خودشان مقابل مشکلات ازدواج محافظت کنند.

اهمیتی ندارد شما چه نقشی را در طلاق دارید (شما خواهان طلاق بوده اید یا نه) حالا به انتهای زندگی خود در این رابطه رسیده‌اید و دیگر خودتان را فردی تنها می‌بینید، نه به عنوان یک زن یا شوهر. هر دو جنسیت ممکن است در ازدواج، طلاق عاطفی داشته باشند اما این موضوع در زنان رایج‌تر است.

خصوصیات همسری که خواهان جدایی است.

طلاق عاطفی و خطرات آن را جدی بگیرید
  • می خواهد فرایند طلاق سریع‌تر پیش برود.
  • ساعات زیادی را خارج از خانه می‌ماند تا از این محیط دور باشد.
  • سرد بوده و فاصله می‌گیرد. دیگر علاقه‌ای به تلاش برای حل مشکلات ازدواج ندارد.
  • بعد از سال‌ها تلاش برای حل مشکلات دیگر علاقه‌ای به صحبت و داشتن ارتباط ندارد.
  • بی صبر و زودرنج است. از تلاش های همسر خود برای حفظ این رابطه عصبانی می‌شود.

طلاق عاطفی و خطرات آن را جدی بگیرید – خصوصیات همسری که خواهان طلاق نیست.

  • مدام درخواست شانس دیگری دارد.
  • به دنبال راهی برای حفظ این رابطه است.
  • به او شک وارد شده است، نظری در مورد وجود مشکلات در رابطه ندارد.
  • در مورد آینده حس اضطراب و ترس دارد و نمی خواهد دوباره مجرد شود.
  • رفتارهای عجیبی از خود نشان می دهد، مانند در کمین فرد بودن یا آزار و اذیت او.
  • هرکاری برای عقب افتادن روال طلاق را امتحان می‌کند و به همسر و ازدواج خود چسبیده است.

درک طلاق عاطفی

برای برخی افراد، طلاق عاطفی در چهارچوب ازدواج می‌تواند مانند ترکیبی از تکنیک‌ هایی باشد که در زیر آورده شده‌اند:

زندگی در قبرستان

در این حالت تمرکز رابطه بیشتر روی نیازهای خانه و مدیریت کودکان یا دیگر تعهدات همیشگی است. یک توافق یا آتش بس برای نداشتن بحث بر سر مشکلات زناشویی بین دو نفر ایجاد شده و این توافق تبدیل به یک روال عادی شده و رابطه‌ی جدید قابل قبولی بین دو فرد ایجاد می‌شود.

بعلاوه این «قانون بحث نکردن» می‌تواند شامل توافق نوشته نشده‌ای باشد که دیگر رویاها، دیدگاه‌ها، مشکلات و … خود را با هم در میان نگذارند. احساسات و اهداف شخصی هر فرد حفاظت شده و مخفی می‌ماند. آن‌ها بیرون از رابطه‌ی ازدواج به دنبال حمایت عاطفی خواهند بود. این عدم ارتباط عاطفی بدون هیچ توافق صحبت شده‌ای خودش پیش می‌آید و رابطه‌ی ازدواج می‌تواند برای سال‌ها به همین شکل ادامه داشته باشد.

طلاق عاطفی و خطرات آن را جدی بگیرید | مرکز مشاوره همکده

طلاق عاطفی و خطرات آن را جدی بگیرید – میدان جنگ

رفتارهای خصمانه‌ی تدافعی می‌توانند عادی شده و دیواری قوی بسازند که باعث می‌شود زوج‌ها در یک فاصله‌ی همیشگی از هم مانده و دیگر هیچ نوع ارتباط صمیمانه‌ای در مورد ازدواج یا رابطه‌ی خود نداشته باشند. در این حالت زوج‌ها بیرون از خانه، زندگی جداگانه‌ای از یکدیگر دارند. برخی افراد ممکن است ساعاتی را با دوستان خود در بیرون از خانه بوده و به فعالیت‌هایی مشغول باشند که همسرشان در آن شراکتی ندارد.

 کنترل احساسات فردی که خواهان طلاق عاطفی نیست.

طلاق عاطفی و خطرات آن را جدی بگیرید

اولین خواسته‌ی زوجی که در وضعیت جدایی عاطفی مانده است کنترل روی شرایط است. این افراد نتوانستند علائم هشدار دهنده ببینند، علائم هشدار دهنده‌ای که می‌گفتند ازدواج آن ها مشکل دارد. آن ها نمی‌دانستند چطور باید درست واکنش نشان دهند. در نتیجه واکنشی داشته‌اند که باعث شده است همسرشان از آن‌ها دورتر شود.

این گروه می‌خواهند چیزی بگویند یا کاری کنند که همسر خود را از نظر احساسی به رابطه برگردانند. اغلب زوجی که خواهان این جدایی نیست به خاطر ترس و درد عاطفی که همراه با از دست دادن کسی است که دوستش دارد، مشغول به ایجاد تنش در طول فرایند طلاق می‌شود که این کار اصلا لزومی ندارد.

باید بدانید همسر شما که حالا از نظر عاطفی از این رابطه جدا شده است یک شیطان نیست. او نمی خواهد آسیب یا دردی ایجاد کند. او به دنبال راهی برای فرار از شرایطی است که باعث آزار دیدنش می‌شود. به همین دلیل شاید به شکلی به شما واکنش نشان دهد که حس کنید سرد است.

این نیازها و علایق را نمی‌توان با رفتارهای غیرمنطقی و عجیب کنترل کرد. بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که حقیقت را پذیرفته و بدانید تنها روی احساسات خود کنترل دارید. تمرکز روی کنترل احساسات کمک می‌کند بتوانید با این جدایی عاطفی از همسر خود بهتر کنار بیایید، در نتیجه ساده‌تر راه خود را در طول فرایند طلاق پیدا خواهید کرد.

خطرات طلاق عاطفی

طلاق عاطفی و خطرات آن را جدی بگیرید

شاید برخی زوج‌ها برای زندگی در این جدایی عاطفی هدفی داشته باشند اما خطرات این فرایند نیز می‌تواند زیاد باشد از جمله:

از بین رفتن مرزها در طلاق عاطفی

اگر زوج ها طلاق عاطفی گرفته‌اند آیا داشتن رابطه‌ی عاشقانه خارج از این ازدواج برای آن‌ها قابل قبول است؟ آیا این کار برخلاف تعهد آن‌ها به وفاداری بوده یا قابل چشم پوشی است؟

طلاق عاطفی و خطرات آن را جدی بگیرید – تاثیر طلاق عاطفی روی فرزندان

اگر ارتباط موثر بین والدین از بین رفته یا حتی خصومت آمیز است، این رفتار چه تاثیری روی کودکان خواهد داشت؟ چطور روابط سالم بین زوج ها برای اعضای خانواده الگوسازی می‌شود؟

تاثیر روی کمال و شادی

چطور می‌ توانند زوج‌ها این حقیقت را بپذیرند که دیگر ازدواج آن‌ها معتبر و درست نیست؟ عواقب این حس در درون فرد چه خواهد بود و زندگی به عنوان دو نفر جدا می‌تواند چه تاثیری بر میزان شاد بودن آن‌ها داشته باشد؟

منابع
womansdivorce.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا