با کودکان چگونه رفتار کنیم؟

با کودکان چگونه رفتار کنیم؟ شاید سوالیست که شما به عنوان پدر یا مادر در ذهن خود با آن مواجه باشید. کودکان اغلب غیرقابل‌پیش‌بینی هستند، یک دقیقه شاید کودک شما بترسد و با عصبانیت چیزی را وسط مغازه پرتاب کند. لحظه‌ی بعد شاید کار خنده‌داری انجام دهد که شما را وادار به لبخند زدن کند. برای کنار آمدن با این بالا و پایین‌ها باید یاد بگیرید چگونه با بچه‌های کوچک ارتباط برقرار کنید. با ما همراه باشید تا با راه‌هایی برای چگونگی رفتار با کودکانمان آشنا شویم:  

همراهی با بچه های کوچک

با کودکان چگونه رفتار کنیم؟ کارها را شاد کنید.

از آنجایی‌ که کودکان مدام همه‌چیز را به‌هم‌ ریخته و لباس‌های خود را کثیف می‌کنند به همین دلیل خانه‌ی شما همیشه به‌هم‌ریخته است. اگر می‌خواهید کودکتان در مرتب کردن وسایل یا کارهای ساده به شما کمک کند آن را به یک بازی تبدیل کنید. به او فقط نگویید باید اینجا را تمیز کنی. باید به او کمک کرده و شروع کار را یاد دهید. می‌توانید کارها را برای او تبدیل به یک مسابقه کرده و خودتان نیز در آن شرکت داشته باشید.

  • برای مثال یک سطل بزرگ برداشته و به او کمک کنید اسباب‌بازی‌هایش را داخل آن بیندازد. باید او را تشویق کنید تا همه‌ی توپ‌ها را پیدا کرده و در سطل بگذارد. این کار کمک می‌کند یاد بگیرد وسایل را مرتب کرده و نظافت را برای او جذاب‌تر خواهد کرد.
  • می‌توانید کارها را بین بچه‌ها به مسابقه بگذارید. با این روش انجام کارها بیشتر شبیه به یک بازی خواهد بود.

حق انتخاب بدهید.

با کودکان چگونه رفتار کنیم؟ | مرکز مشاوره همکده

کودکان دوست دارند کمی قدرت یا کنترل روی امور داشته باشند. اگر به کودکتان حق انتخاب بدهید، او حس می‌کند روی موقعیت خود کنترل داشته و کمتر باعث عصبانی شدن و نافرمانی او خواهد شد. برای مثال شاید بتوانید به او بگویید لباس خود برای رفتن به رختخواب را انتخاب کند یا داستانی که می‌خواهد قبل از خواب گوش دهد را خودش بگوید.

  • زمانی که به بچه‌های کوچک حق انتخاب می‌دهید این کار را برای آن‌ها ساده کنید تا گیج نشوند. بعلاوه باید زمانی برای تصمیم‌گیری داشته باشند.
  • اگر چند کودک دارید بپرسید: “« چه کسی دوست دارد در این کار به من کمک کند؟ »

با کودکان چگونه رفتار کنیم ؟ یک برنامه همیشگی داشته باشید.

کودکان مانند بزرگ‌ترها زمان را درک نمی‌کنند. اما می‌توانند یک برنامه را درک کنند. فهمیدن اینکه کار بعدی چیست و باید انتظار چه چیزی را در طول روز داشته باشند برای آن‌ها ساده‌تر خواهد بود. شما لازم نیست برای هر ساعت از روز برنامه‌ای با جزئیات داشته باشید. اما یک روال کلی باعث می‌شود کودک احساس امنیت داشته و حس کند می‌تواند رفتار خود را بهتر نموده و عادات خوبی داشته باشد.

  • برای مثال یک روال کلی برای خواب شامل پوشیدن لباس‌خواب، مسواک زدن دندان، دراز کشیدن و خواندن داستان و خوابیدن است.
  •  اگر بیشتر از یک کودک دارید این کار می‌تواند به تنظیم ساعت خواب آن‌ها کمک کند تا هر دو با هم خوابیده و شما زمان آزادی بیشتری داشته باشید.

پاداش برای رفتارهای خوب کودک

با کودکان چگونه رفتار کنیم؟ | مرکز مشاوره همکده

برای صحبت کردن در مورد رفتارهای خوب نباید صبر کنید تا کودک اشتباهی مرتکب شود. به‌جای آن شما باعث شوید کودک کار خوبی انجام دهد و سپس از او تقدیر کنید. کودکان به تشویق‌های مثبت بیشتر از تنبیه واکنش نشان می‌دهند. مطمئن باشید از عبارات خاصی برای تشویق او استفاده می‌کنید یا حتی شاید کودک خودش شروع به گفتن آن‌ها کند.

  • برای مثال اگر کودکتان چیزی را ریخته است بگویید «تمیز کردن چیزی که روی زمین ریخته کار خوبی است»
  • هرگز با گفتن اینکه کودک دیگرتان چقدر خوب این کار را انجام می‌دهد نباید بچه را توبیخ کنید. این کار مقایسه است و تنها کودکان را مقابل هم قرار می‌دهد.

مدیریت رفتارهای دشوار

واکنش‌های خود را کنترل کنید.

کودک شما برای سلامت فیزیکی و روانی به شما وابسته است. اگر او را تنبیه بدنی کنید، فریاد بزنید یا از کلمات ناشایست در صحبت‌های خود با او استفاده کنید شخصیت او را خراب کرده و باعث آسیب‌های طولانی‌مدت به او خواهید شد. شاید عصبانی باشید اما با خودتان بگویید تا زمان آرام شدن حق برخورد یا تنبیه فرزندتان را ندارید. همیشه از زدن یا آزار دادن او و تنبیه بدنی اجتناب کنید.

  • اگر متوجه شدید فریاد می‌زنید سعی کنید آرام‌تر حرف بزنید. برخی معلمان می‌گویند آرام صحبت کردن باعث می‌شود کودک بیشتر گوش داده و به گفته‌های شما توجه بیشتری نشان دهد.
  • بچه‌های کوچک به دیگران نگاه می‌کنند تا احساس خود را ارزیابی نمایند. بنابراین اگر شما مرتباً فریاد بزنید کودک شما شروع به گریه کردن خواهد کرد.

با کودکان چگونه رفتار کنیم؟ | مرکز مشاوره همکده

با کودکان چگونه رفتار کنیم؟ خودتان را جای او بگذارید.

سعی کنید با کار کودک ارتباط برقرار کنید، این کار چه در زمانی که عصبانی هستید، بی‌حوصله‌اید یا می‌خواهید با بچه‌های کوچک خود کمی تفریح کنید مفید خواهد بود. از خودتان بپرسید کودک شما باید چه چیزی را ببیند، حس کند یا به آن فکر کند. یادتان باشد بسیاری از موضوعاتی که به نظر شما عادی هستند می‌تواند برای کودک شما جدید، ترسناک یا گیج‌کننده باشد.

  • گرسنگی، تشنگی و خواب فاکتورهای مؤثر بزرگی در رفتار کودک هستند. اگر می‌بینید کودکتان ناگهان بداخلاق شده است ببینید شاید خوراکی یا چیز دیگری می‌خواهد.
  • توجه کنید هر کودک چه کاری انجام می‌دهد. اگر می‌بینید ساکت شده یا ناراحت است او را به کناری کشیده از او بپرسید چرا ناراحت شده یا چه اتفاقی برای او افتاده است.

کودک را آرام کنید.

با کودکان چگونه رفتار کنیم؟ | مرکز مشاوره همکده

اگر کودک کوچک شما به ‌سادگی ناراحت شده و مستعد بدخلقی است سعی کنید او را آرام نمایید. از او بخواهید کنار شما نشسته و یک داستان بخواند و یا یک موسیقی ملایم برای او بگذارید. می‌توانید یکی از آهنگ‌های موردعلاقه‌اش را انتخاب کنید تا به بهبود حالش کمک کنید.

گاهی تنها نشستن کنار کودک و تماس با او می‌تواند باعث شود احساس بهتری داشته و به حرف شما گوش دهد.

با کودکان چگونه رفتار کنیم؟ کمک بگیرید.

اگر حس می‌کنید آن‌طور که دوست دارید نمی‌توانید با کودک خود ارتباط برقرار کنید یا می‌بینید کنترل خود را زود از دست می‌دهید شاید باید با پزشک یا مشاور صحبت کنید. گاهی صحبت با یک پزشک درباره‌ی انتظارات شما می‌تواند کمک کند یاد بگیرید چگونه در شرایط مختلف واکنش بهتری داشته باشید.

  • اگر کودک شما به مدرسه می‌رود شاید بهتر است با معلم او یا مشاور مدرسه صحبت کنید.
  • اگر مشکل شما مدیریت بیش از یک کودک است می‌توانید یکی از آن‌ها را چند روز در هفته به مهدکودک بفرستید. این کار به شما فرصت می‌دهد زمانی برای تنها بودن با کودک دیگر داشته یا اینکه حداقل کمی استراحت بیشتر خواهید داشت.

پرورش بچه های کوچک

نشان دادن علاقه به کودک

با کودکان چگونه رفتار کنیم؟ | مرکز مشاوره همکده

کودکتان یاد می‌گیرد همان‌طور که شما با او رفتار می‌کنید با خودش رفتار کند، بنابراین نشان دادن علاقه به او اهمیت زیادی دارد. این گفته به این معنا نیست که باید هر چیزی که می‌خواهد را به او بدهید. برای او محدودیت‌هایی گذاشته و کاری کنید آن را بداند، بنابراین می‌فهمد شما انتظار چه رفتاری را دارید. هر زمان می‌توانید علاقه‌ی خود را نشان دهید. می‌توانید این کار را با بغل کردن انجام دهید یا با توجه کردن به او و یا با فراهم کردن فضایی خوب در خانه.

انتظار نداشته باشید بهترین پدر یا مادر باشید. زمان‌هایی هستند که شما از بچه‌ها عصبانی یا خسته‌اید. این خشم را پذیرفته و بدانید اوضاع بهتر خواهد شد.

گذاشتن وقت برای کودک

نیازی نیست بیشتر وقت خود را در طول روز به کودکتان اختصاص دهید. شما می‌توانید لحظات کوچکی در روز را برای او گذاشته و نشان دهید به او علاقه‌مندید. می‌توانید کنار هم نشسته و داستان بخوانید، بازی‌های ساده انجام دهید یا کمی تنقلات بخورید، این کار کودکتان را تشویق می‌کند تا کارهای خود را همراه با شما انجام دهد.

  • اگر با کودک خود آشپزی می‌کنید باید این کار را متناسب با سن او انجام دهید. کودک می‌تواند روی یک میز کوتاه کار کند یا برای او صندلی بلندی بیاورید تا قدش به کابینت برسد و در آماده کردن غذا به شما کمک کند.
  •  کودکان کارهای بزرگ‌ترها را دوست دارند، می‌توانید با ساخت صورتک یا کمی رقصیدن کودکتان را شاد کنید.

گوش دهید.

با کودکان چگونه رفتار کنیم؟ | مرکز مشاوره همکده

زمانی را برای گوش دادن به گفته‌های کودک خود گذاشته یا با او صحبت کنید. کارهای خود را کنار گذاشته و وقتتان را فقط به او بدهید. قد خودتان را تا اندازه او پایین بیاورید، ارتباط چشمی برقرار کنید، موبایلتان را کنار بگذارید و به حرف‌های او گوش دهید. کودک شما احساس ارزشمند بودن کرده و ارتباط بین شما بهتر خواهد شد.

اگر حرف زدن یا بیان جزئیات برای کودک شما سخت است می‌توانید از او سؤالاتی بپرسید تا صحبت کند.

تجربیات جدید برای او بسازید.

تجربیات و بازی‌های جدید با کودک راهی است که او با دنیای اطراف ارتباط برقرار می‌کند. به‌عنوان پدر یا مادر شما باید اجازه دهید او چیزهای جدید را کشف کند. برای کودک می‌توانید اسباب‌بازی‌هایی را تهیه کنید که حواس او را تقویت می‌کند ( مانند توپ یا حیوانات نرم یا وسایل صدادار ) برای کودکانی که کمی بزرگ‌تر هستند می‌توانید از بازدید موزه یا پارک‌های طبیعی یا باغ‌وحش کمک بگیرید.

کودکان فعالیت‌هایی را دوست دارند که بتوانند چیز جدیدی بسازند، بدوند یا چیز جدیدی را پیدا کنند.

منبع: مرکز مشاوره همکده

منابع
wikihow.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا